Millä ihmeellä se kymppi sitten irtoaa :O (ala-asteen arvostelusta)

  • Viestiketjun aloittaja en kässää
  • Ensimmäinen viesti
en kässää
Poika on saanut kaikista enkun kokeista 10+ (lisätehtävistä saa +), siis ihan kaikista! Viittaa tunnilla, sanakokeet kaikki 10+. Ja todistuksessa seisoo 9. En ymmärrä, en millään - sama homma oli viime vuonna. Miten ihmeessä tuosta enää voi parantaa :O Tämä enkun ope on kuulemma aineenopettaja, eikä luokanopettaja, että hällä olis sitten tiukemmat kriteerit. Mutta eihän se nyt noin voi mennä? Jos jotain muuta luokkaa opetta enkussa joku luokanope, ja se antaa numerot arvosteluperusteiden mukaan?
 
"vieras"
Mitä väliä?

Noilla numeroilla ei ole loppujen lopuksi mitään merkitystä ja selkeästihän sun poikasi on oppinut koulussa juuri sen mikä on tarkoituskin oppia.
Poikasi on selkeästi ahkera opiskelija jos sanakokeet on viimeisen päälle osattu ja älliäkin varmasti löytyy kun kokeista tulee loistonumerot.

Inhottavaa jos poika tosiaan tehnyt kaikkensa ja numerot ei vaan irtoa ja sitten äiti vielä asenteellaan kertoo että kymppi sen on oltava, ysillä voi pyyhkiä perseensä.
 
"aloittaja"
[QUOTE="vieras";26398865]Mitä väliä?

Noilla numeroilla ei ole loppujen lopuksi mitään merkitystä ja selkeästihän sun poikasi on oppinut koulussa juuri sen mikä on tarkoituskin oppia.
Poikasi on selkeästi ahkera opiskelija jos sanakokeet on viimeisen päälle osattu ja älliäkin varmasti löytyy kun kokeista tulee loistonumerot.

Inhottavaa jos poika tosiaan tehnyt kaikkensa ja numerot ei vaan irtoa ja sitten äiti vielä asenteellaan kertoo että kymppi sen on oltava, ysillä voi pyyhkiä perseensä.[/QUOTE]

En ole kommentoinut lapselle numeroista erikseen, sanoin vaan että hyvä toikka. Mutta selkeesti huomaan, että poika odottaisi sitä kymppiä koemenestyksen perusteella ja on vähän ymmällään.
 
Hienosti pojallasi menee englanti. Olet varmasti äitinä todella ylpeä.=) Uskoisin kohdallanne olevan tällainen opettaja, joka ei anna koskaan kymppejä. Näihin aina toisinaan törmää ja he sen itsekin suoraan sanovat. Perusteluna on ollut, että kymppi on täydellinen, eikä koskaan voi olla täydellinen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja en kässää;26398815:
Poika on saanut kaikista enkun kokeista 10+ (lisätehtävistä saa +), siis ihan kaikista! Viittaa tunnilla, sanakokeet kaikki 10+. Ja todistuksessa seisoo 9. En ymmärrä, en millään - sama homma oli viime vuonna. Miten ihmeessä tuosta enää voi parantaa :O Tämä enkun ope on kuulemma aineenopettaja, eikä luokanopettaja, että hällä olis sitten tiukemmat kriteerit. Mutta eihän se nyt noin voi mennä? Jos jotain muuta luokkaa opetta enkussa joku luokanope, ja se antaa numerot arvosteluperusteiden mukaan?

Kaikissa kouluissa ei vaan anneta sitä kymppiä, oli sitte aktiivinen tunnilla, hyvä kokeissa tai yms. ja joissain kouluissa annetaan kymppi siitä että oppilas on paikalla :D
 
koulun (tai kunnan ) sivuilta löytyy arvosteluperiaatteet, yleensä 10 tarvitsee osata enemmän kuin koulussa opetetaan pitää soveltaa osaamistaan muutenkin kuin tehtävien antamissa muodoissa ja auttaa muita, ja olla extra aktiivinen tunneilla.
 
"viera"
[QUOTE="aloittaja";26398857]Kuten sanottu, viittaa tunnilla.[/QUOTE]

Oleko ollut katsomassa ;)? Tai tekeekö kaikkea muutakin viittaamisen lisäksi (epätoivottavaa kenties?), onko erityisen taitava toimimaan ryhmässä?
Jos lapsi TODELLA on kympin oppilas, niin toki hän kymppinsä ansaitsisi, olen samaa mieltä siitä kanssasisi.
Toisaalta, yhdellä alakoulun enkun arvosanalla ei ole mitään merkitystä myöhemmän menestymisen kannalta. Turha liikaa sillä päätään vaivata.
 
"aloittaja"
Osallistuuko muutenkin kuin vain viittaamalla? Käykö keskusteluita yms
Ja ennenkaikkea oletko opettajalta kysynyt arvosteluperusteita?
Olen lapselta kysynyt vaan että osallistuuko tunnilla ja viittaako, ja vastaus on kyllä. Ja ihan selvästi kun se on innostunut enkusta, niin uskon kyllä, että osallistuu. Yhtä innostunut on musiikista, ja siitä saikin kympin.

En ole opettajalta kysynyt henkkoht, mutta ollut puheissa saman koulun toisen opettajan kanssa, joka on kertonut, että tällä enkun opella on tosi tiukka arvostelu.
 
Tuntiaktiivisuutta löytyy, ilmeisesti ainakin lapsen itsensä mukaan. Kymppiin vaaditaan sellaista aktiivisuutta, että käsi on pystyssä jokikisen kysymyksen kohdalla. Arviointi pitää sisällään lisäksi paljon muutakin kuin koearvosanat ja aktiivisuuden. Yksi iso osa arviointia on ns. työskentelytaidot. Eli onko tavarat mukana, miten on läksyt tehtynä, kuinka huolella tekee tunnilla tehtäviä, millä asenteella tekee opettajan antamia tehtäviä, miten työskentelee toisten kanssa jne jne.. Kaikki nämä sujuvat lapsesi kohdalla varmasti hienosti, kun numerokin on noin hyvä. Kymppii vaan vaaditaan sitä, että kaikki nämä osa-alueet sujuvat erinomaisesti. Näin ulkopuolisena on tietysti mahdotonta sanoa, miks kymppiä ei ole tullut. Kymppi on numerona harvinainen/vaikeasti saatava, mutta ei tietenkään mahdoton. Ja opettajat noudattavat kyllä samoja kriteerejä (opetussuunnitelma), oli sitten luokan- tai aineenopettaja. Kannattaa varmasti tiedustella syksyllä lomien jälkeen ko. opelta, miten sen numeron saisi tiristettyä kymppiin, jos sellainen on tavoitteissa. Ysikin on kyllä mielestäni ihan juhlimisen arvoinen asia.
 
"aloittaja"
Hienosti pojallasi menee englanti. Olet varmasti äitinä todella ylpeä.=) Uskoisin kohdallanne olevan tällainen opettaja, joka ei anna koskaan kymppejä. Näihin aina toisinaan törmää ja he sen itsekin suoraan sanovat. Perusteluna on ollut, että kymppi on täydellinen, eikä koskaan voi olla täydellinen.
Kyllä olen ilahtunut, että äidin kielipää on siirtynyt poikaankin :) Minusta kans tuntuu, että se ei anna kymppiä koskaan :/ Muista omasta kouluajastani ala-asteelta aika vanhan opettajan, joka opetti meille englantia. Se sanoi ettei ole koko urallaan koskaan antanut kymppiä kenellekään, mutta mulle sitten viimein antoi! Olinpa aika otettu :D
 
"vieras"
[QUOTE="aloittaja";26398917]Olen lapselta kysynyt vaan että osallistuuko tunnilla ja viittaako, ja vastaus on kyllä. Ja ihan selvästi kun se on innostunut enkusta, niin uskon kyllä, että osallistuu. Yhtä innostunut on musiikista, ja siitä saikin kympin.

En ole opettajalta kysynyt henkkoht, mutta ollut puheissa saman koulun toisen opettajan kanssa, joka on kertonut, että tällä enkun opella on tosi tiukka arvostelu.[/QUOTE]

Kannattaisi varmaan sitten kysyä ihan siltä opettajalta miksi numero on vain 9?
Eikä etukäteen leimata kun se on niin tiukka ja aineenopettaja ja ja ja ja........
 
  • Tykkää
Reactions: Anatolia
"vieras"
[QUOTE="aloittaja";26398931]Kyllä olen ilahtunut, että äidin kielipää on siirtynyt poikaankin :) Minusta kans tuntuu, että se ei anna kymppiä koskaan :/ Muista omasta kouluajastani ala-asteelta aika vanhan opettajan, joka opetti meille englantia. Se sanoi ettei ole koko urallaan koskaan antanut kymppiä kenellekään, mutta mulle sitten viimein antoi! Olinpa aika otettu :D[/QUOTE]

No niin, tämä kertoo jo kaiken.
 
"äiti"
Minä kysyin vastaavassa tilanteessa opelta suoraan matikan numerosta s-postilla , ja kas kummaa todistus kirjoitettiin uusiksi ja ope myönsi arvosteluvirheensä.

Eli ota yhteyttä opeen ! tai koulun johtajaan / rehtoriin / vararehtoriin. Asia selviää kyllä.
 
"vieras"
Jotkut opettajat on vaan kusipäitä, ei siihen ole muuta selitystä. Jotkut vaan ei anna kymppäjä ikinä. Melkein samantiennsen kympin voisi poistaa koko asteikosta, kun on kyse sen sortin opettajista.
 
"aloittaja"
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26398977:
Antaako ko. opettaja muillekaan kymppejä? Jos hänellä vain on oma tiukka asteikkonsa.
En tiedä kyllä. Mutta sepä siinä onkin, kun arvostelu on niin erilaista eri kouluissa. Poika vähän pahoitti mielensä, kun serkku elvaili enkun kympillä :/
 

Yhteistyössä