Miksi kaikki epäsopivimmat ja oppimiskyvyttömimmätkin luuserit pitää kouluttaa lähäreiksi?

  • Viestiketjun aloittaja "uskomatonta"
  • Ensimmäinen viesti
"heta"
Kyllä minäkin olen tässä puolentoista vuoden ajan ihmetellyt, mikä virka niillä soveltuvuuskokeilla oikeen on...? Opiskellessani olen törmännyt sellasiin mätämuniin etten missään muualla koskaan, tarkoitan siis joitakin opiskelukavereita, sekä joidenkin toppi-paikkojen henkilökuntaa eli lähihoitajia...
Toki on ihmisystävällistäkin sakkia mutta ihmeen paljon myös narsistisia, kovia ihmisiä jotka eivät tosiaan tee työtään sydämestään saati opiskele siksi kun oikeasti haluaa ko. työtä tehdä. Tulee mieleen tosiaan onko työkkäri pakottanut kouluun ja käynyt sitten huono säkä kun on tullut valituksi...Joku raja pitäisi olla sillä ketä hoitoalalle työnnetään.
 
Mua taas mietityttää se että miks hoitajien pitäs olla jotain herran enkeleitä? Jotenki erityisen sydämellisiä ja empaattisia. Minä ite ja suurin osa mun ystävistä on hoitajia ja ihan tavallisia ihmisiä ollaan iloinemme, suruinemme, vitutuksinemme ja vihoissamme. Jos työnsä hoitaa hyvin niin eikö sitä kahvitauolla saa puhua vaikka mitä paskaa jos huvittaa.

Ite olin työkaverin kans perjantaina ryyppäämässä ja ai että oli ihana purkaa ja valittaa paskoista omaisista ja vittumaisista potilaista. Maanantaina taas ilosena ja hymyssä suin duuniin :)
 
"..."
Tota häh... ensin siihen työhön pystyi kaikki, sitten ei herkät pärjää?

Itse olen sitä mieltä, että kenellekään ei saisi tyrkyttää sosiaali- ja terveysalan koulutuksia, mikäli ala ei tunnu tosi omalta. Lähtökohtaisesti pitäisi pyrkiä tilanteeseen, että kaikilla on oikeus ihmisarvoiseen kohteluun ja vuorovaikutukseen laitoksissa, vaikkei tällä hetkellä todellakaan toteudu.
Se, että alalle soveltumattomia koulutetaan, on sekä asiakkaiden että näiden koulutettavien ihmisten kiusaamista.

Ps. Kiinteistöalalla on työvoimapulaa... :)

Luuletko että hoivakodeissa tehdään asiat päivästä toiseen erittäin pehmeästi ja osaa ottavasti samalla kun dementoitunut ruokapöydässä housuunsa paskova huutaa "yritätte tappaa" sen minkä keuhkoistaan irti lähtee.

Kannattaa vissiin tutustua asiaan. Kyllä se on konemaista työtä missä ei herkät pärjää.
 
"..."
Lisään vielä, että ammattikoulun puolelle on yhteishaussa tunkua ja sinne voi olla vaikeakin päästä, mutta työvoimakoulutuksia ja muita vaihtoehtoisia kanavia pitkin voi myös alalle pyrkiä.

[QUOTE="...";27951237]Tota häh... ensin siihen työhön pystyi kaikki, sitten ei herkät pärjää?

Itse olen sitä mieltä, että kenellekään ei saisi tyrkyttää sosiaali- ja terveysalan koulutuksia, mikäli ala ei tunnu tosi omalta. Lähtökohtaisesti pitäisi pyrkiä tilanteeseen, että kaikilla on oikeus ihmisarvoiseen kohteluun ja vuorovaikutukseen laitoksissa, vaikkei tällä hetkellä todellakaan toteudu.
Se, että alalle soveltumattomia koulutetaan, on sekä asiakkaiden että näiden koulutettavien ihmisten kiusaamista.

Ps. Kiinteistöalalla on työvoimapulaa... :)[/QUOTE]
 
Keittiönoita
Mua taas mietityttää se että miks hoitajien pitäs olla jotain herran enkeleitä? Jotenki erityisen sydämellisiä ja empaattisia. Minä ite ja suurin osa mun ystävistä on hoitajia ja ihan tavallisia ihmisiä ollaan iloinemme, suruinemme, vitutuksinemme ja vihoissamme. Jos työnsä hoitaa hyvin niin eikö sitä kahvitauolla saa puhua vaikka mitä paskaa jos huvittaa.

Ite olin työkaverin kans perjantaina ryyppäämässä ja ai että oli ihana purkaa ja valittaa paskoista omaisista ja vittumaisista potilaista. Maanantaina taas ilosena ja hymyssä suin duuniin :)
Ikävä kyllä tuo asenne näkyy ja tuntuu, kun tarpeeksi pitkään sieltä sängyn pohjalta katselee. Enkä mä sitä sano, että hoitajan pitäisi erityisen empaattinen olla, onhan niitä leipäpappejakin. Mutta sen sanon, että kun siellä kipujesi keskellä sängyssä makaat etkä liikkumaan pysty, niin siinä on eroa, osuuko kohdallesi empaattinen hoitaja vai ei. On ihan vähän aikaa sitten omakohtaista kokemusta kolmen viikon ajalta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27951294:
Ikävä kyllä tuo asenne näkyy ja tuntuu, kun tarpeeksi pitkään sieltä sängyn pohjalta katselee. Enkä mä sitä sano, että hoitajan pitäisi erityisen empaattinen olla, onhan niitä leipäpappejakin. Mutta sen sanon, että kun siellä kipujesi keskellä sängyssä makaat etkä liikkumaan pysty, niin siinä on eroa, osuuko kohdallesi empaattinen hoitaja vai ei. On ihan vähän aikaa sitten omakohtaista kokemusta kolmen viikon ajalta.
Joo on kai se ikävää jos kohdalle ei osu sellasta joka oikeasti ymmärtäisi ja välittäisi, uskon sen.
Ite voin kyllä myöntää että olen kyllästynyt joka päiväiseen valittamiseen ja haukkumiseen ja on alkanut vaikuttaa omaan asenteeseen ja työntekoon. En jaksa olla erityisen empaattinen ihmistä kohtaan jolta minä ja työkaverit saamme kuulla päivittäin miten paskoja olemme emmekä osaa mitään. Onneksi asiaan on tulossa muutos, häh häh.
 
Sen mä tiedän, että lääkelupa pitää olla hoitajalla, joka annostelee ja jakaa lääkkeet. Mutta tuosta tarjottimelta suuhun antamisesta en saanut vielä varmuutta. Soitan siis huomenna sinne valviraan :)
Jo lähihoitajien koulutuksessa sanotaan ettei lääkehoitoon saa osallistua ennen kun on opiskelut on hohu-jaksoon edenneet. Eli työpaikoilla ei hoitoapulaisilla tms ole oikeutta antaa niitä lääkkeitä edes kiposta.
 
Keittiönoita
Joo on kai se ikävää jos kohdalle ei osu sellasta joka oikeasti ymmärtäisi ja välittäisi, uskon sen.
Ite voin kyllä myöntää että olen kyllästynyt joka päiväiseen valittamiseen ja haukkumiseen ja on alkanut vaikuttaa omaan asenteeseen ja työntekoon. En jaksa olla erityisen empaattinen ihmistä kohtaan jolta minä ja työkaverit saamme kuulla päivittäin miten paskoja olemme emmekä osaa mitään. Onneksi asiaan on tulossa muutos, häh häh.
Nimenomaan :) Onneksi osastoilla, joissa jouduin olemaan, ei sattunut kohdalleni kuin muutama työhönsä tympiintynyt tai muuten vain alalle sopimaton hoitaja. Suurin osa hoitajista oli erinomaisia.
 
Pääsisin kun en halua
Totta turiset. Sitten ne jotka oikeasti sinne haluaa, ei pääse.
Suosivat nykyään pitkäaikaistyöttömiä sinne. Itselleni tuota koulutusta tyrkytetään lähes joka työkkäri käynnillä vaikka olen tehnyt selväksi ettei asiakaspalvelu millään muotoa käy luonteelleni. Tekisin mieluiten töitä vaikka yksin. Vanhukset ja lapset ei ole muutenkaan sydäntäni lähellä, mutta noille aloille vaan koulutusta tyrkytetään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pääsisin kun en halua;27951448:
Suosivat nykyään pitkäaikaistyöttömiä sinne. Itselleni tuota koulutusta tyrkytetään lähes joka työkkäri käynnillä vaikka olen tehnyt selväksi ettei asiakaspalvelu millään muotoa käy luonteelleni. Tekisin mieluiten töitä vaikka yksin. Vanhukset ja lapset ei ole muutenkaan sydäntäni lähellä, mutta noille aloille vaan koulutusta tyrkytetään.
Eihän se että työkkärissä sulle tyrkytetään lähihoitajan koulutukseen HAKEUTUMISTA tarkoita sitä että sinne pääsisit.
 
Pääsisin kun en halua
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;27951476:
Eihän se että työkkärissä sulle tyrkytetään lähihoitajan koulutukseen HAKEUTUMISTA tarkoita sitä että sinne pääsisit.
Luuletko että edes haen jos käy niin että valitaankin alalle joka ei kiinnosta pätkääkää? Työkkäri järjestää jo koulutuksia lähäreille joihin suositaan ensin niitä pitkäaikaistyöttömiä kun ei omalla alalla löydy töitä. Koulutus kestää 2 vuotta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pääsisin kun en halua;27951494:
Luuletko että edes haen jos käy niin että valitaankin alalle joka ei kiinnosta pätkääkää? Työkkäri järjestää jo koulutuksia lähäreille joihin suositaan ensin niitä pitkäaikaistyöttömiä kun ei omalla alalla löydy töitä. Koulutus kestää 2 vuotta.
No en luule että hakisit. Mutta turhaan väität pääseväsi jos sulle on vain tarjottu koulutusta.
 
"vieras"
Joo on kai se ikävää jos kohdalle ei osu sellasta joka oikeasti ymmärtäisi ja välittäisi, uskon sen.
Ite voin kyllä myöntää että olen kyllästynyt joka päiväiseen valittamiseen ja haukkumiseen ja on alkanut vaikuttaa omaan asenteeseen ja työntekoon. En jaksa olla erityisen empaattinen ihmistä kohtaan jolta minä ja työkaverit saamme kuulla päivittäin miten paskoja olemme emmekä osaa mitään. Onneksi asiaan on tulossa muutos, häh häh.
No en voi kun ihmetellä, kun niin monessa paikassa olen ollut töissä ja en ole moiseen törmännyt. On huonoa ammattitaitoa, jos ottaa jonkun epämääräisen ahdistuksen ja valituksen henkilökohtaisesti.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27951561]No en voi kun ihmetellä, kun niin monessa paikassa olen ollut töissä ja en ole moiseen törmännyt. On huonoa ammattitaitoa, jos ottaa jonkun epämääräisen ahdistuksen ja valituksen henkilökohtaisesti.[/QUOTE]
Jos taas oikeasti saa haukkuja koko ajan, niin sitten on itsessä vika tai yksiön toiminnassa. Esim. jotkut päivystykset toimivat aivan päin persettä ja potilailta tulevat valitukset ovat ihan asiallisia.
 
Joo on kai se ikävää jos kohdalle ei osu sellasta joka oikeasti ymmärtäisi ja välittäisi, uskon sen.
Ite voin kyllä myöntää että olen kyllästynyt joka päiväiseen valittamiseen ja haukkumiseen ja on alkanut vaikuttaa omaan asenteeseen ja työntekoon. En jaksa olla erityisen empaattinen ihmistä kohtaan jolta minä ja työkaverit saamme kuulla päivittäin miten paskoja olemme emmekä osaa mitään. Onneksi asiaan on tulossa muutos, häh häh.
Minusta tässä keskustelussa ei ole haikuttu kaikkia lähäreitä, vaan puhuttu siitä että työvoimatoimisto painostaa alalle henkilöitä, jotka eivät oikeasti tätä haluaisi valita. Kaikilla ihmisillä on huonoja hetkiä, ja ei hoitajan minusta pidä olla yli-inhimillinen. Kuitenkin olisi hienoa, jos motiiivina palkan saannin lisäksi on myös auttaa ihmisiä. Suurimmalla osalla näin varmasti onkin.

Itse en alalle lähtisi, koska en osaa käsitellä ihmisten kipujen katsomista. En usko että minusta olisi tueksi tai toimimaan niissä tilanteissa mitä hoitoalalla kohdataan. Onneksi kukaan ei ole minua tyrkyttämässä alalle töihin, koska en varmasti kykenisi suorittamaan työtä inhimillisesti. Papereiden ja kaavojen pyörittely toimistossa sopii minulle paremmin.
 
"sommarcat"
Koska kuka vaan osaa pyyhkiä perseen, suihkuttaa ihmisen, kaapia ruokaa suuhun, pitää varauslistaa ja kysyä yksinkertaisia terveydenhuollon kysymyksiä.

Eikä ne lääkelaskut ole mitään ydinkirurgiaa.
No olipa vähättelevästi sanottu! kyllä lähihoitajan työ on hyvin paljon muutakin kuin tuota! Sulla täytyy olla hallussa koko ihminen kokonaisuutena siinäkin tilanteessa, kun huolehdit toisen hygieniasta.

Ja tieto-taito-osaaminen erilaisista sairauksista, lääkkeistä, vaikuttavista aineosista, yhteensopivuuksista jne. Se jo vaatii mielestäni ydinkirurgiaa, että tunnistat haittavaikutukset toisistaan, tiedät minkä asteisia verenpaineenlaskuja saa olla, mitä pitää olla jne.
Nyt näin esimerkkinä.

Nämä urpot pilaavat niiden hyvienkin lähäreiden maineen, jotka oikeasti oppivat ja osaavat ja tekevät työtään kunnioittaen toista ihmistä (asiakasta/potilasta)
 
Minusta tässä keskustelussa ei ole haikuttu kaikkia lähäreitä, vaan puhuttu siitä että työvoimatoimisto painostaa alalle henkilöitä, jotka eivät oikeasti tätä haluaisi valita. Kaikilla ihmisillä on huonoja hetkiä, ja ei hoitajan minusta pidä olla yli-inhimillinen. Kuitenkin olisi hienoa, jos motiiivina palkan saannin lisäksi on myös auttaa ihmisiä. Suurimmalla osalla näin varmasti onkin.

Itse en alalle lähtisi, koska en osaa käsitellä ihmisten kipujen katsomista. En usko että minusta olisi tueksi tai toimimaan niissä tilanteissa mitä hoitoalalla kohdataan. Onneksi kukaan ei ole minua tyrkyttämässä alalle töihin, koska en varmasti kykenisi suorittamaan työtä inhimillisesti. Papereiden ja kaavojen pyörittely toimistossa sopii minulle paremmin.
Täytyy muistaa moni lähihoitaja hoitaa palstalaisten lapsia siellä päiväkodissa. Joten kaikessa lähihoitajan työssä ei kohdata kipua.
 
[QUOTE="vieras";27951561]No en voi kun ihmetellä, kun niin monessa paikassa olen ollut töissä ja en ole moiseen törmännyt. On huonoa ammattitaitoa, jos ottaa jonkun epämääräisen ahdistuksen ja valituksen henkilökohtaisesti.[/QUOTE]

Höpölöpö. kenenkään ei tarvi kestää jatkuvaa henkistä väkivaltaa työssä. Asiasta on oltu liittoon yhteydessä ja työsuojeluvaltuustoon ja asialle tulee loppu.

Työyhteisömme jäsenet saavat mm. haukkumisia henkilökohtaisiin sähköposteihinsa, jatkuvasti joka päivä saa kuulla mitä se ja se työkaveri on tehnyt väärin. Soitellaan potilasasiamiehille ja lakimiehille, mustamaalataan jne. Kukaan ei onneksi ota tätä kyseistä henkilöä enää edes tosissaan. Kirjoitellaan netissä halventavia viestejä joissa meistä hoitajista kerrotaan omilla nimillämme jne.

En viitsi kovin tarkkaan kertoa missä olen töissä mutta kyse ei ole laitoksesta. Hoitamistaidossa ei ole mitään vikaa. Tuolla paikassa on reilun kahden vuoden aikana ollut melkein 40 työntekijää. Suurin osa kiusattu pilalle. Ja ns. "pällilomia" on aika paljon. Tuotahan ne pomotkin aluksi yritti selittää että pitää vaan kestää, mutta nyt sille tulee loppu. kenenkään ei tarvitse työssään kuunnella paskaa 8 tuntia päivässä. Harmi juttu, olen tuota henkilöä sydämellä hoitanut ja olisin halunnut että hän voi asua loppuun saakka kotona ja minä ja muut olemme sen mahdollistaneet, mutta laitoshoito häämöttää edessä koska omaisensa tekee meidän työnteosta niin vaikeaa ettei sinne saa enää hoitajia.

Onneksi näin hankalat tapaukset on varmaan harvinaisia.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;27949908:
Siksi koska potilaat/asiakkaat ovat perustahkontallaajia enimmäkseen, joten heitä hoitamaan sopii se keskivertokansalainen varsin mainiosti. Lähihoitajan työssä ei ole varaa leikkiä älykköä, on mentävä hoidettavien tasolla. Hyötyykö dementoitunut mummeli yliopistotason koulutuksen saaneesta vaipanvaihtajasta?
Lisäksi duuni on henkisesti raskasta, joten mitä älyllisesti yksinkertaisempi hoitaja sitä pienempi riski hänellä on palaa henkisesti loppuun.
Tässä nyt hieman särähti korvaan tuo "hoidettavien taso". Myös hyvinkin älykäs ihminen voi dementoitua ja kirjoittaja ei selvästikään ymmärrä mistä dementiassa on kyse. Toki on mahdollista, että lähihoitajan älykkyys ei yllä kyseisen dementoituneen henkilön tasolle ja hän saattaa tulkita tilanteen dementian aiheuttamaksi. On kovin huolestuttavaa, jos dementikkoja pidetään idiootteina. Dementikko voi hyvinä päivinä ja hetkinä olla kyvykäs hyvinkin syvällisiin keskusteluihin, mutta saattaa silti unohtaa henkilön nimen, jonka kanssa on keskustelua käymässä.
 
[QUOTE="vieras";27951888]Tässä nyt hieman särähti korvaan tuo "hoidettavien taso". Myös hyvinkin älykäs ihminen voi dementoitua ja kirjoittaja ei selvästikään ymmärrä mistä dementiassa on kyse. Toki on mahdollista, että lähihoitajan älykkyys ei yllä kyseisen dementoituneen henkilön tasolle ja hän saattaa tulkita tilanteen dementian aiheuttamaksi. On kovin huolestuttavaa, jos dementikkoja pidetään idiootteina. Dementikko voi hyvinä päivinä ja hetkinä olla kyvykäs hyvinkin syvällisiin keskusteluihin, mutta saattaa silti unohtaa henkilön nimen, jonka kanssa on keskustelua käymässä.[/QUOTE]

Ymmärsitköhän nyt sanani hieman väärin?
Kirjoitin suurimman osan hoidettavista olevan perustahkontallaajia eli ns älytään taviksia.
Se mitä kirjoitit dementikoista, ei ole mun näkemys dementiasta.
Oma näkemyseni hoitsun työstä on se että hoitajan pitää osata asettua hoitajan tasolle keskustelussa, eli on siis täysin turhaa alkaa perusduunarille puhumaan sivistyssanoin kirjakieltä jos toinen ei siitä ymmärrä mitään.
Toki hoidettavien joukossa on älykköjäkin, mutta jos enemmistö on ns kansanmiehiä ja naisia, niin eikös hoitajiksi sovi parhaiten samanoloiset ihmiset?
 

Yhteistyössä