Miksi vanhemmat eivät pidä kuria lapsilleen?

  • Viestiketjun aloittaja Tympääntynyt
  • Ensimmäinen viesti
Tympääntynyt
Ärsyttää, kun vanhemmat eivät pidä kuria lapsilleen. Eräskin kolmevuotias on jatkuvasti kerhossa ja muskarissa häiriönä, mutta pojan äiti ei välitä. Ei kielletä tekemästä, eikä pidetä tarpeeksi silmällä.

Kerhotädit joutuvat komentamaan poikaa äidin puolesta, ja jo useamman kerran muskarin vetäjältä on mennyt hermot pojan riehumiseen.

Miksi ihmeessä ei pidetä kuria? Luullaan vaan, että lapsi on luonteeltaan villi tms, vaikka kyse on siitä, ettei kolmevuotias voi tietää rajoja, jolleivat vanhemmat niitä hänelle opeta. Lapsissa on tietysti rauhallisempia ja villimpiä, mutta rauhallisempikin käyttäytyy sopimattomalla tavalla, mikäli hänelle ei yritetäkään opettaa käyttäytymissääntöjä.

Sitten ihmetellään, kun esikoulussa/koulussa ei hommat suju.

Ja näitä tapauksia riittää.
 
Tympääntynyt
Alkuperäinen kirjoittaja hoplaahoplaa:
Miksi vanhemmat eivät pidä kuria lapsilleen?

tähänkin voisi taas sanoa: ÄLÄ YLEISTÄ!! mikään ei oo niin ärsyttävää kun tuollainen yleistäminen :headwall:
Joo, olet oikeassa. Pidän itsekin kuria lapsilleni. Myös kaikki ystäväni pitävät, sillä en halua kaveerata niiden kanssa, jotka eivät pidä kuria lapsilleen.
 
Samaa olen joskus miettinyt itsekin... toiset saavat riehua ja tehdä mitä lystäävät ja pilata kaikkien muskaritunnit, kerhotunnit jne. Eivätkä vanhemmat tee mitään, se on raivostuttavaa |O . Oma esikoiseni ei missään tapauksessa ole rauhallisimmasta päästä ja häntä pitää olla jatkuvasti "ojentamassa" ja muisti on välillä lyhyempi kuin lyhyt, mutta kyllä minun tehtäväni on ohjata (ja komentaa) häntä.
En itse koe ap:n kirjoitusta yleistävänä -mainitsevan vain tilanteista, mihin on joutunut. Ei se kai tarkoita, että kaikki vanhemmat olisivat samanlaisia, ainoastaan, että sellaisia on....
 
Neltsu
Joo, mullakin yksi tuttu ihan kieltää ihmisiä ettei hänen lastaan saa kieltää. Itse kiellän kyllä kyseistä lasta tarvittaessa jos liian hurjalta näyttää. Lapsi on sanonut kyllä itse minulle etten saa kieltää häntä. Olen kertonut että olen aikuinen ja hän lapsi ja saan häntä kieltää koska tiedän mitkä on säännöt -ei aikuisetkaan saa kaikkea tehdä.
 
Tympääntynyt
Alkuperäinen kirjoittaja Neltsu :
Joo, mullakin yksi tuttu ihan kieltää ihmisiä ettei hänen lastaan saa kieltää. Itse kiellän kyllä kyseistä lasta tarvittaessa jos liian hurjalta näyttää. Lapsi on sanonut kyllä itse minulle etten saa kieltää häntä. Olen kertonut että olen aikuinen ja hän lapsi ja saan häntä kieltää koska tiedän mitkä on säännöt -ei aikuisetkaan saa kaikkea tehdä.
Just näitä. Koita siinä sitten opettaa omia lapsia hyville tavoille, kun kerhokaveri vieressä saa tehdä kaikkea sitä, mistä omaa lasta kiellän. Tulee itsellekin ristiriitainen olo ja on tosi vaikea kolmevuotiaalle selostaa miksi hän ei saa tehdä, vaikka toinen saa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhipöykerö:
Alkuperäinen kirjoittaja hoplaahoplaa:
Miksi vanhemmat eivät pidä kuria lapsilleen?

tähänkin voisi taas sanoa: ÄLÄ YLEISTÄ!! mikään ei oo niin ärsyttävää kun tuollainen yleistäminen :headwall:
Villi veikkaus: kuulut itse niihin, jotka eivät sitä kuria pidä.
:LOL: oma lapsukainen on vasta reilut 10kk että pidän hälle kyllä "kuria" lähinnä se on ei:n sanomista kun on kielletyssä paikassa. :)
mutta joo jos haluat luulla niin että kuulun ja saat siitä hyvän mielen niin eikun vaan =)
minua vaan ärsyttää sellainen yleistminen, että jos joku vanhempi ei pidä niin sit vedetään muutkin mukaan. ymmärsitkö asian pointin? :whistle:
 
En tiiä. Vanhemmat voi mulkasta peiliin välillä. Tuttavilla 6-v poika, joka pelaili jääkiekkoa asuntovaunun katolla. Äitinsä vaan tuumi, että ei se sitä voinu tietää, että noin ei tehdä, kun ei ole tullut koskaan puheeksi. Sama jannu paiskasi naapurin autoa vasaralla, eikä taaskaan tiennyt, että niin ei tehä. Äitinsä mukaan se tempaus oli vahinko. :kieh:
 
vieras
Tänään iltapäivällä tuli vasta keskusteluohjelma autismista. Siinä yksi äiti sanoi, että heille yleensä aina joku vieras huomauttaa lapsesta, joka ei pysy pöydässä istumassa. Eivät huomauttele enää, kun kuulevat autismista. Myönnän et ap:n kuvaama tilanne on kerhossa ärsyttävä, mutta sitä ei voi päälle päin tietää mistä kyse.

Muutenkin meitä on moneen junaan. Minua taas kerhossa ärsyttää äiti, joka aina kovaan ääneen kurittaa lastaan, haukkuu ja uhkailee kun ei tottele.
 
Tympääntynyt
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tänään iltapäivällä tuli vasta keskusteluohjelma autismista. Siinä yksi äiti sanoi, että heille yleensä aina joku vieras huomauttaa lapsesta, joka ei pysy pöydässä istumassa. Eivät huomauttele enää, kun kuulevat autismista. Myönnän et ap:n kuvaama tilanne on kerhossa ärsyttävä, mutta sitä ei voi päälle päin tietää mistä kyse.

Muutenkin meitä on moneen junaan. Minua taas kerhossa ärsyttää äiti, joka aina kovaan ääneen kurittaa lastaan, haukkuu ja uhkailee kun ei tottele.
Tämä kyseinen tapaus on täysin normaali pieni lapsi, joka tottelee kerhotätien komentamista. Sairaat lapset ovat sitten asia erikseen.

Tuttavapiirissäni on eräs äiti, joka on tutkituttanut lastaan useilla lääkäreillä. Vikaa ei löydy, mutta äiti väittää, että lapsella on joku läpäläpä-häiriö... Sen varjolla saa tehdä kaikennäköistä ikävää, kun äidin mielestä lapsi parka ei pysty kontrolloimaan itseään. Ihmeellinen sellainen häiriö, joka välillä on päällä ja välillä ei = jos joku komentaa topakasti, niin totellaan, mutta äidin ja isän antaessa luvan kanssa riehua, meno on ihan hirveää.
 
vierailija
Tänään iltapäivällä tuli vasta keskusteluohjelma autismista. Siinä yksi äiti sanoi, että heille yleensä aina joku vieras huomauttaa lapsesta, joka ei pysy pöydässä istumassa. Eivät huomauttele enää, kun kuulevat autismista. Myönnän et ap:n kuvaama tilanne on kerhossa ärsyttävä, mutta sitä ei voi päälle päin tietää mistä kyse.

Muutenkin meitä on moneen junaan. Minua taas kerhossa ärsyttää äiti, joka aina kovaan ääneen kurittaa lastaan, haukkuu ja uhkailee kun ei tottele.
Ei autismi ole mikään syy. Ihan samat säännöt sitä on autisteillakin.
 
vierailija
Tämä kyseinen tapaus on täysin normaali pieni lapsi, joka tottelee kerhotätien komentamista. Sairaat lapset ovat sitten asia erikseen.

Tuttavapiirissäni on eräs äiti, joka on tutkituttanut lastaan useilla lääkäreillä. Vikaa ei löydy, mutta äiti väittää, että lapsella on joku läpäläpä-häiriö... Sen varjolla saa tehdä kaikennäköistä ikävää, kun äidin mielestä lapsi parka ei pysty kontrolloimaan itseään. Ihmeellinen sellainen häiriö, joka välillä on päällä ja välillä ei = jos joku komentaa topakasti, niin totellaan, mutta äidin ja isän antaessa luvan kanssa riehua, meno on ihan hirveää.

Et tiedä mistä puhut, ärsyttää tälläinen. Mulla samanlainen 5 vuotias ja joudun välillä vaikeisiin tilanteisiin. Sitä et ymmärrä ennenkuin olet itse siinä oman lapsesi kanssa.
 
vierailija
Omalla lapsella on adhd eikä häiriköi tahallaan ketään vaan siksi koska hiljaa ja paikallaan olo on lapsen aivoille silkka mahdottomuus.
Päikkärissä ja koulussakin tiedetään että aina syy ei tosiaankaan ole kurin puutteessa vaan häiriköinnin taustalla voi olla neurologisia ongelmia joista johtuen lapsen itse säätely puutteellista eikä siinä auta kurinpito.ja kyllä meillä on säännöt ja kurinpito kohdallaan siitä huolimatta.
 
vierailija
Mun taapero on vilkas, ei pysy kerhossa paikallaan istumassa 3s.kauempaa vaikka kuinka komentais tms.
Ja jos otan syliini ja pakotan istumaan aloillaan niin tulee iso huuto..
Eli ennemmin annan hänen vaeltaa siellä ja touhuta omiaan kuin laitan huutamaan ja kaikkien kerhohetki menee pilalle
Olen huomannut kyllä, että mun taaperosta ei tykkää ohjaajat eivätkä muut äidit.. Ja voitte kuvitella että se sattuu sydämeen.. Hän on vasta 2,5vuotias, utelias, touhukas ja eläväinen laps. Kurii kyllä pidetään ja kasvatetaan ja kokoajan myös ohjeistetaan.
MUTTA tää mun taaperopa on ainoo joka kerhossakin esimerkiksi korjaa lelunsa, juoksee pesee oma-aloitteisesti kädet ennen eväitä, vie roskat roskiin ja astiat pois ja istuu ruokailun ajan kyllä paikallaan niin kauan, että suu tyhjä.
Kun Rauhalliset kullanuput ovat täysin pihalla, että mitä pitää tehdä ja ruokailuissa välillä menevät jopa pöydän alle mössöttää tai nousevat pöydästä kymmeniä kertoja
Että te jotka kiinitätte huomioo vilkkaisiin lapsiin nii ootteko kiinnitteet huomioo tollasiin..
Lapsii on erilaisia ja joillain lapsilla jännitys ja muut lapset voivat aiheuttaa lapsessa hermostunutta käytöstä jonka muut mieltää villeydeksi ja kuritta pitämiseksi
Asiat ku ei aina oo niin helvetin musta valkoista!!
Ennemmin vois auttaa tota villin lapsen äitii joka ihan satavarmasti uupunut..
Mitä auttaa negaatio vaikka kuinka ärsyttäs, että oman vässykän kullannupun kerho ja muskari hetki menee piloille ja tuukkaan seuraava Mozart
Valoja päälle ja päät pois omasta pyllystä!!!
Mahdat olla aika nuori ap ja todennäköisesti vain yhden lapsen vanhempi, kun ajattelusi on noin keskenkasvuista ja ahdasmielistä.
Kasva ensin itse aikuiseksi ja arvostele muiden lapsii ja vanhempia vasta sitten
 

Yhteistyössä