Miksi puolison tulot vaikuttavat työmarkkinatukeen?

  • Viestiketjun aloittaja aito oikea ammattivalittaja
  • Ensimmäinen viesti
Mä saan täyttä työmarkkinatukea lapsikorotuksineen. Ja koska opiskelen niin koulutustuen siihen päälle. Mies tienaa hyvin mutta sen tulot ei vaikuta koska mulla täyttyy työssäoloehto. Työmarkkina nimikkeellä Kela mulle noi silti maksaa, vaikka periaatteessa toi kai on se peruspäivärahan mukaan menevä..
 
??
Mä saan täyttä työmarkkinatukea lapsikorotuksineen. Ja koska opiskelen niin koulutustuen siihen päälle. Mies tienaa hyvin mutta sen tulot ei vaikuta koska mulla täyttyy työssäoloehto. Työmarkkina nimikkeellä Kela mulle noi silti maksaa, vaikka periaatteessa toi kai on se peruspäivärahan mukaan menevä..

Olen tyhmä, enkä ymmärrä. Mutta miten työtön voi saada koulutustukea? Eikös koulutuspäivät nimenomaan ole päiviä, jolloin ei voi ottaa työtä vastaan, eli niiltä päiviltä ei myöskään voi saada työttömyystukea. Vai mitä en nyt tajua :O
 
Olen tyhmä, enkä ymmärrä. Mutta miten työtön voi saada koulutustukea? Eikös koulutuspäivät nimenomaan ole päiviä, jolloin ei voi ottaa työtä vastaan, eli niiltä päiviltä ei myöskään voi saada työttömyystukea. Vai mitä en nyt tajua :O
Työvoimatoimiston tukema omaehtoinen opiskelu tai työkkärin oma kurssi. Itsekin opiskelen AMKissa työmarkkinatuella.
 
"vieras"
Anteeksi tyhmyyteni, mutta mitä on työmarkkinatuki? Onko se pitkäaikaistyöttömille vai mitä? Kun ainakaan omaan ansiosidonnaiseeni miehen tulot eivät vaikuttaneet.
Olipa sulta taas ylimielinen vastaus. Ootas vaan, kohta olet itsekin pitkäaikaistyötön ;)
Minä olen tehnyt "aina" töitä mutta ne on olleet osa-aikatöitä. Ensin opintojen ohella, sitten hoitovapaalla ja nyt muuten lasten ollessa pieniä. Ja teen osa-aikatyötä niin epäsäännöllisesti ja keskimäärin pienillä tunneilla että edelleen saan työmarkkinatukea. Periaatteessa liiton päivät tulee täyteen jossain vaiheessa mutta taitas tulla liitosta jopa vähemmän kuin soviteltu työmarkkinatuki johon vaikuttaa miehen tulot.
 
Turkilmas
[QUOTE="vieras";25822151]Olipa sulta taas ylimielinen vastaus. Ootas vaan, kohta olet itsekin pitkäaikaistyötön ;)
Minä olen tehnyt "aina" töitä mutta ne on olleet osa-aikatöitä. Ensin opintojen ohella, sitten hoitovapaalla ja nyt muuten lasten ollessa pieniä. Ja teen osa-aikatyötä niin epäsäännöllisesti ja keskimäärin pienillä tunneilla että edelleen saan työmarkkinatukea. Periaatteessa liiton päivät tulee täyteen jossain vaiheessa mutta taitas tulla liitosta jopa vähemmän kuin soviteltu työmarkkinatuki johon vaikuttaa miehen tulot.[/QUOTE]

Ylimielinen kysymys? Miten ihmeessä? Kommenttini jälkeen menin toki googlettamaan mitä tuo työmarkkinatuki tarkoittaa, joten nyt tiedän. Olis tietty voinut olla fiksu ja googlettaa suoraan, mutta yleensä täältä tulee aika nopeasti vastaus. Eli kyse oli ihan aidosti ja oikeasti tietämättömyydestä.
 
Olen tyhmä, enkä ymmärrä. Mutta miten työtön voi saada koulutustukea? Eikös koulutuspäivät nimenomaan ole päiviä, jolloin ei voi ottaa työtä vastaan, eli niiltä päiviltä ei myöskään voi saada työttömyystukea. Vai mitä en nyt tajua :O
Juu siis eli ilmottaudun työkkäriin työttömäksi työnhakijaksi (vaikka olin hoitovapaalla, mutta sekin käy). Sitten huomasin että paikallinen aikuiskoulutuskeskus oli järjestämässä koulutusta jonka voi suorittaa myös työvoimapoliittisena, eli työkkärin tukemana. Ja koska opiskelu on työnsaantia edistävää toimintaa niin saan työmarkkinatukea myös koulutuksen ajalta. Ja se koulutustuki on erikseen, sitä maksetaan nimenomaan työvoimakoulutuksessa oleville ja se on vaan 9e/päivä (veroton) ja tarkoitettu ylläpitokustannuksiin, matkat, ruokaileminen ym. Se tulee siis lisäksi siihen varsinaiseen tukeen.

En nyt tiä osasinko selventää yhtään mut yritin :D
 
aito oikea ammattivalittaja
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25828451:
Mun 20 v pojalla on saman kaltainen tilanne eli ei saa euroakaan opintotukea mun työtulojeni vuoksi. Ei kuitenkaan valita ja kesätöihin menee ihan mielellään "paskaduuneihinkin".
En minä valita. Minulle sopisi esim. työllistämistyö eli saisin työmarkkinatuen ja 9€ päälle. Työvoimaneuvoja vaan sanoi ettei paikkoja ole. Täällä lopetetaan paljon liikkeitä ja työttömyys jatkuvasti nousee.
 
Keittiönoita
En minä valita. Minulle sopisi esim. työllistämistyö eli saisin työmarkkinatuen ja 9€ päälle. Työvoimaneuvoja vaan sanoi ettei paikkoja ole. Täällä lopetetaan paljon liikkeitä ja työttömyys jatkuvasti nousee.
Tuo on kurjaa :( Mulla asui aikoinaan paljon sukulaisia pienellä paikkakunnalla, jossa kuitenkin oli paljon työpaikkoja. Suuri osa paikkakuntalaisista oli töissä VR:llä, kun kyse oli rautateiden risteysasemasta ja junaliikenne oli vilkasta. Sitten tehtiin oikorata eikä junat enää kulkeneetkaan ko paikkakunnan kautta. Ihmisiä jäi työttömäksi. Sen jälkeen lopetti paikallinen tehdas, joka oli ollut paikkakunnan toiseksi suurin työllistäjä. Taas jäi ihmisiä työttömäksi ja vähitellen paikkakunnalta alkoi kadota pienempiäkin yrityksiä, kun ihmisten oli muutettava työn perässä pois. Nykyisin sillä paikkakunnalla ei sukulaisistani asu enää kuin kaksi ja hekin eläkeläisiä.
 
ffv
[QUOTE="vieras";25820364]Ansiosidonnaiseen ei tosiaan vaikuta, koska on tavallaan "ansainnut" sen itse työttömyyskassan jäsenmaksut maksamalla. Työmarkkinatuki on kai sitä "peruspäivärahaa", joka on siis toimeentulotuen muoto.[/QUOTE]

Ei näin. Peruspäiväraha on tavallaan sama asia kuin ansiosidonnainen, siinä vain maksajana on Kela, eikä summa ole riippuvainen edeltävistä työtuloista. Peruspäivärahaa maksetaan samoin 500 päivän ajalta työttömälle työnhakijalle, jolla tulee työssäoloehto täyteen. Peruspväraha ei ole riippuvainen siis työtulosta tai koulutustasostakaan, lapsikorotukset siihen voi tulla. Henkilö vain ei ole minkään työttömyyskassan jäsen, jolloin maksu tulee Kelalta.

Peruspäivärahan määrään eivät myöskään vaikuta puolison tulot lainkaan.

Kun työttömyys on kestänyt yli 500 päivää, tai jos työttömän työnhakijan työssäoloehto ei täyty, maksetaan työmarkkinatukea. Perussumma on sama kuin peruspäivärahassa, erotuksena kuitenkin se että puolison tulot vaikuttavat työmarkkinatuen määrään.
 

Yhteistyössä