miksi äidit haluaa mennä töihin,kun lapsi on vasta 9 kk-1 v ikäisiä

Malla
Alkuperäinen kirjoittaja sinikello78:
Alkuperäinen kirjoittaja Malla:
Alkuperäinen kirjoittaja sinikello78:
En ole enää ihan nuori, olen päälle 30 v.
Etkä siitä huolimatta ole oppinut vielä suvaitsevaisuutta ja sitä, että tämä on asia jonka jokainen perhe päättää itse. Sen sijaan vain haluat korottaa itseäsi ylemmälle tasolle kuin ne jotka vievät lapsensa hoitoon. Mikä sut ajaa tekemään noin? Miksi koet tarvetta päteä sellaisella asialla kuin lastenkasvatus?
En halua päteä. Haluan vaan herättää äideissä ajatuksia että jäisivät kotiin. Lapsien parhaaksi yritän valistaa.
Edelleen toistan: jokainen perhe tekee nämä ratkaisut itse ja sen mukaan mikä on perheelle parasta. Sun tapasi ei ole ainoa oikea tapa, usko jo.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Malla:
Alkuperäinen kirjoittaja sinikello78:
Alkuperäinen kirjoittaja Malla:
Alkuperäinen kirjoittaja sinikello78:
En ole enää ihan nuori, olen päälle 30 v.
Etkä siitä huolimatta ole oppinut vielä suvaitsevaisuutta ja sitä, että tämä on asia jonka jokainen perhe päättää itse. Sen sijaan vain haluat korottaa itseäsi ylemmälle tasolle kuin ne jotka vievät lapsensa hoitoon. Mikä sut ajaa tekemään noin? Miksi koet tarvetta päteä sellaisella asialla kuin lastenkasvatus?
En halua päteä. Haluan vaan herättää äideissä ajatuksia että jäisivät kotiin. Lapsien parhaaksi yritän valistaa.
Edelleen toistan: jokainen perhe tekee nämä ratkaisut itse ja sen mukaan mikä on perheelle parasta. Sun tapasi ei ole ainoa oikea tapa, usko jo.
ymmärrän jos jonkun on PAKKO mennä töihin. Mutta monet valitsee töihin menon vaan siksi kun eivät viitsi hoitaa omaa lastaan ja ura tuo itsetuntoa.

 
vieras
Nainen on toiselle naiselle susi. Tällaisten vanhakantaisten mielipiteiden takia, joita ap:kin tässä ketjussa on esittänyt, nainen ei tule koskaan saamaan samasta työstä samaa palkkaa kuin mies, naisvaltaiset alat tulevat olemaan aina olemaan huonosti palkattuja, naisen paikka tulee olemaan nyrkin ja hellan välissä, kotityöt tulevat olemaan naisten velvollisuuksia jne jne.

Miksi nimenomaan ÄIDIN pitäisi olla kotona lasten kanssa, kunnes nämä ovat täyttäneet vähintään 3 vuotta? Kaikilla lapsilla on ISÄ, useimmilla vielä saman katon alla.
 
Malla
Alkuperäinen kirjoittaja sinikello78:
Alkuperäinen kirjoittaja Malla:
Alkuperäinen kirjoittaja sinikello78:
Alkuperäinen kirjoittaja Malla:
Alkuperäinen kirjoittaja sinikello78:
En ole enää ihan nuori, olen päälle 30 v.
Etkä siitä huolimatta ole oppinut vielä suvaitsevaisuutta ja sitä, että tämä on asia jonka jokainen perhe päättää itse. Sen sijaan vain haluat korottaa itseäsi ylemmälle tasolle kuin ne jotka vievät lapsensa hoitoon. Mikä sut ajaa tekemään noin? Miksi koet tarvetta päteä sellaisella asialla kuin lastenkasvatus?
En halua päteä. Haluan vaan herättää äideissä ajatuksia että jäisivät kotiin. Lapsien parhaaksi yritän valistaa.
Edelleen toistan: jokainen perhe tekee nämä ratkaisut itse ja sen mukaan mikä on perheelle parasta. Sun tapasi ei ole ainoa oikea tapa, usko jo.
ymmärrän jos jonkun on PAKKO mennä töihin. Mutta monet valitsee töihin menon vaan siksi kun eivät viitsi hoitaa omaa lastaan ja ura tuo itsetuntoa.
Onko se sitten hyvä, että äiti kituuttaa kotona hermot kireällä lasten kanssa kun se kotona pitkään oleminen ei sovi hänelle? Kaikki eivät jaksa olla vain kotona vuosikausia. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että ei viitsisi hoitaa omaa lastaan eikä rakastaisi häntä.

Eikä ole kyse siitä onko uraa vai ei. Kaikille ei vain sovi se pitkä kotona olo.

Mutta voisitko mitenkään vastata, että miksi sä pidät vain sun tapaa ainoana oikeana? Mä ainakin pidän meidän perheen ratkaisuja meille sopivina, mutta en missään nimessä oleta niitten sopivan kaikille. Ei tuomitse ja teilaa toisin toimivia.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja sinikello78:
siksi äidin sopii paremmin olla kotona koska äiti imettää ja viihtyy paremmin kotona. Mies kaipaa enemmänkin nikkarointia ja miehisiä hommia. Mies ja nainen on erilaisia.
3 vuottako mielestäsi jokaista lasta pitää imettää? Ja newsflash: jotkut miehet viihtyvät paremmin kotona kuin naiset. Jotkut naisetkin pitävät nikkaroinnista ja jotkut miehet jopa lasten kanssa puuhastelusta (hui kauheeta). Kas, kun IHMISIÄ on erilaisia.
 
Malla
Alkuperäinen kirjoittaja sinikello78:
siksi äidin sopii paremmin olla kotona koska äiti imettää ja viihtyy paremmin kotona. Mies kaipaa enemmänkin nikkarointia ja miehisiä hommia. Mies ja nainen on erilaisia.
Kaikki äidit eivät voi imettää vaikka haluaisivatkin. Sä et sitä päätä haluaako joku mies olla kotona lapsen kanssa, sen päättää se mies itse ja siitä hän sopii puolisonsa kanssa.

Naiset ja miehet ovat toki erilaisia, mutta ei voi yleistää noin kuin sä juuri teit.
 
Helevetin ihanaa että niin moni saa toteuttaa itseään olemalla Äiti, olemalla kotona niin pitkään kuin haluaa, imettämällä hamaan maailman tappiin saakka ja etenkin, nostamalla itsensä täällä palstoilla muiden toisin tekevien äitien yläpuolelle. Tapu tapu. Toivottavasti muutkin asiat elämässänne tapahtuu noin vaan onnistuen, sormia napsauttamalla, ihanasti ja vaivattomasti.

Läksin töihin tytön ollessa 8kk. Tyttöä hoiti pappansa ensialkuun ja kun tyttö oli 1v1kk, hän aloitti pph:n hoidossa. Töihin oli pakko mennä, enpä ole sattunut syntymään kultalusikka hanurissa, enkä ole tajunnut edes naida rikasta miestä. Kotihoidontuella emme - teimme sitten minkälaisia uhrauksia tahansa - olisi tulleet toimeen kuin ehkä viikon. On lainaa sen verran paljon, nääs.

En mää sitä sano, että mielelläni töihin läksin, en hemmetti soikoon! Olisinhan miekin kotona ollut sen vähintään kolme vuotta, mutta elämä menee nyt meidän perheen kohdalla näin. Toivotaan ettei se tee lapsestani empatiakyvytöntä friikkiä, noin aikaisin kun on joutunut vieraan hoitoon ja tissistäkin eroon jo kolmekuisena!!!

(suodattakaa tekstistä närkästynyt ironia)
 
mie vaan
Ei v...u, mikä ketju! Tämä sinikellon mielipiteet on jostain vuodelta miekka ja kilpi.

Ei tuo ole mitään valistusta, että yritetään ihmisiä syyllistää siitä, että käyvät töissä! Ja jos hän on miehen tossun alla ja viihtyy kotona, niin hyvä hälle! Meitä on kuule moneen junaan.

P.s. Itse olen sitä mieltä, että alle 3-vuotiaan paikka on kotona, äidin tai isän tai mummon tai jonkun muun tutun ja turvallisen seurassa. Silti meni herne nenään, kun niin paskasti perustellaan em. asia.
 
Pätsamruu ei jaksa kirjautua
Tämäkään asia kun ei ole niin mustavalkoinen, ei ole olemassa oikeaa eikä väärää tapaa. On olemassa kullekin perheelle juuri sopiva tapa, jolloin juuri se perhe voi hyvin ja on tasapainossa. Tärkeintä lienee se, että vanhemmat - se äitikin - tuntee ja tietää, mikä on itselleen parhaaksi. Ja sitähän ei kukaan ulkopuolinen voi tietää.
 
Lis
Alkuperäinen kirjoittaja Gloria Mundi:
'Halusin' menna toihin kun vauva oli 6 viikon ikainen silla oli ikavaa istua pimeassa kylmassa asunnossa helmikuussa. *saikohan tahan vastata muut kuin suomen lintukodon immeiset?*
Mina "haluan" menna toihin kun vauva n 5.5 kk, ja taalla tuo on jo korkea ika aloittaa paivahoito.

Olisin iki-onnellinen jos saisin olla kotona 9 kk.

Kylla teilla siella Suomessa on hyvin asiat kun yksi-vuotiaskin on "liian nuori" hoitoon.
 
Alkuperäinen kirjoittaja sinikello78:
siksi äidin sopii paremmin olla kotona koska äiti imettää ja viihtyy paremmin kotona. Mies kaipaa enemmänkin nikkarointia ja miehisiä hommia. Mies ja nainen on erilaisia.
Mulla ei imetys onnistunut, kaikilla kun se homma ei suju.

Mistä sä keksiit tuon, että äiti viihtyy paremmin kotona? En mä ainakaan olisi viihtynyt kotona kolmea vuotta tai vielä kauempaa. Mä haluan tehdä töitä, opiskella ja silti olen lapseni kanssa.

Exä hoiti likkaa kotona muutaman kuukauden kun mä sairastin ja olin välillä niin huonossa kunnossa, että sai kyllä muakin hoitaa. Sairaalassa olin paljon. Eipä exä ole koskaan sanallakaan valittanut siitä, että oli pienen lapsensa kanssa kotona.

Se, että haluaa olla lapsen kanssa kotona ei pois sulje nikkarointia yms. Se, että on lapsen kotona ei tarkoota sitä etteikö noita juttuja voisi tehdä sitten kun toinen vanhemmista on kotona.

Ei voi noin yleistää pelkän sukupuolen perusteella mitä kukakin haluaa ja mistä tykkää.
 
Suzyanne
Alkuperäinen kirjoittaja sinikello78:
Alkuperäinen kirjoittaja Suzyanne:
Sinulla on ilmiselvästi rikas mies, kun et ole tullut ajatelleeksi että koihoidontuki on pieni, ei sillä elä jos ei ole rikasta miestä. Entäpä yksinhuoltajat, millä he elävät, maksavat laskut ja vuokran hoitovapaan aikana? Miten olet tuon ajatellut? Se raha kun vaan yksinkertaisesti ei riitä.

Miten on mahdollista että jollain on vielä tänä päivänä noin suppeakatseinen näkemys asiasta joka on ihan ilmiselvä- on erilaisia elämäntilanteita, kaikki eivät voi valita menevätkö töihin vai ei, kaikilla ei ole rahaa eikä auttavaisia isovanhempia.

Ei millään pahalla todellakaan, mutta uskon että olet vielä nuori ja siksi noin idealistinen. Kun sinulle tulee ikää lisää, näkemyksesi todennäköisesti hieman muuttuvat.
En ole enää ihan nuori, olen päälle 30 v. Monet haluaa ison talon ja lapsi on siinä asiassa sivuseikka. Mennään töihin jotta saadaan iso talo maksettua. Se on valintakysymys että haluaako elää hieman vaatimattomammin, kerrostalossa tai rivitalossa. Ehkä hieman pienessä rivitaloasunnossa kun ne on halvempia. Ei tarvitse olla kaikista kallein auto jne. monet vaan haluaa ostella kaikkea ja matkustella ulkomailla ja lapsi laitetaan hoitoon.
Ok nyt ymmärrän mitä tarkoitit. Itse ajattelin lähinnä pienituloisia, (joihin itsekin kuulun) jotka eivät voi kovin pitkään olla kotona siksi ettei rahat yksinkertaisesti riitä.

 
tasa-arvoa ny vaan
Alkuperäinen kirjoittaja sinikello78:
Alkuperäinen kirjoittaja tasa-arvoa mammat:
Hehheh, taas näitä. Mutta yhde pointin haluaisin nostaa esille. Eli miksi paras hoitaja on vain äiti, tai isoÄITI, entäs isät, tai ISOISÄT!?!?!?! Imetyksellä ei voi perustella, vai imettävätkö monet isoäiditkin... :/
No siksi kun yleensä isoisä ei hoida, kyllä ne tuppaa olemaan isoäitejä jotka lastenlasta hoitavat kun äidit töihin menee. Naisille se nyt vaan on luonnollisempaa. Ei ole epätasa-arvoa vaan sitä että nainen ja mies ovat erilaisia.
No kuinkahan suuri otanta sulla tässä tutkimuksessa on? Kyllä meillä ainakin tyttö menisi isoisälle hoitoon jos joutuisin nyt töihin jo menemään (vauva 1v1kk). Kattos ku yksilöt on myös erilaisia.
 
km
Alkuperäinen kirjoittaja bud:
Alkuperäinen kirjoittaja KorpiKuusenKasvattaja:
Alle 3vuotias ei tarvitse ryhmää!! :attn:


Tuo on totta, mutta seuraa kyllä tarvitsee muista lapsista. Meidän 1.7v ainakin viihtyy muiden seurassa.


Seuraa lapselle löytyy muualtakin kuin olemalla päiväkodissa 9 tuntia päivässä 5 päivänä viikossa...
 
Annu
Alkuperäinen kirjoittaja sinikello78:
Miksi äidit vievät jo 9 kk ikäisiä vauvoja päiväkotiin? sen ikäisen pitäisi vielä imeä rintaa ja olla äidin kanssa.

1 vuotiaskin on tosi pieni päiväkotiin. Hoitajat ei rakasta lasta siellä. Kotona tai isoäidin hoidossa lapsi saa kokea että häntä rakastetaan ehdoitta. Perusturvallisuus kehittyy.

Ei alle 3 v kaipaa kavereitakaan vaan haluaa olla vanhempiensa kanssa.

Miksi äidit ei voi olla 3 v kotona, sehän on tosi lyhyt aika elämässä. Se aika, kun lapset on pieniä, menee tosi nopeasti. Eikö työelämä voi odottaa sen 3 vuotta, kyllä töitä ehtii tekemään kyllästymiseen asti koko loppuelämän...En voi ymmärtää miksi äideillä on kiire töihin. Valaiskaa nyt hiukan miksi joku haluaa mennä töihin mieluummin kuin hoitaa rakasta suloista omaa lastaan?

Olen 1 1/2 vuotiaan lapsen kanssa kotona ja mitään kiirettä ei töihin ole.
Siksi, kun me jotkut ollaan vakitöissä ja asuntolainoja ei kht:lla maksella. Ei saada tukia tai työttömyyskorvauksia, joilla elää. Ainoastaan töistä saadaan rahaa.
 
Pusse
Meillä siksi että mies halusi myös olla lapsen kanssa kotona ja mikä minä olin sitä kieltämään, yhtä paljon se on hänen lapsensa. Tunsin olevani myös vastuullisempi raha-asioissa, joten oli parempi että se olin minä joka istui rahakirstun päällä miehen kotihoidontukikauden ajan =)

Meillä muuten mun isä myös olis halunnut hoitaa lasta ettei se nyt isompanakaan joutuis päiväkotiin... Mutta meistä meidän lapselle ois tässä vaiheessa parempi nähdä myös itsensäikäisiä...
 
Ap:n sopiis miettiä tätä: perheessä kaksi lasta joilla ikäeroa 2 vuotta. Molemmat vanhemmat alkoholisteja. Mitä luulet olisko lasten parempi olla välillä muualla kuin kotona?

Asiat kun ei ole niin mustavalkoosia kuin sä luulet. Eikä tuo mun esimerkki ollut keksitty vaan kavereitten lapsuudesta.
 
äitihän minäkin
Esikoiseni oli 8-kuinen ja kuopukseni 8,5-kuinen kun aloitin työt äippälomien jälkeen. Lapset ovat sopeutuneet hyvin hoitoon ja päivittäiseen rytmiin.
Haluamme puolisoni kanssa taata lapsille mahdollisimman hyvän elintason jo lapsesta asti.
Lapset eivät ole juurikaan sairastelleet - muutamia kertoja hoidossaoloaikana.
Haluamme myös itse pitää hyvää elintasoa yllä.
Rakastamme lapsiamme yli kaiken - Lomat ja vapaa-ajan käytämme kokonaan lasten kanssa ja lasten hyväksi. Vietämme 5 vkoa vuodesta lakisääteistä lomaa ja sen ajan olemme lasten kanssa lomalla. Joskus 1-2krt vuodessa vietämme kahdenkeskistä aikaa ilman lapsia 1-3vrk kerrallaan.
Meillä arki, juhla ja vapaa-aika menee lasten ehdoilla - rakastamme perhettämme ja toivottuja lapsiamme yli kaiken. En näe mitään syytä, miksi lapsemme olisi pitänyt olla kotona 3v - varsinkin eloisa esikoisemme oli helisemässä kuopuksen vauva-aikana kun ei ollut ketään leikkikavereita. Minä en olisi viihtynyt kotona 3v saatikka saavuttanut urallani menestymistä kotonaolovuosien tiimoilta. Lapsemme elävät säännöllistä arkirytmiä ja luovat sosiaalisia suhteita hoidossa. Verrattuna tuttavaperheemme samanikäisiin lapsiin lapsemme ovat 1-2 vuotta kehitystä edellä.

Tämä sopii meille ja meidän perheelle eikä meillä tarvitse huolehtia raha-asioista; päivittäisistä ruuanlaitoista ja pennosten pihistämisistä. Lisäksi rakastamme puolisoni kanssa toinen toisiamme suunnattomasti.
Meidän perheemme on onnellinen - tässä vastaus kysymykseesi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Ap:n sopiis miettiä tätä: perheessä kaksi lasta joilla ikäeroa 2 vuotta. Molemmat vanhemmat alkoholisteja. Mitä luulet olisko lasten parempi olla välillä muualla kuin kotona?

Asiat kun ei ole niin mustavalkoosia kuin sä luulet. Eikä tuo mun esimerkki ollut keksitty vaan kavereitten lapsuudesta.
Miksi kukaan ei tehnyt lastensuojeluilmoitusta jos molemmat vanhemmat alkoja? Ei lapsen ole hyvä asua sellaisessa kodissa ylipäätään.
 

Yhteistyössä