Miksi ruotsinkieliset ovat niin äärettömän itsekkäitä?

  • Viestiketjun aloittaja ärkoopee
  • Ensimmäinen viesti
ärkoopee
RKP on kaikkein kiihkeimmin vaatimassa lisää pakkoruotsia suomenkielisille lapsille. Tänään julkaistiin uusi ehdotus peruskoulun tuntijaoksi ja RKP on ihan raivona, koska RKP:n vaatima pakkoruotsin aikaistus ala-asteelle ei olekaan mukana ehdotuksessa. RKP aikoo vaatia hallitusta lisäämään pakkoruotsin aikaistuksen ehdotukseen.

Miten joku porukka voikin olla näin itsekäs? Onko missään muualla 5% kielivähemmistöä, jolle tärkein asia maailmassa on pakottaa oma kielensä koko maan asukkaille?

En enää yhtään ihmettele, miksi jotkut suhtautuvat ruotsinkielisiin negatiivisesti.
 
"tipi"
Minä en ole ikinä tykännyt suomenruotsalaisista. Syy on se, että suurinosa heistä (ketkä asuvat rannikolla) ei suostu puhumaan suomea, vaikka sitä osaisi. Esim. kaupassa olen törmännyt tähän. Kun menee kassalle, ja kassatätinä on suomenruotsalainen, niin ei vahingossakaan puhu suomea, vaikka minä sitä puhuisin.
 
[QUOTE="tipi";25738814]Minä en ole ikinä tykännyt suomenruotsalaisista. Syy on se, että suurinosa heistä (ketkä asuvat rannikolla) ei suostu puhumaan suomea, vaikka sitä osaisi. Esim. kaupassa olen törmännyt tähän. Kun menee kassalle, ja kassatätinä on suomenruotsalainen, niin ei vahingossakaan puhu suomea, vaikka minä sitä puhuisin.[/QUOTE]

Ajattele Tipi asiaa toisinpäin. Jos kassalla on suomalainen myyjä, niin hänkään tuskin puhuu ruotsia jolloin se ruotsinkielinen joutuu puhumaan suomea. Useimmiten menee kyllä tasan näin päin.

Ja kateus, se on se mikä meissä jyllää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ärkoopee;25738873:
Suomi nyt kuitenkin sattuu olemaan tämän maan pääkieli, mutta ruotsi ei ole.
Monissa maissa, joissa on useampi kuin yksi virallinen kieli, eivät kaikki asukkaat puhu kaikkia kieliä sujuvasti. Kyllä mä ainakin ymmärrän, että sitä vieraampaa kieltä on hankalan tuntuista puhua sellaiselle, jolle se on äidinkieli. Molemmin päin pätee sama homma;"miksei toi viittii puhua mulle mun kieltä, kun se kuitenkin sitä periaatteessa osaa".
 
ärkoopee
Monissa maissa, joissa on useampi kuin yksi virallinen kieli, eivät kaikki asukkaat puhu kaikkia kieliä sujuvasti. Kyllä mä ainakin ymmärrän, että sitä vieraampaa kieltä on hankalan tuntuista puhua sellaiselle, jolle se on äidinkieli. Molemmin päin pätee sama homma;"miksei toi viittii puhua mulle mun kieltä, kun se kuitenkin sitä periaatteessa osaa".
Näissä maissa viralliset kielet menevät alueellisesti.

Suomessa suomi on niin selkeä pääkieli (Ahvenanmaata lukuunottamatta) että sen osaamista voidaan pitää kansalaisvelvollisuutena.
 

Yhteistyössä