Miksi kaverin lapsi ei opi pyöräilemään

  • Viestiketjun aloittaja "Aapee"
  • Ensimmäinen viesti
"Aapee"
Ei ole vammainen tms. Ihan normaali muissa fyysisissä jutuissa kuten luistelu. Pyörä on hommattu kyllä. On kohta 8, ja edelleen pyöräily on sellaista, että 5 m ja kaatuu.

Mikä siinä voi olla?
 
"tinkeli"
No jotkut jutu voi vaan olla hankalampi opetella joillekin? Ei kaikki aikuisetkaan opi asioita sormia napauttamalla. Jos jotain fyysistä estettä pyöräilylle on, niin eiköhän se aikaa myöten tule ilmi. Tuskin on, jos luistelukin sujuu.
 
"Aapee"
[QUOTE="tinkeli";29651667]No jotkut jutu voi vaan olla hankalampi opetella joillekin? Ei kaikki aikuisetkaan opi asioita sormia napauttamalla. Jos jotain fyysistä estettä pyöräilylle on, niin eiköhän se aikaa myöten tule ilmi. Tuskin on, jos luistelukin sujuu.[/QUOTE]

Vuosikausia on yrittänyt. Ei vaan opi. Pyörä on sopivan kokoinen jne. Nyt pyysi apupyöriä takaisin. Tosiaan tän kuun lopussa täyttää 8.

Luistelee ihan ok ikäisekseen, olen nähnyt siis omin silmin. Siksi kai joku fyysinen homma kuten todella huono tasapaino on kai pois laskuista.
 
"Aapee"
Liian pieni pyörä. Voisitte lainata teidän lasten pyörää.
Jaa, meillä lapset on oppineet nimenomaan pienillä pyörillä, silloin kuin normista opitaan eli siinä 5-vuotiaana.

Heillä on ihan sopiva pyörä pituuteen nähden ja jalat yltää maahan, muttei ole polvet koukussa. Pyöriä heillä on ollut, joskus 12-tuumainen, sitten 16-tuumainen ja nyt on 20-tuumainen. Eikä meillä ole edes siitä isompaa pyörää, mun esikoisen ja tämän lapsen pyörät ovat samankokoiset.
 
"tinkeli"
Voihan olla, että tarvitsee vaan pitemmän ajan opetteluun. En ehkä tässä vaiheessa laittaisi enää apupyöriä takaisin. Mahtaako olla sellaisia aikuisia, jotka eivä aja pyörällä kun eivät ole koskaan sitä oppineet?
 
"Aapee"
[QUOTE="tinkeli";29651705]Voihan olla, että tarvitsee vaan pitemmän ajan opetteluun. En ehkä tässä vaiheessa laittaisi enää apupyöriä takaisin. Mahtaako olla sellaisia aikuisia, jotka eivä aja pyörällä kun eivät ole koskaan sitä oppineet?[/QUOTE]

On, mun mies. Mutta hänen tapauksessa hänelle ei koskaan sitä opetettu eikä ostettu ikinä yhtään pyörää. Tätä kaverin lasta on yritetty opettaa. Minäkin eilen.

Kaverin vanhemmat eivät kyllä ajele. En ole varma onko heillä aikuisten pyöriä? Mutta meilläkin pyöräretket ovat vain mun kanssa. Olen kyllä omalle miehelle koettanut puhua, että ostaisi sellaisen taakkapyörän, niin se on helpompi ajaa eikä niin kiikkerä.
 
"Lissu"
Mä sanoisin että lapselle käyttöön ennemmin "liian pieni" pyörä niin että saa jalat maahan halutessaan. Lisää turvallisuudentunnetta ja uskallusta yrittää. Kaverin lapsella kesti myös aika kauan oppia pyöräilemään, oli 7 v kun oppi. On vähän arka lapsi ja pelkäsi kolhuja. Sitten kun vanhemmat asettivat porkkanaksi että kun kunnolla osaat niin saat itse valita itsellesi uuden pyörän, niin lapsi innostui ja väen vängällä ajoi kunnes oppi. :) Eli ehkä jokin tavoitejuttukin voisi toimia?
 
vierass
Heikko tasapaino? Oma lapseni oppi pyöräilemään vasta 12-vuotiaana heikon tasapainon vuoksi. Hänellä on liikuntavamma. Mutta ilman vammaakin ihmisillä voi olla hyvin erilainen tasapaino. Jos tasapainossa on vähän puutetta, niin se tulee esille vain tällaisissa erityisissä toiminnoissa.
 
"Lissu"
Lisään vielä... tuolla mun kaverin lapsella oli neuvolassa sanottu että tasapaino on vähän heikko, esim. yhdellä jalalla tasapainottelu tuotti vaikeuksia. Luistelu kyllä sujui ihan ok. Eli voi olla siitäkin kyse, mutta kyllä siitäkin harjoittelulla selviää.
 
"Aapee"
Heikko tasapaino? Oma lapseni oppi pyöräilemään vasta 12-vuotiaana heikon tasapainon vuoksi. Hänellä on liikuntavamma. Mutta ilman vammaakin ihmisillä voi olla hyvin erilainen tasapaino. Jos tasapainossa on vähän puutetta, niin se tulee esille vain tällaisissa erityisissä toiminnoissa.
Tuleeko esiin luistelussa? Koska näin talvella kun luisteli, ja meni ihan hienosti.
 
"hau"
[QUOTE="Lissu";29651729]Mä sanoisin että lapselle käyttöön ennemmin "liian pieni" pyörä niin että saa jalat maahan halutessaan. Lisää turvallisuudentunnetta ja uskallusta yrittää. Kaverin lapsella kesti myös aika kauan oppia pyöräilemään, oli 7 v kun oppi. On vähän arka lapsi ja pelkäsi kolhuja. Sitten kun vanhemmat asettivat porkkanaksi että kun kunnolla osaat niin saat itse valita itsellesi uuden pyörän, niin lapsi innostui ja väen vängällä ajoi kunnes oppi. :) Eli ehkä jokin tavoitejuttukin voisi toimia?[/QUOTE]

Pieni pyörä on kiikkerä eikä pysy pystyssä ilman reipasta polkemista. 20-22" pysyy pystyssä kuin itsestään ja 8v oppii pyöräilemään jos äiti vaan jaksaa juosta 100 metriä.
 
Vieres
Suosittelen niin pientä pyörää että sillä pystyy hyvin liikkumaan potkuttelemalla. Tai sitten ihan potkupyörä jos vaikka jostain saa lainaan.
Sitte vaikka viikon verran liikkuu potkuttelemalla, ei edes yritä nostaa jalkoja polkimille. Viikon päästä sitten alkaa harjoittelemaan sitä polkemista.
 
näin
[QUOTE="hau";29651751]Pieni pyörä on kiikkerä eikä pysy pystyssä ilman reipasta polkemista. 20-22" pysyy pystyssä kuin itsestään ja 8v oppii pyöräilemään jos äiti vaan jaksaa juosta 100 metriä.[/QUOTE]

8-vuotialle 22" vaihdepyörä niin että pääsee aloittamaan 1-vaihteella.
 
"Aapee"
[QUOTE="Lissu";29651742]Lisään vielä... tuolla mun kaverin lapsella oli neuvolassa sanottu että tasapaino on vähän heikko, esim. yhdellä jalalla tasapainottelu tuotti vaikeuksia. Luistelu kyllä sujui ihan ok. Eli voi olla siitäkin kyse, mutta kyllä siitäkin harjoittelulla selviää.[/QUOTE]

Ok, eli voi osata luistella hyvin, vaikka tasapaino ei riitä pyöräilyyn.

Harmi kaverin lapsen kannalta, joka alkaa turhautua tilanteeseen. Eilen häntä harmitti kun me tultiin pyörillä heille ja mun 5-vuotias ajoi jo tasaisesti ja hyvin.

Kaveri sanoi, että sekin harmittaa lasta, kun kaikki lapsen kaverit ajavat pyörällä vapaa-ajallaan ja tämä ei voi lähteä. Keksii tekosyitä, kun ei kehtaa sanoa, ettei osaa.

Koetin opettaa, mutta ei ainakaan vielä hoksannut jujua.
 
"Lissu"
[QUOTE="hau";29651751]Pieni pyörä on kiikkerä eikä pysy pystyssä ilman reipasta polkemista. 20-22" pysyy pystyssä kuin itsestään ja 8v oppii pyöräilemään jos äiti vaan jaksaa juosta 100 metriä.[/QUOTE]

On joo kiikkerämpi mutta olennaista on se että jalat ylettyy maahan, että lapsi uskaltaa yrittää. Riippuu tietysti lapsen pituudesta onnistuuko 20-22'' pyörällä, 16'' varmaan ainakin. Pitäähän sen lapsen päästä satulaan asti kaatumatta kuitenkin... mun mielestä se vanhempien perässä juoksentelu on vähän kyseenalaista, onko siitä enemmän hyötyä vai haittaa. Esikoisen kanssa sitä tehtiin kun yritetiin opettaa pyörällä ajamaan. Oppi kyllä, mutta kuopus oppi nopeammin ja helpommin kun vanhemmat ei olleetkaan siinä sivussa säätämässä ja heilumassa vaan sai itse hakea oman tasapainonsa. :)
 
"Aapee"
[QUOTE="hau";29651751]Pieni pyörä on kiikkerä eikä pysy pystyssä ilman reipasta polkemista. 20-22" pysyy pystyssä kuin itsestään ja 8v oppii pyöräilemään jos äiti vaan jaksaa juosta 100 metriä.[/QUOTE]

Hänellä on nyt 20-tuumainen. On noin 127-128 cm. Edellinenkin pyörä on olemassa mutta vaikka vaihdeltiin, niin ei se auttanut.
 
"vieraana"
[QUOTE="Aapee";29651774]Hänellä on nyt 20-tuumainen. On noin 127-128 cm. Edellinenkin pyörä on olemassa mutta vaikka vaihdeltiin, niin ei se auttanut.[/QUOTE]

Ottaa siitä pienenmmästä pyörästä vähäksi aikaa polkimet irti, lapsi oppii tasapainon potkupyöräilemällä. Jos pyörässä ei ole käsijarrua niin sit ei mennä alamäkeen ensimmäisenä.

Meillä kumpikin lapsi on oppinut pyöräilemään kokonan ilman apupyöriä.
 
"Aapee"
[QUOTE="vieraana";29651781]Ottaa siitä pienenmmästä pyörästä vähäksi aikaa polkimet irti, lapsi oppii tasapainon potkupyöräilemällä. Jos pyörässä ei ole käsijarrua niin sit ei mennä alamäkeen ensimmäisenä.

Meillä kumpikin lapsi on oppinut pyöräilemään kokonan ilman apupyöriä.[/QUOTE]

Tän ohjeen voisin antaa äidille. Mä en oo siis joka päivä tai edes viikonloppu opettamassa :)
 
vierass
[QUOTE="Aapee";29651743]Tuleeko esiin luistelussa? Koska näin talvella kun luisteli, ja meni ihan hienosti.[/QUOTE]
Meidän lapsi ei ole koskaan luistellut. Luulen, että pyöräilyssä heikko tasapaino tulee paremmin esille, koska tasapainopiste on korkeammalla. Lisäksi luistelu muistuttaa paljon kävelyä tai juoksua, kun taas pyöräily on täysin erilaista.

Meillä heikko tasapaino tuli parhaiten esille paikallaan seisonnassa. Se ei tahtonut onnistua ilman tukea vielä 6-vuotiaanakaan. Kävellessä tasapainoa pystyi korjaamaan sopivilla askeleilla/sivuaskeleilla.
 
"Aapee"
[QUOTE="moi";29651853]kyllä se ennemmin tai myöhemmin oppii, viimestään aikuisena ei ole apupyöriä[/QUOTE]

Ei opi. Mun mies ei osaa pyöräillä, mitään vikaa ei ole, mutta häntä ei siis opetettu aikoinaan.
 
ja hassu juttu on se, että pyörälläajotaidon voi unohtaa, vaikka aina sanotaan, että sitä taitoa ei unohda!

mun äitini, nyt jo kohta 80v., osasi pyöräillä nuorena (eikä ilman fillaria olisi silloin mihinkään päässytkään, kun autot olivat harvassa), mutta eipä enää myöhemmällä iällä osannutkaan.
kun hän jäi eläkkeelle, olisi hänellä ollut aikaa fillaroida, mutta taitoa ei enää ollut.
ja oli tuolloin aivan terve.
 

Yhteistyössä