Miksi pitäisi olla huolissaan jos lapsella ei kavereita?

  • Viestiketjun aloittaja "miksi"
  • Ensimmäinen viesti
"miksi"
Miksei lapsi saisi viihtyä pelkästään sisarusten kanssa? Tai itsensä kanssa? Onko lakiin merkitty pykälä että lapsen tulee haluta saada kavereita tai muuten hän on epänormaali? Mitä pahaa on siinä että viihtyy olla yksin? Miksi tätä ei sallita nyky maailmassa?
Albert Einsteinkaan ei halunnut lapsena kavereita ja silti on meidän nykytieteelle korvaamaton!
 
"äiree"
No ei minunkaan tenavalla ole kavereita, tykkää leikkiä itsekseen ja sen hänelle sallin. Minäkin tenavana tykkäsin mieluiten leikkiä yksin ja silti tulen toisten ihmisten kanssa ihan hyvin toimeen nyt aikuisena.
 
No minulle tulee ensimmäsenä mieleen se, että lapselle on varmaan aika kurjaa jos ei ole kavereita. Ei kai niitä tietysti pakko ole olla, jos lapsi ei niitä oikeasti tarvitse, mutta en osaa kyllä kuvitella lasta, joka ei oikeasti itse haluaisi yhtään kaveria.
 
  • Tykkää
Reactions: Anatolia
Jos se ei viihtyisi sisarustensakaan kanssa vaan touhuis aina omiaan, tilanne olisi ehkä ihan ok. Kaikki ei vaan pidä ihmisistä. Mutta jos sisarukset on ok, muttei kukaan muu, niin miettisin ehkä onko lapsella ehkä jotain ongelmaa sosiaalisessa kehityksessä - raastava ujous tai jotain itsetunto-ongelmia.
 
"miumau"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;26880226:
No minulle tulee ensimmäsenä mieleen se, että lapselle on varmaan aika kurjaa jos ei ole kavereita. Ei kai niitä tietysti pakko ole olla, jos lapsi ei niitä oikeasti tarvitse, mutta en osaa kyllä kuvitella lasta, joka ei oikeasti itse haluaisi yhtään kaveria.
Höpö höpö. En minäkään halunnut kavereita leikkiäni pilaamaan ja onnellinen lapsi olin.
 
"jenni"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;26880226:
No minulle tulee ensimmäsenä mieleen se, että lapselle on varmaan aika kurjaa jos ei ole kavereita. Ei kai niitä tietysti pakko ole olla, jos lapsi ei niitä oikeasti tarvitse, mutta en osaa kyllä kuvitella lasta, joka ei oikeasti itse haluaisi yhtään kaveria.
Kurjaa äidin kannalta muttei lapsen.
 
"viiraska"
No ei minunkaan mielestä kaverit pakollisia ole, mutta lapsi oppii leikkimällä ja juonellinen yhteisleikki, leikin korkein kehitysaste, vaatii kyllä kaveria. Leikissä lapsi harjoittelee juonellista kerrontaa, yhteistyötä, käy läpi hänelle tärkeitä asioita - esim usein lapsi kohdattuaan kuoleman leikkii sitä pitkään. Kaveri on tässä hyväksi. Sisarukset kelpaa minusta kyllä.
Toinen syy, miksi kaverien puutteesta ollaan huolissaan, on, että onko lapsella jokin syy, puute sosiaalisissa taidoissa, jos kavereita ei löydä tai halua. Sosiaalisia taitoja taas ihminen tarvitsee ainakin jonkin verran voidakseen tulla onnelliseksi.
 
[QUOTE="miumau";26880305]Höpö höpö. En minäkään halunnut kavereita leikkiäni pilaamaan ja onnellinen lapsi olin.[/QUOTE]

Et koskaan? Et kaivannut mitään harrastuksia, teit kaikki ryhmätyöt koulussa yksin, et leikkinyt porukassa välitunneilla, et käynyt kenenkään synttäreillä, et kutsunut ketään omille synttäreillesi?

En minäkään kovin sosiaalinen lapsena ollut, enkä ole nyt aikuisenakaan, mutta kyllä silti kaipaan edelleen ystäviä, silloin tällöin.
 
[QUOTE="jenni";26880329]Kurjaa äidin kannalta muttei lapsen.[/QUOTE]

No jos ihan oikeasti lapsen kannalta se ei ole kurjaa niin ok, mutta mistäs sen lapsen pään sisälle pääsee? Sehän siinä sen huolen aiheuttaa, kun ei tiedä onko lapsi oikeasti tilanteeseen tyytyväinen. Kun itse jäin ala-asteella kaverien leikkien ulkopuolelle, kyllä minäkin mieluummin vain puuhailin kotona itsekseni enkä mennyt äidille valittamaan, ettei minulla ole kavereita.
 
SuperIsä
Kyllä minä nyt ihan sosiaalinen olen,ja ne oikeesti PILAS sen,ku lähes jokane vaa tuli ja sano:moi,anna se auto tänne,sit rupes leikkii ja oli iha ku mua ei olis olemassakaa
 
"miumau"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;26880349:
Et koskaan? Et kaivannut mitään harrastuksia, teit kaikki ryhmätyöt koulussa yksin, et leikkinyt porukassa välitunneilla, et käynyt kenenkään synttäreillä, et kutsunut ketään omille synttäreillesi?

En minäkään kovin sosiaalinen lapsena ollut, enkä ole nyt aikuisenakaan, mutta kyllä silti kaipaan edelleen ystäviä, silloin tällöin.
Ei 70-luvulla järjestetty kaverisynttäreitä ja ryhmätöillä ja harrastuksilla ei ollu mitään tekemistä kaveruuden kanssa. Ope määräs kuka teki kenenkin kanssa ja minä "harrastin" hiihtoa omilla pelloilla ym.. siskojen kanssa.
 
"hmmm"
[QUOTE="miksi";26880177]Miksei lapsi saisi viihtyä pelkästään sisarusten kanssa? Tai itsensä kanssa? Onko lakiin merkitty pykälä että lapsen tulee haluta saada kavereita tai muuten hän on epänormaali? Mitä pahaa on siinä että viihtyy olla yksin? Miksi tätä ei sallita nyky maailmassa?
Albert Einsteinkaan ei halunnut lapsena kavereita ja silti on meidän nykytieteelle korvaamaton![/QUOTE]

nykyään puhutaan syrjäytymisestä ja sen takia vanhemmat varaavat lapsilleen kavereita ja järjestelevät, jotta oma lapsi ei syrjäydy. tämähän johtaa mm. kiusaamiseen kun varaillaan ja yritetään jopa estää että toisilla ei ole.

minusta lapsilla pitäisi olla samat oikeudet olla yksin tai vain suvun kanssa tai perheen tai hankkia itse ystäviä.
 
"hmmm"
[QUOTE="viiraska";26880335]No ei minunkaan mielestä kaverit pakollisia ole, mutta lapsi oppii leikkimällä ja juonellinen yhteisleikki, leikin korkein kehitysaste, vaatii kyllä kaveria. Leikissä lapsi harjoittelee juonellista kerrontaa, yhteistyötä, käy läpi hänelle tärkeitä asioita - esim usein lapsi kohdattuaan kuoleman leikkii sitä pitkään. Kaveri on tässä hyväksi. Sisarukset kelpaa minusta kyllä.
Toinen syy, miksi kaverien puutteesta ollaan huolissaan, on, että onko lapsella jokin syy, puute sosiaalisissa taidoissa, jos kavereita ei löydä tai halua. Sosiaalisia taitoja taas ihminen tarvitsee ainakin jonkin verran voidakseen tulla onnelliseksi.[/QUOTE]

miten kun ei kaikilla lapsilla ole mitään juonta leikissään? huutavat vaan ja juoksevat edes takaisin.

juonellista leikkiä leikkivän mielestä taaas tuo juoksentelu ei ole leikkiä, joten nämä toiset pilaavat sen juonellisen kerronnan kun kaikki nykylapset eivät osaa keskittyä.
 
vierailija
Varkaudessa eräs kolmelle eri miehelle lapsia tehnyt akka puhuu ja vatvoo toisten asioita. Kuulin hiljattain minustakin puhuneen. Juu, jokainen lapsi päättää mitä vapaa ajalla tekee. Koulussa lapsella on kavereita. Sanoo,ettei halua vapaa ajalla olla kenenkään kanssa! Asiat ei muille kuulu
 

Yhteistyössä