Miksi meillä on niin paljon mielenterveys ongelmia Suomessa?

  • Viestiketjun aloittaja sh-opiskelija
  • Ensimmäinen viesti
"aapee"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28731871:
No sinähän tässä olet kovasti väittämässä, että Suomessa olisi kovasti paljon enemmän mielenterveydenongelmia kuin muissa maissa ja nyt yhdeksi syyksi esität tuon varhaisen päivähoitoon laittamisen. Miksi se on suomalaislapsille haitallista, jos kerran muissa maissa se ei aiheuta lapsille samanlaisia mielenterveydenongelmia kuin suomalaisille? Jos varhainen päivähoidon ja koiulun aloittaminen olisi syynä, eikä silloin Suomessa pitäisi olla paljon vähemmän mielenterveydenongelmia?
Olen koko keskustelun ajan sanonut, että syyt mielenterveysongelmiin ei ole yhteiskunnassa, vaan suomalaisten perusluonteessa, ilmastossa ja kulttuurissa. Siinä, että suomalaiset ovat sisäänpäinsuuntautuneita eivätkä avoimesta kerro läheisilleen huolistaan vaan ne hukutetaan päihteisiin tai tehdään entistä enemmän töitä. Ja kuten moni on tuonut esille, että meillä on hyvin vähän auringonvaloa ja sen takia moni kärsii kaamosmasennuksesta ja d-vitamiinin puutoksesta. Kulttuurista sitten se taas, että alholin käyttö on runsasta ja humalahakuista, mikä masentaa ja pahentaa ongelmia.

Eli yhteiskuntaa en missään nimessä pidä syypäänä vaan minusta meillä on erinomainen ja toimiva järjestelmä, joka pitää huolta kaikkein heikoimmista ja antaa turvaa ihmisille.
 
Keittiönoita
[QUOTE="aapee";28731900]Olen koko keskustelun ajan sanonut, että syyt mielenterveysongelmiin ei ole yhteiskunnassa, vaan suomalaisten perusluonteessa, ilmastossa ja kulttuurissa. Siinä, että suomalaiset ovat sisäänpäinsuuntautuneita eivätkä avoimesta kerro läheisilleen huolistaan vaan ne hukutetaan päihteisiin tai tehdään entistä enemmän töitä. Ja kuten moni on tuonut esille, että meillä on hyvin vähän auringonvaloa ja sen takia moni kärsii kaamosmasennuksesta ja d-vitamiinin puutoksesta. Kulttuurista sitten se taas, että alholin käyttö on runsasta ja humalahakuista, mikä masentaa ja pahentaa ongelmia.

Eli yhteiskuntaa en missään nimessä pidä syypäänä vaan minusta meillä on erinomainen ja toimiva järjestelmä, joka pitää huolta kaikkein heikoimmista ja antaa turvaa ihmisille.[/QUOTE]
Ts emme oikeastaan voi tehdä mitään, jotta asiat muuttuisivat yhtään sen paremmiksi. Paitsi laajentaa geeniperimäämme, syödä enemmän D-vitamiinia ja muuttamalla valoisampiin maihin.

Mä olen vähän eri mieltä, mutta olkoon.
 
"mies"
[QUOTE="aapee";28731900]Olen koko keskustelun ajan sanonut, että syyt mielenterveysongelmiin ei ole yhteiskunnassa, vaan suomalaisten perusluonteessa, ilmastossa ja kulttuurissa.[/QUOTE]

Nähdäkseni kaikessa on korjattavaa mutta eniten meidän ajattelutavassa.
 
Mä kuulun siihen ikäpolveen, jotka laitettiin hoitoon jo 10:kkn iässä ja mua vanhemmat jo 3 kk:n iässä.

Kyllä mä katson että mun henk.koht. ongelmien syntyyn ovat vaikuttaneet muut asiat (esim. se mitätöinti ja muut mun vanhempien ongelmat ) kuin se että mut on laitettua jo nuorena hoitoon.
 
"aapee"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28731980:
Ts emme oikeastaan voi tehdä mitään, jotta asiat muuttuisivat yhtään sen paremmiksi. Paitsi laajentaa geeniperimäämme, syödä enemmän D-vitamiinia ja muuttamalla valoisampiin maihin.

Mä olen vähän eri mieltä, mutta olkoon.
Ai ei voida vähentää päihteiden käyttöä, ottaa d-vitaminia purkista ja opetella positiivisempaa elämänasennetta? Paljon on mitä yksilö ja koko kansakunta voi tehdä ja tekeekin. Ja mitä tulee hyvinvointiyhteiskuntaamme, minä olen siitä ylpeä ja iloinen, mutta sinä saat olla rauhassa toista mieltä, vaikka sinulle asiat kuinka perustelee ja rautalangasta vääntää miksi yhteiskunnassa asiat ovat kuten ovat. :)
 
"aapee"
[QUOTE="mies";28731981]Nähdäkseni kaikessa on korjattavaa mutta eniten meidän ajattelutavassa.[/QUOTE]

Jep samaa mieltä. Asenteita ja ajattelutapaa positiivisemmaksi muuttamalla kaikkein parhaiten.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rähinä-Reetta;28732007:
Varmaan juuri se että ei ole yhteisöllisyyttä. Kyllä mä ainakin mietin, hallitaanko koko maata jonkinlaisella hajoitusperiaatteella. Vanha resptihän se on.
Tää on mun mielestäni tosi "outo" juttu. Silloin kun mä oli vekara, niin me kyläiltiin tosi paljonkin sukulaisten ja tuttujen luona.

Mutta sitten kun mun vanhemmilla rupesi menemään tosi huonosti niin ne kyläilyt vaan jäi. No siihen saattoi olla syynä se että he olivat vuosikaudet esittäneet jotain muuta, eivätkä sitten kestäneet "sitä häpeää" joka olisi tullut kun "salaisuus" olisi tullut julki.

Mä oon vaan miettinyt että helpommalla olisi kaikki päästy jos vanhempani olisivat kestäneet kohdata ongelmansa jo silloin ajoissa. Mutta itsepetos on tosi helppoa...
 
"aapee"
Alkuperäinen kirjoittaja KääKKä de la KääKKä;28732037:
Tää on mun mielestäni tosi "outo" juttu. Silloin kun mä oli vekara, niin me kyläiltiin tosi paljonkin sukulaisten ja tuttujen luona.

Mutta sitten kun mun vanhemmilla rupesi menemään tosi huonosti niin ne kyläilyt vaan jäi. No siihen saattoi olla syynä se että he olivat vuosikaudet esittäneet jotain muuta, eivätkä sitten kestäneet "sitä häpeää" joka olisi tullut kun "salaisuus" olisi tullut julki.

Mä oon vaan miettinyt että helpommalla olisi kaikki päästy jos vanhempani olisivat kestäneet kohdata ongelmansa jo silloin ajoissa. Mutta itsepetos on tosi helppoa...
Juu, tuokin pitää paikkaansa. Ennen lapset oli vapaasti pihalla toisten kanssa ja kävivät naapureiden perheiden kanssa rannalla yms. Nykyään ollaan omissa oloissa ja hoidetaan omat menot, lapsilla saattaa olla tosi paljon harrastuksia pienestä pitäen. Hurjaa.. :p
 
Keittiönoita
[QUOTE="aapee";28732015]Ai ei voida vähentää päihteiden käyttöä, ottaa d-vitaminia purkista ja opetella positiivisempaa elämänasennetta? Paljon on mitä yksilö ja koko kansakunta voi tehdä ja tekeekin. Ja mitä tulee hyvinvointiyhteiskuntaamme, minä olen siitä ylpeä ja iloinen, mutta sinä saat olla rauhassa toista mieltä, vaikka sinulle asiat kuinka perustelee ja rautalangasta vääntää miksi yhteiskunnassa asiat ovat kuten ovat. :)[/QUOTE]
Ei mulle tarvitse vääntää yhtään mitään, koska 10 vuotta sitten ajattelin ihan kuten sinäkin eli että ihmisen oma vika, jos masentuu tai kärsii muista mielenterveydenongelmista. Tässä yhteiskunnassahan ei ole mitään vikaa ja yksilö on vain luuseri omaa syytään, jos tukiverkon läpi putoaa. Sitten aloin tutustumaan niihin tukiverkoston läpi pudonneisiin ja nyt 10 vuotta myöhemmin, 51-vuotiaana, en enää pidäkään tätä meidän yhteiskuntaamme minään onnelana, johon jokaisella yksilöllä on ilo syntyä.

*muoks* ja ihan pikku vinkki: ylimielinen asenne sairaanhoitajalla ei ole kovin hyvä juttu potilaiden kannalta.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
"aapee"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28732089:
Ei mulle tarvitse vääntää yhtään mitään, koska 10 vuotta sitten ajattelin ihan kuten sinäkin eli että ihmisen oma vika, jos masentuu tai kärsii muista mielenterveydenongelmista. Tässä yhteiskunnassahan ei ole mitään vikaa ja yksilö on vain luuseri omaa syytään, jos tukiverkon läpi putoaa. Sitten aloin tutustumaan niihin tukiverkoston läpi pudonneisiin ja nyt 10 vuotta myöhemmin, 51-vuotiaana, en enää pidäkään tätä meidän yhteiskuntaamme minään onnelana, johon jokaisella yksilöllä on ilo syntyä.
Niin kun aloitusviestissä kerroin niin itsekin käytän mielialalääkkeitä ja olen sairastanut masennuksen. Psyykkeen sairaudet ovat sairauksia siinä missä muutkin. Meillä on kuitenkin loistavat lääkärit ja terveydenhuolto ja muutenkin tukea tarjota ihmiselle, kun hän sitä tarvitsee. Minusta se ei ole itsestäänselvyys - Suomeen syntyminen on lottovoitto. Meillä ei tarvitse nähdä nälkää eikä jäädä ongelmien kanssa yksin painimaan, ja sen takia arvostan tätä meidän yhteiskuntaa niin korkealle. Huolimatta siitä, että ollaan hieman melankolinen kansa.
 
Keittiönoita
[QUOTE="aapee";28732111]Niin kun aloitusviestissä kerroin niin itsekin käytän mielialalääkkeitä ja olen sairastanut masennuksen. Psyykkeen sairaudet ovat sairauksia siinä missä muutkin. Meillä on kuitenkin loistavat lääkärit ja terveydenhuolto ja muutenkin tukea tarjota ihmiselle, kun hän sitä tarvitsee. Minusta se ei ole itsestäänselvyys - Suomeen syntyminen on lottovoitto. Meillä ei tarvitse nähdä nälkää eikä jäädä ongelmien kanssa yksin painimaan, ja sen takia arvostan tätä meidän yhteiskuntaa niin korkealle. Huolimatta siitä, että ollaan hieman melankolinen kansa.[/QUOTE]
Voi kuule...ehkä sun kannattaisi tutustua ensin niihin, jotka eivät sinne hoitoon pääse silloin, kun sitä hoitoa tarvitsisivat, vaan joutuvat odottamaan kuukausia ennen ensimmäistäkään terappia-aikaa. Tapaa niitä, joilla ei ole töitä eikä rahaa, mutta joille sen paremmin Kela kuin sossukaan ei kustanna tarpeellista terapiaa. Tapaa niitä, jotka hoitoonpääsyään nopeuttaakseen viiltävät ranteensa auki. Tapaa niitä, jotka kerta toisensa jälkeen odottavat päätöstä sieltä, jotta saisivat päätöksen tuolta, jotta saisivat ehkä päätöksen täältä. Tapaa niitä, joita sairautensa keskellä pallotellaan paikasta toiseen ilman, että mikään taho katsoo näitä ihmisiä kokonaisuutena. Tule sitten kertomaan mulle, miten mainiosti Suomessa on asiat :)

Tai lue edes tämä: Safkaa ja shamanismia
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
  • Tykkää
Reactions: sciurus vulgaris
"aapee"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28732130:
Voi kuule...ehkä sun kannattaisi tutustua ensin niihin, jotka eivät sinne hoitoon pääse silloin, kun sitä hoitoa tarvitsisivat, vaan joutuvat odottamaan kuukausia ennen ensimmäistäkään terappia-aikaa. Tapaa niitä, joilla ei ole töitä eikä rahaa, mutta joille sen paremmin Kela kuin sossukaan ei kustanna tarpeellista terapiaa. Tapaa niitä, jotka hoitoonpääsyään nopeuttaakseen viiltävät ranteensa auki. Tapaa niitä, jotka kerta toisensa jälkeen odottavat päätöstä sieltä, jotta saisivat päätöksen tuolta, jotta saisivat ehkä päätöksen täältä. Tapaa niitä, joita sairautensa keskellä pallotellaan paikasta toiseen ilman, että mikään taho katsoo näitä ihmisiä kokonaisuutena. Tule sitten kertomaan mulle, miten mainiosti Suomessa on asiat :)

Tai lue edes tämä: Safkaa ja shamanismia
Se on totta, että pahoinvointia silti on paljon ja ne jotka putoavat, putoavat usein hyvin alas. Itsekin tunnen omassa lähipiirissä ihmisen kuka on tuon Kallen kaltainen ja meidän omaisten täytyy suoraan sanottuna tehdä työtä sen eteen, että vahdimme ja valvomme, että hoitohenkilöstö käy antamassa kädestä suuhun hänelle lääkkeet (hänellä on skitsofrenia). Se on kauhean surullista ja väärin, mutta nyt olemme ko. hoitotaholle tehneet selväksi, että kerrankin jos lääkkeet jää antamatta ja tämä ihminen niitä ei saa, asia lähtee eteenpäin satavarmasti. Meillä on mielenterveyslaki ja heidän on hoidettava työtehtävänsä, niin minäkin sh-keikkaa tehdessäni tiedän vastuuni joka kerran.

Näitä on ja sen olen huomannut, että jos omaiset eivät pidä sairaan puolia ja tarvittaessa VAADI asioita, niin jos huono tuuri käy ihminen on heikoilla. Silti en sano, että syy on yhteiskunnassa vaan yleisessä välittämisen kulttuurissa (annetaan tilanteiden kärjistyä ja osan porukkaa vaan kärsiä.) Se ei minusta ole yhteiskunnasta kiinni, vaan meistä tavan pulliaisista!
 
"nih"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28732130:
Voi kuule...ehkä sun kannattaisi tutustua ensin niihin, jotka eivät sinne hoitoon pääse silloin, kun sitä hoitoa tarvitsisivat, vaan joutuvat odottamaan kuukausia ennen ensimmäistäkään terappia-aikaa. Tapaa niitä, joilla ei ole töitä eikä rahaa, mutta joille sen paremmin Kela kuin sossukaan ei kustanna tarpeellista terapiaa. Tapaa niitä, jotka hoitoonpääsyään nopeuttaakseen viiltävät ranteensa auki. Tapaa niitä, jotka kerta toisensa jälkeen odottavat päätöstä sieltä, jotta saisivat päätöksen tuolta, jotta saisivat ehkä päätöksen täältä. Tapaa niitä, joita sairautensa keskellä pallotellaan paikasta toiseen ilman, että mikään taho katsoo näitä ihmisiä kokonaisuutena. Tule sitten kertomaan mulle, miten mainiosti Suomessa on asiat :)

Tai lue edes tämä: Safkaa ja shamanismia
sä suosittelet aapeelle tapaamaan tuollaisia ihmisiä..
m'ä suosittelen sua tutustumaan Viron / Venäjän tilanteeseen ja vertailemaan vähän näitä 2 maata..

on meinaan vähän eri tasolla tuo asioiden hoito ja hoitoonpääsy..

Suomi viillät ranteesi - > hoitoon
Viro/venäjä viillät ranteesi-> ei mitään
Suomi joudut lastenkotiin/psyk laitokseen-> siellä saat apua
Viro -> samanlaisen laitoksen kuvissa tunnettu Suomalainen pedofiili istuu pieni poika sylissä...'
Venäjä -> arkipäivää venäjän mt hoidossa jos oot sattunut siihen asti pääsemään että suhun tyrkätään, troppia kilokaupalla ja lukitaan kellariin..

Sä luulet nähneesi jtn mutta suosittelen ihan oikeasti tutustumaan muuhunkin mailmaan, tää kansa on pieni kärpäsen paska tällä pallolla, ja kyllä ollaan jokainen lottovoittajia..

Loppu johtuu itsestään,. saahan jotkut törsättyä ne lottovoitotkin summista riippumatta, kaikki ei vaan voi olla elämän voittajia.-
 
Keittiönoita
[QUOTE="aapee";28732183]Se on totta, että pahoinvointia silti on paljon ja ne jotka putoavat, putoavat usein hyvin alas. Itsekin tunnen omassa lähipiirissä ihmisen kuka on tuon Kallen kaltainen ja meidän omaisten täytyy suoraan sanottuna tehdä työtä sen eteen, että vahdimme ja valvomme, että hoitohenkilöstö käy antamassa kädestä suuhun hänelle lääkkeet (hänellä on skitsofrenia). Se on kauhean surullista ja väärin, mutta nyt olemme ko. hoitotaholle tehneet selväksi, että kerrankin jos lääkkeet jää antamatta ja tämä ihminen niitä ei saa, asia lähtee eteenpäin satavarmasti. Meillä on mielenterveyslaki ja heidän on hoidettava työtehtävänsä, niin minäkin sh-keikkaa tehdessäni tiedän vastuuni joka kerran.

Näitä on ja sen olen huomannut, että jos omaiset eivät pidä sairaan puolia ja tarvittaessa VAADI asioita, niin jos huono tuuri käy ihminen on heikoilla. Silti en sano, että syy on yhteiskunnassa vaan yleisessä välittämisen kulttuurissa (annetaan tilanteiden kärjistyä ja osan porukkaa vaan kärsiä.) Se ei minusta ole yhteiskunnasta kiinni, vaan meistä tavan pulliaisista![/QUOTE]
Mutta kerro mulle, tämän uljaan upean yhteiskunnan edustaja, miksi meillä omaisten täytyy VAATIA? Minullakin on sairaanhoitajan koulutus ja melkein 20 vuotta ehdin työskennellä terveydenhuollossa ennen alan vaihdosta. Minäkin olin joskus idealisti ja kuvittelin, että hoitoon auttamani seinänaapuri ei ole neljän tunnin päästä oveni takana Diapam-resepti taskussa ja ranteet auki viilleltynä. Mutta siellä se vaan oli. Mä voin ihan suoraan sanoa, että välillä turhauttaa tämä meininki, kun hyväosaiset saavat hyvinvointipalvelut ja ne huono-osaiset tipahtavat sellaiseen monttuun, ettei sieltä kukaan ole enää ylös auttamassakaan. Itse koen kuuluvani onnekkaisiin, koska voin käydä just niin usein yksityisellä psykologilla kuin itse haluan. Vaikka joka päivä, jos siltä tuntuu. Mutta läheskään kaikilla ei ole sellaiseen varaa.
 
Keittiönoita
[QUOTE="nih";28732196]sä suosittelet aapeelle tapaamaan tuollaisia ihmisiä..
m'ä suosittelen sua tutustumaan Viron / Venäjän tilanteeseen ja vertailemaan vähän näitä 2 maata..

on meinaan vähän eri tasolla tuo asioiden hoito ja hoitoonpääsy..

Suomi viillät ranteesi - > hoitoon
Viro/venäjä viillät ranteesi-> ei mitään
Suomi joudut lastenkotiin/psyk laitokseen-> siellä saat apua
Viro -> samanlaisen laitoksen kuvissa tunnettu Suomalainen pedofiili istuu pieni poika sylissä...'
Venäjä -> arkipäivää venäjän mt hoidossa jos oot sattunut siihen asti pääsemään että suhun tyrkätään, troppia kilokaupalla ja lukitaan kellariin..

Sä luulet nähneesi jtn mutta suosittelen ihan oikeasti tutustumaan muuhunkin mailmaan, tää kansa on pieni kärpäsen paska tällä pallolla, ja kyllä ollaan jokainen lottovoittajia..

Loppu johtuu itsestään,. saahan jotkut törsättyä ne lottovoitotkin summista riippumatta, kaikki ei vaan voi olla elämän voittajia.-[/QUOTE]
Olet aivan oikeassa, moneen muuhun maahan verrattuna meillä on todella hyvin. Mutta ap nyt hehkuttaa, kuinka hienoa Suomessa on ja kuinka ketään ei jätetä ilman hoitoa ja kaikki saavat kaiken mahdollisen avun.
 
"nih"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28732203:
Olet aivan oikeassa, moneen muuhun maahan verrattuna meillä on todella hyvin. Mutta ap nyt hehkuttaa, kuinka hienoa Suomessa on ja kuinka ketään ei jätetä ilman hoitoa ja kaikki saavat kaiken mahdollisen avun.
Juuh.. mä snaijjaan kyll.
Oikea lause olisi, ketään ei jätetä ilman hoitoa ja kaikki saavat kaiken mahdollisen avun.. JOS osaavat vaatia itse TAI joku muu läheinen osaa.
 
Keittiönoita
[QUOTE="nih";28732215]Juuh.. mä snaijjaan kyll.
Oikea lause olisi, ketään ei jätetä ilman hoitoa ja kaikki saavat kaiken mahdollisen avun.. JOS osaavat vaatia itse TAI joku muu läheinen osaa.[/QUOTE]
Aamen :flower:
 
"aapee"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28732197:
Mutta kerro mulle, tämän uljaan upean yhteiskunnan edustaja, miksi meillä omaisten täytyy VAATIA? Minullakin on sairaanhoitajan koulutus ja melkein 20 vuotta ehdin työskennellä terveydenhuollossa ennen alan vaihdosta. Minäkin olin joskus idealisti ja kuvittelin, että hoitoon auttamani seinänaapuri ei ole neljän tunnin päästä oveni takana Diapam-resepti taskussa ja ranteet auki viilleltynä. Mutta siellä se vaan oli. Mä voin ihan suoraan sanoa, että välillä turhauttaa tämä meininki, kun hyväosaiset saavat hyvinvointipalvelut ja ne huono-osaiset tipahtavat sellaiseen monttuun, ettei sieltä kukaan ole enää ylös auttamassakaan. Itse koen kuuluvani onnekkaisiin, koska voin käydä just niin usein yksityisellä psykologilla kuin itse haluan. Vaikka joka päivä, jos siltä tuntuu. Mutta läheskään kaikilla ei ole sellaiseen varaa.
Minusta on alkanut tuntua (tämän skitsofreenikon ja työkokemusten myötä) että osa ihmisistä leipääntyy työhönsä, eivätkä herää ja reagoi asioihin... Heille on aivan sama mitä tapahtuu niin asenne on "sellaista sattuu, eipä tässä voi muuksi muuttua." Vaikka viranomaisten ja hoitohenkilöstön velvollisuus on huolehtia ihmisestä, ehkäistä ongelmia ja parantaa/kuntouttaa potilas, mutta jotkut ihmiset eivät tajua mennä itseensä tai hakea apua että pystyisivät hoitamaan työnsä KUNNOLLA. Tai lopettaa työn teon, ei siihen kuole.

Tuo epäkohta kai johtuu siitä suomalaisten perusluonteesta ? Täällä ollaan niin masiksessa ja allapäin jatkuvasti. Mutta itse olen ottanut sen linjan, että vien asiat eteenpäin HYVIN herkästi ja teen oman osani sillä tavalla. Kumminkin meillä on kaikki hyvin täällä, kun vain omaisina (ja naapureina!) varmistetaan psyykkisesti sairaan vointi ja hoidon onnistuminen. Se on meidän tehtävä omaisina!
 
"aapee"
[QUOTE="nih";28732215]Juuh.. mä snaijjaan kyll.
Oikea lause olisi, ketään ei jätetä ilman hoitoa ja kaikki saavat kaiken mahdollisen avun.. JOS osaavat vaatia itse TAI joku muu läheinen osaa.[/QUOTE]

peesailen tuota sun aiempaa kommenttia, koska suomi muihin nähden on lintukoto. Ollaan onnekkaita siinä mielessä. Mutta läheisinä meidän on myös huolehdittava heikoimmista, ettei inhimillisiä erehdyksiä tai laiminlyöntejä tule.
 
Keittiönoita
[QUOTE="aapee";28732242]Minusta on alkanut tuntua (tämän skitsofreenikon ja työkokemusten myötä) että osa ihmisistä leipääntyy työhönsä, eivätkä herää ja reagoi asioihin... Heille on aivan sama mitä tapahtuu niin asenne on "sellaista sattuu, eipä tässä voi muuksi muuttua." Vaikka viranomaisten ja hoitohenkilöstön velvollisuus on huolehtia ihmisestä, ehkäistä ongelmia ja parantaa/kuntouttaa potilas, mutta jotkut ihmiset eivät tajua mennä itseensä tai hakea apua että pystyisivät hoitamaan työnsä KUNNOLLA. Tai lopettaa työn teon, ei siihen kuole.

Tuo epäkohta kai johtuu siitä suomalaisten perusluonteesta ? Täällä ollaan niin masiksessa ja allapäin jatkuvasti. Mutta itse olen ottanut sen linjan, että vien asiat eteenpäin HYVIN herkästi ja teen oman osani sillä tavalla. Kumminkin meillä on kaikki hyvin täällä, kun vain omaisina (ja naapureina!) varmistetaan psyykkisesti sairaan vointi ja hoidon onnistuminen. Se on meidän tehtävä omaisina![/QUOTE]
Mä toivotan sulle onnea ja menestystä työssäsi ja toivon, että jaksat tehdä sitä yhtä uskollisena itsellesi ja ihanteillesi eläkeikään asti, vaikka resurssit ja muu ikävä todellisuus melko varmasti tuleekin vastaasi. Itse valitettavasti en siihen pystynyt vaan vaihdoin alaa. Toivon myös, että jaksat myös vapaa-aikanasi pitää huolta läheisistäsi, naapureistasi ja tuot yhteisöllisyyttä myös niille, joilla ei omaisia eikä läheisiä ole. Istut sen laitapuolenkulkijan viereen bussipysäkillä ja kysyt, mitä kuuluu. On aika hämmästyttävää, miten paljon yhteiskunnasta syrjäytyneitäkin ilahduttaa, jos joku ihan tavis edes hetken aikaa aidosti välittää :)
 
"aapee"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28732255:
Mä toivotan sulle onnea ja menestystä työssäsi ja toivon, että jaksat tehdä sitä yhtä uskollisena itsellesi ja ihanteillesi eläkeikään asti, vaikka resurssit ja muu ikävä todellisuus melko varmasti tuleekin vastaasi. Itse valitettavasti en siihen pystynyt vaan vaihdoin alaa. Toivon myös, että jaksat myös vapaa-aikanasi pitää huolta läheisistäsi, naapureistasi ja tuot yhteisöllisyyttä myös niille, joilla ei omaisia eikä läheisiä ole. Istut sen laitapuolenkulkijan viereen bussipysäkillä ja kysyt, mitä kuuluu. On aika hämmästyttävää, miten paljon yhteiskunnasta syrjäytyneitäkin ilahduttaa, jos joku ihan tavis edes hetken aikaa aidosti välittää :)
Kiitos, minäkin tulen suuntamaan ihan muualle eli lastensuojelutyöhön valmistuttua, jos johonkin palkataan psykiatrinen sairaanhoitaja. Sairaalamaailma ei minusta ole kovin inhimillinen potilaille (vanhusten hoito ym) sen enempää kuin hoitajillekaan. Saa nähdä minne sitä päätyy, toivon sinulle myös onnea millä alalla nyt oletkaan. :) En ihmettele ettei sh:n hommat noiden työvuosien jälkeen enää kiinnostaneet. Ja yritän juu olla lähimmäisenä mahdollisimman välittävä ja herkkä reagoimaan, tehdään näillä pienillä teoilla tästä Suomesta parempi paikka!
 
"vieras"
Nyt puhe pulppuaa alkoholiongelmasta - kiitos Wali Hashin | Yle Uutiset | yle.fi

Tämä aihe ja ketju on aivan liian tärkeä haudattavaksi. Eli Nosto.

Alkoholin käytöstä Suomessa ulkomaalaisen silmin, sekä nuorten itsemurhista
Pikkukaupungin itsemurhakierre yritetään katkaista | Yle Uutiset | yle.fi
Aivan järkyttävä tilanne siellä oululaisissa. :( Myös täällä savossa paljon nuoria ja erityisesti nuori miehiä on päätynyt itsemurhaan.. Ihan hirveää. Miten ja millä se saatais loppumaan..!?
 

Yhteistyössä