Miksi kaikki epäsopivimmat ja oppimiskyvyttömimmätkin luuserit pitää kouluttaa lähäreiksi?

  • Viestiketjun aloittaja "uskomatonta"
  • Ensimmäinen viesti
Mä olen lähihoitajana kotihoidon työkentällä. Työni on monipuolista osaamista vaativaa sairaanhoidollista ihmisen kokonaisvaltaista ja voimavarat huomioivaa kuntouttavaa hoitotyötä. Onneksi meillä töissä lähihoitajien koulutusta ja osaamista arvostetaan hyvin paljon. Itsekin tykkään työstäni ja viihdyn mainiosti, saan käyttää koulutustani hyödyksi hyvin monella eri tavalla ja lisäkoulutusta on koko ajan tarjolla.

Itse kritisoin lähihoitajakoulutusta sen vuoksi, että mielestäni se on opiskelupaikasta riippuen kovin kirjavaa. Ammattitaitovaatimukset ovat valtakunnalliset, mutta niiden tulkinta ja toteutus riippuu koulusta ja ihan yksittäisestä opettajastakin. Tai ainakin arviointi on toteuttajakohtaista, eli arvioidaanko opiskelijan suoritus hyväksi/ kiitettäväksi, esim. se, että edistääkö opiskelija terveyttä, turvallisuutta ja hyvinvointia monipuolisesti vai ei. Eli ei ole ihme, jos valmistuvat lähihoitajat ovat kovin kirjavia hekin :)

Vielä mä sanoisin tuosta kouluun hakeutumisesta. Voihan sinne hakeutua kuka vaan, mutta soveltuvuuskokeet jollain tasolla ainakin valkkaavat porukkaa. Lisäksi mä kuitenkin haluan uskoa, että koulutuksella on oma merkityksensä, eli koulutus tekee tehtävänsä ja opiskelijasta tulee ammattilainen. Jokainen hoitotyöläinen tekee työnsä persoonallaan, eikä vääriä tapoja ole kovinkaan montaa. Eikä se ole huono asia, omia persoonia ne potilaat/asiakkaat/asukkaakin ovat ja yleensä ne ns. kemiat kohtaavat ainakin jonkun hoitsun kanssa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;27949908:
Siksi koska potilaat/asiakkaat ovat perustahkontallaajia enimmäkseen, joten heitä hoitamaan sopii se keskivertokansalainen varsin mainiosti. Lähihoitajan työssä ei ole varaa leikkiä älykköä, on mentävä hoidettavien tasolla. Hyötyykö dementoitunut mummeli yliopistotason koulutuksen saaneesta vaipanvaihtajasta?
Lisäksi duuni on henkisesti raskasta, joten mitä älyllisesti yksinkertaisempi hoitaja sitä pienempi riski hänellä on palaa henkisesti loppuun.
Se dementoituneitten laadukas hoito ei oo ihan niin yksinkertaista kuin annat ymmärtää. Siihen liittyy vähä muutakin kuin se vaipanvaihto.
 
"vieras"
Minä ajattelisin kyllä että hoitoalalla on paljon vähän ns. yksinkertaisempaa väkeä ja se voi olla hyödyksikin.
Niin moni asia on pielessä terveydenhuollossa ja potilaita kohdellaan usein niin epäeettisesti ja väärin että herkemmät tai fiksummat eivät sitä pitkään jaksa palamatta loppuun.
Tämän sanon siis oman kokemukseni perusteella, itse en hoitoalalle enää palaa..
 
Siksi kai, että alalla riittä työsarkaa.



Mä olen ikionnellinen, että sain tänäänkin kulla olevani 'enkeli, vain siivet puuttuu'.
Mua kehutaan rauhallisuudesta, tunnollisuudesta, tarkkuudesta ja myötäelämisen taidosta, diplomaattisuudesta ja asiallisuudesta. Pärjään potilaiden ja työtovereiden kanssa.
Dementikko joka huutaa ja nyrkittää, tulee dementiansa kanssa vielä vaiheeseen, kun ei enää ole aggressiivinen, ei hän mitään käytökselleen mahda, sillä tavoin mä ajattelen.
Mä kehitin itselleni yhden ainoan säännön jota noudatan- hoidan potilasta aina kuin hän olisi oma vanhempani tai isovanhempani.

Lääkelaskut eivät ole ydinfysiikkaa- jos olisivat, mä olin jäänyt rannalle kyllä.
Mutta koska eivät olleet, jopa minun matemaattisilla taidoillani kokeet menivät läpi, myös työnantajan järjestäminä ja lääkeluvat on taskussa. Lääkelaskenta on vain yksi osa koko lupaa, ehkä loppujen lopuksi se kaikkein yksinkertaisin osio.

Miksi asian pitäisi olla hirvittävän vaikea teoriatasolla, että työtä voitaisiin arvostaa?
En edelleenkään häpeä ammattiani vaikka koulutusta 'ei pidetä minään'.
 
"vieras"
Mä en koe olevani huono ihminen, vaikken ole vielä kouluun päässytkään. On vain ollut hirveästi hakijoita.
Et sä huono ihminen sen takia olekaan. Mutta jos koulutusta ei ole kuin peruskoulu ja ikää siinä 20-30 ja monta vuotta olet jo hakenut niin kannattaisi miettiä myös muita kouluja niin että tulee varmasti edes joku koulutus hankittua.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;27951936:
Ymmärsitköhän nyt sanani hieman väärin?
Kirjoitin suurimman osan hoidettavista olevan perustahkontallaajia eli ns älytään taviksia.
Se mitä kirjoitit dementikoista, ei ole mun näkemys dementiasta.
Oma näkemyseni hoitsun työstä on se että hoitajan pitää osata asettua hoitajan tasolle keskustelussa, eli on siis täysin turhaa alkaa perusduunarille puhumaan sivistyssanoin kirjakieltä jos toinen ei siitä ymmärrä mitään.
Toki hoidettavien joukossa on älykköjäkin, mutta jos enemmistö on ns kansanmiehiä ja naisia, niin eikös hoitajiksi sovi parhaiten samanoloiset ihmiset?
Ei en ymmärtänyt, on ihan kokemusta lähipiiristä, dementikkoa pidetään älyllisesti vajaana, kun ei hoitajalla ole tietoa hoidettavan taustasta. Hoitajat naureskelivat, että pappa puhuu ihan höpöjä. Tuttavat ja entiset työtoverit, jotka kävivät katsomassa läheistään, huomasivat toki, että heidän ystävänsä jutuissa on ihan järkeäkin, harmi vain, että hoitajat pitivät höperönä. Itse mainitsit, että hoitajan pitää asettua hoidettavan tasolle, mutta miten se on mahdollista jos hoitajan ns. kapasiteetti ei riitä? Edelleenkin kirjoituksestasi käy ilmi, että oletetaan hoidettavien olevan älylliseltä tasoltaan lähihoitajien tasoa tai sen alle. Huomattava osa hoidettavista on muita kun kuvaamiasi "perusduunareita".
 
yuityu
Missä maailmassa olet? Maa kutsuu..

Kenen rahoilla se yliopistokoulutuksen saanut vaipanvaihtaja kutsuisi sen ihmisen museolta käymään? Ja mitäköhän veikkaat tuon visiitin hinnaksi? Kenen luvalla se museon ihminen ottaisi niitä esineitä mukaansa sieltä museolta? Ja ennen kaikkea, millä ajalla tämä kaikki tapahtuisi?

Ja sitten vielä sellainen juttu, että sitä yliopistokoulutuksen saanutta henkilöä tuskin kiinnostaisi pätkääkään tehdä noita hommia. Yleensä kouluttaudutaan juuri siksi, että koulutus antaa mahdollisuudet toisentyyppisiin töihin.

Ja noissa vanhainkodeissa se touhu ei tosiaan ole mitään amerikkalaisita elokuvista repäistyä koskettavaa draamaa muutenkaan. Siinä ei vanhojen laulujen hyräilyt auta kontaktin luomisessa, jos toinen on aivan sekaisin. Niille lauluille toki on paikkansa yhteisissä illanvietoissa jne. Hoitotilanteet erikseen.
Älä väheksy musiikkia. Sitä käytetään monesti mm. muistisairaiden kanssa. Musiikista jääneet muistijäljet jäävät aivojen syvimpiin osiin ja se jälki on hyvin vahva. Eräällä osastolla jossa oli jo hyvin pitkälle dementoituneita vanhuksia, joille kävely siis jo tuotti vaikeuksia, taputettiin rytmillä ja laululla liikkeelle. Samoin, vaikka sanat ja puheentuottamista ei enää ole, niin muistisairas saattaa laulaa mukana koko kappaleen. Musiikkia pitäisi hyödyntää entistä enemmän vanhustyössä. Muistisairaiden kanssa sen hyödyt on jo monesti todettukin.
 
  • Tykkää
Reactions: Aamuäree
Älä väheksy musiikkia. ...
Samoin, vaikka sanat ja puheentuottamista ei enää ole, niin muistisairas saattaa laulaa mukana koko kappaleen. Musiikkia pitäisi hyödyntää entistä enemmän vanhustyössä. Muistisairaiden kanssa sen hyödyt on jo monesti todettukin.
Mä olen tavannut kaksi afaatikkoa, jotka eivät onnistu puhumaan juuri mitään, mutta laulavat virheettömästi lausuen pitkiä kappaleita. Se tuntuu uskomattomalta!

Ja toden totta, olen laululla ja hyräilyllä (äänellään se variskin laulaa) saanut eräänkin kerran hoidettavan rauhoittumaan hoitotilanteessa.
 
"piu"
Lähihoitajia suuntautuu vanhustyön lisäksi myös asiakaspalvelu- ja tiedonhallintaan, lapsiin, kehitysvammaisiin, hoitoon ja huolenpitoon, suunhoitoon, ensihoitoon, mielenterveys- ja päihdehoitoon sekä kuntoutukseen. Eli työkenttä on aika laaja. Täällä puhutaan vain vaipanvaihdosta :D
 
  • Tykkää
Reactions: Aamuäree
esimerkki ääliöstä
Sen mä tiedän, että lääkelupa pitää olla hoitajalla, joka annostelee ja jakaa lääkkeet. Mutta tuosta tarjottimelta suuhun antamisesta en saanut vielä varmuutta. Soitan siis huomenna sinne valviraan :)
Hih, jotenkin hassua että otsakkeen kuvaama esimerkki esittäytyi ketjussa :D Jos yhtään osaa ajatella, on älliä tai minkäänlajin tietoa pääkopassa, olisi hälytyskellojen jo pitänyt soida kun laitetaan kouluttamaton tyyppi jakelemaan lääkkeitä! Minä olisin tuossa tilanteessa kysynyt ja varmistanut heti että onko mulla lupa antaa lääkkeitä vai ei!
Mut joo, olen samaa mieltä ap:n kanssa, onhan tuo jo nähty ja kuultu mitä sakkia lähäreiks menee. Kai siellä on ihan ok perustyyppejäkin, mutta tuntuu että pohjasakka ajautuu tai ajetaan lähäreiks kun ei ne muuallekaan pääse.
Hassua, toiset yrittää päästä lääkäriks monta kertaa, toiset lähäriks. No ilmeisesti motivaatiota sentään löytyy ;)
 

Yhteistyössä