MIKSI vapaakasvatus on niin IN?

Tuossa ylempänä yksi vieras kiteyttikin mun ajatuksen vapaasta kasvatuksesta. Nää lapset ei oo vapaasti kasvatettuja mistä te puhutte, vaan täysin kasvattamattomia. Vapaakasvatus kun on alunperin ollut suurin piirtein sitä, että lapsi saa päättää mikä siitä tulee isona. Kuitenkin lapsille on annettu eväät elämään ja käytöstavat.

Kuulostaahan se tietty hienolle sanoa, että meillä on vapaakasvatus. Loppupeleissä se kuiten tarkoittaa usein sitä, ettei lapselle vaan sanota ei. Itse ajattelisin, että vapaakasvatus oikealla tavalla on haastavaa ja paljon rankempaa. Kuinka antaa lapselle eväät niin, että kasvaa vastuuntuntoiseksi ja ymmärtää syy-seuraukset valinnoilleen jne ?
 
tossuliini
Oon mäkin sen huomannut että jos noille ns. vapaan kasvatuksen tuloksille eli muksuille menet sanomaan jotakin oli ikä mikä tahansa, yleensä 5 v ylöspäin niin kyllä sieltä tulee sellasta tekstiä että heikkopäistä hirvittää ja mäkin olen sentään kasvattanut kaksi lasta. No esikoinen tietty kiroilee kun on aikuinen (joskus itekin tulee päästeltyä) mutta kuopus ei kiroile, koskaan ei ole kiroillut. Että harmi vaan kun on tällanen vapaa kasvatus keksitty.

Exä tossa kävi äsken ja manaili kun jotkut pikku ihmiset, oliskos ollut jotain 2. tai 3. luokkalaisia niin tyhjentäneet ilmat exän pyörästä. Sanoi että jos saa kiinni niin ottaa tukkapäästä kiinni ja pyöräyttää. Mä sanoin ettei se niin voi tehä, joutuu vaan vaikeuksiin siitä ite muttei kuulemma välitä vaikka joutuiskin. Mutta eihän se oikein ollut että ne lapset niin teki mutta en kyllä hyväksy mun exän käytöstäkään.
 

Yhteistyössä