Miksi teillä ei tärppää?

Yritin etsiä haulla tällaista ketjua, mutta eipä vastaavaa osunut silmiin.

Eli kysymys tuli jota kuinkin jo otsikossa: mitä arvelette tai tiedätte syyksi siihen, ettei juuri teillä tärppää? Kuinka kauan olette yrittäneet? Oletteko käyneet tutkimuksissa vai perustuuko ajatus mahdollisesta syystä omiin arveluksiin? M

Ja omasta puolestani keskusteluun ovat tervetulleita niin pidemmän aikaa lasta yrittäneet kuin myös me vähemmän aikaa yrittäneet.
 
Viimeksi muokattu:
Yritys alkanut 11/11, eli nyt takana muutamaa päivää vaille 13kk ilman yhden yhtä plussaa. Yrityksen aikana on tupakanpoltto lopetettu, alkoholin käyttöä vähennetty ja muutenki terveellisempään suuntaan koetettu molemmat kulkea. Lääkärin pakeilla käyty tämän kuun alussa, toisessa muniksessa pientä rakkulaisuutta, kilppari-arvot ja sokerirasitus ok, piiiitkiä kiertoja (yksi yli 100 päivää) ja näin ollen ovuloimattomuutta. Ylipaino vaikuttaa varmasti. Liikuntaa lisätty, mutta lisättävä ilmeisesti lisää ja ruokavaliota voisi laittaa parempaan syyniin. Joulukuussa aloitetaan ensimmäinen clomi-kierto.
 
Pillerit lopetettu 8/2011 ja varsinainen yritys aloitettu 1/2012. Pitkien kiertojen (26-120 päivää) takia "vasta" yk 10 menossa.

PCO todettu 2/2012 ja kiertojen pituuksiin yritettiin saada järkeä Primolutien avulla. Lapsettomuustutkimuksiin ja hoitoihin 8/2012. Miehen simpat priimaa, aukkarissa mulla torvet auki ja sokeriarvot ok. LH:n ja FSH:n suhde koholla (noin 1:3). Paino normaali (bmi 21), en ole koskaan polttanut ja juon harvoin.

Nyt 11/2012 aloitettu ovulaatioinduktiohoidot Anazoleilla. Ensi viikolla ensimmäinen folliultra ja nyt toivotaan, että saisin vihdoin sen ensimmäisen oikean plussan ovulaatiotestiin. Raskaustestiplussasta en osaa vielä unelmoidakaan...
 
Viimeksi muokattu:
9kk ilman ehkäisyä, 6 yrityskiertoa. Hakeuduin tutkimuksiin pari viikkoa sitten. Miestä ei ole tutkittu vielä. Entisestä elämästä löytyy lapsi v.2003 eli kerran olen raskautunut - kp31 tapahtuneesta ovulaatiosta. Alla vähä selitystä...

Omia arvauksia syistä:
- Ovulaatio-ongelmat eli pitkänpuoleiset ja vähän epäsäännölliset kierrot, n.28-42 päivää, ovulaation ajankohta voi heittää parillakin viikolla
- Ensimmäiset 5 kiertoa oltiin ihan väärään aikaan sänkypuuhissa ja liian harvakseltaan jälkikäteen kalenterista katsoen, ja miestä ei saa painostaa, kun sitten se menee ihan jäihin
- Ikä 35v, munasolut ei enää priimaa
- Normaalipainon ylärajalla
- Eli kaiken kaikkiaan mun hormonitoiminta vähän pyllyllään

Lääkärin toteamaa:
- pco-tyyppisyyttä toisessa munasarjassa ("vain" 4 rakkulaa, joten lääkäri ei pitänyt sitä vielä varsinaisesti "minään", omien sanojensa mukaan)

Pco-tyyppisyys munasarjoissa selittäisi kiertohäiriöt ja taas tämä pönäkkyys ja verensokeriongelmat (heittelee helposti) selittävät pco-tyyppisyyttä. Tai siis nuo kaikki liittyvät toisiinsa.

Ovulaation tapahtumista varmentavat keltarauhaskokeet on otettu, mutta tuloksia en ole vielä kuullut eli voi olla, että sieltä selviää lisää. Aamulämpökäyrät viittaavat vahvasti siihen kyllä, että ovulaatio tapahtuu, mutta munasolun laadussa voi olla häikkää, kun se kypsyy (välillä) liian pitkään. Tässäkin kierrossa kroppa yritti ovuloida kolme kertaa (limat ja lämpödipit kolmeen otteeseen).

Kerron lisää, kun tiedän :)
 
Meillä ollaan oltu ilman ehkäisyä (kondomi ollut käytössä) n. 2 ja puoli vuotta. Ei plussan plussaa, ei oo tapahtunut mitään! Ollaan oltu sillä meiningillä, että tulee jos on tullakseen, vaan eipä ole tullut. Toukokuussa kävin hyvällä lapsettomuushoitoihin erikoistuneella gynellä joka ultrasi paikat ja kaikki oli ok. Mieheltä pitäisi saada sperma näyte, mutta ei oo siitä kovin innostunut. Meillä on yksi yhdeksän vuotias lapsi. Kilppari arvot oli ok verikokeessa. Mulla on ollu säännöllinen kierto, mutta gyne käynnin jälkeinen kierto pitkittyi normia pidemmäksi ja nyt on lyhentynyt kolmella päivällä ja kesällä yhdessä kierrossa tuli kummaa tiputtelu vuotoa yhtenä päivänä ja siitä viikon päästä kk alkoi kuitenkin normaalisti. Oon tehny ovis testejä ja bongannut niistä oviksen, mutta se seksi ei oo aina osunut kohdalle, eikä meillä muutenkaan harrastella sitä joka toinen päivä. Oon ihan hirveä stressaamaan ja stressaankin ihan kauheasti tästä asiasta, kun oon niin kauan toivonut meille toista lasta, johtuuko sitten siitä että ei vain tärppää.
 
Mun h.toiminnan ilmeisesti pilasi hormonikierukka... kerkesi olemaan vähän alle vuoden, kovien oviskipujen takia poistatin.

Meillä on ennestään lapsia, raskaudet alkaneet helposti. Suht säännöllinen kierto. nyt kierukan poistosta yli vuosi ja yritys täyttää vuoden tässä kierrossa... mä niin kadun sitä päivää kun h.kierukan laitatin :'(
 
Meillä on yritystä takana itseasiassa tänään tasan 1v 2kk. Hoitoihin olemme hakeutuneet elokuussa ja kaikki arvot ja muut on niin minun, kuin miehenkin kohdalla kunnossa. Samoin miehen siemenneste on kunnossa. Tämän kuun alussa käytiin naistenpolilla ja ultrauksellakaan ei mitään poikkeavaa löytynyt. Eli siis selittämätön lapsettomuus. En itsekään keksi muuta syytä kuin paska tuuri.
 
Täällä yk 20 menossa, ei plussan plussaa koko aikana. Olen normaalipainoinen ja kierto on aina pysynyt säännöllisenä, korkeintaan neljän päivän heittoja. Ovisplussat on saatu joka kierrossa kun niitä on metsästetty. Ei olla käyty tutkimuksissa, en koe niiden auttavan kovinkaan paljoa, koska hoitoihin ei haluta toistaiseksi lähteä. Ainoa syy, jonka tällä hetkellä keksin on miehen tupakointi ja lievä ylipaino.
 
Meillä yritys aloitettu 3/12, eli "vasta" yk9 starttasi. Mulla ennestään pian kolmevuotias tyttö, joka on "vahingosta" (...) saanut alkunsa kp 60 tienoilla olleesta ovulaatiosta. Miehen ensimmäistä yritetään. Kierto heitellyt yritysaikana 27-37 päivän välillä, nyt jo tasoittui 31-32 päivään, kunnes nyt viime kierto taas venähti... Otollista touhua pitäisi olla riittävän usein ja oikeaan ajankohtaan... Mutta ei ole vielä ainakaan tuottanut tulosta. Kova oon stressaamaan, ja luulen, että siitä tuo mun heittelevä kiertonikin kertoo. Ja kovasti pelkään, että miehen viime talvinen hormonikuuri (kyllä, se saamarin taukki!!!!) on jättänyt jotain pysyviä jälkiä... toivottavasti näin ei ole.

Kumpikaan ei polteta, ja normaalipainoisia ollaan. Eikä myöskään usein alkoholia nautita, ruokavalio malliillaan.
 
Meillä on nykysin kaksi lasta mutta aikoinaan esikoista yritettiin 2,5 vuotta. Mulla oli aina tosi kivuliaat ovulaatiot ja ite epäilin silloin että siinä jotin häikkää. Lääkärin tutkimuksessa sitten todettiin että molemmat putket olivat tukossa, mutta toinen saatiin onneksi huuhdottua auki. Tuolloin raskauduinkin heti samasta kierrosta.
Toista lasta aloin odottamaan heti kun yritys alkoi, meillä on lapsilla melko pieni ikäero.
Nyt on kolmas lapsi toiveissa ja muutama kierto on tässä yritetty. Kuopus on nyt 3v ja saa nähä että onko molemmat torvet taas menneet tukkoon. Enää en tuskin lähde aukasua yrittään vaan lapsiluku saa olla näillä näkymin täynnä mikäli ei pikapuolin ala tärppiä tulemaan:)
 
pippurihäntä

Joo, empä mäkään ajatellu tekeväni kropalle hallaa...:ashamed: Mutta tähän tulokseen olen tullut:

Kierrot oli aina lähes kellontarkat ennen hormonikierukkaa... raskauduin jopa km jälkeen 2kk... vuotojen määrä ei vaihdellut eri kierroissa...( meillä on siis mieheni kanssa 4 lasta)
Kierukan poiston (8.2011) jälkeen kierrot vaihtelivat 22 ja 36 pvän välillä... viime kierrossa sain haamuviivan, tähdenlento käväisi ilmeisesti hipaisemassa. Jospa hormonitoimintani viimein olisi tasaantumaan päin...


Plussatuulia meille kaikille :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Sen kun tietäisi? Kakkosta yritellään ja yritys alkoi 08/2011, esikko syntyi 07/2010. Ollaan hyödynnetty joka ovis (tikut käytössä). yk13 plussasin, mutta raskaus päättyi keskenmenoon rv7+0. Esikko lähti aluille yk3, eli tosi nopsaan.

Meillä on nyt tutkittuna mies (liikkuvuus jonkin verran alle suosituksen, mutta määrä taas moninkertainen suositukseen nähden). Mulla on ultrattu kohtu, varmistettu että ovis tapahtuu (progesteroni ok), kilppariarvot ok. Nyt palattiin väestöliitolle (km katkaisi tutkimukset) ja otetaan ne alkukierron hormoniarvot.

Vielä ei siis ole löytynyt selkeää syytä... omia teorioita on mun jatkuva työstressi, ennen yritystä käytetyt minipillerit, pitkä imetys (1v4kk asti, eli yk4 asti imetin vielä jonkin verran), ikääntyminen (kohta 34v että ei nyt ihan ikäloppu vielä), huono säkä?

Plussatuulia kaikille :heart:
 
Miksi ne ei pysy mukana? 5km on nyt saldossa. Kaikki menneet heti alussa ennen 7 viikkoa. Helmikuussa tulee kaksi vuotta yritystä täyteen, ja kaikki kierrot on hyödynnetty. Olen aina ollut terve, ikää 28 ja kiertokin on justiinsa jämpti 28 päivää, eikä puoltakaan päivää ylitte. Nyt on viikko ovulaatiosta ja tänään jäi alushousuihin pieni tahra, ja samoin siteeseenkin. Mietin, että se saattaisi olla kiinnittymisvuotoa kun viikko sitten oli ovis ja keskiviikkona painoi kohtua tosi kovasti (tänään on perjantai ). Ikinä mulla ei oo kiinnittymisvuotoa tullut, joten en nyt kovasti iloitse.. mutta vähän hymyilyttää kuitenki. Itselleni luon mielikuvaa, jos se nyt pysyisi kiinni kun tuli oikein vertakin.. :) Lääkärit ei oo osanneet sanoa mitään syytä mihinkään. Miehessä ei voi olla vikaa, koska minä raskaudun. Kaikki ne "sata" verikoetta mitä on otettu, ei niissäkään ollut vikaa..eikä meidän kromosomeissa. Kuulemma huonoa tuuria.. Niin varmaan,,?! Oon varannut yksityiselle gynelle ajan 3 viikon päästä. Odotan nyt viikon, saanko testata plussan ja perua ajan, vai petynkö tädin tuloon ja meen seuraavan ovulaation aikaan sinne lääkärille.
 
Nostelen tätä takaisin ykkössivulle...

Meillähän on vasta yk 3 meneillään. En ole tikuttanut oviksia, mutta huomaan ne selvästi muutenkin limoista ja muista oireista. Itsellä ovulaatiot vaan osuu keskelle viikkoa, jolloin mies on aina poissa kuvioista - toistaiseksi ollaan saman katon alla vain viikonloppuisin. Viime kierrossa päästiin kyllä heiluttamaan peittoa pvispäivänä, mutta se ei tainnut riittää. Kierrot on melko jämptisti 28 päivän pituisia, joten ovikset on aina samaan aikaan eivätkä osu viikonlopuille :/ Nyt ollaan kyllä tämä kierto päästy hyödyntämään hyvin, joten odotukset on korkealla jouluaaton lähestyessä.
 

Yhteistyössä