Miksi kukaan hankkii lapsia?

ella k
Miksi kukaan hankkii elämäänsä jotakin, josta koituu mittavia kustannuksia ja joka ei kasva materiaalista korkoa ollen taloudellisesti kannattava sijoitus? Koska meillä on tarve hoivata, kasvattaa ja siirtää perimäämme eteenpäin. Ihminen on paitsi jossakin määrin rationaalinen olento, myös aivan tavallinen nisäkäs.
Niin, pitäiskö sitten olla jotain muuta?
 
Miksi kukaan hankkii elämäänsä jotakin, josta koituu mittavia kustannuksia ja joka ei kasva materiaalista korkoa ollen taloudellisesti kannattava sijoitus? Koska meillä on tarve hoivata, kasvattaa ja siirtää perimäämme eteenpäin. Ihminen on paitsi jossakin määrin rationaalinen olento, myös aivan tavallinen nisäkäs.
Mutta miksi ei hoivata koiraa tai kissaa? Mieti kuinka paljon luonnonvaroja menee siihen, että saat muutaman vuoden hoivata jotain vauvaa? Se vauva elää sen jälkeen vielä 70 vuotta. Kannattaako?
 
Mutta miksi ei hoivata koiraa tai kissaa? Mieti kuinka paljon luonnonvaroja menee siihen, että saat muutaman vuoden hoivata jotain vauvaa? Se vauva elää sen jälkeen vielä 70 vuotta. Kannattaako?
Kannattaa. Kyseessä on minun jälkeläiseni. Kissan ja koirankin hoivaaminen kuluttaa luonnonvaroja ja syö resursseja. Elämän tarkoituksesta keskustellaan paljon, minusta elämällä on tarkoitus vain jatkua tavalla tai toisella.
 
Mulla ei ole vastausta kysymykseen miksi halusin lapsia mutta olen hemmetin onnellinen että olen ne tehnyt. Jotenkin en usko että olisin jonkun gerbiilin kanssa voinut lähteä moottoripyörillä road tripille Espanjan halki tai voisin jonkun kanin kanssa sovitella kaupassa mitä kamalimpia asukokonaisuuksia tai moshata raskaamman musiikin konsertissa.
 
Niin ja näin
Voi hyvänen aika. Senkö takia tuhlaat ainakin 18 vuotta elämästäsi, että elämäsi muutamana viimeisenä vuonna joku käy sinua katsomassa ehkä kerran kuukaudessa kun olet jo dementoinut etkä edes muista tapaamisia?
Oletko kenties kokenut olleesi itse taakaksi vanhemmillesi? Tällainen nimittäin tulee väistämättä mieleen. Jos vanhempasi ovat elossa, onko aikomuksesi toimia esimerkkisi mukaisesti ja käydä vain joskus heitä katsomassa?

Löytyykö elämästäsi tällä hetkellä hyviä asioita? Jos löytyy, niin ehdotan, että keskityt niihin etkä muiden ihmisten elämänvalintoihin :)
 
ella k
Ei? Pointtini oli, että tarve lisääntyä ja hoivata on oleellinen osa ihmisyyttä. Suurin osa meistä on halunnut koko ihmiskunnan historian ajan jättää tavalla tai toisella jälkensä maailmaan. Lapsi on jälki.
Se on vaan kai koodattu useimpiin meistä, että lisääntykää. Se on luontainen teko ja tuntuu oikealta. Enkä usko että monikaan katuu. Mutta jos tietää että ei halua lapsia niin kannattaa sitten keskittyä muihin asioihin, koska kaikille vanhemmuus ei sovi. Itsetuntemus on hyvä asia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Niin ja näin;30420165:
Oletko kenties kokenut olleesi itse taakaksi vanhemmillesi? Tällainen nimittäin tulee väistämättä mieleen. Jos vanhempasi ovat elossa, onko aikomuksesi toimia esimerkkisi mukaisesti ja käydä vain joskus heitä katsomassa?

Löytyykö elämästäsi tällä hetkellä hyviä asioita? Jos löytyy, niin ehdotan, että keskityt niihin etkä muiden ihmisten elämänvalintoihin :)
Ad hominem.
 
Mulla ei ole vastausta kysymykseen miksi halusin lapsia mutta olen hemmetin onnellinen että olen ne tehnyt. Jotenkin en usko että olisin jonkun gerbiilin kanssa voinut lähteä moottoripyörillä road tripille Espanjan halki tai voisin jonkun kanin kanssa sovitella kaupassa mitä kamalimpia asukokonaisuuksia tai moshata raskaamman musiikin konsertissa.
Hnakit siis lapsia sen takia, että sinulla olisi seuraa? Koska kaverisi pitävät sinua niin vastenmielisenä, että sinun piti hankkia joku joka ei pääse sinusta eroon. Suloista.
 
Se on vaan kai koodattu useimpiin meistä, että lisääntykää. Se on luontainen teko ja tuntuu oikealta. Enkä usko että monikaan katuu. Mutta jos tietää että ei halua lapsia niin kannattaa sitten keskittyä muihin asioihin, koska kaikille vanhemmuus ei sovi. Itsetuntemus on hyvä asia.
Vittu mitään ole koodattu. Seksin harrastaminen on koodattu, ei lasten hankkiminen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;30420209:
Vaikka tuo olikin Viikatteelle, niin kommentoin silti. Niin, minä en jatku, mutta sukuni jatkuu. Ja koska mulle itselleni suku ja esivanhemmat (nekin, joita en koskaan tavannut) ovat tärkeitä, olen halunnut antaa jollekin mahdollisuuden tuntea samoin. Ja jatkanut sukuani.
Mikä on suku? Geenit eivät jatku. Perinteet eivät jatku. Sukunimet eivät jatku. Sinä nyt vaan keksit jotain epämääräistä "jatkumista" koska et osaa mitään muutakaan sanoa.
 
Niin ja näin
Koska syysi ovat niin päivänvaloa kestämättömiä? Älä vaan sano, että hankit lapsia tukien takia.
Miksi olisivat päivänvaloa kestämättömiä? Kun nyt välttämättä tämä sinua kiinnostaa, jostakin kumman syystä.. niin ihan siitä syystä, että se tuntui oikealta. Olen itse kasvanut suurperheessä, joten ajatus omasta perheestä tuntui luontevalta. Se ei ollut itsestäänselvyys, sillä sopiva kumppani löytyi vasta vähän vanhemmalla iällä. Onneksemme saimme kaksi lasta.

Olen työllistänyt itseni yrittäjänä monen monituista vuotta, jo ennen lapsia, samoin puoliso, joten tukien saaminen ei ole käynyt mielessä lasten hankkimisen yhteydessä, vaikka lapsilisä on toki ollut mukava lisä, yrittäjällä kun tulot saattavat heitellä laidasta laitaan ja talous on välillä kiikun kaakun.

Tyydyttikö vastaus? :)
 

Yhteistyössä