Miksi naisia ei kiinnosta roskakuskin työ?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
"Urbaser Oy:n kolmestasadasta kuljettajasta suomessa on tällä hetkellä naisia alle viisi prosenttia. Suuri osa kuljettajista on siis edelleen miehiä. Yritys ajaa pääkaupunkiseudulla muun muassa HSY:n eli Helsingin seudun ympäristöpalveluiden jätekuljetuksia.

”Naisten määrä on ollut nousussa ja toivommekin heitä enemmän alalle. Aiemmin heitä ei ollut juuri lainkaan”, Urbaser Oy:n kuljetusesimie Miko Petäjäinen kertoo."

https://www.hs.fi/kaupunki/vantaa/art-2000006110111.html
 
vierailija
Vastikään oli AKT:n lehdessä oikein kansikuvajuttu naispuolisesta roskakuskista. Ihan kiva, että yrittävät rekrytä enemmän naisia. Nykyään kuitenkin autot ovat hyvillä säädöillä varustettuja ja roskikset alkavat olla toimivilla pyörillä rullaavia, niin kyllä siinä hommassa pärjää.

En tiedä miten se oikeasti menee, mutta sellaisen kuvan olen saanut, että työpäivä päättyy kun reitti on ajettu. Eli vähän niin kuin urakkaporkkana rakennettu sisään. Se on aika hyvä etu, jos ei ajosuunnittelija ole tehnyt reittejä liian tiukoiksi. Päivät kuitenkin alkavat aikaisin aamulla, niin siinä voi jäädä hyvin vapaa-aikaa iltoihin. Pekkaset lie kuuluvat alaan ja palkka on varmaan ihan ok.
 
vierailija
Mitä roskakuski tienaa? Ja tarkoitan mitä tienaa suunnilleen perustyöajalla.

Usein kun kerrotaan jostain "miehisen" ammatin korkeasta palkasta, se perustuu siihen, että siellä väännetään pitkää vuoroa, iltaa ja yötä ja/tai vielä viikonloppuja ja juhlapyhiä.

Se ei oo sitten sama asia. Peruspalkkaa siis tarkoitan.

Itse voisin vaikka harkita. Tuli aikoinaan ajettua C-kortti, en sit tiä saako tuommoista jo sillä ajaa.
 
r0s
Mulla ei oo korttia siihen mutta myönnän että olen joskus ajatellut että pitäisi ajaa koska sit voisi vaikka just roskakuskiksi.

Mulla on hyvä hajuaisti mutten kovin helposti ala voimaan pahoin vaiks haisisi kaamealle. Se on ehkä syy, miksi jotkut eivät alalle halua.
 
vierailija
Mitä roskakuski tienaa? Ja tarkoitan mitä tienaa suunnilleen perustyöajalla.

Usein kun kerrotaan jostain "miehisen" ammatin korkeasta palkasta, se perustuu siihen, että siellä väännetään pitkää vuoroa, iltaa ja yötä ja/tai vielä viikonloppuja ja juhlapyhiä.

Se ei oo sitten sama asia. Peruspalkkaa siis tarkoitan.

Itse voisin vaikka harkita. Tuli aikoinaan ajettua C-kortti, en sit tiä saako tuommoista jo sillä ajaa.
Oisko joku 13€ tunti?
 
Mitä roskakuski tienaa? Ja tarkoitan mitä tienaa suunnilleen perustyöajalla.

Usein kun kerrotaan jostain "miehisen" ammatin korkeasta palkasta, se perustuu siihen, että siellä väännetään pitkää vuoroa, iltaa ja yötä ja/tai vielä viikonloppuja ja juhlapyhiä.

Se ei oo sitten sama asia. Peruspalkkaa siis tarkoitan.

Itse voisin vaikka harkita. Tuli aikoinaan ajettua C-kortti, en sit tiä saako tuommoista jo sillä ajaa.
Rehellinen huomio. (y) Naisen "80 senttiä" kertyy usein mukavana työaikana tehdyistä lyhyistä työpäivistä kevyttä sisätyötä.
 
Oikeaa elämää
Vielä enemmän mua mietityttää, että miksi naisia ei kiinnosta roskakuskit. Mikä tahansa alipalkattu konttorirotta menee ohi.
Mä olen seurustellut muutaman kuukauden roskakuskin kanssa. Miehen ammatilla ei ollut mitään tekemistä suhteen päättymisen kanssa. Mies oli yksinkertaisesti itseään täynnä oleva kusipää joka mun selän takana viestitteli koko ajan muiden naisten kanssa.

En ole valinnut seurustelukumppaneitani ammatin tai palkan perusteella. Nykyinen aviomies on tehtaalla töissä eli ihan perusduunari on hänkin.
 
Rehellinen huomio. (y) Naisen "80 senttiä" kertyy usein mukavana työaikana tehdyistä lyhyistä työpäivistä kevyttä sisätyötä.
Totta, senkin huomasi 12h päivissä ettei lapsistaan tiennyt juuri mitään. Kun teki pitkiä jaksoja, niin lopulta neuvolassa jäi tuijottamaan sitä tätiä, kun ei osannut vastata kysymyksiin: lempiväri, leikit, mitä tekee päivän aikana.. Karu herätä todellisuuteen. (n)
 
vierailija
Niin just. Otetaan vaikka lähihoitaja esimerkiksi. Kevyttä sisähommaa
Mun mielestä naisen euro on 80 senttiä on aika valheellinen väite. Jossain tutkimuksesssa kai laskettiin, että todellisuudessa se on kaikki huomioiden 97 senttiä. Eli toki tuossakin on parantamisen varaa.

Mutta se on totta, että ilman naisia homma ei pyörisi ja heidän vastuunsa perheestä on LÄHES AINA huomattavasti isompi. Monet rakenteet yhä haittaavat paljon naisia jne... Mutta on myös paljon ympäristöjä, joissa naisilla on periaatteessa samanlaiset mahdollisuudet kuin miehillä.

Asia ei ole yksinkertainen millään muotoa.
 

Yhteistyössä