miksi maito ei nouse?

  • Viestiketjun aloittaja satakieli
  • Ensimmäinen viesti
satakieli

Onko täälä muita, joilla ei ole maito noussut rintoihin lainkaan???
Minulla nyt kaksi lasta ja molemmilta sama juttu...ei maito nouse ollenkaan ja ovat siis tietenkin korvikelapsia molemmat...maitoa on tullut muutama PISARA mutta jo laitoksella joutunu alottaan lisämaidon kun lapset olleet nälkäisiä ja paino tippunut!
Molemmilta koitettiin kaikki konstit mutta mikään ei auttanut!..eli vinkkejä en enää kaipaa lisää vaan kertomuksia teiltä muut äidit.
Onko kenties onnistunut imettäminen sitten jos on tullut vielä lapsia lisää vai onko se näin sitten joskus jatkossakin jos lisää lapsia joskus saan....ois mukava kuulla kokemuksia!!
Kirjotelkaa hyvät kanssasisaret =)

....toivossa eletään että jospa vielä joskus onnistuu!!!!
 
Dana
MEillä kans lisämaitoo heti sairaalasta lähtien, ku paino laski melkein 10% syntymäpainosta eikä sit lähteny nousuun(oli keltasuutta ja bili-arvo koholla).

Mä kuitenkin imetin "turhaan" vaikka jokaisen imetyskerran jälkeen(joita oli 3h välein määrätty terkan toimesta myös yölllä)sai reippaasti lisämaitoo. Pumppailuun olin liian laiska ja toivoton, ku en saanu irtoo yhtään maitoo.
Mut niin vaan kävi, ett vauvan ollessa reilu 3kk korviketta ei tartte enää. Mulla siis maito nous ihan hirmu myöhään, mut uskon ettei olis moussu ollenkaa ellen olis vaan sitkeesti imettäny.
Taidan kuulua näihin, jotka haluaa välttämättä imettää, ni sen takia sit jaksoin. :D

 
Dana
MEillä kans lisämaitoo heti sairaalasta lähtien, ku paino laski melkein 10% syntymäpainosta eikä sit lähteny nousuun(oli keltasuutta ja bili-arvo koholla).

Mä kuitenkin imetin "turhaan" vaikka jokaisen imetyskerran jälkeen(joita oli 3h välein määrätty terkan toimesta myös yölllä)sai reippaasti lisämaitoo. Pumppailuun olin liian laiska ja toivoton, ku en saanu irtoo yhtään maitoo.
Mut niin vaan kävi, ett vauvan ollessa reilu 3kk korviketta ei tartte enää. Mulla siis maito nous ihan hirmu myöhään, mut uskon ettei olis moussu ollenkaa ellen olis vaan sitkeesti imettäny.
Taidan kuulua näihin, jotka haluaa välttämättä imettää, ni sen takia sit jaksoin. :D

 
Minulla alkoi maito nousta vasta kotona 4 päivän jälkeen synnytyksestä ja imetin ihan stressissä sairaalassa 3 h välein (maitoa tuli vain muutama tippa, mutta sehän on sitä erittäin ravintopitoista). Kaksi kertaa annettiin korviketta, mutta luulisin Huom! että se mun tiheä imetys kuitenkin pisti maidot nousemaan lopulta!! Korvike oli vauvalle helppo nakki, ja vei imutehoa, joka on just tärkeä sen maidon nousun kannalta. Varmaan kannattaa pidättäytyä siitä korvikkeesta, ellei paino tietty laske liikaa. Meidän pojalla tuli tiheän imun kausia harvakseltaan 4 kuukauteen asti ja sai olla kokoajan syöttämässä =) Ja tämä siis minun kokemukseni ja ajatukseni asiaan.
 
Ja kun luin viestisi uudelleen ,kerroit että vinkkejähän et halunnut vaan kokemuksia saman kokeneilta........ Sorry!! :/ Mä pälpätin mitä sattuu. No, toivottavasti saat kommentteja jotka kuuluu asiaan.... =)
 
osittaisimettäjä
Edelliselle: 3 h:n välein imettäminen on alussa aika harvoin, varsinkin, jos haluaa edistää maidonnousua.

Mäkään en koskaan tuntenut maidon nousua rintoihin. Ts. ei tullut pinkeyttä, en tuntenut herumista. Poika ei sitten kasvanutkaan tarpeeksi täysimetyksellä, joten lisää oli pakko antaa. Oltiin lisämaidon kanssa kuitenkin tosi varovaisia, alussa aina hörppyytettiin ja poika sai aina ennen imeä rintaa niin paljon ja kauan kuin halusi.

Join tummaa olutta ja imetysteetä ja söin fenugreek-kapseleita. En sitten tiedä lisäsivätkö ne yhtään maidon määrää.

Imetys on kuitenkin nyt jatkunut jo 7 kk ja jatkuu toivottavasti ainakin vielä vuoteen asti. Nyt kun poika jo syö muutakin ruokaa, eikä maidon määrästä tarvitse enää stressata, tulee sitä ihan tarpeeksi! Kuulen, kuinka poika imee ja nielee ja maitopisarat vaan suupielistä valuvat! Edelleenkään en kuitenkaan tunne maidon herumista tai rintojen täyttymistä.
 
Meillä on vasta yksi lapsi, mutta maito ei noussut oikeastaan lainkaan. Tai ainakaan mitään nousun tunnetta, rintojen pingotusta ei missään vaiheessa ollut.

Imettäminen ei onnistunut missään vaiheessa, poika ei vain suostunut imemään rinnalla vaikka mitä yritti. Olettaisin, että syynä oli se, että maito ei herunut. Pari tippaa kätilö sai puristettua (kovaa, kyyneleet oli minulla silmissä) rinnanpäähän, mutta ei muuta. Sairaalassa oli pakko antaa lisämaitoa (korviketta), kun jouduttiin valohoitoon keltaisuuden takia.

Aloitin pumppaamisen (väh. 4 h välein) sairaalassa ja jatkoin kotona. Yritin tietenkin aina imettää ennen pumppaamista. Puolitoista kuukautta jaksoin huudattaa poikaa päivittäin imetyksen kanssa, olisinkohan 1-2 kertaa saanut imemään suoraan rinnasta ja n. 5-6 kertaa rintakumin kanssa. Sitten totesin, että nyt riittää imetys, jatkan pelkällä pumppaamisella. Osittain tähän vaikutti myös se, että poika aina puklasi rintamaidot, korvike pysyi paremmin sisällä. Pumppausta jatkoin kunnes poika oli 3,5 kk.

Pelkkä imetys/rintamaito ei missään vaiheessa riittänyt ravinnoksi pojalle, korviketta meni reilun viikon ikäisestä alkaen 80-100 ml kerralla. Pumppaamalla 8 kertaa päivässä n. 30 min kerrallaan kunnon sairaalan sähköpumpulla sain päivässä kasaan alle 2 dl rintamaitoa.

Koko tuon 3,5 kk ajan join imetysteetä ja kotikaljaa, söin fenugreek-kapseleita ja käytin rintaöljyä. Jälkitarkastuksessa 6 vkoa synnytyksestä sain metopram-kuurinkin. Millään näistä ei mielestäni ollut vaikutusta maidon määrään.
 
yhden äiti
Eipä noussut maito täälläkään.

Ihmettelin vaan kun laitoksella muut mammat sano että on niin tuskallista kun maito nousee rintoihin.
Ai jaa ei mulla tuntunut missään mitään..

Lisämaitoa sai heti ekaksi maidoksikin kun jouduin synnytyssalista suoraan leikkuriin.
Sitten imettelin sairaalassa ja eihän se paino noussut vauvalla, lisämaitoa vaan kehiin. Sitten vikana päivänä sairaalassa paino alkoi nousta sen verran vauvalla ilman lisämaitoa että päästiin kotiin.
Mutta kotona jälleen neuvolassa ei painoa ollut tullut.
Sitten otettiin lopullisesti lisänmaito joka imetyksen jälkeiseksi asiaksi ja näin mentiin 4kk jonka jälkeen maito loppui kokonaan.
 
Vaikea kysymys, miksi ei nouse... itse olen kyllä sitä mieltä, että tuo on aivan puhdasta puppua, että jokainen äiti pystyyy imettämään ja kaikilta tulee maitoa kun vaan tiheästi imettää ja ottaa rennosti ja juo ja syö yms.

Kolme vauvaa on nyt testattu, ja maitoa vaan ei heru. On yritetty sellaista, että kaikki konstit kehiin, ja on yritetty ottaa rennosti ja jättää ko. kepposkonstit väliin.

Tuo on helpommin sanottu kuin tehty, että ei vaan anna korviketta. Jos vauvan paino vaan tippuu ja tippuu, niin kenen edun mukaista se on olla antamatta lisämaitoa. Meillä olisi vauvat satavarmasti kuolleet nälkään, jollei olisi annettu lisämaitoa.

Vauva kasvaa maidolla kuin maidolla, ja voi hyvin. Ei se hyvä äitiys ole imettämisestä kiinni missään määrin. Meillä on kaikki vauvat saaneet lisäksi tisua niin kauan ja niin usein kuin ovat halunneet, mutta nälässä en ole alkanut heitä pitämään. Kovasti olisin halunnut imettää, mutta kaikilta se ei hyvästä yrityksestä ja tahdosta huolimatta onnistu.

Tsemppiä kuitenkin sinulle yritykseen, ja olihan tuossa hyviä esimerkkejä, että jollain vielä useamman kuukaudenkin jälkeen alkaa tulla hyvin maitoa.
 
Lehmikki harmaana
Mulla kesti kans molempien lasten kohdalla maidon nouseminen n. 5 päivää. Sairaalassa imetin pahimmillaan 10h putkeen (pienet tauot vain välissä) ja SILTI vauva huusi nälkäänsä, joten lisämaito oli välttämätöntä. Muuten en olisi itse saanut nukkua ja levätä yhtään, mikä on kyllä ihan välttämätöntä rankan synnytyksen jälkeen.

Tämän kakkosen kohdalla olen nyt viimein päässyt täysimetykseen alkuvaikeuksista huolimatta. Homma tuntui alussa todella epätoivoiselta, ja olin vähällä jättää koko imetyksen jo ihan alkumetreillä. Vauva oli tissillä KOKO AJAN ja silti vaan itki...En tiedä sitten onko sillä osuutta asiaan, mutta olen juonut todella paljon (myös kotikaljaa ja imetysteetä) ja suhtautunut koko hommaan jotenkin paljon rauhallisemmin kuin esikoisen kanssa (vaikka siis epätoivoinen olinkin...). Ensimmäiset 6 viikkoa vauva sai tosiaan koko ajan lisämaitoa, mutta sitten se vain jätettiin pois ja huomasimme, että vauva onkin ihan tyytyväinen! Esikoisen kanssa homma ei koskaan toiminut, ja poika olikin osittaisimetyksellä koko ajan.

Halusin kertoa tämän vain rohkaisuna, eli kaikki on mahdollista, vaikka alussa epätoivo meinaakin iskeä harva se päivä


:) Lehmikki
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2007 klo 09:38 Vaniljatäti kirjoitti:
Vaikea kysymys, miksi ei nouse... itse olen kyllä sitä mieltä, että tuo on aivan puhdasta puppua, että jokainen äiti pystyyy imettämään ja kaikilta tulee maitoa kun vaan tiheästi imettää ja ottaa rennosti ja juo ja syö yms.
En ole itse törmännyt kertomaasi väitteeseen. Tutkittua sen sijaan on se, että naisista 98% kykenee imettämään - siis ylipäänsä. Täysimetyksestä ei tuossa sanota halaistua sanaa, vaan että 98 prosentilla naisista maidon muodostumisen voi saada käyntiin. Eri asia tietenkin on, kuinka paljon maitoa alkaa muodostua: toisilla vain pikkutippa, toiset imettävät kaksosia ja luovuttavat maitoa siinä ohessa useita kymmeniä litroja.

Ja sitten on niitä naisia, jotka syystä tai toisesta kuuluvat tuohon kahteen prosenttiin, joilla maidon muodostuminen ei edes lähde käyntiin. Harvinaista, muttei mahdotonta. Onneksi nykyaikana on mahdollista ruokkia vauvaa siitä huolimatta.
 
sinnikäs onnistuja
Meillä oli sama tilanne kuin Lehmikillä: Alkuviikkoina imetin koko ajan ja silti vauva vaan itki. Paino nousi ihan liian vähän, joten määrättiin lisämaidolle. Hörpyytimme lisän ja jatkoin sitkeästi imettämistä.

Lisämaitomäärä kasvoi vähitellen n. 3 dl:aan ja 4-kuisena aloimme maistella soseita. Nyt poika on 6 kk, soseiat syödään jo ihan kunnolla ja mikä parasta, imetys jatkuu edelleen! Soseiden lisäksi poika saa siis kaiken maitonsa rinnasta, mistä olen äärimmäisen onnellinen.

Toivottavsti imetys jatkuisia ainakin sinne 1-vuotiaaksi asti!
 
sinnikäs onnistuja
Edelliseen vielä: Tietenkään emme enää hörpyyttäneet lisämaitoa, kun määrät alkoivat olla desilitraa ja yli! Aventin pullot Newborn-tutilla pitivät huolen, ettei maito tullut pullostakaan liian helpon tuntuisesti.
 
On niitä tapauksia ollut kautta aikojen, että imetys ei ole ottanut onnistuakseen. Ennen vanhaan oli ihan varta vasten imettäjiä, jotka imettivät puolet kylän muksuista :)

Itselläni oli sama juttu, että maito ei ottanut noustakseen mitenkään sairaalassa. Pumppuakin kokeilin ja tulos oli, että mitään ei tullut. Rinnat alkoivat kyllä muutaman päivän jälkeen kuumottamaan ja lopulta sieltä jotain tulikin ja nykyään jo hyvinkin.

Ekan lapseni paino laski sairaalassa yli 10 % ja kotiutuminen viivästyi siitä syystä. Myös keltaisuutta tuli. Lisämaitoa tuputettiin ja sitä annoinkin vaikka yritin mahdollisimman paljon imettää. Toisen lapsen kohdalla jo tiesin oman kroppani ja turvauduin rohkeasti lisämaitoon heti välttääkseni turhan suuren painon laskun, mutta myös joka kerta ennen lisämaidon antamista imetin pitkään. Riippuu toki vauvastakin. Kaikki eivät tyhjää tissiä suostu imuttelemaan vaan yltyvät huutamaan.
 
nipo
MItä meuhkaat? Korvikelapsi on yhdyssana, idiootti!

Ja vaikkei korvike lapselle hyväksi olekaan, niin ei nyt pahaksikaan, ja hyvä että sitä on olemassa, että sillä voidaan täydentää vauvan parasta ravintoa, eli rintamaitoa.

Olisin mielelläni ollut täysimettäjä, mutta maitoa ei tullut tarpeeksi, vaikka tummaa oluttakin join vajaan tölkin päivässä (neuvolassa sanoin juovani kotikaljaa...).
 
nipo
MItä meuhkaat? Korvikelapsi on yhdyssana, idiootti!

Ja vaikkei korvike lapselle hyväksi olekaan, niin ei nyt pahaksikaan, ja hyvä että sitä on olemassa, että sillä voidaan täydentää vauvan parasta ravintoa, eli rintamaitoa.

Olisin mielelläni ollut täysimettäjä, mutta maitoa ei tullut tarpeeksi, vaikka tummaa oluttakin join vajaan tölkin päivässä (neuvolassa sanoin juovani kotikaljaa...).
 

Yhteistyössä