Miksi helluntailaisuus epäilyttää minua?

  • Viestiketjun aloittaja tyttöjen äiti
  • Ensimmäinen viesti
"Vierailija"
Nuo perusasiat kyllä tiedän, mutta jos kutsutaan lapsen noin 10-v tai nuoremman "uskonkasteeseen" / kastamisjuhlaan mukaan, niin kuuluuko viedä lapselle jokin lahja ja jos kuuluu, niin mitä. Vauvojen lahjat ev.lut seurakunnan jäsenille on ihan selvä juttu, mutta miten on näiden kanssa?
 
Peyote
[QUOTE="Vierailija";29701189]Nuo perusasiat kyllä tiedän, mutta jos kutsutaan lapsen noin 10-v tai nuoremman "uskonkasteeseen" / kastamisjuhlaan mukaan, niin kuuluuko viedä lapselle jokin lahja ja jos kuuluu, niin mitä. Vauvojen lahjat ev.lut seurakunnan jäsenille on ihan selvä juttu, mutta miten on näiden kanssa?[/QUOTE]

No voi sille viedä jotain jos tahtoo, mutta ei sillä ole sinänsä väliä, eihän kasteelle sen takia mennä.
 
Marduk
Alkuperäinen kirjoittaja hyvää päivväää !!;29294454:
Paavali joka oli Jumalan kieltäjä ja rienaaja, fariselainen Jeesuksen kieltäjä, mutta kääntyi nähdessään ylösnousseen Kristuksen. Sai tehtäväksi niin suuren armoituksen.. Mutta joutui itsekkin kuolemaan häpeällisen kuoleman samoin kuin Kristus.. Paavali kuoli pää alaspäin ristiinnaulittuna.
Minä en usko mihinkään jumalaan ja säälin uskovaisia. Tuskin Jeesusta on edes historiallisena henkilönä ollut lainkaan olemassa.

Alaspäin ristiinkö meinaatte minut naulata?
 
Banks
Alkuperäinen kirjoittaja hyvää päivväää !!;29294467:
Oletteko kuulleet miehestä, joka oli 3 vuorokautta hyisen atlantin alla ja pelastautui. Hän rukoili vain Psalmia 54.. Tärkeintä ei ollut tuo Psalmin lukeminen vaan se, että Herra Pelasti hänet sukeltajien kautta. Itse näen tässä montakin hyvää yhteyttä. 3 päivää hyisessä vedessä. Joonan merkki ja Jeesuksen ylösnousemuksen merkki. 3 päivää vaipuneena pimeydessä ja kylmyydessä ja sitten pääsee turvallisesti ylös. Ylösnousemus. Amen. Tälläistä kaikkea voi tapahtua ihmeelliseen Jumalaan uskomalla.
Tärkeintä oli että sukeltajat pelastivat.
 
Huhhuh, jaksoin lukea puolet. Ei meillä ikinä tuommoista ollut. Ei ole vieläkään mitään kuorta kasvatettuna eikä koskaan ole tullut tarve teeskennellä kielilläpuhumista tai mitään hengellistä kokemusta. Tiedän kyllä että joillain on ollut tuollaista kotonaan. Jättää aikamoiset arvet.
 
vierailija
uskovaisuudesta, kapeakatseisuudesta ja ahdasmielisyydestä voi myös todistettavasti parantua. nämähän ovat vain oire siitä, mitä henkilö on kokenut eikä ole osannut ongelmiaan käsitellä ja kanavoida muuten. helpointa on sitten ryhtyä uskovaiseksi ja alkaa syyttää ja syyllistää muita heidän vioistaan, näin jäävät omat viat ja vajavaisuudet vähemmälle huomiolle.
peesi.
 
vierailija
vierailija
Kuulumme tavalliseen ev.lut. kirkkoon. Vuosi sitten mieheni alkoi käydä helluntai-seurakunnan kokouksissa. Hänen lapsuudenystävänsä vanhemmat kuuluvat kyseiseen seurakuntaan. Mies alkoi käyttämään lapsiamme siellä pyhäkoulussa, koska hänen ystävänsä äiti pitää sitä ja aina kyselee ollaanko tulossa. Kävin itse siellä ekan kerran joulukuussa ja olen alkanut katumaan sitä. Tuntuu, että minua painostettaisiin. Saarnat ovat yksitoikkoista toistoa, jossa puhutaan jatkuvasti kymmenyksistä. Meillä on muutenkin rahat vähissä, enkä haluaisi antaa loppujakin pois. On jotenkin ahdistunut olo koko jutusta. En haluaisi lapsiakaan sinne, kun pelkään, että jos heitä vaikka siellä pelotellaan helvetillä.Onko helluntailaisuudessa jotain epäilyttävää vai onko kyse omasta epäluulostani?
 
vierailija
En nyt viitsi tarkaa paikkakuntaa sanoa, mutta tavallinen helluntaiseurakunta tämä on. Joka kerta siellä kysytään rahaa ja puhutaan, että seurakunnalla on talous kuralla. Niitä kolehtela (mitälie uhrilahjoja) kerätään kaksin kappalein ja sit viel pitäs maksaa 10 prossaa tuloista sinne. Ja tästä todella puhutaan siellä usein. Ainakin viimiset 3 kertaa kun kävin.
 
vierailija
Lapsuudesta tuli sellainen mielikuva, et kaukana oikeasta elämästä sellainen hurmoshenkisyys. Ne kun yritti käännyttää kaikkia. Lähinnä paksua mielistelyä muistutti, mikä etoo vieläkin.
 
vierailija
Oma pappani oli ainakin niin "surullinen" kun hänen perheensä joutuu helvettiin kuollessan, kun me muut emme olleet helluntalaisia. Toisaalta maksoihan pappani itselleen aika hyvän taivaspaikankin, syyti rahaa helluntaiseurakuntaan ihan kiitettävästi. Pappani puolen suku on helluntalaisia ja pappani itse ei nuorena sitä ollut, mutta kun menetti toisen silmänsä ja joutui sairaalaan, niin heikkona hetkenä sukulaiset iski ja sai toisen käännytettyä.
Papan siskontyttö on aivan mahdoton, se yrittää tänäkin päivänä soitella ei helluntalaisille sukulaisille ja käännyttää niitä.

Toki helluntalaisissa on niitä ihan normaalejakin ihmisiä, oma kokemukseni ei vaan ole mitenkään normaali ja ne papan hautajaiset aikanaan, nehän oli pelkkää käännytysjuhlaa.
:eek:
 

Yhteistyössä