Miksi näille avun pyytäjille ei koskaan kelpaa ruokakassi?

  • Viestiketjun aloittaja
  • Ensimmäinen viesti
"äide"
En nyt tiedä tarkalleen mitä aloittaja tarkoittaa. Onko muka kovinkin monelle "avun pyytäjälle" käynyt tarjoamassa ruokakassia. No, ehkä on..

Työssäni olen tekemisissä vähävaraisten tai tilapäisesti ahdingossa olevien ihmisten kanssa. He jonottelevat monta tuntia vesisateessa ja pakkasessa avustuskasseja vaikka usein jäävät ilman kun kassit loppuvat kesken. Koluavat kirppikset ja seurakuntien lahjoitukset kun tarvitsevat jotain. Toki moni polttaa tupakkaa ja se onkin monelle se ainut pahe vaikka toki alkoholistejakin paljon löytyy. Kohta 15 vuotta olen maailman tätä puolta saanut katsella ja jotenkin olen alkanut enemmän ymmärtää sitä pullon kallisteluakin. Elämä on hemmetin kuivaa ja kuluttavaa kun sen sisältö on ruokajonot, kirpparit, lähi Siwa, kirjasto. Edullisesti voi kuntoilla joo kun kiertää lähi teitä ristiin rastiin jos vaan löytyy sopivat kengät. Helposti alkaa kaivata seuraa ja sitähän istuu monesti juuri lähikuppilan terassilla. Tietty siitä hetkestä kyllä alkaa alamäki jota on myös todella vaikea korjata joten tosi huono homma.

Kokemukseni kuitenkin on, että kyllä ne avun tarvitsijat ottaa ihan ilolla sen ruokakassin vastaan. Monella on ylpeys kovilla ja toki mieluummin kävisivät itse rahalla ostamassa kuten muutkin kansalaiset. Alkoholisteilla se raha menis tietty viinaan joten ei niin hyvä idea heille.
Välillä kuitenkin tarvitaan ihan puhtaasti rahaa esim.vaatteisiin, kengiin, bussilippuun, sateenvarjoon yms. Moni toivoisi rahaa velkojen maksuun koska saattaisi näin vielä ehkä päästä jaloilleen elämässä.
 
"Yh-äiti"
Ei myöskään näytä joillekin tulevan mieleen sellainen, että sitä rahaa saatettaisiin tarvita johonkin laskuun. Tai pitäisi hakea puhelimeen puheikaa tai tarvitaan jotakin lääkkeitä esim. särkylääkettä eikä niihin sossusta saa rahaa.
 
"vieras"
[QUOTE="äide";28916209]En nyt tiedä tarkalleen mitä aloittaja tarkoittaa. Onko muka kovinkin monelle "avun pyytäjälle" käynyt tarjoamassa ruokakassia. No, ehkä on..

Työssäni olen tekemisissä vähävaraisten tai tilapäisesti ahdingossa olevien ihmisten kanssa. He jonottelevat monta tuntia vesisateessa ja pakkasessa avustuskasseja vaikka usein jäävät ilman kun kassit loppuvat kesken. Koluavat kirppikset ja seurakuntien lahjoitukset kun tarvitsevat jotain. Toki moni polttaa tupakkaa ja se onkin monelle se ainut pahe vaikka toki alkoholistejakin paljon löytyy. Kohta 15 vuotta olen maailman tätä puolta saanut katsella ja jotenkin olen alkanut enemmän ymmärtää sitä pullon kallisteluakin. Elämä on hemmetin kuivaa ja kuluttavaa kun sen sisältö on ruokajonot, kirpparit, lähi Siwa, kirjasto. Edullisesti voi kuntoilla joo kun kiertää lähi teitä ristiin rastiin jos vaan löytyy sopivat kengät. Helposti alkaa kaivata seuraa ja sitähän istuu monesti juuri lähikuppilan terassilla. Tietty siitä hetkestä kyllä alkaa alamäki jota on myös todella vaikea korjata joten tosi huono homma.

Kokemukseni kuitenkin on, että kyllä ne avun tarvitsijat ottaa ihan ilolla sen ruokakassin vastaan. Monella on ylpeys kovilla ja toki mieluummin kävisivät itse rahalla ostamassa kuten muutkin kansalaiset. Alkoholisteilla se raha menis tietty viinaan joten ei niin hyvä idea heille.
Välillä kuitenkin tarvitaan ihan puhtaasti rahaa esim.vaatteisiin, kengiin, bussilippuun, sateenvarjoon yms. Moni toivoisi rahaa velkojen maksuun koska saattaisi näin vielä ehkä päästä jaloilleen elämässä.[/QUOTE]

Mikä tänään on vialla ihmisten luetunymmärtämisessä? Aloittaja ei puhunut sanallakaan niistä, jotka oikeasti jonottaa siellä leipäjonossa tai asuu kadulla. Aloittaja puhui näistä, jotka palstalla kyselevät, voisiko joku laittaa 50 euroa tilille kun lapset huutaa nälkää, mutta sitten kun ehdotetaan, että tuotaiskin ruokaa rahan sijasta, niin se ei kelpaakaan. Näitä on palstalla viikottain.
 
Oikeasti hädissään
En tiiä lähtikö tää mun avauksesta liikkeelle, mutta sanottakoon nyt kerran vielä, että kyllä kelpaa myös ruoka-apu, kun ruuasta pula on. Mutta eipä sitäkään tosissaan ollu tuomassa ku yks. Muut louskuttaa leukojaan ja kääntää veistä haavassa. Toivottavasti saavat ees hyvän mielen.
 
ja mun käsittääkseni lapsilisät tuli 26. pv ja kuusi lasta, onko ne kaikki yli 17v? eli voisivat asua jo omillaan ja tienata? ihan vaan OT.
Noh, jos joku Lahdessa ruokakassia vailla, pistä yv:tä ja vähän tietojasi ja taustaa ni voin kassillisen halpaa perussafkaa sulle hoitaa tän päivän aikana, jos tulet sen itse hakemaan, keskustan alueella asutaan.
 
"nuuh"
Varutukaa hyvät ihmiset, varautukaa! Aina on jotain cittarin tai säästöhallin euron päiviä tms joista saa jo kympillä parin päivän ruoat varastoon. Makaronia 5 pussia eurolla, jauhelihaa tai lenkkiä eurolla, perunoita&porkkanoita&sipulia alle euron pussi, pakastevihanneksia monta pussia eurolla!!!
Me elettäisiin kuukauden verran pakkasta ja kuivakaappeja tyhjennellen. Maitoa, joguja ja rasvaa joutuisi ostamaan mutta riittää kalat, lihat, peunat yms. Kalat saan kylläkin ihan itse tuosta järvestä joten filettä on aina yllinkyllin. Lihakaupassa (ihan oikeassa lihatukussa) käyn kerran kuussa josta ostan 2-3 kiloa jauhelihaa ja pakastan ne kotona annoksina valmiina. Samalla sieltä tarttuu mukaan broileria tai possua muutama palanen.
Kuivakappissa täytyy olla aina paketin takana paketti, sen olen äidiltä oppinut :)
 
"äide"
[QUOTE="vieras";28916230]Mikä tänään on vialla ihmisten luetunymmärtämisessä? Aloittaja ei puhunut sanallakaan niistä, jotka oikeasti jonottaa siellä leipäjonossa tai asuu kadulla. Aloittaja puhui näistä, jotka palstalla kyselevät, voisiko joku laittaa 50 euroa tilille kun lapset huutaa nälkää, mutta sitten kun ehdotetaan, että tuotaiskin ruokaa rahan sijasta, niin se ei kelpaakaan. Näitä on palstalla viikottain.[/QUOTE]

Käsittääkseni lukutaitoni on ihan ok. Aloituksessa ei missään kohtaa kerrota tällaisista yksityiskohdista. Ajatusten lukutaitoni on vähän huonompi kyllä.
 
jinna
meillä kyllä kelpaisi ruokakassi, mutta sisällössä ei saisi olla kotimaisia viljoja ollenkaan joten se rajoittaa jo tosi paljon. :( ei meille ole mitään iloa eu-kassista, no hernekeitto ja tölkkiliha niissä on nykyään sellaisia joita voidaan käyttää. samoiten leipäjonosta saa harvoin viljattomia tuotteita.
 
Jos joku Seinäjoen lähiseudulla on ruokakassin tarpeessa niin yv:tä vaan mulle. Pystyn tänään tuomaan.

Ja tämä ihan aikuisten oikeesti. Huomenna onnistuu myös mutta taitaa olla tilipäivä aika monella huomenna jotta tarve luultavasti tänään...
 
meillä kyllä kelpaisi ruokakassi, mutta sisällössä ei saisi olla kotimaisia viljoja ollenkaan joten se rajoittaa jo tosi paljon. :( ei meille ole mitään iloa eu-kassista, no hernekeitto ja tölkkiliha niissä on nykyään sellaisia joita voidaan käyttää. samoiten leipäjonosta saa harvoin viljattomia tuotteita.
Laita yv jos seinäjoen lähellä asutte... :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Oikeasti hädissään;28916245:
En tiiä lähtikö tää mun avauksesta liikkeelle, mutta sanottakoon nyt kerran vielä, että kyllä kelpaa myös ruoka-apu, kun ruuasta pula on. Mutta eipä sitäkään tosissaan ollu tuomassa ku yks. Muut louskuttaa leukojaan ja kääntää veistä haavassa. Toivottavasti saavat ees hyvän mielen.
Missäpäin pohjanmaata asutte? itse asun satojen kilometrien päässä mutta jos tarkemmin kertoisit palstalla voisi olla joku lähistöltä.
 
Ei valitettavasti asuta vaan keskisuomessa, mutta tiiätkö tuo sun ystävällisyytesi sai mulle ensimmäistä kertaa tänään hymyn aikaiseksi. :)
Maailma on paha paikka eikä täällä ole aina hyvä olla.
Ei meilläkään mitenkään hyvin rahallisesti aina mene, mutta niin huonosti ei mene, ettenkö pystyisi auttamaan. Haluan auttaa aina kun siihen vain pystyn ja apua vastaan otetaan.

Liian vähän nykyään pidetään toisista huolta. Olen työssäni kuunnellut vanhojen ihmisten ihmettelevän, mihin naapuriapu on kadonnut.

Yksikin kertoi, kuinka joskus vuonna -30 oli hyytävän kylmä talvi, ja naapurin lapset eivät päässeet kouluun kun ei ollut kenkiä. Kylän suutari teki lapsille kengät, että pääsivät kouluun. Lapset sitten taitojensa mukaan kävivät auttamassa suutaria hänen töissään.

Liian paljon ihmisiä on pulassa tänään, eikä monenkaan ylpeys anna periksi avun pyytämiseen. Mä haluan auttaa jos suinkin vaan pystyn.
 
  • Tykkää
Reactions: Pinki
"vieras"
[QUOTE="Yh-äiti";28916201]
Alkoholia toki käytin (ja käytän edelleen) aina joskus, mutta silloin kun siihen oli rahaa ja olin omista menoistani pihistänyt. Ikinä en ruuasta pihistänyt sen takia. Tupakkaa en ole ikinä edes polttanut. Ärsyttävää kun luullaan köyhien olevan juoppoja joilla on aina tupakka suu pielessä.[/QUOTE]

Silloin kun sitä rahaa oli niin olisi nekin rahat säästänyt etkä käyttänyt alkoholiin. Olisit voinut sitten ostaa ruokaa myöhemmin rahapulassa niillä rahoilla.
 
"Yh-äiti"
[QUOTE="vieras";28916367]Silloin kun sitä rahaa oli niin olisi nekin rahat säästänyt etkä käyttänyt alkoholiin. Olisit voinut sitten ostaa ruokaa myöhemmin rahapulassa niillä rahoilla.[/QUOTE]

Niin, että ei köyhä saa mistään nauttia. Etkö osannut lukea, että ruokaa on kyllä aina ollut lapselle. Olisi vain helpottanut jos joku olisi joskus ostanut sitä ruokaa ettei itse tarvitse koko aikaa elää niin tiukasti.

Sun mielestä en varmaan olisi saanut lapsellekaan ostaa karkkia ikinä.
 
Oikeasti hädissään
Alkuperäinen kirjoittaja hö;28916342:
Missäpäin pohjanmaata asutte? itse asun satojen kilometrien päässä mutta jos tarkemmin kertoisit palstalla voisi olla joku lähistöltä.
Asun niin pienellä paikkakunnalla, että en halua sitä täällä mainostaa. Huomenna sen tietäisi jo lähikaupassa joku. Ja sitä en halua. Niitä oikeita auttajia kun täällä on vähemmän, ilkeilijöitä senkin edestä :( eikä meillä ole kuutta lasta vaan neljä. Aikuisetkin syö. Tai siis nyt ei syö, mutta yleensä. Lapsilisät ei tuu mulle.
 
"tiia"
Alkuperäinen kirjoittaja Oikeasti hädissään;28916434:
Asun niin pienellä paikkakunnalla, että en halua sitä täällä mainostaa. Huomenna sen tietäisi jo lähikaupassa joku. Ja sitä en halua. Niitä oikeita auttajia kun täällä on vähemmän, ilkeilijöitä senkin edestä :( eikä meillä ole kuutta lasta vaan neljä. Aikuisetkin syö. Tai siis nyt ei syö, mutta yleensä. Lapsilisät ei tuu mulle.
Kelle ne lapsilisät menee?jos ne 4 lasta asuu teidän kanssa kerran.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Oikeasti hädissään;28916434:
Asun niin pienellä paikkakunnalla, että en halua sitä täällä mainostaa. Huomenna sen tietäisi jo lähikaupassa joku. Ja sitä en halua. Niitä oikeita auttajia kun täällä on vähemmän, ilkeilijöitä senkin edestä :( eikä meillä ole kuutta lasta vaan neljä. Aikuisetkin syö. Tai siis nyt ei syö, mutta yleensä. Lapsilisät ei tuu mulle.
Mä laitoin sulle yv:s että avaa tilapäinen tili s-kauppaan, sen saa mun mielestä käyttöön saman tien. Ja sulje heti ku saat rahaa... Siitä vois olla apua niin ettei kukaan sua tunnista :)
 
Rollolainen
Alkuperäinen kirjoittaja Oikeasti hädissään;28916434:
Asun niin pienellä paikkakunnalla, että en halua sitä täällä mainostaa. Huomenna sen tietäisi jo lähikaupassa joku. Ja sitä en halua. Niitä oikeita auttajia kun täällä on vähemmän, ilkeilijöitä senkin edestä :( eikä meillä ole kuutta lasta vaan neljä. Aikuisetkin syö. Tai siis nyt ei syö, mutta yleensä. Lapsilisät ei tuu mulle.
yhden päivän kyllä pärjää kympilläkin, kun ostaa makaroonipaketin tai kaksi sit jauhelihaa ja kanamunia jääkin ntäsät vielä. sillä saa sen maidon. tällä pärjää huomiseen. ja jotkut pikkukaupat usklatavat vakiasiakkailleen antaa velaksi 10-20e edestä. uskalla kysyä!
 
-
[QUOTE="Yh-äiti";28916415]Niin, että ei köyhä saa mistään nauttia. Etkö osannut lukea, että ruokaa on kyllä aina ollut lapselle. Olisi vain helpottanut jos joku olisi joskus ostanut sitä ruokaa ettei itse tarvitse koko aikaa elää niin tiukasti.

Sun mielestä en varmaan olisi saanut lapsellekaan ostaa karkkia ikinä.[/QUOTE

Voi voi... mutta, jos sä olisit ajatellut pidemmälle ja pistänyt alkoholiisi käyttämät rahat vaikka purkkiin, niin sulla olis jotain säästössä pahan päivän varalle.
 

Yhteistyössä