Miksi anoppi tuntee miniänsä kilpailijana?

Hei te kaikki isovanhemmat!
Olen miettinyt otsikossa olevaa kysymystä, koska minulla tilanne sellainen. Lapsemme syntymän jälkeen anoppini on mielestäni alkanut kokemaan minut "uhkana" ja yrittää tehdä itsestään miehelleni minua tärkeämpää. Ennen heillä ei lämpimät välit ole olleet, nyt hän yrittää verrata meidän suhdetta hänen ja poikansa suhteeseen, sanoo että äiti on tärkeintä maailmassa yms (tarkoittaen tällä itseään ja poikaansa)
Mulla tämä tilanne samalla huvittaa ja hirvittää, onko tämä normaalia? Tunnetteko te muut anopit miniänne kilpailijoinanne?
Tämä "reagtio" hänen osaltaan alkoi kun huomasi ettei minun ja hänen mielipiteet olekaan samoilla linjoilla ja olemmekin olleet monesti törmäyskurssillä esim. lastani koskevista asioista.
 
En ole isovanhempi, mutta luulisi asian johtuvan suurimaksi osaksi lähinnä silkasta psykologiasta, äiti-poikasuhteesta sekä vastaavasti isä-tytärsuhteesta. Harvassapa on ne naiset joilla hyvä sekä toimiva suhde anoppiinsa samoin ne miehet joilla hyvä suhde appiukkoonsa. Useinhan miehillä on hyvä suhde anoppiinsa ja naisilla appeensa.

Jos vanhemmista tulee nuorella iällä isovanhempia, kenties nopeammin kuin olivat ajatelleet, on se myös kasvukriisin paikka heidän elämässään. Mitä nuorempana omasta lapsestaan tulee vanhempi, on se suurelle osalle isovanhempia iso juttu. Myös lopullinen ymmärrys siitä ettei pysty hallitsemaan lapsensa elämää ja on pakko päästää irti tulee usein ensimmäisen lapsenlapsen synnyttyä. Ensimäiset lapset sekä lapsenlapset ovat niitä "raivaajia" jotka pysäyttävät ihmiset ajattelemaan sekä tuntemaan valtavalla voimalla.

Ap:n ongelma kuullostaa "mielenkiintoisalta". Liekö anopilla jäänyt poikansa lapsuusvuosista jostakin syystä huono omatuntu omasta äitiydestään, jota yrittää paikkailla tietoisesti tai tiedostamatta. Siihen jos lisätää vielä tämä nykyajan trendi jossa kaikki ihmiset ovat todella minäkeskeisiä, eivätkä pysty hyväksymään muiden ihmisten ajatuksia tai toimintamalleja jos ne poikkeavat omistaan, on aika moinen soppa keitettynä. Todella monet ihmissuhteet tänä päivänä kaatuvat silkaan ihmisten itsekkyyteen ja kaikkivoipuuteen. Ihanaa että jaksat huumorilla suhtautua asiaan, vaikka se varmaan nakertaa silti mieltä. Voimia! :hug:

 

Yhteistyössä