Miksi nykyään kerrotaan julkisen puolen ultrissa sukupuoli? Kun vielä vuonna 2007 ei kerrottu missään.

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"mamm"
kyllä niitä ennenki kerrottiin. mulle ei viime vuonna kerrottu vasta kun ihan lopussa kun lääkäri synnytystapa-arviossa ultras ja kaikki on ihmetelly miksi ei rakenneultrassa muka kertonu.
 
"heh"
No meillekin sanottiin aikoinaan että HUS:issa on tehty periaatepäätös että ei kerrota vaikka näkyisi mutta meille kyllä kerrottiin. Eli riippui täysin ultraajasta, jotkut kertoi jotkut ei. Nykyisestä käytännöstä ei ole tietoa.
 
"Neith"
riippuu ultraajasta kertooko, ja siitä että näkyykö se sukupuoli..

mulle kerrottiin v.2007 että eivät mielellään kerro kun vanhemmat ovat valittaneet vääristä arvioista ja jotkut ovat jopa yrittäneet saada sitten keskeytystä jos on tulossa "väärää" mallia..
siksi meiltä tarkisteltiin että vaikuttaako mihinkään ja miksi halutaan tietää
 
"aloittaja"
Julkinen ja virallinen linja oli, että ei saa kertoa, joidenkin sairaaloiden seinällä oli oikein plakaatit, että sukupuolta ei kerrota ultrissa! Ei mullekkaan kerrottu, ku olin raskaana 06-07.

Nyt ku olin raskaana toisen kerran 09, niin mulle selvisi, että nuo säännöt on kumottu.
 
"vieras"
Varmaan siksi, että jos sitä nyt kysytään niin miksi eivät sanoisi? Onhan se nyt vähän hassua, ettei sanota, vaikka tiedettäis.

Odotin lasta v.2008 ja kysyin rakenneultrassa sukupuolta, ultraaja sanoi että todennäköisesti tyttö mutti 100% varma ole. Rv. 30 olin 4D-ultrassa äitipolilla (liian lapsiveden takia) ja siellä lääkäri kysyi meiltä, tiedetäänkö kumpi tulee ja kun kerroin että tyttöä lupailtiin niin varmisti sen, että tyttöhän se sieltä tulee.
 
"mamm"
[QUOTE="mamm";22776213]kyllä niitä ennenki kerrottiin. mulle ei viime vuonna kerrottu vasta kun ihan lopussa kun lääkäri synnytystapa-arviossa ultras ja kaikki on ihmetelly miksi ei rakenneultrassa muka kertonu.[/QUOTE]

siis mitä minä höpötän, vielä ei ole vaihtunu vuosi, tarkoitan viime maaliskuussa:D
 
"vieras"
[QUOTE="aloittaja";22776238]Kyllä julkinen ja virallinen linja oli se, että sukupuolta ei kerrota! Kävin siitä monet monituiset nettikeskustelutkin aikanaan.[/QUOTE]

No anteeksi nyt vaan mutta ei ainakaan mun tuntemissa piireissä. Täälläpäin kerrottiin kaikille, tutut ovat tietäneet jo vuonna 2004 kumman saa. Ja ihan julkisella puolella. Toisissa kaupungeissakin asuvat tutut ovat saaneet myös tietää jo vuonna 2004. Eli ainakin mun laajan ystävä ja sukulaispiirin sisällä ollaan viimeiset 6 vuotta ainakin kaikki saatu tietää sukupuoli kun ollaan kysytty. Ja tänä aikana on 4 eri kaupungissa synytynyt yhteensä 18 vauvaa joista kaikista on kerrottu julkisella puolella sukupuoli eikä yksikään ultraaja ole sanonut et ei saa kertoa.
 
Tässäkin taisi olla aikanaan isoja eroja eri paikkakuntien välillä.
Itsellä neljäs lapsi tulossa ja kyllä kaikista on sukupuoli kerrottu, myös vuosina 2006 ja 2007Tosin kyllähän aina on korostettu sitä, että se on kuitenkin vain suuntaa-antava...
 
[QUOTE="aloittaja";22776238]Kyllä julkinen ja virallinen linja oli se, että sukupuolta ei kerrota! Kävin siitä monet monituiset nettikeskustelutkin aikanaan.[/QUOTE]

Näin mäkin olen kyllä asiasta kuullut, mutta mulle silloin kerrottiin silti. Tosin oli jo iäkkäämpi ultraaja joten jos sillä oli enempi varmuutta lähteä sanomaan? Ja nyt kun muistelen niin kyllähän se kysyi että vaikuttaako asia jotenkin ja miksi haluan tietää. Vastasin muistaakseni että olen malttamaton luonne.
 
"mä vaan"
Mulle on kerrottu joka kerta vuonna 2000, 2002, 2007 ja 2008 julkisen puolen ultrissa. Kaippa se riippuu ultraajasta, ja vauvan asennosta. Viimesimmässä raskaudessa multa kysyttiin, haluanko tietää sukupuolen kun se näkyy erittäin selvästi, mutta en halunnut, halusin ees kerran säilyttää jännityksen loppuun saakka. :D
 
"sama"
[QUOTE="aloittaja";22776281]No Helsingissä oli käytäntö, että ei saa kertoa. Näin se oli. Tiedän itse, koska koin sen ja purnasin siitä aikoinaan netissä.[/QUOTE]

Eli helsinki = koko suomi? Edelleen kyllä väitän vastaan mutta hyvä ystävä joka synnytti helsingissä vuonna 2004 sai julkisella puolella tietää odottavansa poikaa. Ihan mukisematta kerrottiin.
 
..
[QUOTE="eve";22776241]hussin alueella on uusittu koneet,ne on tarkempia nykyään[/QUOTE]

Ja Hus myös laskuttaa ultrista, koska niissä saa kysyä kysymyksiä eli ei ole pelkkää "seulontaa". Vaikka saman palvelun saa ymmärtääkseni useimmissa muissa sairaaloissa ilmaiseksi. Eli olisi aika tekopyhää laskuttaa ultrasta ja olla kertomatta sukupuolta, kun kerran maksamisen peruste on se, että saa kysyä kysymyksiä ultraajalta.
 
???
[QUOTE="aloittaja";22776281 begin_of_the_skype_highlighting**************22776281******end_of_the_skype_highlighting]No Helsingissä oli käytäntö, että ei saa kertoa. Näin se oli. Tiedän itse, koska koin sen ja purnasin siitä aikoinaan netissä.[/QUOTE]


Jaa. Mulla on ihan kättärillä kerrottu jo vuonna 96. Sekä 04 ja 05. Aina on kysytty että haluanko tietää.
 
tiedossa
Meille on kerrottu julkisella puolella sekä 2005 että 2007. Riippuisko siitäkin, miten selvästi näkyy? Että jos ei näy niin selvästi ultraajalle niin ei lähde arvailemaan? Meillä on vissiin molemmat erottanut hyvin, kun on ihan ultraaja kysynyt molemmilla kerroilla rakenneultrassa että halutaanko tietää sukupuoli?
 
P0P
[QUOTE="Neith";22776225]

mulle kerrottiin v.2007 että eivät mielellään kerro kun vanhemmat ovat valittaneet vääristä arvioista ja jotkut ovat jopa yrittäneet saada sitten keskeytystä jos on tulossa "väärää" mallia..
[/QUOTE]

!!!!! Siis apua. Mä olen kuullut vaan sen kesymmän version, että ultranneita kätilöitä ja lääkäreitä on sitten tyyliin haastettu oikeuteen synnytyksen jälkeen, kun ei tullutkaan sitä mitä piti, ja lastenhuoneet on maalattu "väärällä" värillä tai pikkuista poikaa onkin ollut odottamassa kaapillinen ppinkkejä mekkoja. Mutta tuo että on yritetty saada keskeytystä sukupuolen takia, ei hyvänen aika.

Meille v. 09 Tampereella ultraaja ei alkanut ajanpuuteen vuoksi erityisesti yrittää saada jalkovälistä hyvää kuvaa, vastaanotottoajat olivat aikataulusta myöhässä ja halusi meidät vaan nopeasti ulos. Sanoi kuitenkin, ettei nähnyt pojan merkkejä, ja tyttöhän se sitten olikin. Kävimme omakustanteisesti 4 D:ssä varmistamassa asian muutaman viikon päästä rakenneultrasta ja tuolloinkin lääkäri sanoi vain että "tuossa se nyt näkyy" ja itse piti todeta että "eli tytöltä näyttää", johon lääkäri että "no tytöltä". Ei kai uskaltanut sanoa varmaksi, kun pelkäsi haastetta, jos meneekin pieleen. :D
 
Vuosina 98, 00 ja 03 kysyttiin heti, että haluanko tietää sukupuolen ja pyydettäessä se myös kerrottiin. Mutta vuonna 2009 ei kerrottu pyynnöstä huolimatta, tosin myöhemmällä kontrollikäynnillä olisi toinen lääkäri suostunut kertomaan muttei saanut sopivaa näkymää.
 

Yhteistyössä