Miksi ostaa pienille tytöille luistimia, joissa on kärkipiikit...?

  • Viestiketjun aloittaja Huom harmaana
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";22927265]Osaako lapsesi luistella oikein eli sivupotkuilla vai käyttääkö piikkejä itsensä eteenpäin vetämiseen?[/QUOTE]

Mulle kysymystä ei kohdistettu, mutta en viime vuosina ole nähnyt ulkojäillä lainkaan näitä piikkivetäjiä.
 
tyttöjen luistimet
[QUOTE="noh";22926958]Meillä tyttö halusi tyttöjen luistimet, käytössä myös hokkarit.[/QUOTE]

Meuilläkin tyttärelläni ja itselläni ollut kaunarit. Niillä luistellaan eri kuin hokkareilla ja voidaan tehdä kuvioitakin tai ainakin harjoitella. Hokkareilla luistellaan etukenossa ja kaunareilla toisin.
 
Mulle kysymystä ei kohdistettu, mutta en viime vuosina ole nähnyt ulkojäillä lainkaan näitä piikkivetäjiä.
Ihme juttu että joitain kiinnostaa näin paljon ihan vieraiden lasten luistelutekniilkka. :D Itsekään en piikeillä liikkuvia lapsia ole juurikaan nähnyt, piikki on omasta mielestäni suorastaan hankalaa iskeä jäähän vauhdinottomielessä. :D Lisäksi kaunoluistimilla on tosiaankin helpompi ja ketterämpi liikkua kuin tavan hokkareilla. Terät ovat tosiaan erilaiset. :)
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja tyttöjen luistimet;22927316:
Meuilläkin tyttärelläni ja itselläni ollut kaunarit. Niillä luistellaan eri kuin hokkareilla ja voidaan tehdä kuvioitakin tai ainakin harjoitella. Hokkareilla luistellaan etukenossa ja kaunareilla toisin.
Itselläni on myös kaunoluistimet, yhtäkään hyppyä tai kuviota en niillä osaa tehdä eli niistä piikeistä ei minulle ole ollut mitään iloa =)
 
"vieras"
Ihme juttu että joitain kiinnostaa näin paljon ihan vieraiden lasten luistelutekniilkka. :D Itsekään en piikeillä liikkuvia lapsia ole juurikaan nähnyt, piikki on omasta mielestäni suorastaan hankalaa iskeä jäähän vauhdinottomielessä. :D Lisäksi kaunoluistimilla on tosiaankin helpompi ja ketterämpi liikkua kuin tavan hokkareilla. Terät ovat tosiaan erilaiset. :)
Minua kiinnostaan vain oman lapseni oikea luistelutekniikka ja niinpä hänelle ostetaan hokkarit.
 
"Juh"
Meillä tyttö 5v. luistelee kärkipiikillisillä, koska harrastaa taitoluitelua. On ehtinyt vetää harjoitusluistimilla jo kolme talvea, joten ei ole edes yrittänyt potkia kärkipiikeillä vauhtia ja nopeasti niihin tottui muutenkin.

Tuohon, että tytöt potkivat niillä piikeillä vauhtia, mä ainakin näen niitä viikoittain tytön harkoissa. Lapsia joilla ei (vielä) ole minkäänlaista käsitystä miten niillä luistimilla tulisi edetä. ( eikä valmentajiilla oikeastaan ole aikaa opettaa sitä varsinaista luistelua näille..)
 
"vieras"
Ihme juttu että joitain kiinnostaa näin paljon ihan vieraiden lasten luistelutekniilkka. :D Itsekään en piikeillä liikkuvia lapsia ole juurikaan nähnyt, piikki on omasta mielestäni suorastaan hankalaa iskeä jäähän vauhdinottomielessä. :D Lisäksi kaunoluistimilla on tosiaankin helpompi ja ketterämpi liikkua kuin tavan hokkareilla. Terät ovat tosiaan erilaiset. :)
Tuosta ketteryydestä voi olla montaa mieltä =)
 
"joo"
Tämä pätee vain ja ainoastaan, jos vanhemmat ohjaavat lasta väärin. Kas kun ne piikit ovat niin korkealla, että niillä pitää tarkoituksellisesti potkia väärin, vahingossa ne eivät jäähän osu. Minä vietän aika paljon aikaa tuolla ulkojäällä lasten kanssa, enkä kyllä viime vuosina ole nähnyt ainuttakaan tyttöä, joka ottaisi luistimillaan vauhtia väärin.
No esimerkiksi pikkukakkosen luistelukoulussa oli ainakin kolme selvästi taitoluistelua harrastavaa tyttöä jotka kaikki potki vain piikeillä vauhtia.

Mun mielestä ekat luistimet pitää olla kärjettömät ja sitten kun osaa sivupotkun niin voi hankkia sellaiset kuin lapsi haluaa.
 
Mä en ole kyllä kokenut lasten kanssa niitä kärkipiikkejä minään ongelmana. Ei siis ole mennyt lapselta ilo luistellessa tms. Ja meillä on melko nopeasti haluttu opetella piruetteja joihion nuo tyttöjen luistimet passaa hokkareita paremmin.

Miksi ostaa tytölle nukkeja? Miksi pukea heitä vaaleanpunaiseen?

Tyttöjen luostimet on tarkoitettu tytöille, joten en keksi yhtäkään hyvää syytä olla niitä ostamatta.
 
Viimeksi muokattu:
"hmmh"
Mä muistan et meillä ainaki ala-asteella haukuttiin niitä tyttöjä joilla oli 'vauvaluistimet', tai 'äijäluistimet'. Piti olla vaan valkoset ja piikeillä. Mulla oli vauvaluistimet ja luistelu oli muutenkin kamalaa. Nilkat lenkussa pakkasessa ja sai kokoajan pelätä että saa kiekosta tai joku tulee kaatamaan.
 
"vexi"
[QUOTE="hmmh";22927571]Mä muistan et meillä ainaki ala-asteella haukuttiin niitä tyttöjä joilla oli 'vauvaluistimet', tai 'äijäluistimet'. Piti olla vaan valkoset ja piikeillä. Mulla oli vauvaluistimet ja luistelu oli muutenkin kamalaa. Nilkat lenkussa pakkasessa ja sai kokoajan pelätä että saa kiekosta tai joku tulee kaatamaan.[/QUOTE]

Syytä isääs ja äitiäs. Tänä päivänä vanhemmat ymmärtävät onneksi valita tukevia luistimia lapsilleen, eikä nilkantappaja kaunoja tai hokkareita.
 
"hmmh"
[QUOTE="vexi";22927732]Syytä isääs ja äitiäs. Tänä päivänä vanhemmat ymmärtävät onneksi valita tukevia luistimia lapsilleen, eikä nilkantappaja kaunoja tai hokkareita.[/QUOTE]

NO HUHUHUH!
EN todellakaan syytä! Liikunnanopettajaa syytän siitä, ettei puuttunut törkeään kiusaamiseen. Sinua syytän törkeästä typeryydestä!

Sitäpaitsi olen yh'n lapsi, isää ei paljon kiinnostanut. Eipä ollut varaa ostella luistimia omaksi, mulla oli aina koulun varastosta lainatut luistimet. Elämässä on tärkeämpiä asioita kuin luistimet! Onneksi niistä rakas äitini piti huolen, vaikka köyhiä olimmekin. Kaikkien elämässä kun ei tuo materia ole tärkein!
 
Huom harmaana
Olisit kysynyt sen pienen tytön äidiltä. Oletan, että tunnet hänet.

.
Ei ole tapana mennä kyselemään puolitutuilta ihmisiltä, että "hei miksi sinun lapsellasi on tuollaiset luistimet?" Ei tulisi mieleenkään mennä.
Kyseessä siis lapsen päiväkotikaveri, jonka kanssa käydään välillä ulkoilemassa. Vanhempia en oikeastaan edes tunne, pari kertaa olen jutellut niitä näitä.
 
Huom harmaana
Tämä pätee vain ja ainoastaan, jos vanhemmat ohjaavat lasta väärin. Kas kun ne piikit ovat niin korkealla, että niillä pitää tarkoituksellisesti potkia väärin, vahingossa ne eivät jäähän osu. Minä vietän aika paljon aikaa tuolla ulkojäällä lasten kanssa, enkä kyllä viime vuosina ole nähnyt ainuttakaan tyttöä, joka ottaisi luistimillaan vauhtia väärin.
Kyllä ne terät ainakin omissa luistimissa on aika matalalla ja osuvat jäähän hyvinkin helposti.
Katsopa huviksesi oikein tarkoituksella tyttöjen luistelutyyliä joku kerta kun olette luistelemassa, saatat hämmästyä. Itse ainakin hämmästyin, kun jäin oikein tarkkailemaan kun oltiin jäällä lasten kanssa. On siis ihan "yleinen" koulun kenttä, jossa käydään.
 
vierailija
Taitoluistimien ja hokkareiden ainoa ero ei ole ne piikit. Vaan taitoluistimiin terotetaan ura keskelle terää.
Ja mihin se lätkäluistimen ura sitten tulee? Terän sivulle :) Siis ihan samanlainen teroitus niissä on, mutta taitoluistimet ovat yleensä syvemmällä uralla.

Mutta joo itse vastaus. Luistimet lajin mukaan. Jos harrastaa taitoluistelua niin semmoiset taitoluistimet jalkaan. Jos taas jääpelejä tai on ihan vaan sunnuntailuistelija hokkarit jalkaan - ei niitä löysiä kaunoluistimia...
 
vierailija111
Mä en ainakaan huolisi hokkareita, ne on rumia. Kaunoluistimet on nätit ja sirot. Enkä potki vauhtia kärkipiikeillä, kuulostaa hankalalta niillä ottaa vauhtia. Sivupotkuilla se vauhti otetaan.
 
vierailija
Tytöille on eniten saatavana piikillisiä luistimia. Kauniit luistimet on yksi hyvä kannuste luistelemisen opetteluun. Mutta samalla kun luistimet teroitetaan niin ne piikit voi kyllä vetäistä pois. Oman tytön luistimista parista edellisistä on viilattu piikit pois, ainakin alimmat kannattaa ottaa koska ne vaikeuttaa sitä luistelua alkuun ja potkun opettelua.
 
Tytöille on eniten saatavana piikillisiä luistimia. Kauniit luistimet on yksi hyvä kannuste luistelemisen opetteluun. Mutta samalla kun luistimet teroitetaan niin ne piikit voi kyllä vetäistä pois. Oman tytön luistimista parista edellisistä on viilattu piikit pois, ainakin alimmat kannattaa ottaa koska ne vaikeuttaa sitä luistelua alkuun ja potkun opettelua.
Turhaa. Jos tyttö meinaa luistella taitoluistimilla, niin on tyhmää ottaa piikkejä pois. Niillä kun pystyy tekemään piruettejä ym. Jos taas meinaa pelata lätkää, niin kannattaa hankkia hokkarit.
Piikeillä oppii aivan yhtä hyvin luistelemaan kuin hokkareilla. Niillä vaan tehdään eri juttuja.
 

Yhteistyössä