Miksi juurihoidettu hammas hajoilee? Kääks!

  • Viestiketjun aloittaja Hammaspeikko
  • Ensimmäinen viesti
Hammaspeikko
Huomasin tässä pienen "räyskyn" hampaassa, joka on jokunen aika sitten juurihoidettu. No äsken taisin syödä vähän irtokarkkia - mikä jo sinänsä harmittaa :) - ja äkkäsin samasta hampaasta irtoavan hieman lisää paloja ja "räyskyn" suurentuneen.

Mitäs tolle hampaalle oikein tapahtuu? Kuinka teidän hajoilleet juurihoitohampaat on korjattu? Vai poisko se pitää vetää?!

Mä sitten inhoan hammaslääkärireissuja :(
 
Ap
Alkuperäinen kirjoittaja aerg:
Juurihoidossa hammas "tapetaan", joten on herkempi.
Eli se vaan lohkeilee ja lohkeilee? Kuinka loputtomiin sitä voidaan paikkailla?

...Mutta ilmeisesti sen korjaaminen ei nyt sitten satu, kun hammas on kuollut? Pliis, sanokaa että asia on näin...
 
hampu
Se hajoilee, koska juurihoidettu hammas on kuollut. Eli siinä ei ole verenkiertoa, joka toisi ravinteita ja pitäisi hampaan vahvana. Se voi haurastua juurihoidon jälkeen sellaiseksi, että lohkeaa helposti, voi värjäytyä ym. Mullakin juurihoidettiin yksi hammas ja siitä on ollut ongelmia siitä lähtien! Siihen on laitettu muovipaikkoja jonkun kerran ja lopuksi halkesi. Koitettiin vielä tehdä muovista sellainen iso paikka, melkein koko kruunu. Nyt se on pysynyt reilu puoli vuotta.
Mutta jatkossa en anna juurihoitaa kuin pakon edessä.
 
Ap
Alkuperäinen kirjoittaja tyyne tyllerö:
söin toffeeta ja kuulu kamala rusahus ja puolikas hammas oli karkissa kiinni :D siis sellanen juurihoidettu hammas ja arvaa vituttiko mennä lekurille
Mitä ne sille siun hampaallesi teki? Sattuiko?

Yyyyhh...
 
Ap
Alkuperäinen kirjoittaja hampu:
Se hajoilee, koska juurihoidettu hammas on kuollut. Eli siinä ei ole verenkiertoa, joka toisi ravinteita ja pitäisi hampaan vahvana. Se voi haurastua juurihoidon jälkeen sellaiseksi, että lohkeaa helposti, voi värjäytyä ym. Mullakin juurihoidettiin yksi hammas ja siitä on ollut ongelmia siitä lähtien! Siihen on laitettu muovipaikkoja jonkun kerran ja lopuksi halkesi. Koitettiin vielä tehdä muovista sellainen iso paikka, melkein koko kruunu. Nyt se on pysynyt reilu puoli vuotta.
Mutta jatkossa en anna juurihoitaa kuin pakon edessä.
Voihan sanonko mikä...

Jos kieltäytyy juurihoidosta, niin mitä sen sijaan tehdään?
 
vieras^
mun juurihoidettuun hampaaseen on ilmestyny ihme valkonen läikkä. ja se on koputusarka ja tuntuu "kummalle" harjatessa. mut ei se kyllä kai kuollut ole koska sattu aika hekkaristi vielä se viimenenkin hoitokerta. lääkäri sano sit et "jahas,ei mennäkään syvemmälle kun sinne ilmeisesti jäänyt vielä hermoa" sekö siellä kiusaa sitten? pitäskö se hoito tehä uusiks? :eek: mä en ala!!
 
vieras
Vaikka se hammas onkin kuollut niin se ei tarkoita, ettetkö tuntisi mitään vaikka sitä vielä korjaillaan ym. Sulla on edelleen hermot ja ikenet siellä, mitkä reagoi myös kaikkeen mitä suussa tehdään. Ja hermoista ne järkyimmät kivut yleensä tuleekin :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Alkuperäinen kirjoittaja hampu:
Se hajoilee, koska juurihoidettu hammas on kuollut. Eli siinä ei ole verenkiertoa, joka toisi ravinteita ja pitäisi hampaan vahvana. Se voi haurastua juurihoidon jälkeen sellaiseksi, että lohkeaa helposti, voi värjäytyä ym. Mullakin juurihoidettiin yksi hammas ja siitä on ollut ongelmia siitä lähtien! Siihen on laitettu muovipaikkoja jonkun kerran ja lopuksi halkesi. Koitettiin vielä tehdä muovista sellainen iso paikka, melkein koko kruunu. Nyt se on pysynyt reilu puoli vuotta.
Mutta jatkossa en anna juurihoitaa kuin pakon edessä.
Voihan sanonko mikä...

Jos kieltäytyy juurihoidosta, niin mitä sen sijaan tehdään?
No vedetään se hammas pois. Eikä sitä juurihoitoa tehdä kuin pakon edessä ylipäätään, eli jos juurihoitoa ehdotetaan, niin sille ei muita hoitovaihtoehtoja ole.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Alkuperäinen kirjoittaja tyyne tyllerö:
söin toffeeta ja kuulu kamala rusahus ja puolikas hammas oli karkissa kiinni :D siis sellanen juurihoidettu hammas ja arvaa vituttiko mennä lekurille
Mitä ne sille siun hampaallesi teki? Sattuiko?

Yyyyhh...
tekivät jostain aineesta samanlaisen paikan ku se lohennut hammas puolikas ja antoivat tosi kivan laskun mukaan...kävin yksityisellä :headwall:
ei se muistookseen koskenut ite hampaaseen mutta poski ja ien olikin jo sitte ihan oma lukunsa ku suu oli täynnä kaikenlaisia härveleitä :D
 
kl
jos sitä hammasta on jouduttu porailemaan oikein kunnolla ts. vain ohuet reunat jäljellä, niin kyllä lohkeilee. itsellä lähti kaksi kertaa juurihoidettu hammas kokonaan irti. siis kruunuosa, vain "juuret" jäi. sitten se loppuosakin revittiin irti, ehkä joskus laitan implantin siihen tilalle.
 
Mulle tuttua. Monesti lopulta syynä paikan rakoileminen ja kun pöpöt menee väliin alkaa paikka irtoaan reunoista ja silloin oma hampi altis lohkeamaan koska paikka ei tue sitä.

Mulla muutama kk taaksepäin paikattiin sellainen. Juurihoidetusta lähti iso pala sivusta, tavallaan seinää hampassa ja ajattelin että eihän sitä voi enää paikata kun kerran aiemminkin pala lähteny ja korjattu. Mutta ne vaan poras vanhan paikan pois ja sitten muotti johon valettiin uus paikka :). Kattoo ny kauan kestää. Mutta yllättävän siisti ja ehjä tuli.
 
Alkuperäinen kirjoittaja FANG-ANN-75:
Mulle tuttua. Monesti lopulta syynä paikan rakoileminen ja kun pöpöt menee väliin alkaa paikka irtoaan reunoista ja silloin oma hampi altis lohkeamaan koska paikka ei tue sitä.

Mulla muutama kk taaksepäin paikattiin sellainen. Juurihoidetusta lähti iso pala sivusta, tavallaan seinää hampassa ja ajattelin että eihän sitä voi enää paikata kun kerran aiemminkin pala lähteny ja korjattu. Mutta ne vaan poras vanhan paikan pois ja sitten muotti johon valettiin uus paikka :). Kattoo ny kauan kestää. Mutta yllättävän siisti ja ehjä tuli.
mä luin eilen teidän home-koti - jutusta.. onko edennyt mitenkään nyt ? Onko jo joku käynyt kattoo ?
Anteeksi ap, tää OT :ashamed:
 
Ap
Alkuperäinen kirjoittaja tyyne tyllerö:
Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Alkuperäinen kirjoittaja tyyne tyllerö:
söin toffeeta ja kuulu kamala rusahus ja puolikas hammas oli karkissa kiinni :D siis sellanen juurihoidettu hammas ja arvaa vituttiko mennä lekurille
Mitä ne sille siun hampaallesi teki? Sattuiko?

Yyyyhh...
tekivät jostain aineesta samanlaisen paikan ku se lohennut hammas puolikas ja antoivat tosi kivan laskun mukaan...kävin yksityisellä :headwall:
ei se muistookseen koskenut ite hampaaseen mutta poski ja ien olikin jo sitte ihan oma lukunsa ku suu oli täynnä kaikenlaisia härveleitä :D
Mie onneksi löysin julkiselta tosi mukavan hammaslääkärin, joten se vähän helpottaa. Ei ihan niin pahat laskut...

Mutta jestas, että miulla on kova hammaslääkäripelko siitäkin huolimatta. Menisin sata kertaa mielummin synnyttämään, kuin hampaitani hoidattamaan!

Olen jo monesti suunnitellut, että anelen sellaisen nukutuksessa tapahtuvan hammashoidon, jossa koko purukalusto laitetaan vimosen piälle kuntoon yhdellä rysäyksellä. Vaan lieneekö sellaista edes mahdollista tehdä...

Ei kai se auta, kun lähteä korjattavaksi :/
 
Ap
Alkuperäinen kirjoittaja kl:
jos sitä hammasta on jouduttu porailemaan oikein kunnolla ts. vain ohuet reunat jäljellä, niin kyllä lohkeilee. itsellä lähti kaksi kertaa juurihoidettu hammas kokonaan irti. siis kruunuosa, vain "juuret" jäi. sitten se loppuosakin revittiin irti, ehkä joskus laitan implantin siihen tilalle.
Kyllähän sitä jouduttiin :( Siinä oli aikanaan ihan kammottavan iso aukko ja siltikin aikailin hammaslääkäriin menoa! Pöhkö mikä pöhkö.
 
Ap
Alkuperäinen kirjoittaja FANG-ANN-75:
Mulle tuttua. Monesti lopulta syynä paikan rakoileminen ja kun pöpöt menee väliin alkaa paikka irtoaan reunoista ja silloin oma hampi altis lohkeamaan koska paikka ei tue sitä.

Mulla muutama kk taaksepäin paikattiin sellainen. Juurihoidetusta lähti iso pala sivusta, tavallaan seinää hampassa ja ajattelin että eihän sitä voi enää paikata kun kerran aiemminkin pala lähteny ja korjattu. Mutta ne vaan poras vanhan paikan pois ja sitten muotti johon valettiin uus paikka :). Kattoo ny kauan kestää. Mutta yllättävän siisti ja ehjä tuli.
Juuri noin minultakin irtosi nyt. Iso pala sivusta.

...koskiko hoito?
 
hampu
Mulla olis ehkä voitu koittaa paikata vielä, koska hammaslääkäri sanoi siihen tyyliin, että jos vaan juurihoidetaan suoraan niin ei tarvii sitten tulla uudestaan, jos paikkaus ei onnistukaan vaan särky jatkuu. Hoidon aikanakin sanoi jotain, mistä mulle jäi sellainen olo, että olisi voitu kuitenkin paikata vielä.
Mä kävin kunnallisella ja lasku oli siltikin musta huima!
 
Ap
Alkuperäinen kirjoittaja hampu:
Mulla olis ehkä voitu koittaa paikata vielä, koska hammaslääkäri sanoi siihen tyyliin, että jos vaan juurihoidetaan suoraan niin ei tarvii sitten tulla uudestaan, jos paikkaus ei onnistukaan vaan särky jatkuu. Hoidon aikanakin sanoi jotain, mistä mulle jäi sellainen olo, että olisi voitu kuitenkin paikata vielä.
Mä kävin kunnallisella ja lasku oli siltikin musta huima!
Miulla tämä hammas aikanaan paikattiin, kun siinä oli kova särky. Särky vaan jatkui ja jatkui paikkauksesta huolimatta. Niinpä sitten päädyttiin juurihoitoon.

Miulla juurihoito suoritettiin niin, että en antanut tehdä minkäänlaista hoitoa ennen, kun hampaasta oli saatu tulehdus lannistettua. Useampana kertana kävin laitattamassa sellaista lääkitystä + "tekopaikan" hampaaseen ja sitten, kun hammas ei enää tuntenut yhtään mitään, aloitettiin virallinen juurihoito.

Eli mie olin valmis maksamaan vähän ekstraa, kuhan ei vaan koske. Ei kyllä koskenut. Tai no ehkä vähän se laskun maksaminen :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja endie:
Alkuperäinen kirjoittaja FANG-ANN-75:
Mulle tuttua. Monesti lopulta syynä paikan rakoileminen ja kun pöpöt menee väliin alkaa paikka irtoaan reunoista ja silloin oma hampi altis lohkeamaan koska paikka ei tue sitä.

Mulla muutama kk taaksepäin paikattiin sellainen. Juurihoidetusta lähti iso pala sivusta, tavallaan seinää hampassa ja ajattelin että eihän sitä voi enää paikata kun kerran aiemminkin pala lähteny ja korjattu. Mutta ne vaan poras vanhan paikan pois ja sitten muotti johon valettiin uus paikka :). Kattoo ny kauan kestää. Mutta yllättävän siisti ja ehjä tuli.
mä luin eilen teidän home-koti - jutusta.. onko edennyt mitenkään nyt ? Onko jo joku käynyt kattoo ?
Anteeksi ap, tää OT :ashamed:
Ei oo käyny eikä käy ellen patista :kieh: |O . Mä oon fyysisesti niin kipee että en vaan kykene kauaan odottaan. Outo lämpöily jatkuu, pää joka päivä kipee, yskä hiukan mennyt toistaseksi paremmaksi(etenkin kun olin tänään siis muualla...niimpä). Eilen oli tosi pahana.
Terveystarkastaja tulee 3 viikon päästä JOS vuokrapuljun, tunnetusti naureskelevat miehet tulee ennen sitä ja toteaa että ois hometta.
 

Yhteistyössä