Miksi annatte lapsille 3 nimeä??

  • Viestiketjun aloittaja ??
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Koska keksin niin paljon kivoja nimiä, että annoin maksimimäärän, että tulee mahdollisimman moni nimistä käyttöön :)
Mä luulen, että tämä on tosiasiassa se yleisin syy.

Meidän lapsille tulee kaksi nimeä per lapsi.
 
Vieras
Siksi, että nimi on kokonaisuus ja 3 nimeä on kauniimpi kokonaisuus. 2 nimeä on yksinkertaisuudessaan minusta melko tylsä. Itsellänikin on 3 nimeä ja oli itsestään selvyys, että lapsille tulee 3 nimeä.

Ja on kyllä mahtunut kaavakkeisiin.
 
Yksi joka varmasti vaikutti päätökseeni oli yleistynyt tapa antaa kolme nimeä. Koska se oli varmasti verrattain harvinaisempaa ennen, eli viime vuosituhannen puolella. Toinen päätökseen vaikuttanut asia oli, että sisko oli antanut kolmelle ensimmäiselle lapselleen jokaiselle kolme nimeä. <--- ja tämä on varmasti ollut suurin vaikuttaja näin jälkikäteen ajateltuna! Lopulta minulla oli niin valtava kasa kauniita nimiä, että esikoisen nimi tosiaan oli minusta kuin pieni runo.

Tokalle mukulalle piti tulla vain kaksi nimeä, mutta etunimi ja miehen suvussa kulkenut Tapio ei iskeneet keskenään yhteen (Eemeli Tapio), joten lisättiin Tatu väliin, Eemeli Tatu Tapio.

Kolmannen nimestä käytiin niin kamala vääntö, ettei tosikaan. Joten kahden nimen sijaan sekin parka sai kolme nimeä. Ja vieläpä sellainen kokonaisuus, että se ei edes rimmaa nätisti. Nimet itsessään ovat sitten todella merkityksellisiä meille. Eli se nimi oli sellainen kompromissi.

Siksi meillä on lapsilla kolme nimeä. :snotty:
 
viima80
Alkuperäinen kirjoittaja ??:
Tätä olen siis aina vähän ihmettelly.. varsinkin jos ne kaikki nimet on pitkiä ja sukunimikin pitkä niin eikös se ole aika sekavan kuuloista?? kaksi nimeä on selkeämmän kuuloista.. joo, tiedän että monet haluaa niitä suvussa kulkevia nimiä antaa lapsilleen mutta siltikin..

Ja haluan vielä lisätä että en tarkoita tätä kommenttia pahalla.. mutta mietinpähän vain..
kun itsellä ja kaikilla perheenjäsenillä on ollut kolme nimeä niin musta on aina ollut hassua jos ei oo kuin yksi tai kaksi. eli riippuu ihan mihin on tottunut.
 
vieras
Niin kun mulla on ulkomaalainen ukko, eikä hänen maassaan ole tapana antaa kolmea nimeä eikä Suomessakaan perinteisesti anneta kuin kaksi, niin emme anna mekään. En näe mitään järkevää syytä sille miksi tämä nimimuoti on mennyt sellaiseksi, että kolme nimeä olisi oltava. Sillä muotia se on -eikä paljon muuta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Niin kun mulla on ulkomaalainen ukko, eikä hänen maassaan ole tapana antaa kolmea nimeä eikä Suomessakaan perinteisesti anneta kuin kaksi, niin emme anna mekään. En näe mitään järkevää syytä sille miksi tämä nimimuoti on mennyt sellaiseksi, että kolme nimeä olisi oltava. Sillä muotia se on -eikä paljon muuta.
Tiesitkö, että tapa antaa kaksi nimeä yhden sijaan on muoti, jonka senkin on ensin pitänyt yleistyä. Ennen vanhaan oli tavallista antaa lapselle vain ja ainoastaan yksi nimi. Joten sekin oli vain muotia. Miten siis tämä poikkeaisi nyt niin kamalasti siitä?
 
viima80
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Niin kun mulla on ulkomaalainen ukko, eikä hänen maassaan ole tapana antaa kolmea nimeä eikä Suomessakaan perinteisesti anneta kuin kaksi, niin emme anna mekään. En näe mitään järkevää syytä sille miksi tämä nimimuoti on mennyt sellaiseksi, että kolme nimeä olisi oltava. Sillä muotia se on -eikä paljon muuta.
kui muka perinteisesti ei anneta??? kyl ainakin 50 luvulla jo oli kolme nimeä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Rouva Parkula:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Niin kun mulla on ulkomaalainen ukko, eikä hänen maassaan ole tapana antaa kolmea nimeä eikä Suomessakaan perinteisesti anneta kuin kaksi, niin emme anna mekään. En näe mitään järkevää syytä sille miksi tämä nimimuoti on mennyt sellaiseksi, että kolme nimeä olisi oltava. Sillä muotia se on -eikä paljon muuta.
Tiesitkö, että tapa antaa kaksi nimeä yhden sijaan on muoti, jonka senkin on ensin pitänyt yleistyä. Ennen vanhaan oli tavallista antaa lapselle vain ja ainoastaan yksi nimi. Joten sekin oli vain muotia. Miten siis tämä poikkeaisi nyt niin kamalasti siitä?
Tuota.. jo satojen vuosien ajan Suomessa on annettu kaksi nimeä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Rouva Parkula:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Niin kun mulla on ulkomaalainen ukko, eikä hänen maassaan ole tapana antaa kolmea nimeä eikä Suomessakaan perinteisesti anneta kuin kaksi, niin emme anna mekään. En näe mitään järkevää syytä sille miksi tämä nimimuoti on mennyt sellaiseksi, että kolme nimeä olisi oltava. Sillä muotia se on -eikä paljon muuta.
Tiesitkö, että tapa antaa kaksi nimeä yhden sijaan on muoti, jonka senkin on ensin pitänyt yleistyä. Ennen vanhaan oli tavallista antaa lapselle vain ja ainoastaan yksi nimi. Joten sekin oli vain muotia. Miten siis tämä poikkeaisi nyt niin kamalasti siitä?
Tuota.. jo satojen vuosien ajan Suomessa on annettu kaksi nimeä.
Tuota... ja kolmea nimeä on annettu myös jo 1800-luvun puolella. Silloin se ei ollut niin yleinen tapa, mutta onhan noita. Keskiajalla ei ollut tavatonta, että lapsella oli vain yksi etunimi ja sitten jokin lisänimen tapainen nimi perässä. Nimistössä on tapahtunut muutenkin niin valtavia muutoksia vuosisatojen mittaan, ettei sellainen muutos kuin kolmen nimen antamisen yleistyminen ole sen pahempi asia kuin mikään muukaan, mitä nimistölle voi tapahtua.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Roz Doyle:
Alkuperäinen kirjoittaja viima80:
kui muka perinteisesti ei anneta??? kyl ainakin 50 luvulla jo oli kolme nimeä.
40-luvulla ainaskin on annettu.
Tuolla hautausmaalla kun käyn lenkkeilemässä, niin sieltäkin löytyy vanhoja hautoja, jo 1800-luvun loppupuolelta, joissa on mainittu kolme nimeä + sukunimi. Vanhempia hautoja on hankalampi löytää, mikä on harmi. Mutta nimilöytöjä olen tehnyt useita :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rouva Parkula:
Tuolla hautausmaalla kun käyn lenkkeilemässä, niin sieltäkin löytyy vanhoja hautoja, jo 1800-luvun loppupuolelta, joissa on mainittu kolme nimeä + sukunimi. Vanhempia hautoja on hankalampi löytää, mikä on harmi. Mutta nimilöytöjä olen tehnyt useita :D
Ok,mä käyn tosi harvoin hautausmaalla. :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Roz Doyle:
Alkuperäinen kirjoittaja Rouva Parkula:
Tuolla hautausmaalla kun käyn lenkkeilemässä, niin sieltäkin löytyy vanhoja hautoja, jo 1800-luvun loppupuolelta, joissa on mainittu kolme nimeä + sukunimi. Vanhempia hautoja on hankalampi löytää, mikä on harmi. Mutta nimilöytöjä olen tehnyt useita :D
Ok,mä käyn tosi harvoin hautausmaalla. :D
Suosittelen. Siellä on ihanan rauhallista ja leppoisaa kävellä tutkailemassa nimistöä.
 
Eihän sitä Laura-Ellinoora Jennistiina Adalmihelmiina Möttö-Välimäki nimeä tarvi joka paikassa toitottaa.

Kyllä mä laittaisin lapsille ainakin 3 nimeä, maailma on täynnä ihania nimiä ja olisi hölmöä olla käyttämättä niitä :)

Ja kolme nimeä kuulostaa paremmalle kuin kaksi. Esim Olivia Josefiina on ok, mutta parempi on Olivia Aada Josefiina.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rouva Parkula:
Alkuperäinen kirjoittaja Roz Doyle:
Alkuperäinen kirjoittaja Rouva Parkula:
Tuolla hautausmaalla kun käyn lenkkeilemässä, niin sieltäkin löytyy vanhoja hautoja, jo 1800-luvun loppupuolelta, joissa on mainittu kolme nimeä + sukunimi. Vanhempia hautoja on hankalampi löytää, mikä on harmi. Mutta nimilöytöjä olen tehnyt useita :D
Ok,mä käyn tosi harvoin hautausmaalla. :D
Suosittelen. Siellä on ihanan rauhallista ja leppoisaa kävellä tutkailemassa nimistöä.
Mä olen nimifriikki ja parhaimmat/erikoisemmat/harvinaisemmat nimet olen löytänyt hautausmailta.
 
no meillä ei ole kuin kaksi nimeä lapsilla, tavallisempi ja vähän erikoisempi. voivat isompana vaihtaa puhuttelunimeä jos haluavat.

mulla itselläni on kolme nimeä, kolmas on tytär-loppuinen. sen olisin laittanut omillekin jos mies olisi suostunut mutta ei se suostunut.
 

Yhteistyössä