Miksi monet säälii vuorohoidossa olevia lapsia?

  • Viestiketjun aloittaja Totuus
  • Ensimmäinen viesti
Totuus
Vaikka oikeasti monella lapsella on paljon lyhyemmät hoitopäivät / enemmän vapaata kuin ns. virka-aikaa tekevien lapsilla?

Me ollaan varmaan hyvin keskiverto vuorotyöläisperhe, jossa siis molemmat vanhemmat teemme 3-vuorotyötä. Meidän 5v poika on tällä viikolla hoidossa
tiistaina 6.15-14.30
torstaina klo 20.30-
perjantaihin klo -14.30 asti
lauantaina 13.45-15.30

ma, ke ja su siis kokonaan vapaalla
Yhteensä hoidossa 28t koko viikolla. Ei ole paljoa se, kun vertaa moniin päiväkotilapsiin. Ja tuostakin siis lapsi nukkuu ison osan, kun on yövuoro. Se ei muuten ole niin kamalaa kuin moni luulee. Isä syö lapsen kanssa kotona iltapalan, vie hoitoon, vaihtaa siellä yöpuvun ja harjaa hampaat. Sitten hali ja hyvät yöt. Hoitaja ottaa lapsen, menevät lukemaan lapsen valitseman iltasadun ja hoitaja istuu sängyn vierellä kunnes poika nukahtaa. Poika nukkuu hoidossa aina heräämättä yön, klo 21-7.
 
Itse olen töissä vuoropäiväkodissa ja kyllä ne lasten päivät on pitkiä ja monella vielä yöt pidentää. Kotia pääsee klo 22 ja seuraavana aamuna takasin jne...Todella säälittää välillä, mutta toki parhaamme mukaan hoivaamme näitä lapsukaisia. Omani on hoidossa normipäiväkodissa ja keskimäärin lyhyempiä aikoja kun meidän hoidokit.
 
"vieras"
No onko se sitten kiva aloittaja, kun et näe koskaan miestäsi? Itse ihmettelen, miksi jotkut haluaa vuorot ja lomat siten, ettei näe puolisoaan koskaan eikä pääse viettämään yhdessä perheen kanssa aikaa. Toki tämä on joskus vaan pakko joillekkin, mutta en jaksais päivääkään itse.
 
"vieras"
Monesta normaalipäivää tekevästä vanhemmasta tuo kuulostaa vain aika rajulta viedä pientä lasta yöhoitoon. Itse näen lapsen kannalta parhaana säännöllisen ja ennakoitavan rytmin elämässä. Kun menee hoitoon, niin samat tutut hoitajat ja kaverit ovat odottamassa ja lapsi osaa jo aika pienenä ennakoida milloin vanhemmat ovat tulossa hakemaan. Tämä on erityisen tärkeää pienille. Lapsen luonteesta tietysti riippuu, kuinka hyvin vuoropäiväkoti sopii, mutta varmaan jokaiselle alle kolmevuotiaalle on ainakin aika stressaavaa noin epäsäännöllinen elämä.
 
kröhöm
Lapset tarvitsevat rutiineja ja päivähoidossa joka päivä saman porukan tunteakseen olonsa turvalliseksi. Se että päivähoito on miten sattuu ja kellä hoitajalla sattuu niin ei ole lapsen etu.

Siellä taas kuulee aikuisen edun joka selittelee...
 
kröhöm
[QUOTE="vieras";28194632]Monesta normaalipäivää tekevästä vanhemmasta tuo kuulostaa vain aika rajulta viedä pientä lasta yöhoitoon. Itse näen lapsen kannalta parhaana säännöllisen ja ennakoitavan rytmin elämässä. Kun menee hoitoon, niin samat tutut hoitajat ja kaverit ovat odottamassa ja lapsi osaa jo aika pienenä ennakoida milloin vanhemmat ovat tulossa hakemaan. Tämä on erityisen tärkeää pienille. Lapsen luonteesta tietysti riippuu, kuinka hyvin vuoropäiväkoti sopii, mutta varmaan jokaiselle alle kolmevuotiaalle on ainakin aika stressaavaa noin epäsäännöllinen elämä.[/QUOTE]

Juurikin näin.
 
harmailija
En sääli kaikkia vuorohoidossa olevia lapsia, vain niitä joille tulee yöhoitoa ja ylipitkiä päiviä ja ei ole mitään säännöllisyyttä elämässään.
Juurikin näin. Tiedän lapsia, jotka ovat viikko/viikko systeemillä hoidossa ja kotona. Eli 7 päivää putkeen päiväkodissa ja sitten 7 päivää kotona. En ikinä laittaisi lastani sellaiseen tilanteeseen.

Meidän poika tulee menemään vuoropäiväkotiin, mutta hoitoajat tulee olemaan 9-18 välillä koska emme halua että poika joutuu iltoja/öitä olemaan hoidossa.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja määä;28194896:
no, kumman mä teen?

A: makaan työttömänä kotona

B: Otan vastaan 2 vuorotyön ja vien lapseni vuorohoitoon?

Olen yh Ja mahdollisuudet aika vähissä!
No eiköhän kaikki tajua että joskus tilanne voi olla pakko. Mutta jokainen voi silti yrittää samalla etsiä uutta työpaikkaa jossa paremmin pikkulapsiperheeseen sopivat työvuorot, tai koittaa sopia pomon kanssa että saisi tehdä vaan päivävuoroa esim. Mä ainakin tekisin/teen kaikkeni ettei lapsi joudu epäsäännölliseen vuorohoitoon, yöhoidosta puhumattakaan.
 
säälittää
Vaikka oikeasti monella lapsella on paljon lyhyemmät hoitopäivät / enemmän vapaata kuin ns. virka-aikaa tekevien lapsilla?

Me ollaan varmaan hyvin keskiverto vuorotyöläisperhe, jossa siis molemmat vanhemmat teemme 3-vuorotyötä. Meidän 5v poika on tällä viikolla hoidossa
tiistaina 6.15-14.30
torstaina klo 20.30-
perjantaihin klo -14.30 asti
lauantaina 13.45-15.30

ma, ke ja su siis kokonaan vapaalla
Yhteensä hoidossa 28t koko viikolla. Ei ole paljoa se, kun vertaa moniin päiväkotilapsiin. Ja tuostakin siis lapsi nukkuu ison osan, kun on yövuoro. Se ei muuten ole niin kamalaa kuin moni luulee. Isä syö lapsen kanssa kotona iltapalan, vie hoitoon, vaihtaa siellä yöpuvun ja harjaa hampaat. Sitten hali ja hyvät yöt. Hoitaja ottaa lapsen, menevät lukemaan lapsen valitseman iltasadun ja hoitaja istuu sängyn vierellä kunnes poika nukahtaa. Poika nukkuu hoidossa aina heräämättä yön, klo 21-7.

No kyllä minä säälin lasta, jonka molemmat vanhemmat ovat Ruotsin laivalla töissä. Ovat töissä viikon, jolloin lapsikin on vuorohoidossa koko viikon. Ihmettelen suuresti miksi molemmat vanhemmat ovat samaan aikaan viikkovuoroissa... Eikä vuorohoitolapsilla ole mitään säännöllistä rytmiä..
 
yh
Alkuperäinen kirjoittaja määä;28194896:
no, kumman mä teen?

A: makaan työttömänä kotona

B: Otan vastaan 2 vuorotyön ja vien lapseni vuorohoitoon?

Olen yh Ja mahdollisuudet aika vähissä!
Sulla on oikeus olla siihen saakka kotona kun lapsi on 3. Itse valitsisin mielummin työttömyyden kun vuoropäivähoidon...
 
yh
[QUOTE="...";28194647]Jep, minunkin 2-vuotiaan on ollut pakko sopeutua, kun jäin yksinhuoltajaksi ja isänsä on kuollut. Tälle tilanteelle ei voi yhtään mitään.[/QUOTE]

sulla on oikeus 3-vuotiaaksi hoitaa lasta kotona!
 
harmailija
Alkuperäinen kirjoittaja säälittää;28194948:
No kyllä minä säälin lasta, jonka molemmat vanhemmat ovat Ruotsin laivalla töissä. Ovat töissä viikon, jolloin lapsikin on vuorohoidossa koko viikon. Ihmettelen suuresti miksi molemmat vanhemmat ovat samaan aikaan viikkovuoroissa... Eikä vuorohoitolapsilla ole mitään säännöllistä rytmiä..
Tiedän myös tämmöisen perheen, toiselle vanhemmista tarjottiin firmasta päivätyötä (niin että olisi maissa koko ajan ja lapsille tulisi normaalit hoitoajat) mutta ei halunnut ottaa hommaa vastaan koska ei halunnut olla yksin vastuussa lapsista...
 
määä
[QUOTE="vieras";28194933]No eiköhän kaikki tajua että joskus tilanne voi olla pakko. Mutta jokainen voi silti yrittää samalla etsiä uutta työpaikkaa jossa paremmin pikkulapsiperheeseen sopivat työvuorot, tai koittaa sopia pomon kanssa että saisi tehdä vaan päivävuoroa esim. Mä ainakin tekisin/teen kaikkeni ettei lapsi joudu epäsäännölliseen vuorohoitoon, yöhoidosta puhumattakaan.[/QUOTE]

Voi kun se olisikin niin helppoa.
Ravitola-alalla kun työskentelen....
 
Tiedän myös tämmöisen perheen, toiselle vanhemmista tarjottiin firmasta päivätyötä (niin että olisi maissa koko ajan ja lapsille tulisi normaalit hoitoajat) mutta ei halunnut ottaa hommaa vastaan koska ei halunnut olla yksin vastuussa lapsista...
:O Ei jumalauta..

Mä olen myös ollut töissä vuoropäiväkodissa ja olihan se toisten kohdalla aika karua alle 3 vuotiaiden ryhmässä. Kalle kysyy maanantaina aamulla, että monelta äiti tulee, katson listasta, että kolmelta. Vieressä sitten Maija kysyy samaa, ja joudun vastaamaan, että huomenna päiväunien jälkeen. :/

Meilläkin oli toki niitäkin lapsia, joiden kohdalla vuorohoito mahdollisti juurikin 9-14 päivät. Tosin ne lapset usein olivatkin sitten niitä, jotka eivät oikein päässeet ryhmään sisälle, kun olivat paikalla vain lyhyitä päiviä ja muut lapset olivat ns. miten sattuu.
 
"jenni"
Olen 2vuorotyössä käyvä yh-äiti. Varmasti jos tilanne olisi sellainen että ei olisi näin mahtavaa tukiverkkoa mitä minulla on niin tyttö olisi vuoropäivähoidossa. Eli on tavallisessa päiväkodissa, ja on siellä 3-5 päivää viikossa, yleensä 4, ja hoitoaika on yleensä 6-7h 8h ihan maksimissaan. Mun vapaapäivinä jotka pääsääntöisesti arkena niin on kotona. Kun olen iltavuorossa/ viikonloppuna töissä tyttöä katsoo silloin joko isä, mummut ja papat tai jompikumpi tädeistä. :)
Ei mua vuoropäivähoidossa olevat lapset sinällään säälitä.. Mutta omaani en sinne haluaisi, niin hyvä että meillä onnistuu sitten näin.
 
"mimmii"
Omat lapseni 4 ja 1,5v olivat vuorohoidossa 3kk ja IKINÄ ENÄÄ EN VEISI LWPSIANI SINNE.

Hoitajista näki ettei työ kiinnosta. Lapsilla AINA liian vähän vaatetta ulkona(lapset sai itse päättää pukeutumisesta siellä!), vaikka olin laittanut mukaan joka säälle sopivaa ja useammat vaihtarit. Vanhempi lapsi varsinkaan ei sopeutunut ollenkaan ja itki aina kun vietiin. Tai oikeastaan se itku alkoi jo heti hänen herättyä kotona. (isompi oli ollut ennen vuorohoitoa tavallisessa päiväkodissa)
Öitä lapsemme ei luojan kiitos joutuneet koskaan siellä olemaan.

Kyllästyin huonoon hoitotasoon, otin lopputilin töistä, hain yksvuorotyötä ja pääsin ja lapset meni tavalliseen päiväkotiin. Nyt lapsilla on hyvä olla ja jätän hyvillä mielin lapset sinne työpäiväni ajaksi.
 

Yhteistyössä