Miksi ihmiset ei voi antaa raskaana olevalle tilaa bussissa?!

  • Viestiketjun aloittaja "plääh"
  • Ensimmäinen viesti
hhm
[QUOTE="plääh";26413557]Kyllähän nyt joka ikinen tajuaa sen, ettei sinun tarvitse sitä paikkaasi antaa, koska olet itsekin raskaana. Ja sinusta sitä ei huomaa päälle päin, vaikka la:si on 9 päivän päästä. Tämän vuoksi en sitä paikkaa viitsi kysyä, koska en voi tietää, onko sinulla joku syy istua. Onko se niin vaikea ymmärtää, jos on vaikea ymmärtää minun urputustani?

En vaan jaksa millään uskoa, että jokaisella bussissa istujalla on joku minua parempi syy istua. Jotenkin en vaan jaksa ymmärtää, mutta olenkin ehkä keskivertoa tyhmempi :D Minä en jaksa enää kuin nauraa tälle koko ketjulle.[/QUOTE]

Ole silti ystävällinen ja tarkista nyt omaakin asennettasi.

Valittaminen valittamisen ilosta ei kaunista ketään ja marttyyrius on rumaa. Maailma ei tule muuttumaan sinun halusi mukaiseksi, mutta _sinun_ maailmasi voi muuttua lähemmäs sinun halujasi JOS avaat suusi ja teet itse parhaasi.
 
  • Tykkää
Reactions: Anatolia
[QUOTE="plääh";26413557]Kyllähän nyt joka ikinen tajuaa sen, ettei sinun tarvitse sitä paikkaasi antaa, koska olet itsekin raskaana. Ja sinusta sitä ei huomaa päälle päin, vaikka la:si on 9 päivän päästä. Tämän vuoksi en sitä paikkaa viitsi kysyä, koska en voi tietää, onko sinulla joku syy istua. Onko se niin vaikea ymmärtää, jos on vaikea ymmärtää minun urputustani?

En vaan jaksa millään uskoa, että jokaisella bussissa istujalla on joku minua parempi syy istua. Jotenkin en vaan jaksa ymmärtää, mutta olenkin ehkä keskivertoa tyhmempi :D Minä en jaksa enää kuin nauraa tälle koko ketjulle.[/QUOTE]

Eli nyt olet löytänyt mukavasti tekosyitä sille ettei sinun tarvitse kysyä paikkaa, toivottavasti lämmittää mieltäsi.

En itsekään usko että kaikilla bussissa oli paremmat syyt istua kuin sinulla, mutten myöskään usko että olisit kysymällä jäänyt vaille istumapaikkaa. Enkä pidä edes todennäköisenä että jos olisit sattunut kysymään ystävällisesti paikkaa siltä boka huomasmattasi on sinua enemmän paikan tarpeessa hänkään olisi sinua haukkunut todennäköisesti olisi ystävällisesti selittänyt tilanteensa ja joku muu siitä vierestä olisi puolestaan tarjonnut paikkaansa.

Mutta jos jättää kysymättä voi hyvin tuudittautua siihen kuinka törkeitä ja itsekkäitä ihmiset ovat.
 
Eli nyt olet löytänyt mukavasti tekosyitä sille ettei sinun tarvitse kysyä paikkaa, toivottavasti lämmittää mieltäsi.

En itsekään usko että kaikilla bussissa oli paremmat syyt istua kuin sinulla, mutten myöskään usko että olisit kysymällä jäänyt vaille istumapaikkaa. Enkä pidä edes todennäköisenä että jos olisit sattunut kysymään ystävällisesti paikkaa siltä boka huomasmattasi on sinua enemmän paikan tarpeessa hänkään olisi sinua haukkunut todennäköisesti olisi ystävällisesti selittänyt tilanteensa ja joku muu siitä vierestä olisi puolestaan tarjonnut paikkaansa.

Mutta jos jättää kysymättä voi hyvin tuudittautua siihen kuinka törkeitä ja itsekkäitä ihmiset ovat.
Olet siis sitä mieltä, että ei ole töykeyttä istua esim. invapaikalla jonka vieressä seisoo selkeästi vanhus keppinsä kanssa? Töykeyttä on siis vasta se, että se vanhus keppinsä kanssa kysyy paikkaa ja ei sitä luovuttaisi?
 
"juu"
Ketjua lukematta vastaan. Se on tämä suomalainen kulttuuri, siis että yleistä huomaavaisuutta ei harrasteta. Lomamatkoilta Suomeen palatessa eron vaikkapa Amerikkaan tai Keski-Eurooppaan huomaa selvästi. Kerrankin palasimme Ranskasta, minä pitkällä raskaana, esikoinen 2 v. Ranskassa metroissa, junissa ihan JOKA paikassa minut päästettiin aina istumaan, paikka luovutettiin vaikka metrossa olisi ollut muitakin vapaita paikkoja. Suomeen tullessa tämä kulttuuri iski vasten kasvoja jo lentokentällä. Minulle mahani kanssa ja esikoinen sylissä ei täydessä lentokenttäbussissa tullut kenellekään mieleenkään antaa istumapaikkaa, kaikki olivat kuin eivät olisi huomanneetkaan. Mikäs siinä, kyllä minä pystyssä pysyin bussissa, mutta tulipa taas kerran todistettua millainen suomalainen tapakulttuuri on..
 
Minusta se on velvollisuus antaa toiselle se siinä vaiheessa, varsinkin jos itse istuu invapaikoilla, jotka on nimenomaa tarkoitettu raskaanaolijoille/inva tai vanhuksille. Tuosta on minusta jo kohteliasuus kaukana, että istuu sellaisissa paikoissa ja odottaa, että toinen kysyy, että pääsee paikalle.

Mutta tietysti on parempi, että toinen kysyy, jos toinen ei sitä älyä muuten antaa. Mutta enpä antaisi kohteliaisuuskruunua sille, joka sen paikan pyydettäessä luovuttaa, busseissa kun ihan lukee "säännöt", joissa kerrotaan, että raskaanaolijat/vanhukset ja invaihmiset pitäisi saada paikat ja heille on omat paikat ihan osoitettu.
Sori, en huomannut että kysymys oli juuri invapaikoista. Toki niillä istuessaan sopii tarkkailla muita ihmisiä enemmän kuin muilta istuimilta.

Mitään kohteliaisuuskruunua en odota edes silloin kun tarjoan itse paikkaani oma-aloitteisesti. Teen vaan niin kuin nyt yleisesti kuuluu tehdä, ihan yhtälailla kun silloin jos joku tulee sitä paikkaa kysymään.
 
lisää
[QUOTE="juu";26413659]Ketjua lukematta vastaan. Se on tämä suomalainen kulttuuri, siis että yleistä huomaavaisuutta ei harrasteta. Lomamatkoilta Suomeen palatessa eron vaikkapa Amerikkaan tai Keski-Eurooppaan huomaa selvästi. Kerrankin palasimme Ranskasta, minä pitkällä raskaana, esikoinen 2 v. Ranskassa metroissa, junissa ihan JOKA paikassa minut päästettiin aina istumaan, paikka luovutettiin vaikka metrossa olisi ollut muitakin vapaita paikkoja. Suomeen tullessa tämä kulttuuri iski vasten kasvoja jo lentokentällä. Minulle mahani kanssa ja esikoinen sylissä ei täydessä lentokenttäbussissa tullut kenellekään mieleenkään antaa istumapaikkaa, kaikki olivat kuin eivät olisi huomanneetkaan. Mikäs siinä, kyllä minä pystyssä pysyin bussissa, mutta tulipa taas kerran todistettua millainen suomalainen tapakulttuuri on..[/QUOTE]

Ja minun ei siis todellakaan tarvinnut ranskalasissa metroissa jne edes pyytää sitä istumapaikkaa.
 
"Vieras"
[QUOTE="juu";26413659]Ketjua lukematta vastaan. Se on tämä suomalainen kulttuuri, siis että yleistä huomaavaisuutta ei harrasteta. Lomamatkoilta Suomeen palatessa eron vaikkapa Amerikkaan tai Keski-Eurooppaan huomaa selvästi. Kerrankin palasimme Ranskasta, minä pitkällä raskaana, esikoinen 2 v. Ranskassa metroissa, junissa ihan JOKA paikassa minut päästettiin aina istumaan, paikka luovutettiin vaikka metrossa olisi ollut muitakin vapaita paikkoja. Suomeen tullessa tämä kulttuuri iski vasten kasvoja jo lentokentällä. Minulle mahani kanssa ja esikoinen sylissä ei täydessä lentokenttäbussissa tullut kenellekään mieleenkään antaa istumapaikkaa, kaikki olivat kuin eivät olisi huomanneetkaan. Mikäs siinä, kyllä minä pystyssä pysyin bussissa, mutta tulipa taas kerran todistettua millainen suomalainen tapakulttuuri on..[/QUOTE]

Ja jos olisit lukenut ketjun, olisit tullut tasan samaan tulokseen ;).
 
kyllä
[QUOTE="Vieras";26413674]Ja jos olisit lukenut ketjun, olisit tullut tasan samaan tulokseen ;).[/QUOTE]

Todennäköisesti, mutta kuka jaksaa lukea 7 sivun verran jankutusta tällaisesta aiheesta.. ;)
 
Suu auki!
Ap, miksi menit sinne keskelle ihmisten väliin seisomaan jos kerran halusit istumaan? Sanoit tuolla alussa että et voinut kysyä, koska seisoit hankalasti ihmisten välissä. Miten kukaan olisi sieltä myöskään nähnyt sua?

Miksi et mennyt siihen invapaikan viereen seisomaan ison mahasi kanssa, ehkäpä joku siinä istuvista olisi ollut sen verran fiksu että olisi antanut pyytämättäkin paikkansa. Sehän ON tarkoitettu myös raskaana oleville.

Ihan turha sanoa että bussissa oli muitakin ihmisiä, pysäkiltä tuli ihmisiä jne. Ei ole pakko ryysätä ensimmäisenä sinne bussiin. Voi mennä myös viimeisenä, invapaikat on kuitenkin siinä edessä.

Mun ei luojan kiitos tarvitse enää kulkea bussilla. :) Mä olen joskus ruuhkabussissa kysynyt suureen ääneen ihmisitlä "Voisiko joku hyväjalkainentehdä tilaa kun täällä on näitä kävelykepin kanssa kulkevia vanhuksia?". Itse siis seisoin. Vanhukset saivat paikkansa (ja kiittivät kauniisti). Ei se oikeasti ole niin vaikeeta avata suutaan. Yksi matkustaja pyyteli kauheasti anteeksi että istuu tässä käytäväpaikalla ja ikkunapaikka on tyhjä mutta kun hänellä on tämä iso laatikko täällä....
 
hhm
[QUOTE="Vieras";26413661]:O. No johan. Ihan asiasta ap mainitsi, ja kyllä se velvollisuus tarjota paikkaa oikeasti tulee niiden penkissä istujien puolesta. Hyvätapaisille ja hyvin kasvatetuille tuo on itsestäänselvyys.[/QUOTE]

Minä olen tuolla aiemmin jo kommentoinut, kuinka itse tarjoan aina paikkaa esim. vanhuksille ja raskaanaolijoille - istuin missä tahansa (ja kuinka moni tuttuni on tavasta luopunut, kun joillekin paikan tarjoaminen on loukkaavaa).

Aloitus olikin ihan ok, mutta tuo marttyyriasenne että "en voi kysyä, selvä, en saa, kaikilla on sitten varmasti parempi syy istua, olkoon niin" - marina kaatoi kuppini. :D

Satun vain olemaan sitä mieltä, että itsekin on osattava tehdä aloite. Aina riittää niitä huonosti kasvatettuja / niitä jotka eivät huomaa / niitä jotka eivät viitsi jne.

Kykenemättömyys nähdä itsessä vikaa ja marttyyriksi heittäytyminen ovat rasittavia piirteitä kenessä tahansa.
 
  • Tykkää
Reactions: Anatolia
-
Hitto mitä porukkaa... Huh huh! Itse asun Helsingissä ja olen nyt kolmatta kertaa raskaana ja matkustan päivittäin julkisilla liikennevälineillä, kun olen tällainen aivan kamala uraäiti, joka käy töissä vaikka on raskaana ja jo kahden lapsen äiti. Täytyy todeta, ettei minulle ole koskaan tarjottu istumapaikkaa missään kulkuvälineessä täällä. Ja kun nousen esim. ratikkaan ja pysäkiltä nousee muitakin ihmisiä, niin ne vaan rynnii ohi istumaan, kun itse vähän hitaammin sinne kyytiin kapuan. Onneksi kuljen vain lyhyitä matkoja ja pystyn ne seisomaan, muuten kyllä menisin ystävällisesti joltain istumapaikkaa kysymään. Mutta täytyy todeta, että ihmiset on niin helvetin itsekkäitä ettei mitään rajaa. Mun mielestä on ihan normaalia, asiallista käytöstä, että aina kun tuolla liikkuu missä vaan niin pitää silmät auki ja huomioi myös muut ihmiset, oli kyse sitten mistä tahansa. Vaikka se täytyy sanoa, etten varmasti itsekään ihan helposti ala paikkaa tarjota raskaana olevalle, jos en ole ihan varma, että onko se raskaana. Jos on selkeä tapaus ja näkee, kuinka toisella tekee pahaa seisominen, niin kyllä tarjoan paikkaa. Ja kyllä ainakin minulla raskaana ollessa tekee pahaa se seisominen ja nimenomaan on turvaton olo jossain bussissa, joka tekee äkkijarrutuksia ym. Ihan oikeasti, miten ihmiset voi olla näin kamalia??? Tän keskustelun taso on kyllä ihan ala-arvoinen... Kattokaa peiliin oikeasti.
 
Tässä ketjussa menee (ainakin mulla) pari asiaa vähän niinku sekaisin;

- miten itse olisin toiminut, jos olisin ap, ja haluaisin istua bussissa

- miten itse toimin, kun olen bussissa matkustajana, istun täpötäydessä bussissa, ja kyytiin tulee vanhus/raskaana oleva nainen

- mikä olisi kohteliasta ja hyvien tapojen mukaista
 
"vieras"
mistä se raskaana oleva torvi tajuaa, että vaikka istun invapaikalla ja en tarjoa tälle pösilölle paikkaa niin se johtuu siitä että ansaitsen sen paikan sairauteni vuoksi? Kysyköön jos kehtaa "miksi sä istut siinä" silloin tosin ehkä voisin haistattaa pitkät...
 
Keittiönoita
Minä olen tuolla aiemmin jo kommentoinut, kuinka itse tarjoan aina paikkaa esim. vanhuksille ja raskaanaolijoille - istuin missä tahansa (ja kuinka moni tuttuni on tavasta luopunut, kun joillekin paikan tarjoaminen on loukkaavaa).

Aloitus olikin ihan ok, mutta tuo marttyyriasenne että "en voi kysyä, selvä, en saa, kaikilla on sitten varmasti parempi syy istua, olkoon niin" - marina kaatoi kuppini. :D

Satun vain olemaan sitä mieltä, että itsekin on osattava tehdä aloite. Aina riittää niitä huonosti kasvatettuja / niitä jotka eivät huomaa / niitä jotka eivät viitsi jne.

Kykenemättömyys nähdä itsessä vikaa ja marttyyriksi heittäytyminen ovat rasittavia piirteitä kenessä tahansa.
Näinpä juuri. Ja siihen on yksi erittäin hyvä syy: se tekee omasta elämästä huomattavasti helpompaa ja sujuvampaa, jos ei jää odottelemaan, että joku muu huomaa, että minä kenties tarvitsisin heiltä jotain.
 
  • Tykkää
Reactions: Anatolia
"Vieras"
[QUOTE="vieras";26413729]mistä se raskaana oleva torvi tajuaa, että vaikka istun invapaikalla ja en tarjoa tälle pösilölle paikkaa niin se johtuu siitä että ansaitsen sen paikan sairauteni vuoksi? Kysyköön jos kehtaa "miksi sä istut siinä" silloin tosin ehkä voisin haistattaa pitkät...[/QUOTE]

Vaikutat ihanalta ihmiseltä...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26413730:
Näinpä juuri. Ja siihen on yksi erittäin hyvä syy: se tekee omasta elämästä huomattavasti helpompaa ja sujuvampaa, jos ei jää odottelemaan, että joku muu huomaa, että minä kenties tarvitsisin heiltä jotain.

Helpompaahan se toki tekee, mutta ei se tee toisista ihmisistä sen kohteliaampia..

Ja itse ymmärsin, että ketjun tarkoitus on havahduttaa ihmiset tajuamaan, että raskaanaolijat+vanhukset yms PITÄÄ huomioida ja luovuttaa paikkaansa, vaikka se vanhus/inva/raskaanaolija ei sitä pyydä ääneen.

KOHTELIAISUUTTA siis tässä haetaan! Kohteliaisuutta ei ole se, että antaa invapaikan sille joka sen oikeasti ansaitsee, vaan se on velvollisuus. Terveellä ihmisellä ei ole oikeutta istua invapaikassa, jos on yksikin paikan oikea "omistaja" paikalla. Näin se vaan on, eikä se todellakaan ole kohteliaisuutta, että antaa paikan sille, kuka siinä kuuluukin istua.

Suomalaisilta alkaa kadota tämä kohteliaisuus vallan ajatuksista, ei edes tajuta mitä on kohteliasta ja mikä on jo velvollisuutta.
 
Olet siis sitä mieltä, että ei ole töykeyttä istua esim. invapaikalla jonka vieressä seisoo selkeästi vanhus keppinsä kanssa? Töykeyttä on siis vasta se, että se vanhus keppinsä kanssa kysyy paikkaa ja ei sitä luovuttaisi?
Ajatus ei oikein juokse joten kirjoitan ilmeisen epäselvästi. Oli jo edellisessä viestissä sinulle tarkoitus kirjoittaa etten huomannut sinun puhuneen pelkästään invapaikoista ja niillä istuvilta edellytän muiden huomioimista enemmän. Eli silloin kuuluu jo automaattisesti olla tarjoamassa paikkaansa muille.

Ap:n kohdalla en tiennyt että koko bussin etuosa oli pelkkiä invapaikkoja. Jos näin todellisuudessa oli ymmärrän heti paremmin hänen ärtymyksensä.

Itse en muista invapaikalla koskaan istuneeni muuta kuin vammaisen avustajana.
 
[QUOTE="vieras";26413729]mistä se raskaana oleva torvi tajuaa, että vaikka istun invapaikalla ja en tarjoa tälle pösilölle paikkaa niin se johtuu siitä että ansaitsen sen paikan sairauteni vuoksi? Kysyköön jos kehtaa "miksi sä istut siinä" silloin tosin ehkä voisin haistattaa pitkät...[/QUOTE]
Njaa, mä ehkä kuitenkin vastaisin että "sairauteni takia".

Mitä haistattelulla voittaa? Ja miksi kohteliaaseen kysymykseen pitäisi haistattelemalla vastata?!

Itsensä se haistattelija siinä nolaa vaan, eli senkun haistattelee, jos se auttaa ahdistukseen tai jotain.
 
"Vieras"
Tässä ketjussa menee (ainakin mulla) pari asiaa vähän niinku sekaisin;

- miten itse olisin toiminut, jos olisin ap, ja haluaisin istua bussissa

- miten itse toimin, kun olen bussissa matkustajana, istun täpötäydessä bussissa, ja kyytiin tulee vanhus/raskaana oleva nainen

- mikä olisi kohteliasta ja hyvien tapojen mukaista
Voin selventää mitä olet vastannut:

- Olisit itse avannut suusi ja kysynyt.

- Sinun mielestä raskaana olevan pitää kysyä, jos haluaa istumapaikan. Vanhukselle tarjoat paikkaa kysymättäkin.

- Jaa- tämä viimeinen kohta on nyt epäselvää kohdallasi mikä tässä mielestäsi on oikein. Koska itse ainakin tomin hyvien tapojen mukaisesti, oletin että sinäkin toimisit, ja aiemmin manitut toimintatapasi olisivat mielestäsi siis niitä. Mutta korjaa ihmeessä jos olen väärässä.
 
Ajatus ei oikein juokse joten kirjoitan ilmeisen epäselvästi. Oli jo edellisessä viestissä sinulle tarkoitus kirjoittaa etten huomannut sinun puhuneen pelkästään invapaikoista ja niillä istuvilta edellytän muiden huomioimista enemmän. Eli silloin kuuluu jo automaattisesti olla tarjoamassa paikkaansa muille.

Ap:n kohdalla en tiennyt että koko bussin etuosa oli pelkkiä invapaikkoja. Jos näin todellisuudessa oli ymmärrän heti paremmin hänen ärtymyksensä.

Itse en muista invapaikalla koskaan istuneeni muuta kuin vammaisen avustajana.
Mielestäni jokaisessa kaupungin bussissa jne. on 2-4 paikkaa tällaista. Itse raskaanaollessani aina menin näiden paikkojen eteen ja jos ei kukaan tarjonnut paikkaa, niin kysyin kyllä itse paikkaa, koska ikinähän ei tiedä, vaikka toisella olisikin "oikeus" siinä istua (esim. raskaana, mutta en huomaa, inva, vaikkei sitä näy jne).
 
Ja itse ymmärsin, että ketjun tarkoitus on havahduttaa ihmiset tajuamaan, että raskaanaolijat+vanhukset yms PITÄÄ huomioida ja luovuttaa paikkaansa, vaikka se vanhus/inva/raskaanaolija ei sitä pyydä ääneen.
Loputon suo.

Helpommalla pääsee, kun itse pyytää. Mikään kirjoitus aiheeseen liittyen ei tule koskaan tavoittamaan koko kohderyhmää, ja aikaansaamaan toivottua tulosta. Ikävä kyllä ihmiset on joskus juurikin niin tolloja, etteivät ne tajua tai halua tajuta, eivät huomaa tai halua huomata, ennen kun niille sanoo.
 
"Vieras"
Helpompaahan se toki tekee, mutta ei se tee toisista ihmisistä sen kohteliaampia..

Ja itse ymmärsin, että ketjun tarkoitus on havahduttaa ihmiset tajuamaan, että raskaanaolijat+vanhukset yms PITÄÄ huomioida ja luovuttaa paikkaansa, vaikka se vanhus/inva/raskaanaolija ei sitä pyydä ääneen.

KOHTELIAISUUTTA siis tässä haetaan! Kohteliaisuutta ei ole se, että antaa invapaikan sille joka sen oikeasti ansaitsee, vaan se on velvollisuus. Terveellä ihmisellä ei ole oikeutta istua invapaikassa, jos on yksikin paikan oikea "omistaja" paikalla. Näin se vaan on, eikä se todellakaan ole kohteliaisuutta, että antaa paikan sille, kuka siinä kuuluukin istua.

Suomalaisilta alkaa kadota tämä kohteliaisuus vallan ajatuksista, ei edes tajuta mitä on kohteliasta ja mikä on jo velvollisuutta.
Aamen!
 

Yhteistyössä