Miksi 1-vuotiaalle ei mene kengät jalkaan?

Mulla alkaa olla jo vähän epätoivoa ilmassa, kun mulla on jo ainakin kolmet kengät osoittautuneet hankaliksi tai mahdottomiksi saada 1-vuotiaan poikani jalkaan. Kahdet kumisaappaat -ei mene varresta tarpeeksi pitkälle. Yhdet talvilenkkarit -kantapää ei painu oikeaan paikkaan ja yhdet matalat tarralenkkarit saa hirveällä ähinällä jalkaan, kun oikein venkslataan. Kaikki em.kengät ovat oikean kokoisia ja vieläpä kävely+sukka+kasvuvarat huomioituna...Missä siis vika? Kengissä? Kenkien pukijassa?
Poika harjoittelee kävelemään ja nyt olisikin oleellista, että kenkä olisi sopiva, ettei pieni jalka mene "pilalle".
 
Estu82
Muistan, kun ostettiin pojalle ekat kengät, niin niitä oli äärettömän vaikea saada jalkaan. Poika oli tuollon 8-9 kk ja just oppinut kävelemään. Oli vielä talviaikakin ja talvikengäthän on jo muutenkin tukevat ja kankeat laittaa jälkaan. Monesti hikoilin niitten laittamisen kanssa. Sen ikäisellä lapsella jalkakin oli vielä ihan fletku (elikäs vetelä), nin se hankaloitti kenkien laittamista vielä enemmän. Nyt poika 1v5kk ja kengät menee jalkaan leikiten. Tuskin laittajassa nyt sen kummosempaa vikaa on :)
 
Pullea jalkaterä saattaa olla yksi syy, esim elefantti kengät on niin matalia että on vaikea pukea pulleaan jalkaan.
Jarrusukat tekee varrellisten kenkien pukemisen hyvin vaikeaksi.
Meillä saatiin 1veen jalkaan kengät hyppyyttämällä lattiaa vasten.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.09.2005 klo 13:02 vieras kirjoitti:
Pullea jalkaterä saattaa olla yksi syy, esim elefantti kengät on niin matalia että on vaikea pukea pulleaan jalkaan.
Jarrusukat tekee varrellisten kenkien pukemisen hyvin vaikeaksi.
Meillä saatiin 1veen jalkaan kengät hyppyyttämällä lattiaa vasten.
Jarrusukkia ei saakaan missään nimessä laittaa jalkaan jos pistää kengät! Se vaikuttaa askellukseen ja ei tee hyvää jaloille! :eek:
 
lapsen jalka voi tosiaan olla pullajalka.. mutta lapsi myös tekee usein että kenkää kun laitetaan niin lapsi laittaa jalan kippuraan. eli vaikka kenkä oikein mahtuisi niin lapsi ite vaikeuttaa pukemista.. aikansa kun harjoittelee niin tottuu ja kun alkaa kävellä niin jalka alkaa muotoutua.

ja JARRUSUKISTA että niitä ei tosiaan saa laittaa kenkään jos lapsi kävelee. jarrusukka tarraa kengän pohjaan jolloin jalka ei liiku luonnollisesti kengän sisällä ja lapsen askellus muuttuu epänormaaliksi.
 
harmaalehmu
Sekin auttaa paljon, että kengät saa avattua mahdollisimma pitkälle eteen. Kumpparit ovat pinellä hankalat, meillä alkaa nyt sujua jotenkuten.

Itse tykkään nauhakengistä, sillä silloin poika ei saa niitä itse räplättyä auki :D
 
hopo harmaana
Meillä on kahdella muksulla korkea jalkapöytä ja Tepsut merkkiset kengät on tehty juuri tämäntyyppisille jaloille,heillä on monentyylisiä kenkiä.Niistä luulen löytyvän teille sopivat.
 
Meillä on edelleen sama ongelma vaikka poika on jo 1,5v. Ulosmeno onkin muuten ihan sujuvaa, mut odotas kun tulee kengänlaitto eteen niin siihen tyssää ja äitillä menee hermot..ja lopulta myös pojalla. Meillä luulen et osittain asiaan vaikuttaa tosiaan se jalan pulleus/korkea jalkapöytä. Naperon nauhalenkkarit on osoittautuneet tällä hetkellä parhaimmiksi ja sellaiset mitkä saa avattua ihan kunnolla. Eli me emme edes harkitse mitään kuomia tms. talvikengiksi vaan matalat täytyy olla. Toinen syy mikä vaikeuttaa meidän pojan kengänlaittoa on se kun laittaa joskus varpaat kippuralle, mut ne saan sormella ujutettua suoraksi. Kysyin myös huvikseni eräältä fys.terapeutilta kenkäongelmasta niin hän vastasi näin:"Kyse saattaa olla jalan grasping-reaktiosta, joka yleensä häipyy tasapainon parantuessa, viimeistään ennen varvastyöntöä." Mikähän on tuo varvastyöntö..? Mut ei meillä ihan joka kerta se kengänlaitto kamalaa ole mut sillon kun on niin se on kamalaa. Onko teidän lapsi kävellyt jo kuinka kauan?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.09.2005 klo 13:18 minä kirjoitti:
ja JARRUSUKISTA että niitä ei tosiaan saa laittaa kenkään jos lapsi kävelee. jarrusukka tarraa kengän pohjaan jolloin jalka ei liiku luonnollisesti kengän sisällä ja lapsen askellus muuttuu epänormaaliksi.
Meillä on aina olleet jarrusukat kengissä enkä ole ymmärtänyt niistä olevan haittaa. Ja on muuten edelleen. Hyvin kävelee silti ja lääkärin mukaan askeltaakin normaalisti.... :\|
 
Muumi75 harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.09.2005 klo 22:03 CarnevalGirl kirjoitti:
Meillä on edelleen sama ongelma vaikka poika on jo 1,5v. Ulosmeno onkin muuten ihan sujuvaa, mut odotas kun tulee kengänlaitto eteen niin siihen tyssää ja äitillä menee hermot..ja lopulta myös pojalla. Meillä luulen et osittain asiaan vaikuttaa tosiaan se jalan pulleus/korkea jalkapöytä. Naperon nauhalenkkarit on osoittautuneet tällä hetkellä parhaimmiksi ja sellaiset mitkä saa avattua ihan kunnolla. Eli me emme edes harkitse mitään kuomia tms. talvikengiksi vaan matalat täytyy olla. Toinen syy mikä vaikeuttaa meidän pojan kengänlaittoa on se kun laittaa joskus varpaat kippuralle, mut ne saan sormella ujutettua suoraksi. Kysyin myös huvikseni eräältä fys.terapeutilta kenkäongelmasta niin hän vastasi näin:"Kyse saattaa olla jalan grasping-reaktiosta, joka yleensä häipyy tasapainon parantuessa, viimeistään ennen varvastyöntöä." Mikähän on tuo varvastyöntö..? Mut ei meillä ihan joka kerta se kengänlaitto kamalaa ole mut sillon kun on niin se on kamalaa. Onko teidän lapsi kävellyt jo kuinka kauan?
Meidän sälli ei vielä kävele itse, mutta on kova kävelemään kun kävelytetään -tukia vasten menee luonnollisesti jo kovaa vauhtia... =)
 
äiti82 ja poika03
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.09.2005 klo 22:03 CarnevalGirl kirjoitti:
Meillä on edelleen sama ongelma vaikka poika on jo 1,5v. Ulosmeno onkin muuten ihan sujuvaa, mut odotas kun tulee kengänlaitto eteen niin siihen tyssää ja äitillä menee hermot..ja lopulta myös pojalla. Meillä luulen et osittain asiaan vaikuttaa tosiaan se jalan pulleus/korkea jalkapöytä. Naperon nauhalenkkarit on osoittautuneet tällä hetkellä parhaimmiksi ja sellaiset mitkä saa avattua ihan kunnolla. Eli me emme edes harkitse mitään kuomia tms. talvikengiksi vaan matalat täytyy olla. Toinen syy mikä vaikeuttaa meidän pojan kengänlaittoa on se kun laittaa joskus varpaat kippuralle, mut ne saan sormella ujutettua suoraksi. Kysyin myös huvikseni eräältä fys.terapeutilta kenkäongelmasta niin hän vastasi näin:"Kyse saattaa olla jalan grasping-reaktiosta, joka yleensä häipyy tasapainon parantuessa, viimeistään ennen varvastyöntöä." Mikähän on tuo varvastyöntö..? Mut ei meillä ihan joka kerta se kengänlaitto kamalaa ole mut sillon kun on niin se on kamalaa. Onko teidän lapsi kävellyt jo kuinka kauan?
Varvastyönnöstä
Kävele itse hidastetusti askel loppuun niin huomaat mikä on varvastyöntö. Silloin varpaat taipuu viimeisinä ja kävely ei ole semmoista töpöttelyä. Voit koettaa minkälaista se olisi jos varpaat ei irtoaisi viimeisinä maasta!!

 

Yhteistyössä