Millä aineilla puhdas, tahraton pyykki?

  • Viestiketjun aloittaja tahra
  • Ensimmäinen viesti
tahra
Huh! Onko joku löytänyt sellaisen pyykinpesuaineen, millä pyykin saa koneessa puhtaaksi. Itsellä käytössä Omo/bioluvil/Ariel nestemäisenä. Tahrat on ja pysyy, vaikka ainetta kaataisi itse tahralle ennen pesua. Housujen kakkatahrat, mansikkatahrat, suklaa/kaakao/ kuratahrat esimerkkinä tahroista, jotka saatuaan tietää ettei vaatteita koskaan enää puhtaaksi saa :( Tahroihin on lisäksi kokeiltu Marseille - sekä sappisaippuaa, Fairya ja Vanish suihketta, mutta on ja pysyy. Lisäksi luulisi nyt tavallisten rasvatahrojenkin normaalissa pyykinpesussa häipyvän, mutta ei, Sen nyt sentään saa Fairylla pois .... Aargh! Onko nykyään enää mitään kunnoliista pyykinpesuainetta saatavilla???
 
Meillä lähtee kyllä Omon nestemäinen + Vanish jauhe yhdistelmällä lähes kaikki tahrat. En laita mitään suoraan tahroihin, nestemäinen pesupalloon koneeseen ja jauhe pesuainekoteloon. Vaatteet joihin jotain tahraa jää, kuivatan suorassa auringonpaisteessa ja se kyllä tehoaa. Talvella valitettavasti ei ole tätä apukeinoa...
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
Meillä lähtee kyllä Omon nestemäinen + Vanish jauhe yhdistelmällä lähes kaikki tahrat. En laita mitään suoraan tahroihin, nestemäinen pesupalloon koneeseen ja jauhe pesuainekoteloon. Vaatteet joihin jotain tahraa jää, kuivatan suorassa auringonpaisteessa ja se kyllä tehoaa. Talvella valitettavasti ei ole tätä apukeinoa...
Meillä myös näin. Vanish toimii oikeasti. Tosi likaisille jauhetta hiukan pesun mukana, valkopyykille silloin tällöin omaa vanishia joukkoon, että pysyvät valkoisina.
 
=)
Meillä toimii kans Omon nestemäinen. Joskus tosi pahan tahran kanssa laitan tahranpoistoainetta suoraan vaatteeseen mutta vain pahimmissa tapauksissa kuten punaviinissä tai mustikassa. Ei ole tahraisia vaatteita.
 
"Luumu"
noita vanisheja on niin montaa sorttia, mikä niistä toimii?
Ja millä sa välikausihaalarin tummentumat pois?

Ihmeen hyvän aineen löysin, kun koitin saada valkoiset puuvillaiset sohvanpääliset puhtaaksi. Ei lähtenyt vanish nesteellä, sappisaippualla eikä nuttu tahranpoistolla tahrat. Ostin sitten Ruohonjuuresta Sonett valkaisu- ja tahranpoistojauehetta, ja pääliset on puhtaat taas :)
 
"outoa"
kyllähän noilla ja sappisaippualla lähtee vaikka mikä irti. Ei meillä jää kuin hyvin harvoin vaatteeseen tahroja. Käytätkö valkaisevaa valkopyykkiin ja coloria värikkäisiin ja lajittelet vaatteet kunnolla? Ethän säilö pyykkejä viikkoja?

Itse käytän jauheita (ei zeoliittiä eikä fosfaatteja mielllään) sertoa valkopyykkiin ja erisan värilliseen. Pesupalll käytössä
 
..
[QUOTE="outoa";24210879]kyllähän noilla ja sappisaippualla lähtee vaikka mikä irti. Ei meillä jää kuin hyvin harvoin vaatteeseen tahroja. Käytätkö valkaisevaa valkopyykkiin ja coloria värikkäisiin ja lajittelet vaatteet kunnolla? Ethän säilö pyykkejä viikkoja?

Itse käytän jauheita (ei zeoliittiä eikä fosfaatteja mielllään) sertoa valkopyykkiin ja erisan värilliseen. Pesupalll käytössä[/QUOTE]

Ei meilläkään lähde. Sappisaippuan olen hylännyt jo kokonaan käytöstä, kun ei ollut sanottavaa hyötyä. Omo nestemäinen sensitive on vähän tehokkaampaa kuin nuo zeoliitittomat ja fosfaatittomat jauheet, kaikki merkit niistä olen kokeillut. Esim. yhdistelmällä Vanish suihke+Omo color nestemäinen sensitive en saanut pois samana päivänä tullutta cantaloupe-melonitahraa lapsen trikoohousuista. Pesu 60 astetta, normaali pitkä kirjopesuohjelma. Marjatahroihin tuo Vanish suihke sen sijaan pelittää kuin häkä, kunhan jättää vaikuttamaan noin puoleksi tunniksi ennen kuin heittää koneeseen. Tahra on hävinnyt näkyvistä jo ennen koneeseen laittoa.

Täytyisi varmaan kokeilla tuota Vanish jauhetta myös. Meillä vaan on panospuhdistamo, joten siksi sitä ei oikeasti varmaan saisi käyttää. Beckmann jauhetta eli "tahrasuolaa" olen kokeillut, joskus auttaa, joskus ei.
 

Yhteistyössä