Miksi ihmeessä Suomessa ei voi saada kunnon hoitoa kipuun? Lääkevaihtoehtoja ois vaikka kuinka paljon

  • Viestiketjun aloittaja Kivulias ja uupunut
  • Ensimmäinen viesti
Kivulias ja uupunut
Minkälaisia kokemuksia muilla on kivun hoidosta? Mikä on vahvin lääke mitä lääkäri on määränny? Mihin sairauteen? Mulla panacod on vahvin, mutta siitä ei oo mitään hyötyä. Määrätty vaikeaan fibromyalgiaan, hermokipuun, väsymysoireyhtymään, migreeniin...
 
"vieras"
Mulla vahvimpia jatkuvaan käyttöön määrättyjä ollu Tramal depot tablettina max. annos päivässä jonka lisäksi meni Panacod ja joku tulehduskipulääke esim. Miranax. Lisäksi kipukynnystä nostamaan ja migreenin estoon Triptyl.

Mulla SLE, migreeni ja vaikka mitä muuta. Pelkkä panacod ei auta mitään, mutta esim. migreeniin hyvä kun ottaa miranaxin kanssa yhtäaikaa heti kun tuntuu oireita.

Missä sua hoidetaan? pyydä lähete hoitavalta lääkäriltä kipupolille. sieltä mä sain avun kun oli oikein pahana kivut. Mutta kipuihinkin tottuu. Viimeset 20 vuotta kokoajan ollut joku paikka kipeenä, normi jomotusta ei edes noteeraa enää vasta kun sattuu kunnolla. Vaikka nyttenkin tauti on aika pahana niin edes joka toinen päivä en syö kipulääkkeitä.

Olen kuullu että triptyl tai jotku sen sukuiset lääkkeet ovat tehonneet hyvin fibromyalgia kipuihin jo pienillä annoksilla. Onko sulla mitään kipukynnystä nostavaa lääkettä? tai migreeniin estolääkitystä jos on usein? nämä voivat kummasti parantaa elämän laatua.

Tsemppiä, tiedät että on vaikeaa kun kivut on oikein pahana, uuvuttavat täysin. mutta VAADI hoitoa!
 
"vierailija"
Mulla ei oo mutta olen töissä hoitokodissa. Eräällä naisella laajasti levinnyt syöpä ja kauheat kivut, ei pysty edes hipaisemaan häneen ilman, että sattuisi. Lääkäri tutkii parin viikon välein ja aina sama juttu; Para-Tabs 500mg x 3!!!!!!! Nyt tosin vaihtoi Pamol F-merkkiseen kun sen voi liottaa juomaan tai pureskella. Ollaan tässä kuukaudesta toiseen ihmetelleet ja sanoneet kovaan sävyyn, että onko tässä järkeä. miksi kipuihin ei voi määrätä riittäävää lääkehoitoa?!? Suomessa on kivunhoito täysin peestä :( :(
 
"elfie"
Sukulaisenii sai oman kipulääkärin KYS:ssä. Hänellä oli alaselkäsäryt, joihin ei meinannut löytyä selvitystä.
Sai semmoista lääkesekoitusta,että heikompaa hirvittäisi.
 
No eihän Panacod mikään kunnon kipulääke edes ole. Tai siis...mä voin popsia niitä, kuin leipää.

Mulla on Tramal ja Tradolan Retard ns. kovempina kipulääkkeinä...joskin niistä sitten taas menee nuppi ihan tolkuttoman sekaisin. Tarttis löytyä kultainen keskitie.
 
Kivulias ja uupunut
Tk:ssa hoidetaan. Ei huolittu kipupolille. Triptylistä tuli niin pahat sivuvaikutukset, etten pystynyt käyttämään. Sama homma tosi monen muun lääkkeen kans. Osasta lääkkeistä ei oo tullu juurikaan sivuvaikutuksia, mutta ne ei oo auttanu yhtään.
 
Kivulias ja uupunut
No eihän Panacod mikään kunnon kipulääke edes ole. Tai siis...mä voin popsia niitä, kuin leipää.

Mulla on Tramal ja Tradolan Retard ns. kovempina kipulääkkeinä...joskin niistä sitten taas menee nuppi ihan tolkuttoman sekaisin. Tarttis löytyä kultainen keskitie.
Leipäkin auttaa paremmin ku panacod. Mä sain kerran sairaalassa tramadolia, ja se auttoi kohtalaisen hyvin. Ei tullu mitään sivuvaikutuksia, eikä menny nuppi yhtään sekasi.
 
elfieLLE
[QUOTE="elfie";28834770]Sukulaisenii sai oman kipulääkärin KYS:ssä. Hänellä oli alaselkäsäryt, joihin ei meinannut löytyä selvitystä.
Sai semmoista lääkesekoitusta,että heikompaa hirvittäisi.[/QUOTE]

Mitä lääkkeitä?
 
"vieras"
Toi on kurjaa jos sivuvaikutukset estää muuten toimivan lääkkeen käytön. Näinhän se on että yksi sopii yhdelle ja toinen toiselle ja vielä vaikuttavatkin eritavalla.
Mulla on varmaan tyhjää korvien välissä kun mistään coctailista ei ole vielä menny nuppi sekasin ja sivuvaitukset muutenkin olleet tosi vähäisiä. Ainoa et sytostaateista ei maksa tykkää ja ne on ainoa mikä auttaa psoriin. Mulla on "onneksi" niin sekalainen valikoima sairauksia etteivät huoli tk:hon vaan oon seurannassa yliopistosairaalassa. Sieltä on apua löytyny. Toivotaan että ap:lle osuis kerran edes fiksu lääkäri joka laittais lähetettä eteenpäin, vai voisitko saada lähetettä työterveyshuollosta?
 
Kivulias ja uupunut
[QUOTE="viiraska";28834857]Eikö auta lääkärin vaihto? Eikö pääse kipupolille? Myös ei-lääkkeelliset kivunlievityskeinot on todella tärkeitä.[/QUOTE]

Ei oo lääkärin vaihtokaan auttanu. Kaikki mahdolliset lääkkeetömät keinot on kokeiltu, muttei niistä oo juurikaan apua.
 
Kivulias ja uupunut
En oo koskaan ottanu pisaraakaan alkoholia, enkä käyttäny huumeita, tai maistanu tupakkaa. Joten sen puolesta uskaltaisi määrätä tehokkaampiakin lääkkeitä.
 
"vieras"
Ei oo lääkärin vaihtokaan auttanu. Kaikki mahdolliset lääkkeetömät keinot on kokeiltu, muttei niistä oo juurikaan apua.
Mulla vaihtu tossa parin vuoden ajan lääkärit useammin kun sukat ja pompoteltiin polilta toiselle, kunnes osuin erikoistuvalle lääkärille joka ei tajunnu mitään mun taudin kuvasta ja soitti ylilääkärin paikalle. Sitten rupesi tapahtumaan :D ylilääkärin mielipide oli että millään mun diagnooseista ei ois kuulunu olla niin huonossa kunnossa kun olin ja hoitoa rupusi tulemaan.

Joskus voi olla paikallaan uhrata rahaa ja mennä yksityiselle alan erikoislääkärille, jos muualta ei saa hoitoa. yksityinenkin voi lähettää tarvittaessa yliopistosairaalan polille.
 
Joo ei tuo diagnosointikaan aina oo ihan kunnossa. Mulle väitettiin lähes 10v että sairastan nivelreumaa, sit uus reumatologi totes ettei oo mitään järkeä, otti uudet kokeet ja totes että selvä sjögren. Tuntuu niin kivalta kun on vetäny vuosikausia sytostaatteja turhaan...
 

Yhteistyössä