Miksi kukaan hankkii lapsia?

Mitäs sitten kun joskus 100 vuoden päästä täällä on joka neliömetri täynnä vauvoja? Ettei kävelemään mahdu. Ajataanko niitä lumiauralla tien sivuun ja viedään kaatopaikalle vai miten ajattelit, että tämä lisääntymisvimma tulee päättymään?
Sadan vuoden kuluttua maailmamme luultavasti näyttää toisenlaiselta kuin nyt. Saattaa olla, että jokin pandemia, luonnonkatastrofi tai ydinsota on pyyhkinyt valtaosan ihmiskunnasta Telluksen pinnalta tai saattaa olla, että meitä on täällä monta kymmentä miljardia. Siihen tulevaisuudenkuvaan sisältyy niin monta muuttujaa, että yksittäisen ihmisen lisääntyminen sitä venettä tuskin keikuttaa. Elää ja lisääntyä voi vastuullisesti ja tiedostaenkin.
 
"Kaarina"
Tämän ketjun aiheena on miksi kukaan hankkii lapsia, ei minun henkilökohtainen elämäni. Avaa sille oma ketjunsa jos siitä haluat puhua.
Niin ja ihmiset ovat sulle vastanneet omalta kannaltaan. Sä keskityt haukkumaan ihmisiä tyhmiksi, vittuilemaan ja kyselemään miksi et hankkinut eläintä. Todella fiksua keskustelua sun taholta. Ihan selvä provoamisaloitus tämä ja mitä olen sun kirjoituksia muutenkin nähnyt niin aika ylimielinen ja veemäinen olet. Et millään tavalla fiksu.
 
"friday"
Mitäs sitten kun joskus 100 vuoden päästä täällä on joka neliömetri täynnä vauvoja? Ettei kävelemään mahdu. Ajataanko niitä lumiauralla tien sivuun ja viedään kaatopaikalle vai miten ajattelit, että tämä lisääntymisvimma tulee päättymään?
Tiedätkö paljonko Suomen väkiluku on kasvanut viimeisen 20 vuoden aikana?

Tietääkseni ei ole pelkoa, että tällä tahdilla me suomalaiset täyttäisimme kaatopaikatkin vauvoilla.
 
  • Tykkää
Reactions: Ciervo
Niin ja näin
[QUOTE="Kaarina";30420390]Kuka sitten? Joku itseään täynnä oleva rasittava jankkaaja kuitenkin.[/QUOTE]

No nikeillä ei liene väliä, mutta tyyli on tuttu. Rasittava on.. miksi sitä taas sortuikin tällaista hömpötystä seuraamaan, kun olisi tärkeämpääkin tekemistä :D
 
äiti 35v.
Euroopassa syntyvyys on jo laskussa, väestön lisääntyminen ei ole ongelma Suomessa, päinvastoin. Mikset mene paasaamaan Afrikan savanneille tai Intiaan, siellä se väestöräjähdyksen ongelma ja alkulähde on. Suomessa korkea koulutus toimii ja syntyvien määrä on tasaisesti alentunut.

Tykkään minäkin eläimistä, mutta kyllä koiran tai kissan pitäminen on kaukana ekologisuudesta. Mieti miten paljon tulee jätettä jo ruuista jotka ostetaan. Kissa minulla on, ja lemmikin pito kaupunkioloissa on hyvin kyseenalaista.

En hankkinut lasta, vaan sain lapsen. Mitä tulee kateuteen lapsettomia kohtaan ja ulkonäköön, en sinkkunakaan ollut kiinnostunut bimboilusta ja huomiohuoraamisesta. Minulle riittää normaali siisti ulkonäkö, jossa tunnen oloni hyväksi. Ulkonäkö rapistuu iän myötä, mitä sitten jää. Yksinäisyys kun ei lapset käy tai soita.
Oma lapseni on minulle niin rakas ettei noilla asioilla joita luettelit kateuden aiheeksi, ole minulle merkitystä. Saan tuntea onnea ja iloa kun puuhaan poikani kanssa ja saa nauttia perheestäni. Mikään vapaus tai itsensä jatkuva puunaaminen eivät voi koskaan tuoda samanlaista onnen tunnetta. Sain lapseni vanhempana joten ehdin kyllä maistaa sitä lapsetonta elämää, eikä sitä ole yhtään ikävä.
 
"Pata-akka"
Miksi ihmeessä lähdette mukaan tämän ketjun aloittajan ilmiselvään trollaukseen?
Eihän lasten saaminen ole sen kumempi päätös elämässä kuin moni muukaan. Miksi ihminen nyt yleensäkään tekee niitä päätöksiä mitä tekee? Ja jokainen päätös on jonkun toisen silmissä varmasti väärä teki niin tai näin.
Jotkut ihmiset eivät vain yksinkertaisesti pidä lapsista ja eivät näe niiden maailmaan saattamisessa mitään järkeä. Mielestäni muiden ihmisten valintoja ei pitäisi kuitenkaan tuomita.
Suurin osa ihmisistä tekee lapsia, koska haluaa oman perheen. Ympärilleen ihmisiä joita rakastaa ja jotka rakastavat. Ketjun aloittajalla on selkeästi tähän oma näkymyksensä, mutta minkä ihmeen vuoksi kukaan muu ei saisi olla onnellinen lapsistaan ja todella rakastaa perhe-elämää. Ihmettelen vain....
 
[QUOTE="friday";30420384]Tiedätkö paljonko Suomen väkiluku on kasvanut viimeisen 20 vuoden aikana?

Tietääkseni ei ole pelkoa, että tällä tahdilla me suomalaiset täyttäisimme kaatopaikatkin vauvoilla.[/QUOTE]

Suomalaisten määrä on kasvanut joten kyllä, raja tulee vastaan joskus.
 
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 35v.;30420412:
Euroopassa syntyvyys on jo laskussa, väestön lisääntyminen ei ole ongelma Suomessa, päinvastoin. Mikset mene paasaamaan Afrikan savanneille tai Intiaan, siellä se väestöräjähdyksen ongelma ja alkulähde on. Suomessa korkea koulutus toimii ja syntyvien määrä on tasaisesti alentunut.

Tykkään minäkin eläimistä, mutta kyllä koiran tai kissan pitäminen on kaukana ekologisuudesta. Mieti miten paljon tulee jätettä jo ruuista jotka ostetaan. Kissa minulla on, ja lemmikin pito kaupunkioloissa on hyvin kyseenalaista.

En hankkinut lasta, vaan sain lapsen. Mitä tulee kateuteen lapsettomia kohtaan ja ulkonäköön, en sinkkunakaan ollut kiinnostunut bimboilusta ja huomiohuoraamisesta. Minulle riittää normaali siisti ulkonäkö, jossa tunnen oloni hyväksi. Ulkonäkö rapistuu iän myötä, mitä sitten jää. Yksinäisyys kun ei lapset käy tai soita.
Oma lapseni on minulle niin rakas ettei noilla asioilla joita luettelit kateuden aiheeksi, ole minulle merkitystä. Saan tuntea onnea ja iloa kun puuhaan poikani kanssa ja saa nauttia perheestäni. Mikään vapaus tai itsensä jatkuva puunaaminen eivät voi koskaan tuoda samanlaista onnen tunnetta. Sain lapseni vanhempana joten ehdin kyllä maistaa sitä lapsetonta elämää, eikä sitä ole yhtään ikävä.
En missään puhunut mitään ulkonäöstä, huomiohuoraamisesta ja itsensä puunaamisesta.
 
ella k
Alkuperäinen kirjoittaja Niin ja näin;30420403:
No nikeillä ei liene väliä, mutta tyyli on tuttu. Rasittava on.. miksi sitä taas sortuikin tällaista hömpötystä seuraamaan, kun olisi tärkeämpääkin tekemistä :D
Niinpä, turhuuksien turhuus. Ja mun piti lukea tenttiin. No oon mä lukenutkin aika paljon. Tää on ollut ihan kiva väliaikahupi.
 
[QUOTE="Pata-akka";30420419]Miksi ihmeessä lähdette mukaan tämän ketjun aloittajan ilmiselvään trollaukseen?
Eihän lasten saaminen ole sen kumempi päätös elämässä kuin moni muukaan. Miksi ihminen nyt yleensäkään tekee niitä päätöksiä mitä tekee? Ja jokainen päätös on jonkun toisen silmissä varmasti väärä teki niin tai näin.
Jotkut ihmiset eivät vain yksinkertaisesti pidä lapsista ja eivät näe niiden maailmaan saattamisessa mitään järkeä. Mielestäni muiden ihmisten valintoja ei pitäisi kuitenkaan tuomita.
Suurin osa ihmisistä tekee lapsia, koska haluaa oman perheen. Ympärilleen ihmisiä joita rakastaa ja jotka rakastavat. Ketjun aloittajalla on selkeästi tähän oma näkymyksensä, mutta minkä ihmeen vuoksi kukaan muu ei saisi olla onnellinen lapsistaan ja todella rakastaa perhe-elämää. Ihmettelen vain....[/QUOTE]

En ole missään sanonut ettei saisi lapsia hankkia vaan ihmettelen vain miksi hankkia niitä kun on paljon parempiakin vaihtoehtoja tarjolla: eläimet.

Jännä muuten että jotkut kokevat sen kieltämiseksi jos yrittää motiiveja tiedustella...mitä se sitten kertookaan.
 
ella k
[QUOTE="Pata-akka";30420419]Miksi ihmeessä lähdette mukaan tämän ketjun aloittajan ilmiselvään trollaukseen?
Eihän lasten saaminen ole sen kumempi päätös elämässä kuin moni muukaan. Miksi ihminen nyt yleensäkään tekee niitä päätöksiä mitä tekee? Ja jokainen päätös on jonkun toisen silmissä varmasti väärä teki niin tai näin.
Jotkut ihmiset eivät vain yksinkertaisesti pidä lapsista ja eivät näe niiden maailmaan saattamisessa mitään järkeä. Mielestäni muiden ihmisten valintoja ei pitäisi kuitenkaan tuomita.
Suurin osa ihmisistä tekee lapsia, koska haluaa oman perheen. Ympärilleen ihmisiä joita rakastaa ja jotka rakastavat. Ketjun aloittajalla on selkeästi tähän oma näkymyksensä, mutta minkä ihmeen vuoksi kukaan muu ei saisi olla onnellinen lapsistaan ja todella rakastaa perhe-elämää. Ihmettelen vain....[/QUOTE]

Koska on hauskaa joskus vääntää asioista ????? Vaan huvin vuoksi.
 
Keittiönoita
[QUOTE="Pata-akka";30420419]Miksi ihmeessä lähdette mukaan tämän ketjun aloittajan ilmiselvään trollaukseen?
Eihän lasten saaminen ole sen kumempi päätös elämässä kuin moni muukaan. Miksi ihminen nyt yleensäkään tekee niitä päätöksiä mitä tekee? Ja jokainen päätös on jonkun toisen silmissä varmasti väärä teki niin tai näin.
Jotkut ihmiset eivät vain yksinkertaisesti pidä lapsista ja eivät näe niiden maailmaan saattamisessa mitään järkeä. Mielestäni muiden ihmisten valintoja ei pitäisi kuitenkaan tuomita.
Suurin osa ihmisistä tekee lapsia, koska haluaa oman perheen. Ympärilleen ihmisiä joita rakastaa ja jotka rakastavat. Ketjun aloittajalla on selkeästi tähän oma näkymyksensä, mutta minkä ihmeen vuoksi kukaan muu ei saisi olla onnellinen lapsistaan ja todella rakastaa perhe-elämää. Ihmettelen vain....[/QUOTE]
Jos ottaa huomioon palstan yleisen hiljentymisen, niin tämä aloitushan oli kaikessa provokatiivisuudessaankin suorastaan virkistävä.
 
"Kaarina"
En ole missään sanonut ettei saisi lapsia hankkia vaan ihmettelen vain miksi hankkia niitä kun on paljon parempiakin vaihtoehtoja tarjolla: eläimet.

Jännä muuten että jotkut kokevat sen kieltämiseksi jos yrittää motiiveja tiedustella...mitä se sitten kertookaan.
Et sä voi sanoa kuin omasta puolestasi mikä on parempi vaihtoehto. Et voi sanoa toisten puolesta mitään. Lapsi ja lemmikki on kaksi eri asiaa.
 
Niin ja näin
En ole missään sanonut ettei saisi lapsia hankkia vaan ihmettelen vain miksi hankkia niitä kun on paljon parempiakin vaihtoehtoja tarjolla: eläimet.

Jännä muuten että jotkut kokevat sen kieltämiseksi jos yrittää motiiveja tiedustella...mitä se sitten kertookaan.
Ei kai kukaan sinun tai kenenkään muun kieltoja kuuntelisikaan tällaisessa asiassa? Tai ei ainakaan pitäisi, jos sitten jonkun henki ole esimerkiksi vaarassa.

Mitä se kertoo, jos tiedusteluihin saamiisi vastauksiin haukut ihmisiä tyhmiksi? Mikä on motiivisi? Ja kyllä, minullakin ollut kotieläimiä, joita olen kovasti rakastanut.
 
"friday"
- Miten uskallatte ottaa riskin, että ette pidäkään lapsestanne?
Tuo riski on olematon verrattuna muihin riskeihin tässä maailmassa.

Näin jälkeenpäin suurin riski jonka minä olen ottanut on rakas vaimoni. Voin luvata, että ei juurikaan ollut käsitystä siitä mitä sain kun papin edessä lupauduin elämään hänen kanssaan.
Vaimoni on pelkästää muuttunut niin paljon tämän yli 10 vuoden aikana, etten ikinä olisi uskonut. Tämä pistää myös miettimään sitä, miten paljon olen itsekin muuttunut tänä aikana. Luultavasti aika paljon.

Lapsi kasvaa vanhempiensa kanssa ja minusta se on omalla tavallaan hieman helpompi kasvutie kuin avioliitto on. Tämän näkee siinä, että avioeron tapauksessa ei lasta hylätä vaikka puoliso toivotetaan kauas pooiiis. Silti lapsikin kasvaa ja kehittyy niin nopeasti että joskus huomaa olevansa pahasti jäljessä. Ei siis taaskaan ole tietoa siitä, mitä sai ja mitä tulee vielä saamaan.

Ilman näitä riskejä ei elämä olisi niin hienoa. Olen äärimmäisen iloinen vaimostani ja lapsistani, jotka tekevät tästä elämästä sellaisen kuin se nyt on. Raskasta - kyllä joskus, mutta vaivan arvoista!
 
Väärin
Monet mainitsee että "lapsi rakastaa vilpittömästi vanhempiaan". Ei rakasta, vaan on riippuvainen. Ja siitä riippuvuudesta johtuen käyttäytyy niin, että saa todennäköisemmin vanhemmalta hoivaa. Tämä on ihan puhdasta biologiaa.

Lapsen "rakkaus" on vilpittömyydestä kaukana - ei sellainen, jonka elämä riippuu toisesta ihmisestä, voi rakastaa tuota toista vilpittömästi. Lapsiin on ohjelmoitu se, että ne kuolevat ilman aikuisen hoivaa. Kaikki hymyily, fyysisen läheisyyden hakeminen jne jne on vain sitä biologiaa, joka on varmistamassa lapsen eloon jäämistä. Ei rakkautta. Riippuvuutta.

Vasta sitten kun lapsi on aidosti kykenevä selviämään yksin, hän saattaa rakastaa vanhempiaan aidosti. Eli siinä 20-25+ ikäisenä. Silloinkin useilla se rakkaus on oikeasti vain velvollisuuden tuntoa tai riippuvuutta.
 
  • Tykkää
Reactions: Incommunicado

Yhteistyössä