Miksi joillakin aikuisilla ihmisillä on tarve mainostaa parasta ystäväänsä?!

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Ymmärrän lapsen "paras ystävä" puheet, mutta aikuisen suusta ne kuulostavat todella oudoilta! Esim. eilen pihalla juttelin naapurimme kanssa, heillä saman ikäisiä lapsia kuin meillä. Nainen mainitsi kaksi erillistä kertaa, että hänen PARHAAN YSTÄVÄN lapsi sitä ja tätä. Eikä ollut ensimmäinen kerta kun tämä 3-kymppinen nainen on halunnut tähdentää, että kyseessä on PARAS kaveri. Minä en siis tätä hänen ystäväänsä tunne tai edes tiedä.

Aina välillä kuulee, kun aikuinen ihminen puhuu parhaasta ystävästä - miksi ystäviä pitäisi laittaa parhausjärjestykseen SAATI mainostaa sitä?! Että tämä on nyt sitten se ihan ultimate PARAS ihminen, muut on sitten jotain biojätettä?!

Outoa...
 
vierailijau
No ei tuossa mitään kummaa ole. Sillä ihmisellä on vissiin ystävien tai kavereiden joukossa yksi ystävä joka on oikein sydänystävä ja se nimitys "paras ystävä" on tietyllä lailla kunnianosoitus sille ystävyydelle joka poikkeaa muista.
Mulla ei noin ole mutta jos olisi ystäviä voisi ollakin.
Nykyään ystävyyssuhteet on hyvin harvanlaisia kaverisuhteita. Niitä oikeita sydänystäviä on siskot, joita sanon siskoiksi, en ystäviksi.
 
vierailija
Ymmärrän lapsen "paras ystävä" puheet, mutta aikuisen suusta ne kuulostavat todella oudoilta! Esim. eilen pihalla juttelin naapurimme kanssa, heillä saman ikäisiä lapsia kuin meillä. Nainen mainitsi kaksi erillistä kertaa, että hänen PARHAAN YSTÄVÄN lapsi sitä ja tätä. Eikä ollut ensimmäinen kerta kun tämä 3-kymppinen nainen on halunnut tähdentää, että kyseessä on PARAS kaveri. Minä en siis tätä hänen ystäväänsä tunne tai edes tiedä.

Aina välillä kuulee, kun aikuinen ihminen puhuu parhaasta ystävästä - miksi ystäviä pitäisi laittaa parhausjärjestykseen SAATI mainostaa sitä?! Että tämä on nyt sitten se ihan ultimate PARAS ihminen, muut on sitten jotain biojätettä?!

Outoa...
Hööhöhööö...

Kade. :whistle:
 
vierailija
samaa välillä ihmetellyt itsekkin.
toinen mikä ihmetyttää on kun jotkut luokittelee kaverit-ystävät-tutut omiin ryhmiinsä, itse kun pidän noita sanoja synonyymeina..tai sitten se vika on vaan mussa :unsure:
 
Hieman aihetta sivuten kaksi huomiota: toiset hakevat statusta siten, että hakeutuvat menestyneemmän "ystäväksi" ja kehuvat sitä joka tilanteessa muille. Tässä tuskin siitä on kyse.

Sitten on ihmisiä, jotka korostavat asiaa vetoamalla kolmanteen persoonaan: tällöin sanoma tuntuu kuulijan mielestä totuudenmukaisemmalta.

Esimerkiksi: "sen ja sen mielestä maapallo on litteä". Tällä tavoin välttää sen, että jos maapallo olisikin pyöreä, ei voi syyttää olleensa väärässä ja toisaalta, kuulijan mielestä maapallon on oltava litteä, koska joku muukin on sitä mieltä :)

Parhaan ystävän korostaminen voi olla tapa. Ehkä hänellä on oikeasti naamakirjaystäviä, hyvänpäivän ystäviä jne. Ystävä on käsitteenä aika laaja.
 
samaa välillä ihmetellyt itsekkin.
toinen mikä ihmetyttää on kun jotkut luokittelee kaverit-ystävät-tutut omiin ryhmiinsä, itse kun pidän noita sanoja synonyymeina..tai sitten se vika on vaan mussa :unsure:
Ystävä-sanaa viljellään silloinkin kun ei ole kauhean läheisistä väleistä kyse. Joku voi pitää vaikka puheen aloittaet "rakkaat ystävät".

Mutta oikeasti ystävä-sanalla tarkoitetaan läheisempää juttua kuin kaveruutta.

Mä oon kauhean tarkka siitä etten käytä ystävä-sanaa ennen kun se ihminen oikeasti on mun ystävä, eikä vain kaveri. Mua hävettäisi tituleerata itseäni jonkun ystäväksi jos hän olisi vain joku tuttu vaikka harrastuspiiristä.
 

Yhteistyössä