Miksi kiuas ei lämmitä saunaa kunnolla? Missä vika?

  • Viestiketjun aloittaja "viera"
  • Ensimmäinen viesti
"pööh"
Teillä on mun laskuopillani (joka voi heittää tähän aikaan vuorokaudesta) noin 6.7 kuution kokoinen sauna. Jos kiuas piisaa kymmenelle kuutiolle, saunan pitäisi kyllä hyvinkin lämmetä.
 
"pööh"
Tuliko kiukaan mukana ohjeet, miten siihen asetetaan säädöt? Pesitkö kivet ennen latomista, onko vastuksissa kivipölyä? Alkoiko kiuas lämmetä heti, kun napsautitte sen päälle, vai olisiko siinä joku ajastinsysteemi käytössä? Missä termostaatin anturi on, luuleeko se, että sauna on jo kauttaaltaan lämmin, vikka vain kiukaan ympäristö on kuuma?
 
"alkup"
Ihmetellään noita huomenna yhdessä miehen kanssa. Kivet on ainakin pesty etukäteen ja saunaa lämmitettiin muutamaan otteeseen ennen kuin sinne mentiin ekan kerran kuten ohje oli. Tuolloin siellä ei ollut mitään mittaria vielä, mutta jotain käryjä tuli pihalle saunasta kun sen kuumensi.

Pitää varmaan kysellä mieheltä missä ne ohjeet on ja perehtyä.

Kiitokset vinkeistä. Ai niin ja miehen mukaan kiukaan kivet on ladottu oikein.
 
Malla 5
[QUOTE="viera";27708824]Saunaremppa tehty ja tälläinen Harvian kiuas siellä on:

Sähkökiuas Harvia Cilindro PC70 6,8kW - Taloon.com

Sauna ei ole iso ja kiuas on ostettu kyllä ihan oikean kokoinen tai siis riittävän iso. Sauna ollut nyt 1,5h päällä, termostaatti täysillä ja saunassa 50 lämmintä.

Mikä mahtaa mättää?[/QUOTE]

Meillä sama kiuas ja oli sama ongelma. Kellokytkin oli maanantaikappale ja meni takuuseen. Niin ja kiviäkin oli kuulema liikaa.
 
"kerttuli"
AP, kuten joku tuolla sanoikin, teillä on kuutioita saunassa vajaa 7 eli ihan oikean kokoinen kuias. Meillä on samantyyppinen Iki-kiuas, tosin 800 euroa kalliimpi. Kiviä mahtuu 120 kiloa. Sauna lämpeää saunmiskuntoon 1,5 tunnissa! Eli iso kivimäärä vaatii enemmän lämpeämistä. Mutta sitten sillä lämmittämisellä voikin saunoa melkein koko yön, eli ei ihan hetkessä jäähdy. Käy nakkaamassa löylyä, katso mitä tapahtuu. Joko maanantaikappale, tai sitten vaan lämmöt on ok, mutta todellinen lämpö selviää vasta saunoessa :D
 
"Zap"
Onko remontissa muutettu ilmanvaihtoa? Onko lämpötila-anturi asennettu ohjeen mukaan? Jos otatte kiviä pois, jotta vastukset tulevat näkyviin, onko kaikki vastukset punaisina? Onko saunassa paljon lasi/kivipinta-alaa?
 
Saunoja
Meillä on joulukuussa 2012 hankittu samanlainen kiuas ja ihan sama vika. Menee yli kaksi tuntia, että lämpömittarin lukema saadaan yli 70 asteen. Kiuas purettiin, vastukset tarkistettiin, johdot kiristettiin, kivet ladottiin uudelleen. Vika ei korjaantunut.
 
"vieras"
Tuota... kiukaalle aina useampi sulake kuin yksi, entä jos joku niistä huono/rikki? Silloin lämpiää myös vastaavalla tavalla, kokemuksesta tiedän. Sori jos olette jo asian tarkistaneet tai joku jo niistä sanoi aiemmin, en lukenut ketjua niin tarkkaan..
 
fhdfh
No mun kiuas oli juuri tuollainen kun muutettiin tähän asuntoon. Ladoin kivet uudelleen ja ihmettelin asiaa kunnes tajusin katsoa sulakekaappiin. Edellinen asukas oli ottanut yhden kiukaan sulakkeista pois, niitä on siis kolme. Oli vissiin tarvinnut johonkin olennaisempaan. Yksi vaihe oli siis kiukaassa pois käytöstä ja saunan lämpiäminen kesti pirun kauan. Nyt kuumenee taas puolessa tunnissa yli 70 asteeseen.
 
"..."
Kyllä meilläkin sauna tuntuu viileältä kun menee sinne. Mutta kun löylyä nakkaa, niin lämpenee ja kivet on todella kuumat. Ei kait monetkaan nykyajan kiukaat lämmitä itse saunatilaa kuumaksi vaan kuumentaa ne kivet. Niistä se hyvä löyly tulee: kuumista kivistä, ei kuumasta saunasta.
 
Tuon malliset kiukaat tuntuu olevan aikamoisia "horoja". Meillä oli samantapainen Iki, joka kanssa kylmeni yhdellä löylyttelykerralla. Itse kun ollaan kunnon löylyjen ystäviä ja mielummin käydään löylyissäkin useampaan kertaan kun saunotaan, niin ei oikein palvellut tarkoitusta.
 
"Jukkis"
Kaikkea höpöä toiset vastailee; kivien pesua ja lasiovia? Jos kaikki vastukset on ehjät, samoin niiden sulakkeet, ja termostaatti, ja termostaatti oikeassa paikassa (ellei kiukaan sisällä), niin saunahan lämpiää. Jos se termari on ihan kiukaan päällä esi. niin se laukaiseen vastukset liian aikaisin pois. Entäs lämmönsäädin? Omassa saunassa se pitää asettaa lämmityksen ajaksi ihan täysille, silloin lämmitysaika lyhenee, kun ei turhaan lauo pois/päälle. Ekojen löylyjen jälkeen voi sit asettaa halutun lämmön. Kivien määräkään ei sinänsä paljon vaikuta, kunhan ilma pääsee välistä kiertämään, jotta myös sauna lämpiää, ei vain kivet.
 
Saunaviisas
Oletteko kokeilleet heittää vettä sinne kiukaalle? Monet perinteiseen (huonoon) sähkökiukaaseen tottuneet odottavat, että saunassa on 80 astetta ja sitten heitellään vettä siihen 20 kg kivikasaan. Kyseisessä kiukaassa on oikein asennettuna niin iso määrä kiveä, että siitä saa KOVAT löylyt jo 50 asteessa, kuin saunassa kuuluukin.
 
"seppo"
Meinas talo palaa, sähköpalo, vastus suli. Korjattiin paikalla takuuseen. Nyt 11 kk vanha, meinas taas talo palaa . Ei voi asettaa lämmitykseen ja esim. lähteä saunalenkille. Edellinen Helon Hetivalmis 264 kk vanha , toimisi todennäkösesti vieläkin , mutta päätettiin tehdä remontti ja kaikki uusiksi , siis pesutila sauna ja kodinhoitohuone. Jos joudumme vaitamaan tämän nykyisen sähäkästi lämpiävän Cilindro pc 90 mallisen katiskan toiseen kiukaaseen voi se vaikuttaa myös laude ratkaisuun. Mitähän vakuutusyhtiö ja kiukaan valmistaja mahtaavat tuumata ensiviikolla asiasta. Terveisiä HARVIALLE. Seppo.
 
JokkeriT
Minulla menee myös 1.5 h saunan lämmittämiseen 60 asteeseen. Vastukset sammuvat pari kertaa lämmityksen aikana. Mistä syystä. Kivet olen latonut vastusten päälle, mutta pienemmät ovat tippuneet alemmas. Vastusten päällä on kiviä. Kiukaan takaosassa on termostaatti, jonka eteen olen laittanut kiviä, ettei vastus lämmitä termostaatia.
 
vierailija
"tosin 800 euroa kalliimpi"
Hienoa ja todella tärkeää, että mainitsit hinnan. Nyt viimeistään alkuperäinen kirjoittaja ymmärtää oman köyhyytensä, huonon ja halpaan hintaan erehtyneen päätöksensä seuraukset sekä juuri sinun varallisuutesi ja halusi sijoittaa (mukakalliin hinnan itse omassa päässäsi määrittämään oletettuun) laatuun.
 

Yhteistyössä