Miksi niin moni pienituloinen...

  • Viestiketjun aloittaja Tarkkarahoistaan
  • Ensimmäinen viesti
Tarkkarahoistaan
...laittaa niin kauheasti rahaa elektroniikkaan yms. Lasken itseni pienituloiseksi, viimeisen vuoden aikana nettotulomme ovat olleet n. 3000 euroa (koostuu miehen palkasta, lapsilisistä ja kotihoidontuesta). Tulomme nousevat kun menen syyskuussa takaisin töihin. Mutta ainakin siihen saakka olemme hyvinkin pienituloisia.

Suurin osa ystävistäni kuuluu suunnilleen samaan luokkaan. Ihmettelen, että niin moni esim. pistää kännykkään jotain 600-700 euroa. Osamaksulla tai vastaavalla tuommoisia ostelevat. Itse en voi käsittää. 200 eurolla saa jo LÄHES vastaavan puhelimen, miksi ihmeessä pitää KÖYHÄN törstätä moiseen.

Sama se on sitten siinä, että raha syydetään autoon, pleikkareihin jne. ja sit asutaan vuokralla. Itse panostamme siihen, että asumme omassa.
 
Todellisuutta
Ei silloin ole pienituloinen jos nettotulot on 3000€/kk. Meillä nettotulot kahdella työssä käyvällä yhteensä n.2800 ja kaksi lasta. En pidä meitä pienituloisina.

Kun olin opiskeleva yhden lapsen yh niin tuloni olivat n.1100€/kk ja silloin olin todella pienituloinen. Tuosta summasta piti maksaa kaikki aina vuokrasta lähtien.
 
vierailija
Kituuttaminen sumentaa ajattelua. Tuntuu ettei mihinkään koskaan ole varaa, niin "kerrankos" sitä minäkin haluan ostaa kunnollisen! (Ja itku tulee viimeistään kun se uusi kännykkä tippuu....)
Sama vain toistuu usein.... "ikinä ei ole kunnon vaatteita, ikinä ei ole kunnon laukkua, ikinä ei ole varaa käydä kampaajalla (säästän ja ostan joka kuukausi hiusväriä 25€ ja käyn kampaajalla), ikinä ei ole rahaa käydä elokuvissa, jne jne

Kun on kunnolla rahaa tilillä, nii on henkisesti helpompi olla. Ei tarvitse tuhlata kun tietää että saa sitten halutessaan kuitenkin ostaa sen mitä haluaa.
 
Fantzu
Mä en laita mihinkään. Raha menee pakollisiin asumiskuluihin, ruokaan ja työmatkakuluihin. Joskus ostan jotakin vaatetta halvalla.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
vierailija
En pidä teitä pienituloisina. Meidän tulot yhteen laskettuna jää alle 2000€/kk, kun minä opiskelen ja mieheni hoitaa 2-vuotiasta kotona tehden iltaisin vielä töitä n. 4 tuntia. En silti pidä tätäkään elämää köyhänä. Joka penniä ei tarvitse laskea, ja säästöönkin jää. On kai paljolti itsestä kiinni, mihin rahat menee.
 
vierailija
No mut on se silti naurettavaa, että edes tavallinen ihminen pistää kännyyn jotain 500-700 euroa. Mutta toki kukin taaplaa tyylillään.

3000 euroo on mun mielestä kyllä aika pienituloinen perhe, mut ei kauheen heikosti kun toinen on kotihoidontuella.

Meillä tuli pariskuntana opiskelija-aikana 2000-luvulla rahaa 500 euroa bruttona opiskelijakuukausina kun asuimme ilmaseksi.
 
Heluna77
Tässä on kans yks iso vääryys mitä ei oteta huomioon. Nimittäin töissä käyvät saa töistä monia muitakin etuja kuin palkan. Työterveyspalveluja ja yleensä edullista ruokaa.

Sitten yleensä niillä jokka muutenkin tienaa enmpi on kännykäetua ja autoetua. Että tuntuu että nää edut kans kasvaa.

Munkin ex-naapurimuija aina valitti, että "kaikki luulee, että tienaa paljon ku mies on pomo, mutta se tienaa VAAN 3200 euroa!" Ja ihanku se ei olis riittäny nii äijä sai aina kännykän ja puhelinedun duunista. Ja firman autolla ajeli ilmaseksi jne....
 
vierailija
Tässä on kans yks iso vääryys mitä ei oteta huomioon. Nimittäin töissä käyvät saa töistä monia muitakin etuja kuin palkan. Työterveyspalveluja ja yleensä edullista ruokaa.

Sitten yleensä niillä jokka muutenkin tienaa enmpi on kännykäetua ja autoetua. Että tuntuu että nää edut kans kasvaa.

Munkin ex-naapurimuija aina valitti, että "kaikki luulee, että tienaa paljon ku mies on pomo, mutta se tienaa VAAN 3200 euroa!" Ja ihanku se ei olis riittäny nii äijä sai aina kännykän ja puhelinedun duunista. Ja firman autolla ajeli ilmaseksi jne....
Ei niistä firman eduista kannata ihan noin vihreäksi vetää. Se työsuhdeautokin maksaa, samoin työsuhdepuhelin. Eivät ne ilmaisia ole.
Ja se, että joku on valinnut alan jolla palkka on kohdallaan, on työssään hyvä ja mahdollisesti opiskellut pitkään niin onko se sinulta jotenkin pois? Olisit itse tehnyt samoin.
 
Heluna77
Ei niistä firman eduista kannata ihan noin vihreäksi vetää. Se työsuhdeautokin maksaa, samoin työsuhdepuhelin. Eivät ne ilmaisia ole.
Ja se, että joku on valinnut alan jolla palkka on kohdallaan, on työssään hyvä ja mahdollisesti opiskellut pitkään niin onko se sinulta jotenkin pois? Olisit itse tehnyt samoin.
Paskat se mitään pitkään opiskellu oo. Kaikki koulut jäi kesken aikoinaan ja ihan hunningolla oli vuosikausia. Sitten pääsi kiinni tohon duuniin ja jollain ilveellä nousi pomoksi.

Silti pitää aina jossain sivulauseessa heittää, että "kun nuorena yliopistossa blaa blaa..." Eli huinaillu siellä akateemisessa vapaudessa 90-luvulla ja ei tosiaan mitään paperia käteen saanut.
 
TsaiJaiJai
Kyl mäkin oikeesti ihmettelen minun työkaveriani. Eli yh-äiti, tämmösessä perusduunarihommassa. Samat suunnilleen tienataan, bruttona 2300 osapuilleen kuussa. Vähän ylitöistä päälle. Joo, ihan ok palkka tästä duunista, mutta ei nyt kauheen isotuloseksi voi sanoa.

Kolme lasta sillä on. Naisella ikää 35v. Vuokralla asuu, vaikka olis voinu oman kämpän ostaa. Aina on uusimmat kännyt ja autokin suht. uusi. Kuukausimaksulla mennään ja aina rahat loppu. Ihmekkös tuo kun pitää elektroniikkaa ostaa korollisella osamaksulla. Aivan vitun tyhmää.

Ja kuitenkaan se sillä kännykällä ei tee yhtään mitään sen ihmeellisempää kuin minä omallani. Ei vaan voi tajuta, että miksi hassaa rahaa tommoseen.
 
Tuhmeliini84
Se nyt on vaan niin, että keskimäärin pienituloiset on vähän yksinkertaisempia. Ja keskimäärin niihin juuri uppoaa tämmöisten tuotteiden markkinointi. Sitten aatellaan, että muka tarvittis sen 700 euron kännykän. Kaikki rahat menee kulutukseen, mitään ei säästy. Köyhänä ollaan koko ajan ja auta armias jos tulee takaisku, sitten ollaan kusessa.

Mullakin töissä oli määräaikaiseina semmoinen nainen, jolla pari lasta ja vuosikausien pätkäduunihistoria (paskalla palkalla). Suht. hienolla Volvolla ajeltiin ja IPhone sillä oli. Ja sitten aina piti sen miehen kanssa säätää, että onko tilillä joku 20 euroo. Autoo tankattiin aina 20-30 eurolla ja muuta lyhytnäköistä. Hohhoijaa...
 

Yhteistyössä