Miksi suurperheillä olisi erityisen tiukkaa?

mää
Sitten kun sun lapset on vähän isompia niin ymmärrät paremmin mitä tollaseen teini-ikäiseen uppoaa mm. ruuan muodossa :LOL: ei ne pienenä niin paljo kuluta :D ja kun on niinku mulla 4 lasta joista osa teini-ikäisiä niin ei kyllä rahaa ole liikaa ei HUIMINE lapsilisineen :LOL:
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Niin että tässä taas ajetaan sitä takaa että suurperhe=sikapaljon lapsilisää eikä pätkääkään menoja. Monilapsisen perheen ruokamenot on kuule ihan toista luokkaa kun perheessä joissa on 1 tai 2 lasta, etenkin jos on vielä allergisia tai erityisruokavaliollisia mukana. Vakuutukset on moninkertaiset, harrastusvälineet ym. Meilläkin on pian 3 lasta, jotka käyttää samaa kenkäkokoa esimerkiksi niin ei siinä paljon kierrätetä lapselta lapselle. Ei se ole ihan noin että lapsilisällä aukeaa taivas.

Ja olen samaa mieltä pillipullan kanssa että ei ne tulot vaan ne menot.

Ja ihan vaan esimerkkinä vaikka uimakoulu että 3lapselta sekin maksaa meiltä 32e x 3 eli melkein satanen jo 2viikon uimakouluun. Ei ne harrastukset ilmaisia ole.
suurperhe=sikapaljon lapsilisää eikä pätkääkään menoja, näinhän ne kaikki suurperheettömät ajattelee... hauskaa :D.

Itsekin suurperheellisenä olen kyllä samaa mieltä siitä, että sen verran lapsia mihin on varaa, mutta siltikään ei kaikkea voi aina suunnitella (sairaudet, työttömyys, konkurssit, puolison menetys yms.).

 
sontiainen
on se hyvä sano et kun on iso perhe niin isot tulot ,wippii! menotki kasvaa,siitäkin huolimatta et osa vaatteista kiertäis (tänä pv rätit yllättävän huonosti kestää).
Kuus lasta on. Pitää ostaa tuttelit,vaipat,koulumatkoihin bussi rahat,ruoka..siihen sitten kaikki muu.Paskapaperiakin kuluu ihan kiitettävästi :eek: eikös oo aika jännä juttu ;)
Et mitäpä jos tulet suurperheen arkea seuraa ensin vaikka 2kk ja sano sitten onko tiukkaa vai ei :)
Ja päänaukojille et ei niitä vauvoja tehdä rahasta ja isompi huomio etten ole edes lessu :eek:
 
Alkuperäinen kirjoittaja sontiainen:
on se hyvä sano et kun on iso perhe niin isot tulot ,wippii! menotki kasvaa,siitäkin huolimatta et osa vaatteista kiertäis (tänä pv rätit yllättävän huonosti kestää).
Kuus lasta on. Pitää ostaa tuttelit,vaipat,koulumatkoihin bussi rahat,ruoka..siihen sitten kaikki muu.Paskapaperiakin kuluu ihan kiitettävästi :eek: eikös oo aika jännä juttu ;)
Et mitäpä jos tulet suurperheen arkea seuraa ensin vaikka 2kk ja sano sitten onko tiukkaa vai ei :)
Ja päänaukojille et ei niitä vauvoja tehdä rahasta ja isompi huomio etten ole edes lessu :eek:
No tähän kuuluu tietty vastaus että tuttelia ei tarvita kun imetät, hällä väliä saako se lapsi sieltä rinnasta mitään, vaipat käytät kestoja tai mieluusti pissatat, koulumatkat mennään pyörällä tai kävellen viis matkan pituudesta, pjaskapaperiksikin mieluusti jotain mitä voi kierrättää tai muuten pestä. No joo, sanon vaan sen että 2 lasta on hiukka eri asia rahallisesti elättää kuin esimerkiksi sitä kuutta. Ja sen kummemmin ekologisuutta mollaten, olenhan itsekin käyttänyt lapsellani kestoja ym.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mää:
Sitten kun sun lapset on vähän isompia niin ymmärrät paremmin mitä tollaseen teini-ikäiseen uppoaa mm. ruuan muodossa :LOL: ei ne pienenä niin paljo kuluta :D ja kun on niinku mulla 4 lasta joista osa teini-ikäisiä niin ei kyllä rahaa ole liikaa ei HUIMINE lapsilisineen :LOL:
Niin joo, itsehän sitä ei ole ollut koskaan koululainen, teini tai aikuinen, että tietäisi minkä verran elämiseen uppoaa :whistle:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Alkuperäinen kirjoittaja mää:
Sitten kun sun lapset on vähän isompia niin ymmärrät paremmin mitä tollaseen teini-ikäiseen uppoaa mm. ruuan muodossa :LOL: ei ne pienenä niin paljo kuluta :D ja kun on niinku mulla 4 lasta joista osa teini-ikäisiä niin ei kyllä rahaa ole liikaa ei HUIMINE lapsilisineen :LOL:
Niin joo, itsehän sitä ei ole ollut koskaan koululainen, teini tai aikuinen, että tietäisi minkä verran elämiseen uppoaa :whistle:
No sä tuskin olet koululaisena tai teininä ollut perillä mitä vanhemmillasi on mennyt sinun elättämiseesi. Epäilen ainakin. Aika harva varmaan tietää tai ymmärtää. Ne rahathan tulee vain äitin kukkarosta, joka on lapsen mielestä pohjaton. Tai maksanut vesi, sähkö, ruokalaskuja, lääkelaskuja ym. itse mitä moni teini ei edes tajua että elämiseen kuuluu.

 
sontiainen
Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Alkuperäinen kirjoittaja sontiainen:
on se hyvä sano et kun on iso perhe niin isot tulot ,wippii! menotki kasvaa,siitäkin huolimatta et osa vaatteista kiertäis (tänä pv rätit yllättävän huonosti kestää).
Kuus lasta on. Pitää ostaa tuttelit,vaipat,koulumatkoihin bussi rahat,ruoka..siihen sitten kaikki muu.Paskapaperiakin kuluu ihan kiitettävästi :eek: eikös oo aika jännä juttu ;)
Et mitäpä jos tulet suurperheen arkea seuraa ensin vaikka 2kk ja sano sitten onko tiukkaa vai ei :)
Ja päänaukojille et ei niitä vauvoja tehdä rahasta ja isompi huomio etten ole edes lessu :eek:
No tähän kuuluu tietty vastaus että tuttelia ei tarvita kun imetät, hällä väliä saako se lapsi sieltä rinnasta mitään, vaipat käytät kestoja tai mieluusti pissatat, koulumatkat mennään pyörällä tai kävellen viis matkan pituudesta, pjaskapaperiksikin mieluusti jotain mitä voi kierrättää tai muuten pestä. No joo, sanon vaan sen että 2 lasta on hiukka eri asia rahallisesti elättää kuin esimerkiksi sitä kuutta. Ja sen kummemmin ekologisuutta mollaten, olenhan itsekin käyttänyt lapsellani kestoja ym.
näinhän se on. Kyllä ne pienempänä kulutti jollain tapaa vähemmän.
Yritän kuitenkin tässä parhaani mukaan antaa jokaiselle taskurahaa euron tai pari. Ladata edes joka toinen kuukausi 10e puheaikaa kun ei uskalla oikeita liittymiä ottaa...kustantaa parin euron uimahalli reissut kavereiden kanssa jne jne..
Ruokaa menee paljon enemmän kun on paljon enemmän menossa.
Mutta joo...turha tälläiseen on oikeastaan edes kommentoida mutta oli pakko.
Se on aika helppo epäillä asiaa et miten lie..eli tervetuloa vaan arkea seurailee
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Alkuperäinen kirjoittaja mää:
Sitten kun sun lapset on vähän isompia niin ymmärrät paremmin mitä tollaseen teini-ikäiseen uppoaa mm. ruuan muodossa :LOL: ei ne pienenä niin paljo kuluta :D ja kun on niinku mulla 4 lasta joista osa teini-ikäisiä niin ei kyllä rahaa ole liikaa ei HUIMINE lapsilisineen :LOL:
Niin joo, itsehän sitä ei ole ollut koskaan koululainen, teini tai aikuinen, että tietäisi minkä verran elämiseen uppoaa :whistle:
No sä tuskin olet koululaisena tai teininä ollut perillä mitä vanhemmillasi on mennyt sinun elättämiseesi. Epäilen ainakin. Aika harva varmaan tietää tai ymmärtää. Ne rahathan tulee vain äitin kukkarosta, joka on lapsen mielestä pohjaton. Tai maksanut vesi, sähkö, ruokalaskuja, lääkelaskuja ym. itse mitä moni teini ei edes tajua että elämiseen kuuluu.
Kyllä olen aika hyvin ollut perillä, etenkin kun olen jo yläasteen jälkeen muuttanut omilleni niin melko tarkkaan tiedän minkä verran siihen elämiseen teininä meni.

Mutta se, että kukaan ei edes viitsinyt paljoa perustella miksei lapsilisä riitä lapsen elättämiseen - vähintäänkin ruokakuluihin, osoittaa sen että jotkut ei osaa muuta kuin elää leveästi ja sitten ihmetellään, kun ei rahat riitä.
 
sontiainen
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Alkuperäinen kirjoittaja mää:
Sitten kun sun lapset on vähän isompia niin ymmärrät paremmin mitä tollaseen teini-ikäiseen uppoaa mm. ruuan muodossa :LOL: ei ne pienenä niin paljo kuluta :D ja kun on niinku mulla 4 lasta joista osa teini-ikäisiä niin ei kyllä rahaa ole liikaa ei HUIMINE lapsilisineen :LOL:
Niin joo, itsehän sitä ei ole ollut koskaan koululainen, teini tai aikuinen, että tietäisi minkä verran elämiseen uppoaa :whistle:
ja mitäs tuo asiaan liittyy^^ olen ollut mutta ainoa lapsi siihen saakka et sisko syntyi ollessani 15v

 
Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
No sä tuskin olet koululaisena tai teininä ollut perillä mitä vanhemmillasi on mennyt sinun elättämiseesi. Epäilen ainakin. Aika harva varmaan tietää tai ymmärtää. Ne rahathan tulee vain äitin kukkarosta, joka on lapsen mielestä pohjaton. Tai maksanut vesi, sähkö, ruokalaskuja, lääkelaskuja ym. itse mitä moni teini ei edes tajua että elämiseen kuuluu.
Mä tiedän paljon muhun meni rahaa.

Mutta tiedän suuria perheitä, joissa raha riitti toisen työttömyydestä huolimatta, tai kahden lapsen allergioista huolimatta. Toiset osaa sovittaa menot ja ostaa ruokaa oikein, eli riittävästi ja halvemmalla. (Nakkipaketit ja ranskalaiset ei ole halpoja) .
 
Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:
Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
No sä tuskin olet koululaisena tai teininä ollut perillä mitä vanhemmillasi on mennyt sinun elättämiseesi. Epäilen ainakin. Aika harva varmaan tietää tai ymmärtää. Ne rahathan tulee vain äitin kukkarosta, joka on lapsen mielestä pohjaton. Tai maksanut vesi, sähkö, ruokalaskuja, lääkelaskuja ym. itse mitä moni teini ei edes tajua että elämiseen kuuluu.
Mä tiedän paljon muhun meni rahaa.

Mutta tiedän suuria perheitä, joissa raha riitti toisen työttömyydestä huolimatta, tai kahden lapsen allergioista huolimatta. Toiset osaa sovittaa menot ja ostaa ruokaa oikein, eli riittävästi ja halvemmalla. (Nakkipaketit ja ranskalaiset ei ole halpoja) .

Tuokin on ihan totta että joissain perheessä esim. tupakkaan on aina rahaa mutta sitten voivotellaan että syödään puuroa taas viikko. Mutta tässä on myös sekin totta että ei ehkä kannata puhua totena asiasta mistä ei itsellä ole harmainta hajua.

 
Ja ihan esimerkkinä vain että meillä on ollu kuukausia että lapset sairastaa niin paljon että se lapsilisä on kulunut lasten lääkäri, lääke ja leikkauslaskuihin. Ja meilläkään ei sentään ole kuin 4 lasta (500e lapsilisää).
 
Surde74
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Ajatellaan nyt vaikkapa vähintään neljää lasta ja enemmänkin.. Jokaisesta lapsestahan saa lapsilisän ja sekin vain kasvaa mitä useampi lapsi on. Lapsilisä varmastikin riittää lapsen ruokakuluihin, myös pitkälti vaatteisiinkin. Monia vaatteita varmasti voi kierrättää isoilta sisaruksilta pienemmille (esim. talvitakkeja) Eikä niitä uusia vaatteita tarvii olla koko ajan ostelemassa.

Ainoa mikä ero mahdollisesti on, niin asumiskulut. Toisaalta jos asuu vähän maalla tai pienemmässä kaupungissa, vanhempia isoja taloja saa hyvinkin halvalla.
Sanoo yhden lapsen äiti. Mietipä nyt, jos lapsia on 4, ja heistä kaksi päivähoitoikäistä, niin pelkkiin päivähoitomaksuihin menee reilu 400 euroa. Mikäli perheen äiti on kotiäiti, ja useamman vuoden äitiyslomalla/hoitovapaalla, niin nekään tulot päätä huimaa.

Meille riittää nämä kaksi lasta. Jos nyt tulisi kolmas lapsi, pitäisi hankkia isompi asunto ja auto, ja taas olisin hoitovapaalla pienillä tuloilla. Liian tiukalle menisi sekä taloudellisesti että voimavarojen suhteen.
 
jaaa
Kyllä varmasti menee hirveesti rahaa jos paljon lapsia. meillä kaksi alle kouluikäistä lasta ja heihin menee suuria summia. vaateisiin menee ainakin 200e kuussa, leluihin ja ulkona syömisiin, elokuviin yms menee varmaan satanen kuussa. Sitten menee rahaa kun lapset käyvät joka kuukausi kavereiden synttäreillä, lahjoihin siis, harrastusvälineisiin menee rahaa, harrastuksiin..en ees tiedä paljonko. Ja lapsia siis vain kaksi ja alle kouluikäisiä.Ei suoraan sanottuna olisi varaa tehdä enempää lapsia, joutuisi tinkimään ja sitä ei haluta.
 
Meillä on neljäs tulossa mutta vanhin vasta ekalla luokalla joten en vielä tiedä mistään mitään mutta ei meillä sen tiukempaa ole kuin ennenkään, pakko vaan tehdä sen verran enemmän töitä että pärjätään, ennen pärjättiin vähemmällä työnteolla... :D

Niin ja asutaan helsingissä...
 
Mun äiti sanoo, että taloudellisesti on nyt kolmen alaikäisen kanssa samanlaista kuin oli sillon, kun meitä oli 9 alaikäistä.

Mun mielestä se johtuu siitä, että me vanhimmat oltiin vaatimattomia ja nämä nuorimmat on pilalle hemmoteltuja kakaroita, jotka saa isältä kaiken, kun vähän vaan vinkuu. :xmas:
 
enne
Kyllä mekin toimeen tullaan, meillä on suurperhe ja ihan oma valintamme on ollut hankkia näin paljon lapsia. Olemme molemmat töissä, mutta palkka toisella nipinnapin keskitasoa, toisella reilusti alle. Lapsilisät riittävät tämän meille juuri ja juuri riittävän omistusasuntomme lainakuluihin. Vuokralla ei kannata asua, koska silloin asumismenot olisivat järkyttävät, yli kaksin-jopa kolminkertaiset, eikä tarpeeksi suuria asuntojakaan juuri ole vuokrattavana. Sähkölasku on suuri, mm. siksi että pakastin, suuri jääkaappi, suuri liesi, usein pyörivä pesukone ym. kuluttavat sähköä. Pesuaineisiin ym hygieniatuotteisiin uppoaa rahaa. Vakuutuksiin menee rahaa, samoin esim. tilanteessa, jossa useampi lapsi on infektiokierteessä tai joku tarvitsee ajoittain sairaalahoitoa tai lääkitystä.
Lisäksi tarvitsemme lasten ja koko perheen kulkemiseen suurehkon auton. Lapsista osa on pahimmassa kulutusiässä, esim. kesäkenkiä on ostettava vanhimmille vähintään 2 paria, eikä niistä jää mitään pienemmille. N. 130-150 cm vaate riittää kooltaan niin pitkään, ettei pienemmille voi juuri mitään kierrättää. Vaatteet toki kuluvatkin, vaikka perheen sisällä ja sukulaisten ja tuttujen kesken kierrätetään, niin aina joutuu ostamaan mm. uusia kenkiä kesäksi, talveksi, kumisaappaita, ulkovaatteita... Samoin sukset ja luistimet ovat pakolliset koululaisille, ja jos lapset ovat suht samankokoisia tarvitaan niitä useammat. Näitäkin toki kierrätetään, mutta aika ei riitä esim. kirpputoreilla hengailuun.
Kasvavat lapset, eritoten pojat, syövät kuin aikuiset. Ruokamenot ovat kasvaneet ruuan hinnan noustua, vaikka itse tehdään niin paljon kuin ehditään ja voidaan.
Muita tarpeita tulee lasten kasvaessa koko ajan lisää, esimerkiksi lukiokirjoihin kuluu rahaa, samoin bussikortteihin, harrastaakin pitää ja mielellään hyvää harrastusta tukee.
Tätä on vaikeaa ymmärtää jos ei ole kokemusta, mutta tervetuloa yrittämään saada lapsilisät riittämään. Meillä se ei onnistu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Poikia3 - miten yhteen koululaiseen uppoaa n.400e kuussa :eek:
Laske asuminen, meillä se on pojalta 200 euroa, ruoka ja hygienia 100 euroa kuussa, puhelinlaskut 10 euroa kuussa, bussimatkat kouluun n. 25 euroa kuussa. Nämä jo 335 euroa, päälle viikkorahat, kengät, harrastusvälineet (esim. tänä talvena on ostettu sukset ja monot 150 euroa, luistimet 60 euroa, vaatetta melkoinen pino). Mun koululainen on 12 v, venyy pituutta n. 10 senttiä vuodessa, ja tuolle melkein 160 senttiselle ei enää kirppikseltä löydy vaatetta.
Niin ja kevään harrastukseen on mennyt 190 euroa, tuostakin tulee ihan kiva summa per kuu. Samoin viikkorahat vielä päälle. Niin ja leirikoulustakin olen maksanut nyt keväällä 50 euroa.

Ootahan vaan, kun lapsesi kasvaa isommaksi.
 
Minusta tuo Ainomielin kuukausisumma per perheenjäsen on aika looginen.

Jos tulot ovat 4000e+100e lapsilisä, jaetaan kolmelle hengelle: tekee naamaa kohden 1366e kuussa.
Jos tulot ovat 4000e+1030e lapsilisä, jaetaan yhdeksälle hengelle: tekee yhdelle 559e kuussa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Surde74:
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Ajatellaan nyt vaikkapa vähintään neljää lasta ja enemmänkin.. Jokaisesta lapsestahan saa lapsilisän ja sekin vain kasvaa mitä useampi lapsi on. Lapsilisä varmastikin riittää lapsen ruokakuluihin, myös pitkälti vaatteisiinkin. Monia vaatteita varmasti voi kierrättää isoilta sisaruksilta pienemmille (esim. talvitakkeja) Eikä niitä uusia vaatteita tarvii olla koko ajan ostelemassa.

Ainoa mikä ero mahdollisesti on, niin asumiskulut. Toisaalta jos asuu vähän maalla tai pienemmässä kaupungissa, vanhempia isoja taloja saa hyvinkin halvalla.
Sanoo yhden lapsen äiti. Mietipä nyt, jos lapsia on 4, ja heistä kaksi päivähoitoikäistä, niin pelkkiin päivähoitomaksuihin menee reilu 400 euroa. Mikäli perheen äiti on kotiäiti, ja useamman vuoden äitiyslomalla/hoitovapaalla, niin nekään tulot päätä huimaa.

Meille riittää nämä kaksi lasta. Jos nyt tulisi kolmas lapsi, pitäisi hankkia isompi asunto ja auto, ja taas olisin hoitovapaalla pienillä tuloilla. Liian tiukalle menisi sekä taloudellisesti että voimavarojen suhteen.
Sulla ei valitettavasti ole tiimarinvihko ajantasalla :whistle:
 
näin
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Ajatellaan nyt vaikkapa vähintään neljää lasta ja enemmänkin.. Jokaisesta lapsestahan saa lapsilisän ja sekin vain kasvaa mitä useampi lapsi on. Lapsilisä varmastikin riittää lapsen ruokakuluihin, myös pitkälti vaatteisiinkin. Monia vaatteita varmasti voi kierrättää isoilta sisaruksilta pienemmille (esim. talvitakkeja) Eikä niitä uusia vaatteita tarvii olla koko ajan ostelemassa.

Ainoa mikä ero mahdollisesti on, niin asumiskulut. Toisaalta jos asuu vähän maalla tai pienemmässä kaupungissa, vanhempia isoja taloja saa hyvinkin halvalla.
ei koululaisten vaatetus kestä kierrätystä. Sen tajuaa jo kiertelemälä kirppareita. Koululaiset kuluttavat itse polvensa - joskus päivässä kaatumalla eka päivänä kun uudet farkut päällä.

Lapsivakuutukset ovat jokaislle omat.

Kaupungeissa neliöt ovat kalliita. Ylimääräinen huone maksaa vähintään 30 000 euroa. (esim pari lasta kai voi jakaa)

Usein lapset maksavat ja kaupungeissa varsinkin liikunta on kallista.

Jokainen syö oman ruokansa.

siksi meillä ei ole varaa kuin kahteen. Totta on, että elimme pelkillä lapsilisillä ekat vuodet. Mutta ne ekat helpot vuodet on lyhyet ja kulutusta on seuraavat 30 vuotta. Minä ainakin haluan auttaa opiskelussa ym
 
näin
Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Ajatellaan nyt vaikkapa vähintään neljää lasta ja enemmänkin.. Jokaisesta lapsestahan saa lapsilisän ja sekin vain kasvaa mitä useampi lapsi on. Lapsilisä varmastikin riittää lapsen ruokakuluihin, myös pitkälti vaatteisiinkin. Monia vaatteita varmasti voi kierrättää isoilta sisaruksilta pienemmille (esim. talvitakkeja) Eikä niitä uusia vaatteita tarvii olla koko ajan ostelemassa.

Ainoa mikä ero mahdollisesti on, niin asumiskulut. Toisaalta jos asuu vähän maalla tai pienemmässä kaupungissa, vanhempia isoja taloja saa hyvinkin halvalla.
ei koululaisten vaatetus kestä kierrätystä. Sen tajuaa jo kiertelemälä kirppareita. Koululaiset kuluttavat itse polvensa - joskus päivässä kaatumalla eka päivänä kun uudet farkut päällä.

Lapsivakuutukset ovat jokaislle omat.

Kaupungeissa neliöt ovat kalliita. Ylimääräinen huone maksaa vähintään 30 000 euroa. (esim pari lasta kai voi jakaa)

Usein lapset maksavat ja kaupungeissa varsinkin liikunta on kallista.

Jokainen syö oman ruokansa.

siksi meillä ei ole varaa kuin kahteen. Totta on, että elimme pelkillä lapsilisillä ekat vuodet. Mutta ne ekat helpot vuodet on lyhyet ja kulutusta on seuraavat 30 vuotta. Minä ainakin haluan auttaa opiskelussa ym
siis piti kirjoittaa että usein lapset harrastavat
 

Yhteistyössä