Miksi ateistit viettävät joulua ja pääsiäistä?

  • Viestiketjun aloittaja "Alli"
  • Ensimmäinen viesti
"Alli"
Ja älkää vastatko, että kyllä tonttu tai tipujuhlaa saa viettää!
Jos on aate tai näkemys, minusta pitäisi pysyä linjassa. Miksi juhlia kristillisiä juhlia (joita AINAKIN pääsiäinen on), jos ei ole kristillistä näkemystä? En minäkään kristittynä juhli muslimien kanssa.

Juu, voi juhlia joulua "maallisesti", mutta se ei ole linjassa maailmankatsomuksen kanssa. Noukitaan vaan rusinat pullasta sanon minä!
 
Da
Voikun tyhmää. Joulu on ollut "aina" samalla paikalla ja kulttuurin mukaan erilaisina juhlina. Joten haluaa sitä ateistikin omaa kulttuuriaan kunnioittaa ja meidän kulttuurissa merkittävin sanoma on: uskonnonvapaus.
 
  • Tykkää
Reactions: BootyPeppi
"vieras"
Tavan vuoksi lähinnä. Mulla tosin on karsittu just kaikki kristilliset osat noista juhlista pois jo omassa lapsuudessa.. eli jatkan perinteitä omalla tavallani. Jouluhan on alunperin pakanallinen juhla, joten siitä on turha edes loukkaantua. Pääsiäisestä saa loukkaantua, onhan se tylsää kun saa vaan popsia suklaamunia, vetää pashaa ja mämmiä ilman mitään hartautta.
Kyllä varmasti juhlisin muidenkin uskontokuntien juhlia jos olisin kasvanut kulttuurissa, jossa niillä on yhtä suuri merkitys kuin kristinuskolla ja siihen liittyvillä traditioilla tässä maassa.

Eli muotoilisin asian niin, että mulle nuo juhlat EIVÄT ole kristillisiä (vaikka joillekin muille ovat). Perinteisiä ja merkittäviä ne ovat silti. Sori.
 
  • Tykkää
Reactions: Sadana
halipupu harmaana
Pitäisikö ateistien sitten olla jouluna ja pääsiäisenä töissä vai??

Meillä joulua vietetään vaikka ollaan ateisteja, on kinkut ja laatikot, joulukalenterit ja joululahjat. Vai onko se kristityiltä pois, jos muutkin viuettävät joulua? Voivathan kristitytkin viettää muslimien id-juhlaa ja tutustua sen viettämiseen.

Pääsiäinen on vain pitkä vapaa keväällä ja yleensä tulee ihan tarpeeseen tai sitten silloin lähdetään Lappiin hiihtelemään viimeisiä kertoja.
 
  • Tykkää
Reactions: Sadana
Samamies
[QUOTE="joku";27186346]Mulle joulu on perhejuhla. On vapaata ja sukulaiset kokoontuvat. Sama juttu pääsiäisen kanssa.[/QUOTE]

Sama täällä. Ilman kristinuskoa olisi jokatapauksessa toisenlaisessa kulttuurissa omat aikansa perhejuhlille. Ja kyllä me perinteistä pidämme, joskus jopa vanhemmista kuin kristinuskon perinteet. Mutta kyllä meille kelpaa jotkut kristillisetkin perinteet. Meille ne ovat osa kulttuuria. Niinkuin osa kulttuuria on myös tietty leikkimielinen taikausko (kuten Uutena Vuotena uudenvuoden tinat).

Jeesuksella ei meillä ole mitään roolia, mutta enpä usko että läheskään kaikilla kristityilläkään on. Ainakin veljeni kuuluu kirkkoon, mutta ei Jeesuksesta tietoakaan :) Että kuka siinä sitten ottaa rusinat ja mistä pullasta. Sitäpaitsi minä en pidä rusinoista, joten mieluummin syön vain pullaa...
 
"mie"
No joulu nyt on keskitalven juhla niinkuin juhannus kesän. Ei liity kyllä mihinkään uskontokuntaan. Juhlimme perhejuhlana omien tapojemme mukaan ja siihen ei ole mikään jumala koskaan liittynyt.
 
Samamies
Joulu ainakin on ollut alunperin pakanajuhla. Siitä tuli kristuksen syntymäjuhla kun kirkko ei saanut pakanajuhlaa loppumaan.
Juutalaiset ovat viettäneet pääsiäistä juhlistaakseen vapautumistaan Egyptin orjuudesta.
Meillä ei erityisesti Pääsiäistä juhlita, tosin kyllä nuo pääsiäismunat ja rairuohot ovat kehissä toki. Pakanallisia taitavat olla. Tosin ihan hyvin voin nostaa maljan juutalaisten vapautumisellekkin.
 
no ei
Miten niin ainakin pääsiäinen on kristillinen juhla? Kaikki raamatun mukaiset pääsiäisen tapahtumathan kiteytyvät siihen, kun "viaton Jeesus" valitaan tapettavaksi ja "rikollinen Barrabas" vapautetaan, kun pääsiäisenä on ollut tapana vapauttaa kansan valitsema vanki. Eli pääsiäinen oli juhla jo ennen Jeesuksen kuolemaa.
 
kahvikirahvi
En vietä pääsisäistä mutta mulle joulu on se aika vuodesta kun kokoonnutaan ja rauhotutaan yhdessä perheen kanssa. Se perheen kanssa vietetty aika on joulussa tärkeintä, muuten ei väliä.
Ja nyt kun on lapsi niin tuntuu joulu ihan erilaiselta kun yrittää tehdä siitä lapselle iloisen ja erilaisen juhlan. Ja onhan se nyt ihanaa ilostuttaa pientä ihmistä lahjoilla :)
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Ateisti
Joulu on alunperin pakanien juhla, jonka kristityt " omi". Ja mä juhlin joulua, valon juhlaa, meillä jätetään ne jesse-höpinät vaan vähemmälle. Otan rusinat pullasta ja nautin siitä täysin siemauksin. Musta on vaan hölmöä ja tekopyhää jeesustella ateisti-perheen alkoholitonta joulun juhlintaa,kun samaan aikaan "kristityt" vetää jouluna perseet ja heittää lapset lumihankeen...
Ja ateistina uskon vapauteen. Ihmisellä on vapaus olla uskomatta tai uskoa ihan mihin haluaa. Itse noukin uskonnoista hyviä oppeja ja arvoja elämääni, vaikka olenkin ateisti. Ja lueppa se raamattu velä vähän tarkemmin.. Erityisesti suosittelen lukemaan uudentestamentin ja mieti olisko Jeesus pistänyt joulujuhlan pystyyn ja jättänyt ateistin perheineen oven ulkopuolelle kylmään? Sen mitä mä oon lukenut Jesse oli se tyyppi, joka ei pahemmin muita tuominnut vaan rakasti ihmistä kuin ihmistä pyyttettömästi ja jätti tuomitsemisen Jumalalle...
 
  • Tykkää
Reactions: Sadana
[QUOTE="mie";27186393]No joulu nyt on keskitalven juhla niinkuin juhannus kesän. Ei liity kyllä mihinkään uskontokuntaan. Juhlimme perhejuhlana omien tapojemme mukaan ja siihen ei ole mikään jumala koskaan liittynyt.[/QUOTE]

Näin meilläkin ja pääsiäinen on kevään juhla ja kristus ei liity siihen mitenkään
 
"Alli"
Usein ateistit ovat kovin tarkkoja vakaumuksestaan.
Esimerkiksi koulussa joulujuhlien pitää olla tunnustuksettomia. Jouluevankeliumia ei saa lukea ja joulukuvaelmaa ei saa esittää. Kevätjuhlassa vielä saanee laulaa suvivirren. Aivan varmasti juhlien jälkeen tulee palautetta, jos on häivähdyskin kristilliseen suuntaan. Kuitenkin suurin osa oppilaista kuuluu kirkkoon. Yhtä äkkiä joulusta onkin tullut suomalainen "kulttuurijuhla".
Sitten kuitenkin monen kotona juhlitaan joulua monine kristillisine viitteineen....
 
Kristillinen juhla antoi uuden sisällön esikristilliselle kevään juhlalle.[2] Nykyiseen pääsiäiseen liittyy useita keväisen luonnon heräävän elämän vertauskuvia. Näitä ovat muun muassa narsissit, rairuoho, keltaiset pääsiäistiput sekä kanit eli puput sekä hiirenkorvalle puhkeavat koivunoksat ja pajunkissat. Kevätpäiväntasauksen jälkeen valo voittaa pimeyden ja lämpö kylmyyden: vertauskuvallisesti elämä voittaa kuoleman.[6] Muna on eri puolilla maailmaa tunnettu hedelmällisyyden ja kasvun vertauskuva.[7]

Wikipediasta kopsattu.
 
Ärri
Me emme kuulu kirkkoon. Mun lapsi on silti uskontotunnilla, koska on kuulemma niin hankala järjestää elämänkatsomustietoa. Tämä on nyt ok, jatkossa sitten katsotaan, otetaanko tunneilta pois. Oppiipahan sitä uskontoa/kulttuuria sieltä siinä mielessä, että ymmärtää edes toisia. Jos mun lapsi on siellä vaikkei uskota, niin kyllä me voidaan viettää Jouluakin.

Joulu ei ole kristittyjen yksinoikeus, sitä on muutkin viettäny aiemmin jo, pakanat Suomessa. Pimeyden juhla. Kristillisyyttä meillä ei Jouluna näy eikä Pääsiäisenäkään. Mutta siis: lapseni on uskontunneilla muiden pyynnöstä, ettei olisi niin hankala järjestää juttuja. Tuntus hassulta, ettei sitten viettäs MUNAJUHLAA pääsiäisenä tipujen kanssa, kun muutkin niin tekee. Kun ne muutkin on siellä uskontotunnillakin. Niille vaan se merkkaa uskonnollisuutta, meille ei. Eikä muuten monelle muullekaan kirkkoon kuuluvalle.

Onko kirkkoon kuuluva uskoton ateisti vai ei?
 
"Alli"
Kristillinen juhla antoi uuden sisällön esikristilliselle kevään juhlalle.[2] Nykyiseen pääsiäiseen liittyy useita keväisen luonnon heräävän elämän vertauskuvia. Näitä ovat muun muassa narsissit, rairuoho, keltaiset pääsiäistiput sekä kanit eli puput sekä hiirenkorvalle puhkeavat koivunoksat ja pajunkissat. Kevätpäiväntasauksen jälkeen valo voittaa pimeyden ja lämpö kylmyyden: vertauskuvallisesti elämä voittaa kuoleman.[6] Muna on eri puolilla maailmaa tunnettu hedelmällisyyden ja kasvun vertauskuva.[7]

Wikipediasta kopsattu.
Luotettava lähde ;)
 

Yhteistyössä