Miksi ei saa...?

  • Viestiketjun aloittaja Honda91
  • Ensimmäinen viesti
Honda91
Kysyisin tätä vaikka olen itsekin vanh.lest. perheestä mutta en ole saanut koskaan vastuksia kotona. Enkä uskalla seuroissa kysyä.

Miksi ei saa olla korvakoruja?
Mutta muita koruja saa olla, esim paljon kaulakoruja?

Miksi ei saa olla värjätyt hiukset?
Mutta permanentatut saa olla?

Miksi ei saa adoptoida ulkomailta?
Mutta saa tehdä niin paljon lapsia että niistä ei jaksa huolehtia?

Miksi ei saa juoda alkoholia?
Mutta saa polttaa tupakkaa?

Miksi ei saa meikata?
Mutta saa ostaa ja kulkea viimeisimmän muodin mukaisissa vaatteissa?
Mitä tälläinen pinnallisuus kertoo tästä ryhmästä?

Miksi pitää ulkoisesti erottua muista ihmisistä?
Eikö se sisäinen usko olekaan tärkein?

Miksi muut ei pääse taivaaseen?
Milloin Jumala antoi näin suuren tiedon? Minä luulin että vain Jumalalla on oikeus tuomita ihmisiä, milloin se oikeus jaettiin ihmisille?

Miksi televisiota ei saa olla olohuoneessa?
Mutta tietokoneita saa olla vaikka joka huoneessa ja niiden kautta saa katsoa televisio-ohjelmia tai mitä vain?

Miksi on tärkeää noudattaa sääntöjä jotka ei liity mitenkään uskoon tai valtion lakiin?

 
Muumipeikko
Joo...ymmärrän että uskovaisten asiat kiinnostavat, mutta miksi aina tartutaan yksityiskohtiin? Ne eivät ole mikään uskomisen tärkein asia...

Uskomisessa ei ole kysymys siitä, mitäköhän nyt saa tehdä ja mitä ei. Kysymys on uskon ja hyvän omantunnon tuomasta rauhasta sydämeen. Sitä rauhaa ei halua rikkoa sellaisella mikä tuntuu pahalta.
 
Honda91
Alkuperäinen kirjoittaja Muumipeikko:
aina tartutaan yksityiskohtiin? Ne eivät ole mikään uskomisen tärkein asia...
Minulle on ainakin kotona ja seuroissa opetettu että juuri nuo kiellot ovat tärkeitä. Jos laittaa renkaan korvaan, niin lakataan pitämästä jumalanlapsena eikä enää tervehditä. Jos ostaa telkkarin olohuoneen nurkkaan, sama juttu.

Jos nuo kiellot EIVÄT olekaan uskossa mitenkään tärkeitä, miksi niistä on sitten niin kohtalokkaat seuraamukset?

Alkuperäinen kirjoittaja Muumipeikko:
Kysymys on uskon ja hyvän omantunnon tuomasta rauhasta sydämeen. Sitä rauhaa ei halua rikkoa sellaisella mikä tuntuu pahalta.
Mutta kun minusta ei tunnu pahalta katsoa telkkarista uutiset netin sijasta.
 
vieras
Osa säännöistä on aikansa eläneitä, esim. televisiokielto. Tietokoneet tulivat ja alkuunhan niiisä ei ollut nettiä eikä televisio-ohjelmia. Tietokoneet sallittiin. Ja nyt kun tietokoneilta voisi netina kautta katsoa ihan millaista törkyä tahansa, niin eipä niitä ole sitten kielletty. niin kaksinaismoralistista touhua!!!
Ja tuo värjäys-permanentti tai korvikset-kaulakorut, niin keinotekoista että etoo.

Muutenkaan en ymmärrä tuollaista ylhäältä päin holhoamista. Ja sitten vaan selitellään, että ne on omantunnon kysymyksiä. Yksi kaunis päivä kun joku saarnaaja päättää, että nyt sitä telkkaria voikin katsoa, niin samalla hetkellä se lakkaa olemasta syntiä.

Piinallista on kuunnella uskovien selityksiä noihin kysymyksiin. Kun niihin ei ole oikeasti mitään järkiperustetta - paitsi tuo alkoholinkäytöstä kieltäytyminen kyllä sopisi suurimmalle osalle suomalaisista.
 
Humpty Dumpty
Vanhoillislestadiolaisuus (vl), mistä tässä puhutaan, kieltää ehkäisyn, avioeron, avoliiton, tv:n, elokuvat, teatterin, konsertit, meikkauksen, pop/rock/iskelmämusiikin, urheilukilpailuissa käymisen, korvakorut, hiusten värjäyksen, alkoholin, tanssin. Avioituminen ei-vanhoillislestadiolaisen kanssa on myös kielletty. Kirkossa ei ole lupa käydä jos pappi ei ole myös vl-uskossa. Jotkut kieltävät myös uudenvuoden tinan valamisen koska sitä pidetään noituutena.

He opettavat että ketkään muut kuin vl:t eivät pelastu, eli saa ikuista elämää taivaassa kuoleman jälkeen. Kaikki muut ev.lut.-kirkon jäsenetkin joutuvat kadotukseen piispoja ja pappeja myöten.

Tunnen vl:iä ympäri suomea, ja tiedän, että asenteet hiukan vaihtelevat paikkakunnan mukaan, mutta eivät kovinkaan paljon. Toiset hyväksyvät lastenohjelmat netistä katsottuna, toiset eivät itse näytä lapsilleen niitä ollenkaan. Toiset lainaavat kirjastosta DVD-elokuvia, toiset pitävät niitä syntinä.

Jotenkin todella uskomatonta, että ihan nyky-Suomessa on vielä tuollaista synkeää systeemiä. ja paljon, vl:iä on kait jotain sata tuhatta ihmistä kaikkiaan.
 
Ent. vanh.lest.
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Piinallista on kuunnella uskovien selityksiä noihin kysymyksiin. Kun niihin ei ole oikeasti mitään järkiperustetta - paitsi tuo alkoholinkäytöstä kieltäytyminen kyllä sopisi suurimmalle osalle suomalaisista.
Mutta hei, eikös tuollaisille kristillisen uskoon liitetyille kielloille pitäisi löytyä perustelu ensi sijassa Raamatusta?

Jos perustelee alkoholin synnillistämistä sillä että alkoholi on epäterveellistä, silloin ei ole kyse hengellisestä asiasta, vaan normaalista rationaalisesta asioasta, jossa ihmisellä on itsellään mahdollisuus valita mitä tekee. terveysperuste ei ole hengellinen/raamatullinen perustelu kieltää.

Jos television kieltämistä perustellaan sillä että tv-ohjelmat ovat haitallisia lapsille, sekään ei ole hengellinen vaan inhimilliseen järkeilyyn nojautuva perustelu.

Kaikki uskonnolliset kiellot pitäisi olla mahdollista perustella Raamatulla.

Vanhoillislestadiolaisten kiellot ovatkin liikkeen sisäistä vallankäyttöä, eivät raamatullisia.

 
"Minä lähdin pois"
Uskonyhteisöstä irrottautunut nuori nainen kertoo, mitä seuraa vapautumisen tunnemyrskyn jälkeen - riemu ja hämmennys: mitä ulkopuolisessa maailmassa saa tehdä?

Muistan tarkasti, miltä minusta tuntui sinä päivänä. Helsingissä oli tavattoman kaunis ilma. Kävelin ryhdikkäästi aurinkoista katua, hymyilin vastaatulijoille. Tunsin käsittämätöntä riemua.

Siinä kävelin minä, ei kukaan muu. Olin 25-vuotias, ja oli pelkästään minun asiani, mitä elämälläni tein ja mitä ajattelin.Voimakas vapautumisen tunne johtui pienestä asiasta, jolla oli suuri symboliarvo. Olin meikannut julkisesti ensimmäistä kertaa elämässäni.
http://freepathways.wordpress.com/2009/03/29/kaksijakoinen-maailmankuva-purkautui/
 
Tota miekin ihmettelin kun huonekavereina oli kaksi lestad likkaa. Heillä oli tukan värjäämiskielto ja leikatakaan ei saanu kun pakolla mut permanentti sai olla. Tätä he itsekään eivät ymmärtäneet. Oikein mukavia tyttöjä ja puhuttiin noistakin asioista mitä sallitaan ja mitä ei verrattuna minun kotiini ja seurakuntaani. Ja meikata ei saanu tai olla korviksia. Näin heidät sitten vuosia myöhemmin aikuisina ja oli kyl lyhyet+värjätyt hiukset. Varmaan kotoamuutettua oli oma mieli päässyt valloilleen ja minusta hyvä niin.
 
Ent. VL
Alkuperäinen kirjoittaja jeps:
Alkuperäinen kirjoittaja Raamattuun perustuva??:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tuo tupakointi/alkoholi kysymys, siihen vastaus on se että alkoholi muuttaa persoonallisuutta mutta tupakointi ei.
Eka kertaa moista kuulen. Siis, kuka noin sanoo?
Onkos toi Raamatussa?!! :-D
Ne eivät perustu Raamattuun, vaan ovat 60-luvun ja sen jälkeisten vuosien maallikkosaarnaajien keksintöjä. Semmosia elämäntapasääntöjä, perinnettä, pakko-samanlaisuutta.

Mutta samalla taivaspaikan ehtoja. Auta armias jos panet korvakorut niin se on suora tie kadotukseen. Sormissa tai kaulalla koruja saa olla vaikka miten paljon...
 
Tiedepalstalta luettua
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tuo tupakointi/alkoholi kysymys, siihen vastaus on se että alkoholi muuttaa persoonallisuutta mutta tupakointi ei.
Tutkijoiden mukaan tupakoiti koukuttaa hyvin nopeasti elimistön, ja sen aiheuttama nikotiiniriippuvuus on yhtä vaikea kuin heroiiniriippuvuus.

En kylä yhtään ymmärrä että kristittynä (?) puolustat syöpävaarallista, orjuuttavaa ainetta.

 
ov
En ole vl, mutta sanonpa vaan että se on pelottelua tuo, että kukaan muu ei pääse
taivaaseen. Tuntuu kamalalta että jo lapsia pelotellaan tuollaisilla asioilla!
Itse sain kauhun ja pelon kun kävin lapsena pyhäkoulua ja siellä luettiin Raamatusta
helvettiin joutumisesta. Sitten pelkäsin että jos teen yhdenkin "virheen" ,
joudun helvettiin.
Sitten isompana aloin muodostamaan omaa käsitystä asioista.
 
XX
Nyt kun lasten hyväksikäyttörikokset vanhoillislestadiolaisuudessa ovat alkaneet tulla julkisuuteen, tuntuu entistä oudommalta, että he ovat kieltäneet korvakorut.

Lastensuojelun tutkija on kertonut että herätysliikkeen johtajat ovat keiltäneet tiedon levitätmisen pedofiliasta liikkeen sisällä.

Salailullako se paremmaksi tulee?

Tieto saattaisi pelastaa lapsia, niin ettei tulisi uusia uhreja!!!

http://freepathways.wordpress.com/2010/05/17/srkn-johtokunta-torjui/
 
Ykkösasia
Jos rauhanyhdistyksissä alettaisiin kertoa, että hei, meidän omassa keskuudessa saattaa elää lapsile vaarallisia rikollisia, tavalliset lestadiolaiset saattaisivat joutua hämmennyksen valtaan. Erehtymätön Jumalanvaltakunta saisi ruman tahddan kiiltävään kylkeensä. Ehkä jotkut alkaisivat kysellä... tällaista riksiä liikeken johtomiehet eivät uskaltaneet ottaa.

He eivät piitanneet siitä että voitaisiin välttää uusia uhrja ja hyväksikäytetyt lapset ja nuoret voisivat saada hoitoa vammoihinsa... Liikkeen YHTENÄISYYS ja koskemattomuus oli johdollo se ykkös asia. :-(
 
vierailija
Organisaatiossa on omat säännöt
Osa säännöistä on raamattuun perustuvia
Osa voi olla tulkinnan varaisia, en tiedä.
Luulen, että uskon päätarkoitus ei ole se mitä me teemme van se mihin me uskomme
Armo on suurempi kuin synti
Tosin uskovan tulis elää esimerkillistä elämää.
 

Yhteistyössä