Miksi kaikki epäsopivimmat ja oppimiskyvyttömimmätkin luuserit pitää kouluttaa lähäreiksi?

  • Viestiketjun aloittaja "uskomatonta"
  • Ensimmäinen viesti
huhhu
.jokainen lääkehoitoa toteuttava tai siihen osallistuva kantaa vastuun omasta toiminnastaan. Jotta hoitaja voisi antaa lääkeitä, edellytetään, että hänet on rekisteröity nimikesuojatuksi tai laillistetuksi terveydenhuollon ammattihenkilöksi. Lisäksi hänellä tulee olla kyseisiä toimenpiteitä ja lääkkeitä koskeva koulutus ja osaaminen. siinä sulle sitä mustaa valkoisella!
 
Keittiönoita
niin, että kuka tahansa voi mennä antamaan lääkkeet potilaan suuhun, välittämättä siitä mitä siellä kipossa on?

älä nyt naurata!
Mites tämä muuten menee kotihoidossa tai jos omainen antaa lääkkeet hoitolaitoksessa? Kotihoidossahan monesti kotisairaanhoito jakaa lääkkeet dosettiin, mutta omainen antaa ne potilaalle. Onko omainen vastuussa, jos kotisairaanhoito on jakanut lääkkeet väärin? Ei läheskään kaikki maallikot tiedä, miltä joku pilleri näyttää. Kyselen ihan uteliaisuttani, koska kun mä viime vuosituhannella työskentelin sairaanhoitajana, niin sekä kotisairaanhoidossa että laitoksissa vastuu oli sillä, joka oli lääkkeet jakanut. Toki sen, joka vei lääkkeen potilaalle, piti tarkistaa, että kyse on oikean potilaan eikä vieruskaverin lääkkeistä ts nimen ja vuodepaikan piti olla oikein.
 
"heta"
Olen itse lähihoitajaopiskelija ja meillä on toitotettu sitä, että jokaisella joka lääkehoitoon osallistuu, on vastuu siitä. Myös sillä joka ne lääkkeet viimekädessä asiakkaan eteen/suuhun/käteen tms. toimittaa, vaikkei olisi niitä itse jakanutkaan...olenko ymmärtyänyt asian väärin?
 
"vieras"
[QUOTE="heta";27950480]Olen itse lähihoitajaopiskelija ja meillä on toitotettu sitä, että jokaisella joka lääkehoitoon osallistuu, on vastuu siitä. Myös sillä joka ne lääkkeet viimekädessä asiakkaan eteen/suuhun/käteen tms. toimittaa, vaikkei olisi niitä itse jakanutkaan...olenko ymmärtyänyt asian väärin?[/QUOTE]

Kyllä oikein ymmärretty, siksi niitä ei saa edes siitä kiposta antaa sellainen, jolla ei ole siihen jakamiseen lupaa. Vaikka itse olisin ne siihen jakanut nimelliseen kippoon, niin minun täytyy ne tarkistaa vielä ennen kuin potilaalle ne annan. Opiskelijat, kokit, siivoojat, omaiset ei saa lääkkeitä jakaa missään muodossa vanhainkodissa esim.

Kotihoidossa on vähän eri meininki siinä mielessä, että siellä asiakas voi olla kykenevä itsekin ottamaan ne lääkkeensä, eikä toki itse tarvitse lupaa.
 
"vieras"
Minun työpaikassani potilaita ei hoideta konemaisesti, vaan erittäin yksilöllisesti ja hellästi. Hyvin pärjää herkätkin. Herkällä voi olla hyvin juuri oikeanlaista herkkyytä hoitaa aggressiivisia potilaita jne.
 
Voi kamaluus
Olet oikeassa ap. Nykyään lähihoitajan ammattia tyrkytetään lähes kaikille työkkärin listoilla pitkään roikkuneille. Ja VOI HYVÄ LUOJA mitä sakkia sieltä sitten intaantuu alalle opiskelemaan. Jos on jo valmiiksi selkä paskana, olkapäät leikattu kolmeen kertaan, taustalla reilua ylipainoa, ehkä pientä masennusta ja kaiken kukkuraksi vielä erittäin erittäin matala äö,niin nämä tällaiset vässykät sitten pääsevat oppisomuksella tai aikusikoulutuksena opiskelemaan lähihoitajiksi! MIKSI???!!!!

Mä olen ite keskussairaalassa töissä sh:na ja suuri osa työkavereista on lähihoitajia. Heistä paistaa rautainen ammattitaito, monen vuoden tieto ja taito tehdä työtä. Ei se ole pelkkää vaippojen vaihtoa tai mummojen syöttelyä. Kyllä näillä sairaalan osastoilla pitää oikeasti osata toimia, tehdä ja tarkkailla. Ei ole helppoa ei.
Ja sitten koko ala häpäistään sillä kun opiskelemaan tulee kymmenkunta pikkusen vajaanpaa henkilöä. Osaamatta tehdä yhtään mitään.
Kaikki on joka vitun päivä uutta. Mikään eilen sanomasi ja opettamasi asia ei pysy kahta tuntia kauempaa päässä. Väliin oikeen ihmettelee, että eikö ne siellä työkkärissä/jossain muualla tajua että lähihoitajan työ on oikeasti haasteellista työtä. Minä en esim. todellakaan haluaisi, että yksikään tällainen lievästi vajaa persoona olis hoitamassa mun mummoa vanhainkodissa. Ja että tällanen tyyppi olis vastuussa mun mummon diabeteksen hoidosta. Pistäis aamuin illoin insuliinit, tajuamatta kuitenkaan itse että kuinka suuri vastuu hänellä onkaan ja mitä oikeen on tekemässä. Pelottavaa, todella pelottavaa.

Näissä voi sattua todella vakavia hoitovirheitä kun kaikenmaailman tyypit sinne kouluun ja vielä kaikenlisäksi sinne työelämään päästetään.

Ja noista lääkkeistä, kyllä se vastuu on sillä joka ne lääkkeet sinne potilaan suuhun kippaa tai tarjottimelle kiikuttaa. Että en paljon kehuskelisi sillä että päivittäin antaa lääkkeitä potilaalle vaikka ei alan ammattilainen olekaan. Kivat sille lääkkeiden antajalle kun lääkekupissa onkin vääriä lääkkeitä jotka jo pieninä määrinä saattavat olla hengenvaarallisia toiselle potilaalle. Ei oo vissiin kaikilla itsesuojeluvaistoa?
 
lh minäkin
Voi kamaluus, olen sun kanssasi täysin samaa mieltä!

Ollaankin pohdittu, että soveltuvuuden lisäksi alalle pitäisi olla myös ikäraja... Jo pelkkä elämänkokemus antaa ihan oisenlaisia työkaluja toimia hoitoalalla. Hyviä, näppäriä ja vastuuntaitoisia nuoria kyllä löytyy joo, mutta pääasiassa nuorten aika menee pohtiessa seurustelusuhteita, huulipunan väriä, tulevaa kahvitaukoa ja sitä onks tukka hyvin :kieh:
 
Loppakorva
Alkuperäinen kirjoittaja lh minäkin;27950572:
Voi kamaluus, olen sun kanssasi täysin samaa mieltä!

Ollaankin pohdittu, että soveltuvuuden lisäksi alalle pitäisi olla myös ikäraja... Jo pelkkä elämänkokemus antaa ihan oisenlaisia työkaluja toimia hoitoalalla. Hyviä, näppäriä ja vastuuntaitoisia nuoria kyllä löytyy joo, mutta pääasiassa nuorten aika menee pohtiessa seurustelusuhteita, huulipunan väriä, tulevaa kahvitaukoa ja sitä onks tukka hyvin :kieh:
Ikärajaa minäkin kaipaan. Ja jotakin tolkkua siihen millaista väkeä valitaan näihin työvoimapoliittisiin. Joskus tuntuu että harjoitteluun tuppaa opiskelijoita jotka ei edes pidä ihmisistä.
 
Voi kamaluus
Alkuperäinen kirjoittaja lh minäkin;27950572:
Voi kamaluus, olen sun kanssasi täysin samaa mieltä!

Ollaankin pohdittu, että soveltuvuuden lisäksi alalle pitäisi olla myös ikäraja... Jo pelkkä elämänkokemus antaa ihan oisenlaisia työkaluja toimia hoitoalalla. Hyviä, näppäriä ja vastuuntaitoisia nuoria kyllä löytyy joo, mutta pääasiassa nuorten aika menee pohtiessa seurustelusuhteita, huulipunan väriä, tulevaa kahvitaukoa ja sitä onks tukka hyvin :kieh:
Tuo on niin totta joka sana! Soveltuvuuskokeet pitäis olla paljon tiukemmat. On jotenkin naurettavaa ja loukkaavaakin, että meidän alasta tehdään tällainen nönnönnööö-ala, mihin pääsee kuka vaan kelle nyt sattuu tulemaan mieleen, että hei, mä oon ehkä sittenki aina halunnu lähihoitajaksi!?

En vaan käsitä! Ja jos joku perustelee sen sillä, että en mä hei mihinkään sairaalaan tms. vaan ihan siis jonnekkin pienkotiin/vanhustenkotiin vaan haluisin töihin niin siellähän sitä tieto ja taitoa vasta tarvitaankin. Joudut ehkä olemaan jopa yksin vastuussa 12 vanhuksesta ja heidän lääkkeistään, olotilastaan, ruokailuistaan yms.
 
mutta hei
[QUOTE="vieras";27950497]Kyllä oikein ymmärretty, siksi niitä ei saa edes siitä kiposta antaa sellainen, jolla ei ole siihen jakamiseen lupaa. Vaikka itse olisin ne siihen jakanut nimelliseen kippoon, niin minun täytyy ne tarkistaa vielä ennen kuin potilaalle ne annan. Opiskelijat, kokit, siivoojat, omaiset ei saa lääkkeitä jakaa missään muodossa vanhainkodissa esim.

Kotihoidossa on vähän eri meininki siinä mielessä, että siellä asiakas voi olla kykenevä itsekin ottamaan ne lääkkeensä, eikä toki itse tarvitse lupaa.[/QUOTE]

Jännä vaan, että hoidon ja huolenpidon työssäoppimiseen ja tutkintoviikkon kriteereihin kuuluu, että "annostelee lääkkeet virheettömästi asiakas- tai potilaskohtaisiin annoksiin ja antaa lääkkeet luonnollista tietä".
Ja näin toimin opiskelijana. Jaoin useampaan kertaan yhden osaston asiakkaiden lääkkeet dosetteihin ja ruokailujen yhteydessä annoin lääkkeet joko asiakkaan tarjottimelle tai tarvittaessa suuhun asti.
 
"jooo"
Sen mä tiedän, että lääkelupa pitää olla hoitajalla, joka annostelee ja jakaa lääkkeet. Mutta tuosta tarjottimelta suuhun antamisesta en saanut vielä varmuutta. Soitan siis huomenna sinne valviraan :)
juu, sanovat sulle sen mitä moni tässä on sulle toitottanut! eli JOKAINEN joka osallistuu tavalla tai toisella LÄÄKKEEN JAKOON, ANNOSTELUUN TAI ANTOON on VASTUUSSA!

Omaisena on myös vastuussa, mikäli osallistuu lääkkeiden antoon, koska muutenhan täällä voisi kuolla kupsahtaa tosta noin vaan hups vääriin lääkkeisiin, eikä kukaan siitä vastuuseen joutuisi.
Ja mikäli näin olisi, voisi joku perintöä kiiluvin silmin odottava omainen vain todeta, että oho, en ole ammattilainen, vahingossa laitoin mummon suuhun kymmenen nitroa.
 
Loppakorva
Jännä vaan, että hoidon ja huolenpidon työssäoppimiseen ja tutkintoviikkon kriteereihin kuuluu, että "annostelee lääkkeet virheettömästi asiakas- tai potilaskohtaisiin annoksiin ja antaa lääkkeet luonnollista tietä".
Ja näin toimin opiskelijana. Jaoin useampaan kertaan yhden osaston asiakkaiden lääkkeet dosetteihin ja ruokailujen yhteydessä annoin lääkkeet joko asiakkaan tarjottimelle tai tarvittaessa suuhun asti.
Mutta silloinhan sinua vahtii (ainakin pitäisi vahtia) ohjaaja. Et ole siis omin nokkinesi silloin.
 
huhhu
Jännä vaan, että hoidon ja huolenpidon työssäoppimiseen ja tutkintoviikkon kriteereihin kuuluu, että "annostelee lääkkeet virheettömästi asiakas- tai potilaskohtaisiin annoksiin ja antaa lääkkeet luonnollista tietä".
Ja näin toimin opiskelijana. Jaoin useampaan kertaan yhden osaston asiakkaiden lääkkeet dosetteihin ja ruokailujen yhteydessä annoin lääkkeet joko asiakkaan tarjottimelle tai tarvittaessa suuhun asti.
juu opiskelija saa annostella, jakaa, mutta lääkeluvallinen työntekijä valvoo sua :) eli et saa mennä omin nokkinesi antamaan lääkkeitä kelleen.
 
Voi kamaluus
Jännä vaan, että hoidon ja huolenpidon työssäoppimiseen ja tutkintoviikkon kriteereihin kuuluu, että "annostelee lääkkeet virheettömästi asiakas- tai potilaskohtaisiin annoksiin ja antaa lääkkeet luonnollista tietä".
Ja näin toimin opiskelijana. Jaoin useampaan kertaan yhden osaston asiakkaiden lääkkeet dosetteihin ja ruokailujen yhteydessä annoin lääkkeet joko asiakkaan tarjottimelle tai tarvittaessa suuhun asti.
Siinä mitään jännää ole! Ne lääkkeet jaetaan ja annetaan valvottuna. Se sun ohjaaja tarkistaa varmasti ne lääkkeet ennenku ne viedään potilaalle. Vai? Sittenhän siitä vasta jännää tuleekin jos ihan yksikses oot sielä lääkkeiden kanssa lätränny....
 
"vieras"
Missä maailmassa olet? Maa kutsuu..

Kenen rahoilla se yliopistokoulutuksen saanut vaipanvaihtaja kutsuisi sen ihmisen museolta käymään? Ja mitäköhän veikkaat tuon visiitin hinnaksi? Kenen luvalla se museon ihminen ottaisi niitä esineitä mukaansa sieltä museolta? Ja ennen kaikkea, millä ajalla tämä kaikki tapahtuisi?

Ja sitten vielä sellainen juttu, että sitä yliopistokoulutuksen saanutta henkilöä tuskin kiinnostaisi pätkääkään tehdä noita hommia. Yleensä kouluttaudutaan juuri siksi, että koulutus antaa mahdollisuudet toisentyyppisiin töihin.

Ja noissa vanhainkodeissa se touhu ei tosiaan ole mitään amerikkalaisita elokuvista repäistyä koskettavaa draamaa muutenkaan. Siinä ei vanhojen laulujen hyräilyt auta kontaktin luomisessa, jos toinen on aivan sekaisin. Niille lauluille toki on paikkansa yhteisissä illanvietoissa jne. Hoitotilanteet erikseen.
Toivottavasti et ole hoitoalalla. Juuri tuollaisella asenteella varustettujen hoitajien takia kaikki hoitajat saavat kuraa niskaansa aivan jatkuvasti.

Suomessa on aivan liikaa paikkoja joissa ihmisiä hoidetaan aivan väärällä asenteella ja niissä paikoissa eivät todellakaan ammattitaitoiset henkilöt vaivaudu työskentelemään kovin pitkään. Niissä paikoissa joissa asiat hoidetaan ammattitaidolla, henkilökunnan vaihtuvuus on pientä ja lähihoitajien lisäksi työskentelee usein myös yliopistokoulutuksen saanutta henkilökuntaa joilla aivokapasiteetti riittää tajuamaan sen että ihmisen hoitaminen on kokonaisvaltaista työtä eikä mitään tehtäväkeskeistä, osiin jaettua suorittamista.
 

Yhteistyössä