Miksi ei saa haluta olla LAIHA (ei vain hoikka)?

  • Viestiketjun aloittaja duff
  • Ensimmäinen viesti
duff
Vuodessa olen laihduttanut paljon, bmi nyt siinä alipainon rajoilla, mutta se oli tarkoituskin. En ole luuta ja nahkaa, vaan erittäin hoikka/laiha. Mitat 170/53kg, Lähtöpaino oli 70kg. Rinnatkin on ihanasti pienentyneet ällöttävästä d-kupista b-kuppiin.

Miksi on niin tuomittavaa haluta olla laiha? Jos nyt suljetaan anoreksiat ja muut pois, ne ovat poikkeustapauksia ja mieleterveydellisiä ongelmia. Miksi aikuinen nainen (olen 27v) ei saa olla laiha? Miksi isot tissit ja takapuoli on parempi ja muka tavoiteltavampi malli? Itse juuri halusin uhkeista muodoistani eroon, lantiotani tai hartioitani en toki voi muuttaa, olen tiimalasi aina.

Kauniimpi tiimalasi mä kuitenkin olen laihana kuin pulleana. 70-kiloisena näytin lähinnä naurettavalta.
 
Voi kuule, mun puolesta ainakin saat haluta olla ihan millainen itse tykkäät. Se ei oikeasti vois vähempää kiinnostaa.

Samon sarjan kysymyksiä taas kuin miksi ei sais tykätä punaisesta tai miksi ei sais tykätä talvesta enemmän kuin kesästä.
 
Viimeksi muokattu:
"joku"
Mä olen sun pituinen enkä ikinä vois painaa noin vähän! Nyt painan 65 kg ja tähän painoon olen tyytyväinen. Tosin treenaan paljon joten olen myös kiinteä (ilman lihaksia voisin painaa vähemmän).

Miehen mielestä mä en sais laihtua yhtään.
 
Jaa-a, mitähän tohon sanois.. Jos kuitenkin syö täysipainoisesti ja terveellisesti ja olo on hyvä niin ei kait siinä mitään pahaa ole.

Silti, jokaisella ihmisellä on tavallaan sellaiset luonnolliset "ihannemitat", toisia ei vaan ole tarkoitettu laihoiksi, kuten toisten kropille pyöreys ei taas ole ihanne..
 
"naxu"
Siis en ymmärrä minäkään että mikä siinä on niin väärää jos ihailee laihuutta? Kaikilla on omat mielipiteet, so forget the haters.
Jotkut ihannoi lihavia ihmisiä, jotkut laihoja, that's all.
 
Kai sitä saa haluta jos haluaa. ;) :)

Laiha ja hoikka on vain vähän vaikeita sanoja kun niillä voi olla erilaiset merkitykset eri ihmisille. Itselleni hoikka on sellainen hyvännäköinen ja kiinteä, BMI:ssä lähempänä alarajaa. Laiha voi taas olla mielestäni samanpainoinen, mutta vähän sellainen löysä. Eli periaatteessa ei mitään ylimääräistä, mutta kaikki on vähän sellaista roikkuvaa.
 
Jos ja kun
Syömishäiriöt ovat pakkomielteitä. Laihuuden ihannointi ja tavoittelu on keinoja pitää kätketyt, ahdistavat ja vaikeat asiat loitolla. Toistaa tiettyä kaavamallia ja tietynlaisia ihmissuhteita.
Perustelen tietoni oppimaani tietoon kirjoista, luennoista, tutkimuksista ja siihen, että ammatissani hoidan syömishäiriöisiä (anoreksia ja bulimia) ihmisiä. Miehiä, naisia, lapsia/nuoria ja aikuisia.

Toki on myös fysiologisia syitä myös, jotka aiheuttavat painon alenemista ja lisääntymistä, esm tietyt sairaudet ja lääkitykset. Mutta siitähän tässä ei nyt ollut kyse.

En muutes tiennyt, että tänne on tullut uusi sääntö: Perustelut pitää myös esittää. Anteeksi tietämättömyyteni!
 
duff
Syömishäiriöt ovat pakkomielteitä. Laihuuden ihannointi ja tavoittelu on keinoja pitää kätketyt, ahdistavat ja vaikeat asiat loitolla. Toistaa tiettyä kaavamallia ja tietynlaisia ihmissuhteita.
Perustelen tietoni oppimaani tietoon kirjoista, luennoista, tutkimuksista ja siihen, että ammatissani hoidan syömishäiriöisiä (anoreksia ja bulimia) ihmisiä. Miehiä, naisia, lapsia/nuoria ja aikuisia.

Toki on myös fysiologisia syitä myös, jotka aiheuttavat painon alenemista ja lisääntymistä, esm tietyt sairaudet ja lääkitykset. Mutta siitähän tässä ei nyt ollut kyse.

En muutes tiennyt, että tänne on tullut uusi sääntö: Perustelut pitää myös esittää. Anteeksi tietämättömyyteni!
Eihän tämä nyt liittynyt alkuperäiseen kysymykseen millään tavalla. No, tuossa tuli nyt tuollainen yläkoululaisille suunnattu tietopaketti syömishäiriöistä.
 
hoikka
Olen lähes sun kokoinen varmaan (169cm, 51kg) . Olen luonnostani näin hoikka, aina ollut tosi laiha. Teini-iässä tuli vähän lisää ja painoin 58kg enimmillään, mutta sekin tasaantui pituuskavun myötä. Raskauden jälkeenkin palasin tähän entiseen painooni. Olen kropaltani jotenkin ihmeen mallinen ja näenkin jo kahden kilon lisän peilistä. Minulle ei kilot sovi ja vissiin luontokin sen tietää. En näytä miltään luurangolta vaikka pulskat sukulaiset katsovatkin oikeudekseen julkisesti ääneen voivoitella ulkonäköäni. Jos panoni menee yli 55kg alan näyttää vähän paksulta. Minulla on pyöreät kädet ja pepussakin on jotain täytettä, litteä maha ja tissit 70b. olen ihan normaalin näköinen. Tunnen oloni mukavaksi ja syön paljon ja mitä huvittaa. :)

Pahastun hoikkuuteni arvostelemisesta!
Äidilläni on jonkin sortin vartalonkuvan häiriö jota hän heijastaa minuun ja siskooni. Huomautteelee minulle negatiiviseen sävyyn laihuudesta ja siskolle puhuu kuinka tämä on vähän tankampi ja ihan kuin äiti pienenä (positiiviseen sävyyn) . Siskoni ei edes ole isokoinen, kokoa s/m.

Ja muuten, en ole laiha vaan hoikka. Laiha on negatiivinen ilmaus. Olen mielestäni kaunis tässä koossa ja sanonkin itseäni hoikaksi. En ihannoi laihuutta, mutta kyllä hoikkuus on kaunista. Pidän myös muodokkaan näköisistä naisista ja ihailen heitäkin, mutta oma oloni on paras luonnollisessa tilassani ja järkevää onkin nauttia siitä. Jos olisin luonnostaan pyöreämpi niin varmaan pitäisin siitäkin.
 
Jos ja kun
Duff, näyttäs olevan siellä ruudun takana, että se koira älähtää johon kalikka kolahtaa.

Mukavaa päivää sulle!

Lähden nyt antamaan ravintoliuoksia töihin...
 
ähis
Pyydän jo etukäteen anteeksi, mutta minusta laihuuden ihannointi on elitististä ja tylsää maailmassa, jossa edelleen kuollaan aliravitsemukseen.
Varmaan vois ap mennä sinne Somaliaan/ P-Koreaan katsomaan niitä aliravitsemuksesta kärsiviä lapsia, tai jopa lahjoittaa omat ruokansa heille.

Laihuus ei ole tervettä, mutta ap:han ei sitä voi käsittää kun ei ole koskaan puutetta kärsinyt.
Ei niin kovinkaan kauaa sitten, aikaa ennen sotia 1930- luvulla, äidinäitini pyörtyi usein nälästä, koska sitä ruokaa ei kysinkertaisesti ollut tarjolla säännöllisesti. Ei silloin tullut mielenkään kenellekkään näännyttää kroppaansa vapaaehtoisesti.
 
Ksantippa S.
Alkuperäinen kirjoittaja ähis;25163285:
Ei niin kovinkaan kauaa sitten, aikaa ennen sotia 1930- luvulla, äidinäitini pyörtyi usein nälästä, koska sitä ruokaa ei kysinkertaisesti ollut tarjolla säännöllisesti. Ei silloin tullut mielenkään kenellekkään näännyttää kroppaansa vapaaehtoisesti.
Minun isänäitini menetti kaksoset ilmeisesti aliravitsemuksen takia 40-luvulla. Näitä tarinoita löytyy monestakin suvusta, jos nuori keskustelukumppani osaa hienotunteisesti kuunnella.
 
"Vieras"
Olen samoissa mitoissa kuin ap, ja olen mielestäni aika normaalin siron näköinen. Aina ollut painon kanssa alakäyrillä. En voisi itselle kuvitella tähän kymmentä kiloa lisää millään. Kaikki saa näyttää miltä haluaa, ja minusta on hyvä että kaikki ois tyytyväisiä itseensä painoi mitä tahansa (jos on vaan terveen rajoissa). Mitään nälkiintyneen laihaa tai sairaalloisen lihavaa ei kannata kyllä ihannoida.
 
Eikö se kuuluisa kauneus nyt ole siellä katsojan silmässä.. jos oma peilikuva miellyttää laihana niin mikäs siinä. Toinen taas tykkää itsestään vähän isompana. Mä kyllä komppaan jotain edellistä siinä, että miellän laihan sellaiseksi löysäksi. Hoikka taas on kiinteä, urheilullinen. Näillä pituuksilla, siis. Lyhyempi on varmaan kauniin siro laihana.
Mä luulen, että jokaisella on se oma ihannepainonsa, joka tulee kun ruoka ja liikunta on tasapainossa. Mulla itselläni se on about 60kg, olen 174cm. Oon painanut kaikkea 55 ja 75 kilon väliltä, mutta nyt on hyvä. 55kg olin koomisen näköinen kun lantio sekä hartiat ovat leveät, pientä ja siroa musta ei saa kun luita katkomalla. Mutta kyllä mä ymmärrän, jos joku haluaa olla laiha. Ja edelleen, jos se tuntuu omalta ja tulee luonnostaan niin siitä vaan. Itsensä nälkiinnyttäminen on sitten kyllä eri asia.
 
"Vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja ähis;25163344:
No näinpä. Ja jo se että mitä kaikkea muuta lisävaivoja tulee kun syö liianvähän (luukato, vitamiinipuutos esim. )
Niin siis itse mitoissa 169/53 ja viimeksi verikokeissa kaikki arvot olivat kuin huippu-urheilijalla. Toisaalta en omasta mielestä syökään liian vähän. Toki jos tästä painosta viisi kiloa lähtisi niin sitten varmaan rupeaisi puutoksiakin tulemaan, tietenkään sellainen ei ole edes tavoitteena. Puutostautejahan voi olla lihavallakin, joka syö yksipuolisesti?
 
"Anne"
Alkuperäinen kirjoittaja ähis;25163344:
No näinpä. Ja jo se että mitä kaikkea muuta lisävaivoja tulee kun syö liianvähän (luukato, vitamiinipuutos esim. )
Ei laihuus/hoikkuus tarkoita että söisi liian vähän ja yksipuolisesti. Itse syön paljon kasviksia, salaatteja hedelmiä päivittäin, monipuolista ruokaa yms mutta syön sen verran mitä kulutun ja pysyn hoikkana ja terveenä. Alipainoisuus, anoreksia yms asia erikseen.
 

Yhteistyössä