Miksi tyrkyttää tuttia?

  • Viestiketjun aloittaja "ihmettelijä"
  • Ensimmäinen viesti
"ihmettelijä"
Ihmettelin, kun katselin miten kaveri lykkää vauvalleen tuttia suuhun koko ajan.. Siis esim tilanne, jossa vauva on mun sylissä ja katselee maailmaa tyytyväisenä kun äiti kulkee ohi ja laittaa vauvalle tutin suuhun. Vauva tiputtaa huomaamattaan tutin sohvalle ja äiti käskee mun lykätä sen takaisin. Ja tätä jatkuu joka tilanteessa.
En siis tässä ole tuomitsemassa, jokainenhan hoitaa vauvaa omalla tyylillään eikä tutin imemisestä varmaan pikkuvauvalle haittaakaan ole..
mutta ihmettelen, että miksi sen tutin pitää olla suussa koko ajan? onko siihen joku "oikea syy" olemassa vain pitääkö tutin olla suussa, koska vauvoilla nyt vaan kuuluu olla tutti suussa? vauva ei ime sormiaan tutin sijasta, jos tuttia ei ole eli sekään ei liene syynä..
 
hiklu
Olisiko ehkä helpompi kysyä sitä sun ystävältä ihan ystävällisesti? En tiedä kyllä, miksi hän tuttia tyrkyttää. Ehkä ei edes tiedosta sitä tai sitten ajattelee sen olevan hyvää äitiyttä. En mä tiedä.
 
....
onko se sen eka lapsi? jos se jotenkin aattelee, että vauvalla pitää olla se tutti suussa. Että se ei silleen tajua, että sen ei tarvi jatkuvaan olla sen suussa... ymmärtäs jos se vauva vaikka itkis jos se tutti tippuu,niin sit laittaa sen tutin suuhun, mutta muuten en kyllä tajua tuota kaveris logiikkaa
 
tuttilutti
Mä en oikeestaan henk. koht. ymmärrä koko tutin käyttöä, esim. oma lapseni ei ole koskaan syönyt sitä, vaikka isänsä, tätinsä ym. meinasivat väkisin opettaa.

Kaverini taas on "väkisin opettanut" molemmat lapsensa tutille heti synnytyslaitoksella.
 
En mäkään tollaista käytöstä ymmärrä, mistä ap kertoo. Eihän sitä tuttia tosiaan koko ajan tarvi lutkuttaa.

Itse kuitenkin liputan ihan mielelläni tutin käytön puolesta, kunhan se pysyy kohtuudessa. Meillä esim. on kaikilla kolmella ollut tutti käytössä (pienimmällä on edelleen, ikää 11kk). Eikä oo mitenkään väkisin opetettu, vaan kaikki on olleet jo parin päivän ikäisenä niin kovia imemään, että en oo pystynyt rikkinäsillä rinnanpäillä koko ajan pitämään, vaan on sitten imeneet tuttia ruokailujen välissä tarpeen mukaan. Myöhemmin tuttia on käytetty ainoostaan unille käydessä ja ovatkin rauhoittuneet tosi hyvin itsekseen nukkumaan, kun on saaneet tutin suuhun. Ja isommat kaks on luopuneet tutista ilman isompia itkuja n. 1,5 -vuotiaana, samaan tähdätään kuopuksenkin kanssa.
 
"mie vaan"
Mä en oikeestaan henk. koht. ymmärrä koko tutin käyttöä, esim. oma lapseni ei ole koskaan syönyt sitä, vaikka isänsä, tätinsä ym. meinasivat väkisin opettaa.

Kaverini taas on "väkisin opettanut" molemmat lapsensa tutille heti synnytyslaitoksella.
Riippuu varmaankin lapsesta, mutta eikös vauvoilla imemisen tarve ole ihan luonnollinen. Kun siihen ei saa tuttia niin imetään tissiä, peukaloa, paidan hihaa ja kaikkea muuta. Tutin käyttöä perustellaan kai sillä, että siitä on huomattavasti helpompi luopua imutarpeen loputtua (viimeistään vuoden ikäisenä) kuin peukalosta tms. Meillä poika 5kk haluaa imeä väsyneenä jotakin, jos tutti tippuu niin sen perään itkee, joskus "vahingossa" alkaa lutkuttamaan peukaloa. Tarjotaan tuttia lähinnä vain nukkumaan mennessä jolloin tuntuu sitä kaipaavan. Niin ja meillä oli tutti ilmestynyt pojan suuhun myös heti synnärillä hoitsujen toimesta.
 
§
Tutin käytön on huomattu ehkäisevän kätkytkuolemaa. Jos vauvan haluaa opettaa tutille, niin se on paras aloittaa jo heti pienenä. Ja jotkut nyt vaan haluavat opettaa vauvan tutille, koska joskus on tilanteita, joissa tuttia tarvitaan (esim. autossa on helpompi, jos vauva rauhoittuu tutille edes hetkeksi että ehtii ajamaan sivuun vaikka imettämään!) Itsekin opettamalla opetin vauvan tutille, mutta harmikseni hylkäsi sen puolivuotiaana, joten siitä asti on imutarpeet tyydytetty tissillä.
 
-R
En ymmärrä ap:n kuvausta ystävästään, tutti on mielestäni vain "turhan" imemisen tarpeen tyydyttämiseen. Olen aina ajatellut, että lehdistä lukee mitä sattu, mutta totesin tutista luetun asian todeksi: Lapsen ylimmääräinen imemisen tarve loppuu yleensä 6-8kk iässä ja tästä eteenpäin useimmiten lapset imee lohdutukseksi tuttia, eli turhaan. Meillä molemmat pojat 6-7kk kun jätettiin tutti pois ja täysin ongelmitta. Mielestäni turhan paljon kävelevät taaperot ja lutkuttaa tuttia näyttää todella etovalta!!
 
"hmm"
Mä en kans ymmärrä. Mä en edes ostanu tuttia, vaan ajattelin että hankin JOS sellaselle tulee tarvetta (esim. itkuisutta tai jatkuvaa imemisen tarvetta) Ei sitten tullut. Tota en kyllä ollenkaan ymmärrä että tutti laitetaan tyytyväisen vauvan suuhun.

Bussissa näkee usein 3- ja 4-vuotiaita tutit suussa, jopa meiän 1,5v näyttää vanhemmalta. Sitten ne leikki-ikäiset lässyttävät jotain tutti suussa... Yöks!
 
"vieras"
Mä en oikeestaan henk. koht. ymmärrä koko tutin käyttöä, esim. oma lapseni ei ole koskaan syönyt sitä, vaikka isänsä, tätinsä ym. meinasivat väkisin opettaa.

Kaverini taas on "väkisin opettanut" molemmat lapsensa tutille heti synnytyslaitoksella.
Tutin käyttö on suositeltavaa. 80-luvulla annettiin yleinen suositus, että vauvat nukutettaisiin selällään tai kyljellään tutti suussa, ja tämän jälkeen kätkytkuolemat vähenivät 80%.

Verkkoklinikka.fi - Uutiset
 
"kolmen äiti"
meillä kaks ekaa on syönyt tuttia ja itse olen ne opettanut heti vastasyntyneenä, kolmannelle yritin myös tuttia, mutta ei kelvannu, niinpä alkoi sormia lutkuttaa, ja edelleen sormiaan imee (2v6kk), vaikka kuinka yrittäny, ettei sormia söis, ni eipä oo auttanu ja nehän on aina mukana. Mielummin olisin tutin antanut, ku sormet. On hampaillekkin huonompi, ku syö sormia. tässä vaan esimerkki kuinka voi tutittoman käydä..
 
"vieras"
Meillä oli vauvalla tutti suussa ensimmäisen parin kuukauden ajan ihan koko ajan. Lapsi söi kätensä rakkuloille jo vatsassa, joten tuttia suositeltiin sairaalassa. Käsien syöminen ja ne rakkulat ovat lapselle paljon vahingollisemmat kuin tutin imeminen ja tutista on myös huomattavasti helpompi päästä eroon, kuin tavasta imeskellä kättä. Myös tuosta kätkytkuolemayhteydestä puhuttiin sairaalassa.

Mutta tosiaan olisit kysynyt siltä kaverilta mikä heidän syynsä on.
 
"vieras"
No me ei ehditty totuttaa kuopustamme tuttiin ennen kuin hän hoksasi peukalonsa, ja sen jälkeen olikin ihan turha yrittää tyrkyttää tuttia tilalle. Nyt on kohta 2v ja peukko on koko ajan suussa. Ei tee hyvää hampaille ja varmaan puheenkehitystäkin haittaa. Ja tosiaan sitä peukkua ei toiselta millään voi ottaa poiskaan, joten tutti olisi kyllä ollut helpompi juttu.
 

Yhteistyössä