Miksi kukaan hankkii lapsia?

Elämä jatkuu maapallolla paljon todennäköisemmin jos jätät ne lapset hankkimatta.
Valittu lapsettomuus on kyllä kiistatta ehkä merkittävin ekoteko, jonka yksittäinen ihminen voi tehdä. Miksi olen halunnut jatkaa elämää omalta osaltani? Koska olen halunnut. Siihen ei sen merkillisempää syytä ole. Olen halunnut elättää kahta kissaakin siitä huolimatta, että niiden hiilijalanjälki on melkoinen.
 
aapee on trolli
- Keskiverto eläin on aina söpömpi kuin keskiverto lapsi. Eläin on myös helppohoitoisempi ja siitä pääsee tarvittaessa eroon. Eläin ei myöskään kuormita maapalloa 80 vuotta.

-----> Ihminenkin on eläin. Ja eikö tuo söpöysjuttu ole makuasia? Pikkueläimet on söpöjä, samoin pikkulapset. Eläin ei välttämättä ole yhtään helppohoitoisempi kuin pikkulapsikaan. Koirakin voi elää 20 vuotta, se voi sairastella pahasti, kärsiä eroahdistuksesta ja tuhota kämpän lattiasta kattoon (lapsi tuskin järsii tietään vuokra-asunnon oven läpi?), ja kyllä eläimetkin kuormittaa. Jos sulla on koko ikäsi lemmikkejä niin tuleehan siinä kuormitusta maapallolle.

- Miten uskallatte ottaa riskin, että ette pidäkään lapsestanne? Että kaduttaa kun tuli hankittua sellainen? Sellaista tapahtuu. Olette 18 vuotta pakotettu huolehtimaan jostakin josta ette yhtään pidä. Lemmikin voi sentään viedä piikille.

-----> No luonto nyt yleensä järjestää asian niin että yleensä omasta lapsestaan pitää. Tuskin kukaan täysjärkinen ihminen voi omaa lastaan läpikotaisin inhotakaan! Ja ei meillä ole lemmikkejä KOSKAAN hankittu siinä mielessä, että jos se nyt ei ookkaan kiva, niin viedään se sit piikille.

- Sellaista ilmiötä kuin vauva-kuume ei ole olemassa. Ja muutenkin melko vastuutonta jos ihminen tekee pitkällisiä päätöksiä jonkun "kuumeen" perusteella. Onko henkilö joka on täysin tunteidensa vietävissä kyvykäs toimimaan vanhempana? Ei ole.

-----> Ai ei ole olemassa? Ihminen on eläin, ja ihmiselläkin on lisääntymisvietit, tarve tehdä jälkeläisiä. Kuten eläimillä on kiima-ajat ja ne silloin etsivät kumppania lisääntyäkseen.
 
Keittiönoita
Mikä on suku? Geenit eivät jatku. Perinteet eivät jatku. Sukunimet eivät jatku. Sinä nyt vaan keksit jotain epämääräistä "jatkumista" koska et osaa mitään muutakaan sanoa.
Kyllä ne geenitkin jatkuu. Ei tosin identtisinä omieni kanssa. Ja perinteet jos mitkä jatkuvat!! Esim meidän suvussa on vietetty Kekriä jo satojen vuosien ajan ja siihen liittyvät perinteet ovat pysyneet lähestulkoon samoina. Ja sukunimetkin jatkuu, jos vain halutaan niiden jatkuvan. Jopa etunimet jatkuvat, esim juuri sai lähisuvussa pieni poika nimen ja yksi nimistä on sellainen, joka kulkee isänsä suvussa aina vanhimman pojan vanhimmalle pojalle. On kulkenut jo sukupolvien ajan.

Tokikaan mikään ei jatku pelkästään sillä, että pullauttaa lapsen maailmaan. Mutta lapsi jos mikä on äärettömän hyvä ja motivoiva syy jatkaa vanhoja perinteitä. Laulaa samoja kehtolauluja kuin mitä äiti on laulanut ja mitä mummi laulanut äidille. Kertoa samoja satuja ja tarinoita. Jne, jne. Kun mä kaksi vuotta sitten makasin joulun sairaalassa, mun parikymppinen poikani oli silti laittanut täällä joulun ihan samoin perintein kuin meillä on aina laitettu. Vaikka seuranaan oli van kaksi kissaa.

Mutta tietysti, jos perinteet ei merkitse mitään, niin turha niitä on jatkaakaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Niin ja näin;30420240:
Miksi olisivat päivänvaloa kestämättömiä? Kun nyt välttämättä tämä sinua kiinnostaa, jostakin kumman syystä.. niin ihan siitä syystä, että se tuntui oikealta. Olen itse kasvanut suurperheessä, joten ajatus omasta perheestä tuntui luontevalta. Se ei ollut itsestäänselvyys, sillä sopiva kumppani löytyi vasta vähän vanhemmalla iällä. Onneksemme saimme kaksi lasta.

Olen työllistänyt itseni yrittäjänä monen monituista vuotta, jo ennen lapsia, samoin puoliso, joten tukien saaminen ei ole käynyt mielessä lasten hankkimisen yhteydessä, vaikka lapsilisä on toki ollut mukava lisä, yrittäjällä kun tulot saattavat heitellä laidasta laitaan ja talous on välillä kiikun kaakun.

Tyydyttikö vastaus? :)
Tätä epäilinkin. Suurin osa ihmisistä jatkaa perinteitä koskaan miettimättä että onko siinä mitään järkeä. "Koska niin on aina tehty". Lautanen pitää syödä tyhjäksi koska niin on aina tehty (koska ennen oli ruoka vähissä). Nyt sitten lapset ovat ylipainoisia koska se vitun lautanen pitää syödä tyhjäksi oli nälkä tai ei.
 
vieruus
Siksi että lapsen halusin, seurata sen kehitystä ja eloa meidän rinnalla. Elämiäkin on ja koskaan en ole eläintä piikille vienyt sen takia etten siitä tykkää vaan hoitanut silti loppuun asti ja valitettavasti monet eläimet on juurikin sen vuoksi tulleet meille kun eivät olekkaan miellyttäneet ja käyttäytyneet omistajan toiveiden mukaan. Jos eläin on tänne syntynyt ja on terve on silläkin oikeus elää oma täysi elämänsä.
 
ella k
Lasten tekeminen on myös sitä että ajattelee että toivoa ja parempaa huomista on. Ehkä ne lapset osaa siivota sitten meidän jälkemme ja pitää parempaa huolta ympäristöstä. Vai pitäiskö jo luovuttaa ja tehdä joukkoitsemurha? Annetaan maailma eläimille kun ne on niin söpöjä.
 
Nin ja näin
Tätä epäilinkin. Suurin osa ihmisistä jatkaa perinteitä koskaan miettimättä että onko siinä mitään järkeä. "Koska niin on aina tehty". Lautanen pitää syödä tyhjäksi koska niin on aina tehty (koska ennen oli ruoka vähissä). Nyt sitten lapset ovat ylipainoisia koska se vitun lautanen pitää syödä tyhjäksi oli nälkä tai ei.
Järkeä ei varmaan ole. Monia asioita tässä maailmassa tehdään ilman järkeä. Tämä ei varmasti ole pahimmasta päästä.

Miten se lasten ylipaino tähän liittyy? Ylipainoa tuskin tulee siitä, että lautanen syödään tyhjäksi, vaan mitä sille laitetaan tai pikemmin mitä syödään aterioiden välillä. Sitä paitsi sen määrän voi oppia lautaselle annostelemaan oikein.
 
Valittu lapsettomuus on kyllä kiistatta ehkä merkittävin ekoteko, jonka yksittäinen ihminen voi tehdä. Miksi olen halunnut jatkaa elämää omalta osaltani? Koska olen halunnut. Siihen ei sen merkillisempää syytä ole. Olen halunnut elättää kahta kissaakin siitä huolimatta, että niiden hiilijalanjälki on melkoinen.
Mitäs sitten kun joskus 100 vuoden päästä täällä on joka neliömetri täynnä vauvoja? Ettei kävelemään mahdu. Ajataanko niitä lumiauralla tien sivuun ja viedään kaatopaikalle vai miten ajattelit, että tämä lisääntymisvimma tulee päättymään?
 
- Sellaista ilmiötä kuin vauva-kuume ei ole olemassa. Ja muutenkin melko vastuutonta jos ihminen tekee pitkällisiä päätöksiä jonkun "kuumeen" perusteella. Onko henkilö joka on täysin tunteidensa vietävissä kyvykäs toimimaan vanhempana? Ei ole.

-----> Ai ei ole olemassa? Ihminen on eläin, ja ihmiselläkin on lisääntymisvietit, tarve tehdä jälkeläisiä. Kuten eläimillä on kiima-ajat ja ne silloin etsivät kumppania lisääntyäkseen.
Evoluutioteorian valossa vauva-kuume on mahdoton ilmiö. Sitä ei voi selittää viettien avulla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;30420250:
Kyllä ne geenitkin jatkuu. Ei tosin identtisinä omieni kanssa. Ja perinteet jos mitkä jatkuvat!! Esim meidän suvussa on vietetty Kekriä jo satojen vuosien ajan ja siihen liittyvät perinteet ovat pysyneet lähestulkoon samoina. Ja sukunimetkin jatkuu, jos vain halutaan niiden jatkuvan. Jopa etunimet jatkuvat, esim juuri sai lähisuvussa pieni poika nimen ja yksi nimistä on sellainen, joka kulkee isänsä suvussa aina vanhimman pojan vanhimmalle pojalle. On kulkenut jo sukupolvien ajan.

Tokikaan mikään ei jatku pelkästään sillä, että pullauttaa lapsen maailmaan. Mutta lapsi jos mikä on äärettömän hyvä ja motivoiva syy jatkaa vanhoja perinteitä. Laulaa samoja kehtolauluja kuin mitä äiti on laulanut ja mitä mummi laulanut äidille. Kertoa samoja satuja ja tarinoita. Jne, jne. Kun mä kaksi vuotta sitten makasin joulun sairaalassa, mun parikymppinen poikani oli silti laittanut täällä joulun ihan samoin perintein kuin meillä on aina laitettu. Vaikka seuranaan oli van kaksi kissaa.

Mutta tietysti, jos perinteet ei merkitse mitään, niin turha niitä on jatkaakaan.
Miksi sinä kuvittelet, että juuri teidän perinteenne ovat jotenkin niin erinomaisia, että niitä kannattaa jatkaa?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nin ja näin;30420266:
Järkeä ei varmaan ole. Monia asioita tässä maailmassa tehdään ilman järkeä. Tämä ei varmasti ole pahimmasta päästä.

Miten se lasten ylipaino tähän liittyy? Ylipainoa tuskin tulee siitä, että lautanen syödään tyhjäksi, vaan mitä sille laitetaan tai pikemmin mitä syödään aterioiden välillä. Sitä paitsi sen määrän voi oppia lautaselle annostelemaan oikein.
Kyllä se liittyy ylipainoon siten, että lapsi ei opi tunnistamaan kylläisyyden tunnetta ja lopettamaan syömistä silloin kun on kylläinen.
 
"kahden äiti"
Vastaus otsikon kysymykseen: koska omat lapset ovat ihania, parasta mitä elämässä voi tapahtua.

Ja ei, en koskaan ole erityisemmin tykännyt lapsista, siis muiden lapsista. Sen sijaan kissoista olen aina pitänyt. Vauvakuumettakaan en ole potenut ja vielä yli kolmekymppisenä olin varma, etten jäisi mistään paitsi, vaikken lapsia koskaan tekisikään. Onneksi hoksasin, että haluan saada jossakin vaiheessa lapsenlapsia, jolloin muutin mieltäni ja sen aikaiset ajatukset osoittautuivat virheellisiksi.
 
Siksi että lapsen halusin, seurata sen kehitystä ja eloa meidän rinnalla. Elämiäkin on ja koskaan en ole eläintä piikille vienyt sen takia etten siitä tykkää vaan hoitanut silti loppuun asti ja valitettavasti monet eläimet on juurikin sen vuoksi tulleet meille kun eivät olekkaan miellyttäneet ja käyttäytyneet omistajan toiveiden mukaan. Jos eläin on tänne syntynyt ja on terve on silläkin oikeus elää oma täysi elämänsä.
Helpommalla olisit päässyt jos olisit seurannut eläinten kehitystä.
 
ella k
Hiekkalaatikollakin huudetaan aina TYHMÄ kun muuten ei osata vielä riitoja ratkaista. Sitten aikuinen tulee ja ohjaa. Kaikista ei muuten edes olisi vanhemmiksi ja sen kyllä huomaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Niin ja näin;30420293:
Vai niin.. :D

Mistä muuten tuo sinun angstisi johtuu? Kai ymmärrät, että jos aloitat ketjun ja esität kysymyksiä, myös sinun pitäisi keskusteluun osallistua vastaamalla. Se on vuorovaikutusta.
Tämän ketjun aiheena on miksi kukaan hankkii lapsia, ei minun henkilökohtainen elämäni. Avaa sille oma ketjunsa jos siitä haluat puhua.
 
Keittiönoita
Miksi sinä kuvittelet, että juuri teidän perinteenne ovat jotenkin niin erinomaisia, että niitä kannattaa jatkaa?
Koska mä olen elänyt niiden perinteiden kanssa jo 53 vuotta =) Arvostan asioita, joita näiden perinteiden vaaliminen tuo mukanaan. Sukurakkautta, yhteisöllisyyttä, toisista välittämistä ja auttamista tarvittaessa jne. Nykyisin puhutaan hirveän paljon yksinäisyydestä ja mitä enemmän siitä aiheesta mediassa kuulen, sitä onnellisempi olen tästä omasta yhteisöstäni, johon kuuluu sukuani useammassa polvessa. Se vaan ON mukavaa ja turvallista :)
 
Niin ja näin
Kyllä se liittyy ylipainoon siten, että lapsi ei opi tunnistamaan kylläisyyden tunnetta ja lopettamaan syömistä silloin kun on kylläinen.
Puhutko omasta kokemuksestasi vai mitä tarkoitat?

Kyllä omat lapseni ainakin osaavat tunnistaa sen, ovatko kylläisiä vai eivät, tai sitten huomaan merkit siitä. Silloin en pakota syömään loppuun. Pikemmin sanoisin, että monet aikuiset ahmivat ruokaa ja "herkkuja" niin, että napa paukkuu ja toki tällaisten aikuisten lapset ovat vaarassa ajautua samaan. Vakava ongelma, siinä olet oikeassa.

Mutta ei mielestäni liity mitenkään siihen, miksi ihminen haluaa lapsia. Kaikki eivät halua, eikä tarvitsekaan.
 

Yhteistyössä