Miksi ihmiset ei voi antaa raskaana olevalle tilaa bussissa?!

  • Viestiketjun aloittaja "plääh"
  • Ensimmäinen viesti
"Jii"
Typerää jankutusta ja vänkäämistä koko ketju,ainakin anatolian mielipide tulee hyvin selväksi,hänhän ei paikastaan luovu.

Olen kironnut joskus samaa kun olen heilunut bussin käytävällä herkkäkaasuisen ja -jarruisen kuskin kyydissä. Samoin muutamat kerrat kun olen joutunut pitämään toisella kädellä rattaista kiinni ja toisella kädellä esikoisesta ja jaloillani ja raskausmahallani samalla tuen rattaita,jottei ne kaadu vauhdissa kun muut kansalaiset istuvat vaunujen kanssa matkustavien paikoilla, tapittavat joko ikkunasta ulos leikkien,etteivät huomaa teitä ja sitä,että tarvitsisitte istumapaikan nyt EDES sille käytävällä kompuroivalle esikoiselle ja toiset vaan tuijottaa ja varmaan mielessään miettivät että "onneksi mulla ei ole lapsia" tms.

Ja kyllä,osaan pyytää paikkaa lapselleni,mutta minusta ei todellakaan tarviis joutua pyytämään!
Moukkamaista on myös olla tarjoomatta paikkaa raskaana olevalle ja vanhukselle täydessä bussissa ja piste.
 
[QUOTE="Jii";26413829]Typerää jankutusta ja vänkäämistä koko ketju,ainakin anatolian mielipide tulee hyvin selväksi,hänhän ei paikastaan luovu.
[/QUOTE]
Ihan hiton hienosti olet onnistunut ymmärtämään täysin väärin. Kai sekin on jonkinmoinen saavutus :flower:
 
PeeSaan
[QUOTE="juu";26413659]Ketjua lukematta vastaan. Se on tämä suomalainen kulttuuri, siis että yleistä huomaavaisuutta ei harrasteta. Lomamatkoilta Suomeen palatessa eron vaikkapa Amerikkaan tai Keski-Eurooppaan huomaa selvästi. Kerrankin palasimme Ranskasta, minä pitkällä raskaana, esikoinen 2 v. Ranskassa metroissa, junissa ihan JOKA paikassa minut päästettiin aina istumaan, paikka luovutettiin vaikka metrossa olisi ollut muitakin vapaita paikkoja. Suomeen tullessa tämä kulttuuri iski vasten kasvoja jo lentokentällä. Minulle mahani kanssa ja esikoinen sylissä ei täydessä lentokenttäbussissa tullut kenellekään mieleenkään antaa istumapaikkaa, kaikki olivat kuin eivät olisi huomanneetkaan. Mikäs siinä, kyllä minä pystyssä pysyin bussissa, mutta tulipa taas kerran todistettua millainen suomalainen tapakulttuuri on..[/QUOTE]

Näinhän se menee. Suomessa lähinnä mulkoillaan pahasti, että miten joku on tuonut lapsen metroon, kun sehän voi vaikka häiritä.
 
  • Tykkää
Reactions: Anatolia
Helpompaahan se toki tekee, mutta ei se tee toisista ihmisistä sen kohteliaampia..

Ja itse ymmärsin, että ketjun tarkoitus on havahduttaa ihmiset tajuamaan, että raskaanaolijat+vanhukset yms PITÄÄ huomioida ja luovuttaa paikkaansa, vaikka se vanhus/inva/raskaanaolija ei sitä pyydä ääneen.

KOHTELIAISUUTTA siis tässä haetaan! Kohteliaisuutta ei ole se, että antaa invapaikan sille joka sen oikeasti ansaitsee, vaan se on velvollisuus. Terveellä ihmisellä ei ole oikeutta istua invapaikassa, jos on yksikin paikan oikea "omistaja" paikalla. Näin se vaan on, eikä se todellakaan ole kohteliaisuutta, että antaa paikan sille, kuka siinä kuuluukin istua.

Suomalaisilta alkaa kadota tämä kohteliaisuus vallan ajatuksista, ei edes tajuta mitä on kohteliasta ja mikä on jo velvollisuutta.
En nyt vieläkään oikein hahmota olenko tämän mukaan kohtelias vai en. Invapaikoilla en istu muuta kuin vammaisen avustajana, silloin kun hän avustajan siihen viereen tarvii. Tavalliselta paikalta olen kyllä tarjoamassa istuintani jos huomaan jonkun sitä enemmän tarvitsevan, tarjoan apua lastenvaunujen/pyörätuolien/rollaattorien kanssa jos näyttää että sitä voitaisiin tarvita.

Mutta silti pidän kiinni oikeudestani keskittyä bussissa muuhunkin kuin mukaan nousevien ihmisten tarkkailuun ja näiden istumapaikan tarpeen arvioimiseen. Eli voin omassa rauhassani lukea, kuunnella musiikkia, selailla nettiä, neuloa sukkaa tai vaikka jutella vieruskaverin kanssa ottaen sen riskin että joku istumapaikkaa tarviva tässä kulkee ohitseni huomaamattani. Toivon että jän näin tapahtuessa itse kysyisi paikkaa. Jos ei kysy vaan jatkaa seisomapaikoille valittaen marttyyrina asiasta eteenpäin en myöskään jaksa tuntea mitään omantunnon pistosta tai muuttaa tapojani.
 
"Vieras"
En nyt vieläkään oikein hahmota olenko tämän mukaan kohtelias vai en. Invapaikoilla en istu muuta kuin vammaisen avustajana, silloin kun hän avustajan siihen viereen tarvii. Tavalliselta paikalta olen kyllä tarjoamassa istuintani jos huomaan jonkun sitä enemmän tarvitsevan, tarjoan apua lastenvaunujen/pyörätuolien/rollaattorien kanssa jos näyttää että sitä voitaisiin tarvita.

Mutta silti pidän kiinni oikeudestani keskittyä bussissa muuhunkin kuin mukaan nousevien ihmisten tarkkailuun ja näiden istumapaikan tarpeen arvioimiseen. Eli voin omassa rauhassani lukea, kuunnella musiikkia, selailla nettiä, neuloa sukkaa tai vaikka jutella vieruskaverin kanssa ottaen sen riskin että joku istumapaikkaa tarviva tässä kulkee ohitseni huomaamattani. Toivon että jän näin tapahtuessa itse kysyisi paikkaa. Jos ei kysy vaan jatkaa seisomapaikoille valittaen marttyyrina asiasta eteenpäin en myöskään jaksa tuntea mitään omantunnon pistosta tai muuttaa tapojani.
MINÄ MINÄ MINÄ MINUN ketju, olenko MINÄ nyt...Huoh!
 
"nuuh"
Moukkamaista käytöstä on tuo minähän istun kun kerkesin ensin-asenne. Kaikki ei uskalla suutansa avata ja pyytää sitä paikkaa koska luultavimmin sieltä moukan suusta tulee moukkamainen vastaus tyyliin "ite ole paksuksi hankkiutunut" tms sontaa.
Mutta tämä aloittaja nyt herkkäilee jo vähän liikoja että suosittelen vaikka saikun hakemista ensi viikkoon jos tälläisestä asiasta ihan itkua pitää vääntää.
 
En nyt vieläkään oikein hahmota olenko tämän mukaan kohtelias vai en. Invapaikoilla en istu muuta kuin vammaisen avustajana, silloin kun hän avustajan siihen viereen tarvii. Tavalliselta paikalta olen kyllä tarjoamassa istuintani jos huomaan jonkun sitä enemmän tarvitsevan, tarjoan apua lastenvaunujen/pyörätuolien/rollaattorien kanssa jos näyttää että sitä voitaisiin tarvita.

Mutta silti pidän kiinni oikeudestani keskittyä bussissa muuhunkin kuin mukaan nousevien ihmisten tarkkailuun ja näiden istumapaikan tarpeen arvioimiseen. Eli voin omassa rauhassani lukea, kuunnella musiikkia, selailla nettiä, neuloa sukkaa tai vaikka jutella vieruskaverin kanssa ottaen sen riskin että joku istumapaikkaa tarviva tässä kulkee ohitseni huomaamattani. Toivon että jän näin tapahtuessa itse kysyisi paikkaa. Jos ei kysy vaan jatkaa seisomapaikoille valittaen marttyyrina asiasta eteenpäin en myöskään jaksa tuntea mitään omantunnon pistosta tai muuttaa tapojani.
No jos ei huomaa raskaanaolijaa/vanhusta/invaa, niin eihän sitä paikkaa ymmärrä antaakaan. Ja jos huomaa jonkun, ja tarjoaa itse paikkaansa, niin on kohtelias.

Moukkaa on lähinnä se, että huomaa, kenties katseleekin vatsaa, mutta ei silti tarjoa menttaliteetillä "kysyköön jos tarvii"...
 
hhm
[QUOTE="nuuh";26413882]Moukkamaista käytöstä on tuo minähän istun kun kerkesin ensin-asenne. Kaikki ei uskalla suutansa avata ja pyytää sitä paikkaa koska luultavimmin sieltä moukan suusta tulee moukkamainen vastaus tyyliin "ite ole paksuksi hankkiutunut" tms sontaa.
Mutta tämä aloittaja nyt herkkäilee jo vähän liikoja että suosittelen vaikka saikun hakemista ensi viikkoon jos tälläisestä asiasta ihan itkua pitää vääntää.[/QUOTE]

Ja kuten sanottu, kaikki ei viitsi _enää_ sitä paikkaansa tarjota, kun ele on liian monta kertaa otettu loukkauksena ja "kiitokseksi" on saanut vihaista mulkoilua ja "en minä kuule, nuori neiti, niin raihnainen ole, pystyn kyllä seisomaan, pidä huoli omista asioistasi" -tyyppistä rähinää.

Itsensä ne tiuskijat siinä nolaa, joo, on mutta pistää se silti vihaksi.

Kaikkia ei voi mitenkään miellyttää. Siksi onkin varminta, että tilanteissa, joissa kukaan ei tunnu huomaavan (tai haluavan huomata), avaa suunsa ja ystävällisesti pyytää.

(Jos ei istumapaikka silläkään heltiä, sitten voi tulla palstalle kitisemään, kuinka paskamaisia tyyppejä oli bussi täynnä.)
 
No jos ei huomaa raskaanaolijaa/vanhusta/invaa, niin eihän sitä paikkaa ymmärrä antaakaan. Ja jos huomaa jonkun, ja tarjoaa itse paikkaansa, niin on kohtelias.

Moukkaa on lähinnä se, että huomaa, kenties katseleekin vatsaa, mutta ei silti tarjoa menttaliteetillä "kysyköön jos tarvii"...
Mä oon tällä hetkellä juurikin noin moukka, enkä anna raskaana olevalle paikkaa, ellei hän sitä itse kysy. Tosin uskon, että mulla on ihan yhtälainen oikeus istua, siinä missä kenellä tahansa odottajalla.
Jahka synnytän, niin lopetan moukkailuni taas :)

Mun mielestä kaikkein moukkamaisinta on kyllä se, mitä joskus näkee; kun joku kääntää äkkiä pään pois nähdessään vaikkapa vanhuksen tulevan bussiin, istuu kenties käytäväpaikalla pää tiiviisti ikkunaan päin, laukku ikkunapaikalla, ja teeskentelee ettei näe mitään. Argh. En muutenkaan tajua, miksi jotkut jää käytäväpaikalle istumaan, jos ikkunapaikka on tyhjä. Ja saattavat vielä suutahtaa kun niille sanoo, että tuossa on varmaan vapaa paikka, pääsisinkö siihen.
 
"Vieras"
Mä oon tällä hetkellä juurikin noin moukka, enkä anna raskaana olevalle paikkaa, ellei hän sitä itse kysy. Tosin uskon, että mulla on ihan yhtälainen oikeus istua, siinä missä kenellä tahansa odottajalla.
Jahka synnytän, niin lopetan moukkailuni taas :)

Mun mielestä kaikkein moukkamaisinta on kyllä se, mitä joskus näkee; kun joku kääntää äkkiä pään pois nähdessään vaikkapa vanhuksen tulevan bussiin, istuu kenties käytäväpaikalla pää tiiviisti ikkunaan päin, laukku ikkunapaikalla, ja teeskentelee ettei näe mitään. Argh. En muutenkaan tajua, miksi jotkut jää käytäväpaikalle istumaan, jos ikkunapaikka on tyhjä. Ja saattavat vielä suutahtaa kun niille sanoo, että tuossa on varmaan vapaa paikka, pääsisinkö siihen.
Hehe miten käänteletkin tuota kelkkaasi :D. Ei voi muuta kuin nauraa. Aluksi heiluit täällä nyrkit pystyssä kuinka kaikkien pitää aina osata avata suunsa (omia sanojasi suoraan lainaten), ja nyt sitten esitätkin ihan toisenlaista :D.
 
Mä oon tällä hetkellä juurikin noin moukka, enkä anna raskaana olevalle paikkaa, ellei hän sitä itse kysy. Tosin uskon, että mulla on ihan yhtälainen oikeus istua, siinä missä kenellä tahansa odottajalla.
Jahka synnytän, niin lopetan moukkailuni taas :)

Mun mielestä kaikkein moukkamaisinta on kyllä se, mitä joskus näkee; kun joku kääntää äkkiä pään pois nähdessään vaikkapa vanhuksen tulevan bussiin, istuu kenties käytäväpaikalla pää tiiviisti ikkunaan päin, laukku ikkunapaikalla, ja teeskentelee ettei näe mitään. Argh. En muutenkaan tajua, miksi jotkut jää käytäväpaikalle istumaan, jos ikkunapaikka on tyhjä. Ja saattavat vielä suutahtaa kun niille sanoo, että tuossa on varmaan vapaa paikka, pääsisinkö siihen.
No tietenkin, jos itse on myös "kohderyhmässä" ei tarvi paikkaansa antaa. Tuo nyt minusta on senverran itsestäänselvää, ettei siitä tarvitse edes mainita... Kuten sinä nyt vähän Anatolia teet.

Mutta tuo jälkimmäinen... Arg. se on kyllä rasittavaa. Muutenkin vaikka olisi terve ja hyväkuntoinen, mutta joku pitää laukkua vieruspaikalla ja sitä pitää oikein kysymyllä kysyä, että voiko istua vapaalle paikalle "laukun" sijasta :D Minusta ruuhkabusseissa ei voi käyttäytyä tuollalailla... Peruskohteliainen pitäisi olla.
 
[QUOTE="Vieras";26413992]Hehe miten käänteletkin tuota kelkkaasi :D. Ei voi muuta kuin nauraa. Aluksi heiluit täällä nyrkit pystyssä kuinka kaikkien pitää aina osata avata suunsa (omia sanojasi suoraan lainaten), ja nyt sitten esitätkin ihan toisenlaista :D.[/QUOTE]
Suu pitää osata tarvittaessa avata. Kyllä, olen sitä mieltä. Ja jos ei suutansa auki saa, niin on aika turhaa jälkikäteen kitistä.

Ei se sitä tarkoita, ettenkö itse silti tarjoaisi paikkaani bussissa jollekulle, vaikka tämä ei sitä pyytäisikään. Kaikki ei kuitenkaan tee niin. Siksi kantsii opetella avaamaan suu.

Miten tuo nyt muka on ristiriitaista?
 

Yhteistyössä