Miks varten jotkut lapset puhuu kirjakieltä?

"vieras"
Meidän poika puhuu kirjakieltä ja pohtii älykkäitä asioita :D Esikoinen, hyvin taiteellinen ja tieteellinen tyyppi, liittyy kai sellaseen. Pakosta joutui koulussa opettelemaan jonkinlaista puhekieltä kun kaverit ja ope alkoi ihmettelemään. Mutta innostuessaan, selittäessään, tai harmistuessaan, puhuu täydellistä kirjakieltä.
 
[QUOTE="vieras";24312831]Meidän poika puhuu kirjakieltä ja pohtii älykkäitä asioita :D Esikoinen, hyvin taiteellinen ja tieteellinen tyyppi, liittyy kai sellaseen. Pakosta joutui koulussa opettelemaan jonkinlaista puhekieltä kun kaverit ja ope alkoi ihmettelemään. Mutta innostuessaan, selittäessään, tai harmistuessaan, puhuu täydellistä kirjakieltä.[/QUOTE]

:D
 
Soma seireeni
Tjaa-a... Serkkupoika teki tuota, mut hänellä kyllä todettiin asperger.

Tuli tästä avauksesta mieleen Timo T.A. ja Nina Mikkosen pojat, musta he on tosi sulosia, kun puhuvat kirjakieltä :)
 
"vieras"
Meidän 3,5v puhuu yleensä kirjakieltä, harvoin lipsahtaa esim. "sä" tai "mä". Olen vähän ihmetellyt asiaa ja välillä ollut huolissanikin, koska on muutenkin hieman erikoinen lapsi ja puheenkehitys tuli viiveellä. Toisaalta luemme yhdessä paljon kirjoja, joten sieltäkin sitä kirjakieltä on voinut tarttua.
 
Mun (nyt teini-ikäiset) lapset puhuivat lyhyen kauden ennen kouluikää kirjakieltä. Kieli huononi paikalliseen murteeseen sitten koulussa, ei kuitenkaan onneksi kovin leveäksi kun kotona sentään kuulevat säällistä kieltä. Että kai se oli joku kausi.

Selvennyksen vuoksi mainittakoon, että minä eikä sen paremmin muijakaan olla tältä seudulta syntyisin.
 
age
Kirjakieltä ei voi puhua, yleiskieltä voi. Itse puhuin lapsena yleiskieltä, sillä olin yksinäinen ja luin paljon kirjoja. Kun vanhempana tuli lisää kavereita, puhekin alkoi muokkautua slangimpaan suuntaan.
 
"vieras"
No, onhan se sivistynyttä puhua kirjakieltä. :) Sitä kun ei tunnu moni osaavan puhua saati sitten kirjoittaa. :D

Vakavasti puhuen, suurimmalla osalla lapsista on varmaan sellainen "kausi". :)
 
"vieras"
meillä poia puhui 1.3vuotiaana kirjakieltä, kuulost hassulta niin pienen suusta. sitten kun meni 3vuotiaan päiväkotiin niin alkoi puheessa olla puhekieltä mukana. ollaan kovasti luettu hälle kirjoja, vaikuttaakohan se osaks? me vanhemmat ei nimittäin mitenkää kirjakieltä puhuta
 
"vieras"
Itse puhuin lapsena kirjakieltä varmaankin siksi, että mulle luettiin hyvin paljon kirjoja. Lapsuudessani myös useimmissa lastenohjelmissa puhuttiin kirjakieltä eikä viljelty puhekielisiä ilmaisuja juuri ollenkaan. Lukemaan opittuani tykkäsin lukea hyvin paljon, ja olinkin sitten luokkamme ainoa, joka kympin äidinkielestä sai useampaan otteeseen.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";24312883]meillä poia puhui 1.3vuotiaana kirjakieltä, kuulost hassulta niin pienen suusta. sitten kun meni 3vuotiaan päiväkotiin niin alkoi puheessa olla puhekieltä mukana. ollaan kovasti luettu hälle kirjoja, vaikuttaakohan se osaks? me vanhemmat ei nimittäin mitenkää kirjakieltä puhuta[/QUOTE]

siis poika 1v-3v. :D
 
Minä puhuin lapsena kirjakieltä ja vieläkin useimmiten. Minulle se vain oli luontevinta, en koskaan tykännyt käyttää minä ja sinä -sanojen sijasta muotoja mä ja sä. En osaa kirjoittaa tälle palstallekaan puhekielellä. Joskus keväällä 2010 kun aloitin tänne kirjoittamaan niin aluksi yritin kirjoittaa joitakin sanoja puhekielellä, muttei siitä mitään tullut.
 
Meidän tytöllä on ollut lähes alusta (siis puhumaan oppimisesta) lähtien possessiivisuffiksi hallussa, eikä ole kadonnut mihinkään. Muuten ei ihan tiukkaa yleiskieltä puhu, mutta omistuspäätteet tulevat säntillisesti kaikki. Eikä varmaan ole tarttunut meiltä vanhemmilta, lähinnä toisin päin. :D
 

Yhteistyössä