Miksi imetys pitäisi lopettaa kun lapsi alkaa päivähoidon?

Tuli jostain vaan mieleen kun usein on törmännyt vieroituskeskusteluissa siihen että lapsi pitäisi saada vieroitettua tiettyyn ikään mennessä koska aloittaa silloin päivähoidon. Siis silloinkin kun kysymys on ihan taaperosta joka hyvin pärjää muullakin ruualla.

Nyt kun mietin tuota 10kk ikäistä kuopusta joka aloittaa päivähoidon 1v8kk iässä niin koen päivähoidon aloituksen pikemminkin motivaationa imettää vähän pidempäänkin, siis tyyliin 2v ikään niin että saadaan tuo ensimmäinen syksy vietyä läpi.

Tietty jos lapsi on kokoajan tississä kiinni eikä päästäisi äitiä läheltään pois niin silloin varmasti imetyksen lopettaminen helpottaa. Mutta onko muuten käytännönsyitä vai onko tuo vaan vaihe jolloin on muutenkin valmis lopettamaan imetyksen?
 
"riina"
harvemmin kukaan imettää yli vuoden ikäiseksi ja aika harva vie hoitoon alle vuoden ikäisenä.Suositushan on että lapsi hoidetaan kotona 3v asti,tuskin silloin kannattaa enää imettää.
 
"Vieras"
Minun oli ainakin pakko lopettaa imettäminen. Vein nukkuvan lapsen hoitoon, hain nukkuvana. Välillä oli hereillä vain ruokailut. Yöt meni tissin kanssa valvoessa. Lapsella tuolloin ikää 10 kuukautta.
 
"ella"
meillä on muksut hylänneet tissin itse,toinen tasan 12kk iässä ja toinen 1v5kk.Ei ole tarvinnut vieroitella,eivät vaan huolineet tissiä enää.Kannattaako tuota vielä miettiä?Tuohonahn on vielä vuosi aikaa?Tilanne imetykseen voi vielä muuttua.
 
"vieras"
Se on imetysvastaisten ihmisten - juuri sellaisten joita ketjuunkin on jo muutama tullu ihmettelemään, et miksi sitä lasta pitää pitkään imettää - propagandaa.
Päivähoidossa sekä neuvolassa julistetaan sitä soopaa, että lapsi vierstaa jos äiti imettää ja että päiväkotiin on (muka) vaikea sopeutua jos äiti imettää.
Ihan täyttä sontaa. Jos haluaa imettää niin mikä sen parempi läheisyyttä tankkaava homma onkaan kuin imetys :)
 
[QUOTE="riina";29015830]harvemmin kukaan imettää yli vuoden ikäiseksi ja aika harva vie hoitoon alle vuoden ikäisenä.Suositushan on että lapsi hoidetaan kotona 3v asti,tuskin silloin kannattaa enää imettää.[/QUOTE]

Riippuu varmaan piireistä, en näe yli 1v imetystä mitenkään harvinaisena ja toisaalta taas tuntuu että viime vuosien tuttavaperheisiin syntyneistä vauvoista varmaan puolet aloitti päivähoidon siinä 9kk-1v ikäisinä.

En itsekään ajatellut 3v imetystä, toisaalta ei meillä kyllä suositella 3v kotihoitoakaan. Toiseksi nuorimmainen aloitti kuukausi sitten päivähoidon, täyttää marraskuussa 3v eikä häntä olla enää vuoteen imetetty. Pikkusiskonsa taas aloittaa pienempänä, niin että on minulle vielä "imetysikäinen" ja siltä pohjalta mietin miksi päivähoito olisi syy lopettaa imetys taaperolla. Jos siis kumpikin haluaa sitä jatkaa vielä. :)
 
"salla"
kyllä se aika lapsen kanssa päivähodon jälkeen ja sylittely riittää.Lapsesta saattaa muuten siinä kohden tulla tissitakiainen.Mutta aloita vieroitus hyvissä ajoin,ettei kaikki muutokset tule samaan aikaan,ellei sitten luovu tissimaidosta itse..
 
se aiempi
Riippuu varmaan piireistä, en näe yli 1v imetystä mitenkään harvinaisena ja toisaalta taas tuntuu että viime vuosien tuttavaperheisiin syntyneistä vauvoista varmaan puolet aloitti päivähoidon siinä 9kk-1v ikäisinä.

En itsekään ajatellut 3v imetystä, toisaalta ei meillä kyllä suositella 3v kotihoitoakaan. Toiseksi nuorimmainen aloitti kuukausi sitten päivähoidon, täyttää marraskuussa 3v eikä häntä olla enää vuoteen imetetty. Pikkusiskonsa taas aloittaa pienempänä, niin että on minulle vielä "imetysikäinen" ja siltä pohjalta mietin miksi päivähoito olisi syy lopettaa imetys taaperolla. Jos siis kumpikin haluaa sitä jatkaa vielä. :)
kuka ei suosittele 3v:n kotihoitoa?
 
"riina"
[QUOTE="vieras";29015846]Se on imetysvastaisten ihmisten - juuri sellaisten joita ketjuunkin on jo muutama tullu ihmettelemään, et miksi sitä lasta pitää pitkään imettää - propagandaa.
Päivähoidossa sekä neuvolassa julistetaan sitä soopaa, että lapsi vierstaa jos äiti imettää ja että päiväkotiin on (muka) vaikea sopeutua jos äiti imettää.
Ihan täyttä sontaa. Jos haluaa imettää niin mikä sen parempi läheisyyttä tankkaava homma onkaan kuin imetys :)[/QUOTE]

Ravinnon kannalta ei imetyksellä ole enää mitään merkitystä 1v8kk iässä.En ole todellakaan imetysvastainen olen imettänyt omiani täysimetyksellä 6kk ja ositaisella imetyksellä hieman yli vuoden ikäiseksi.Läheisyyttä lapsi saa muutenkin kuin vain tissi suussa.
 
kuka ei suosittele 3v:n kotihoitoa?
Ruotsissa kai kukaan? Ainakaan en ole sellaiseen koskaan törmännyt. Jotkut päiväkodin työntekijöistä pitivät vielä 2v kotihoitoa ihan ok:na mutta sen jälkeen alkoivat hekin ihmettelemään. Neuvola piti miltei saarnan siitä kuinka "huonompikin päiväkoti on 2v lapselle jo parempi kuin kotihoito" kun kuuli ettemme ottaneet tytöllemme tammikuussa tarjottua paikkaa vastaan vaan jäimme odottamaan että saisimme hänet (2v8kk iässä) seuraavana syksynä toivomaamme päiväkotiin. Ja siis tilanteessa missä olin itse kotona vauvan kanssa.
 
se aiempi
Ruotsissa kai kukaan? Ainakaan en ole sellaiseen koskaan törmännyt. Jotkut päiväkodin työntekijöistä pitivät vielä 2v kotihoitoa ihan ok:na mutta sen jälkeen alkoivat hekin ihmettelemään. Neuvola piti miltei saarnan siitä kuinka "huonompikin päiväkoti on 2v lapselle jo parempi kuin kotihoito" kun kuuli ettemme ottaneet tytöllemme tammikuussa tarjottua paikkaa vastaan vaan jäimme odottamaan että saisimme hänet (2v8kk iässä) seuraavana syksynä toivomaamme päiväkotiin. Ja siis tilanteessa missä olin itse kotona vauvan kanssa.
Suomalaiset psykiatrit suosittelevat kotihoitoa 3v:n ikään asti.Minä en veisi hoitoon lasta hoitoon ympäristön painostuksesta huolimatta jos olisin itse kotona..
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";29015846]Se on imetysvastaisten ihmisten - juuri sellaisten joita ketjuunkin on jo muutama tullu ihmettelemään, et miksi sitä lasta pitää pitkään imettää - propagandaa.
Päivähoidossa sekä neuvolassa julistetaan sitä soopaa, että lapsi vierstaa jos äiti imettää ja että päiväkotiin on (muka) vaikea sopeutua jos äiti imettää.
Ihan täyttä sontaa. Jos haluaa imettää niin mikä sen parempi läheisyyttä tankkaava homma onkaan kuin imetys :)[/QUOTE]

En ole mitkään "imetysvastainen" nimensä mukaisesti. Kunhan en vaan ymmärrä miksi 2 v pitäisi imettää. Vähän sama kun miksi 7 v en pyyhkisi peppua tai miksi 10 v olisi hyvä nukkua ihan omassa huoneessaan. Ei ole mitään sellaista tarvetta, enemmänkin haitallista (vaikeampi päästä eroon), miksi niin pitäisi tehdä. 2 v lapsi juoksee, puhuu, syö normaalia ruokaa. Miksi tarvitisi vielä syödä äitinsä tuottamaan ravintoa, kun pystyy syömään kaiken itsekin? No ehkä en tosiaan ole lukenut imetysfanaatikkojen kirjojen, mitä kaikkea euforista ja hyvänolon tunnetta ja läheisyyttä se tuottaa...tms muutaa huuhaa juttua.
 
Suomalaiset psykiatrit suosittelevat kotihoitoa 3v:n ikään asti.Minä en veisi hoitoon lasta hoitoon ympäristön painostuksesta huolimatta jos olisin itse kotona..
Ne ovat suomalaiset psykiatrit, muissa maissa on omansa. :)

Ollaan oltu onnellisessa tilanteessa siinä että ollaan voitu viedä jokainen lapsi hoitoon silloin kun ollaan itse se parhaaksi nähty (tai no, tuo toiseksi nuorimmainen "joutui" odottamaan sen 8kk mutta nähtiin se pienempänä pahana kuin viedä päiväkotiin mihin ei haluttu).

Ympäristön paineista en ole liiemmin välittänyt, sen enempää siitä että täällä 1-1,5v pitäisi viedä virikehoitoon kuin siitäkään että suomessa pitäisi hoitaa kotona sen 3v. Riittää kun ollaan ajateltu omaa perhettämme ja lapsiamme. :)

(Mutta oikeastaan tuo päivähoidon aloitusikä ei ollut tässä se aihe vaan tuo imetys-päivähoitokuvio. Vaikka suomessa onkin suosituksena 3v kotihoito niin sielläkin löytyy lapsia jotka aloittavat päivähoidon 1v iässä -jopa aiemminkin- ja suomalaisten äitien olen kuullut/lukenut miettivän tuota imetyksen lopetusta juurikin päivähoidon takia)
 
"vieras"
Suomalaiset psykiatrit suosittelevat kotihoitoa 3v:n ikään asti.Minä en veisi hoitoon lasta hoitoon ympäristön painostuksesta huolimatta jos olisin itse kotona..
Peesi, johan sen jo maalaisjärkikin kertoo että ei ole lapselle hyväksi. Ei opeta sosiaallisuutta vaan on pahimmillaan haitaksi, koska ryhmät ovat isoja ja kaikki se ärsykkeiden määrä menee pienelle yli.
 
[QUOTE="vieras";29015905]En ole mitkään "imetysvastainen" nimensä mukaisesti. Kunhan en vaan ymmärrä miksi 2 v pitäisi imettää. Vähän sama kun miksi 7 v en pyyhkisi peppua tai miksi 10 v olisi hyvä nukkua ihan omassa huoneessaan. Ei ole mitään sellaista tarvetta, enemmänkin haitallista (vaikeampi päästä eroon), miksi niin pitäisi tehdä. 2 v lapsi juoksee, puhuu, syö normaalia ruokaa. Miksi tarvitisi vielä syödä äitinsä tuottamaan ravintoa, kun pystyy syömään kaiken itsekin? No ehkä en tosiaan ole lukenut imetysfanaatikkojen kirjojen, mitä kaikkea euforista ja hyvänolon tunnetta ja läheisyyttä se tuottaa...tms muutaa huuhaa juttua.[/QUOTE]

Toisaalta se samainen 2v leikkii ja touhuaa päiväkodissa. Miksi hänet pitäisi pitää kotihoidossa 3v vaikka jo paljon nuorempanakin pärjää hyvin päiväkodissa? Ja väittäväthän monet että päivähoidon aloituskin sujuu helpommin 1v:ltä kuin vaikka 3-4v:lta...


Ok, alkaa menemään jo aikalailla ohi aiheen. :D
 
"vieras"
Toisaalta se samainen 2v leikkii ja touhuaa päiväkodissa. Miksi hänet pitäisi pitää kotihoidossa 3v vaikka jo paljon nuorempanakin pärjää hyvin päiväkodissa? Ja väittäväthän monet että päivähoidon aloituskin sujuu helpommin 1v:ltä kuin vaikka 3-4v:lta...


Ok, alkaa menemään jo aikalailla ohi aiheen. :D
Oletko oikeasti noin tyhmä? Eihän taapero osaa edes kertoa/ilmaista että missä on hyvä olla ja missä hän kärsii! Totta hitossa se 1v. kuka laitetaan sinne päiväkotiin pärjää siellä joten kuten eikä välttämättä jaksa itkeä koko aikaa.
 
"vieras"
Hohhoijaa. Taas pääsi mammat paasaamaan kotihoidosta, vaikka aiheena oli imetyksen lopetus päivähoidon alkaessa. Kai se on sitten tuo päivähoito ihan sanana sellainen, mikä aktivoi tiettyjen ihmisten paremmuuskompleksin.
 
[QUOTE="vieras";29015958]Oletko oikeasti noin tyhmä? Eihän taapero osaa edes kertoa/ilmaista että missä on hyvä olla ja missä hän kärsii! Totta hitossa se 1v. kuka laitetaan sinne päiväkotiin pärjää siellä joten kuten eikä välttämättä jaksa itkeä koko aikaa.[/QUOTE]

Kuitenkin se että lapsi osaa juosta, puhua, syödä ja leikkiä jne tarkoittaa ettei häntä enää kuulu imettää vaikka lapsi (ja äiti) itse sitä haluaisi? Vieroitus kannattaa tehdä jo 1v iässä ettei lapsi osaa niin protestoida jne. Okei...

Mutta en nyt tästä jaksa vääntää. Hassua vaan että se samainen lapsi on aivan liian iso imetettäväksi joidenkin taitojen takia, mutta silti väistämättä liian pieni päiväkotiin (ja yhtäkkiä ne samat taidot eivät olekaan mitään).

Ideana oli lähinnä nämä jutut tyyliin: "Nyt pitäisi kesän aikana saada 1v täyttänyt Ville vieroitettua imetyksestäkun syksyllä alkaa päiväkoti, rankka paikka lapselle ja äidillekin!" Miksi siis pitää saada tuolloin vieroitettua jos kumpikaan ei sitä halua?
 
"Vieras"
Minusta on hyvä että lapsella on muitakin keinoja saada lohtua kuin se rinta. sikäli jos imetyksiä on useita päivässä niin minusta niitä on hvä rajoittaa. se että jos on yks aamuyön/illan imetys jäljellä niin eiköhän se oo ihan jees.
 
"vieras"
Ei ole mitään yksiselitteistä syytä lopettaa imetystä päivähoidon aloittamiseen. En ole kuullut taaperoikäisestä lapsesta, jolle olisi ongelma olla päivähoidossa ilman äidinmaitoa vaikka olisikin edelleen imetetty. On kyllä mahdollista, että jos päiväimetykset kovin yhtäkkiä karsiutuvat, lapsi saattaa kaivata yöimetyksiä, ja se voi olla työssäkäyvälle äidille liikaa - silloin perhe varmasti itse osaa arvioida omaa tilannettaan parhaiten.

2-vuotiaaksi imettämisestä yleensä. Se ei ole ravitsemuksellisesti tarpeellista (ravinnon voi saada muutenkin eikä äidinmaidolla ole enää sellaista erityisarvoa kuin vauvaiässä) ja hellyyttä voi tietysti antaa muutenkin. Mutta edelleen äidinmaito se on kelpo ravintoa ja imetys on hyvä tapa antaa hellyyttä. 2-vuotias kasvaa hyvin ilman appelsiineja ja silityksiä, jos hän saa vaikkapa omenia ja halauksia. Ei se tarkoita, että appelsiineja ja silittämistä olisi syytä välttää tai että niiden antaminen olisi väärin ;) Imettää voi myös ihan hyvin, jos se perheelle sopii. Itse imetin 2-vuotiaaksi, ja mitä siihen ripustautumiseen ja vaikeaan vieroitukseen tulee... tuo oli imetyksen päättyessä jo reipas, rohkea ja sosiaalinen kerholainen, ja unohti itse imetyksen kesälomareissussa. Helpommin ei olisi voinut mennä :) Tuskin siitä sen kelvottomampi olisi tullut, vaikka olisin vieroittanut 1-vuotiaana, mutta tämä sopi meille.
 
"mami"
Sellaisilla vanhemmilla, jotka suu vaahdossa kritisoivat toisten ratkaisuja, on ongelmia oman vanhemmuutensa kanssa. Muutamaa kommentoijaa suosittelen nyt katsomaan peiliin. Eihän ap ole edes kertonut, millaisia päiviä taapero tarhassa tulee viettämään! On ihan eri asia olla 40 tuntia viikossa päiväkodissa kuin vaikkapa kahdeksan.

Meidän 1-vuotiaamme on hoidossa parina päivänä viikossa yleensä kolme tuntia kerrallaan. Imetän edelleen ja tuo päikyn aloitus oli oikeastaan tosi hyvä imetyksen kannalta. Aiemmin lapsi halusi rintaa monta kertaa päivässä, nyt ollaan voitu siirtyä aamu- ja iltaimetykseen. Välillä saatan imettää keskellä päivääkin. Ei ole ollut mitään kiukkukohtauksia vaan tämän uuden päivärytmin myötä se jatkuvalta tuntuva imetys jäi ihan kuin itsestään pois :)

Päiväkodin mielipidettä imetyksestä en edes tiedä, neuvolassa kannustivat vain jatkamaan niin kauan kuin kumpikin sitä haluaa. Ja hyvin on lapsi pärjännyt päiväkodissa, en kyllä keksi miten imetys huonontaisi siellä viihtymistä :D
 
BFHI
Mitä pidempään imetetään, sitä merkittävämpi on äidinmaidosta saatava rasvan ja energian määrä, tämä on tutkimuksissakin todettua. Sitkeästi vain elää nämä uskomukset maidon muuttumisesta "sokerilitkuksi" tai ettei se olisi lapselle tai äidillekin merkittävää. Tuolta voi lukea vaikka lisää aiheesta: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16140689.

Monesti ei suositella suurten muutosten yhtäaikaisuutta, joten vieroitus tulisi ajoittaa oikein hyvissä ajoin ennen päiväkoti starttia. Mutta jos se perheelle sopii, niin miksi viedä loistava vasta-aineiden tiivis ja rauhoittava ateriapaketti lapselta pois vaan siksi, että jokin muukin on muuttumassa? Jos joku tulisi sanomaan sinulle, että "nyt olet täyttänyt jo 35vuotta ja olet siirtymässä uuteen työpaikkaan, on aika jättää päivittäinen kahvikupponen, aamun appelsiinimehuannos tms pois", kuulostaisiko hyvältä saati järkevältä? Ja äidinmaitoa kun ei voi terveyseduiltaan verratakaan kahvin myrkkyihin tai sokerimehuun :)
 

Yhteistyössä