Tuntiaktiivisuutta löytyy, ilmeisesti ainakin lapsen itsensä mukaan. Kymppiin vaaditaan sellaista aktiivisuutta, että käsi on pystyssä jokikisen kysymyksen kohdalla. Arviointi pitää sisällään lisäksi paljon muutakin kuin koearvosanat ja aktiivisuuden. Yksi iso osa arviointia on ns. työskentelytaidot. Eli onko tavarat mukana, miten on läksyt tehtynä, kuinka huolella tekee tunnilla tehtäviä, millä asenteella tekee opettajan antamia tehtäviä, miten työskentelee toisten kanssa jne jne.. Kaikki nämä sujuvat lapsesi kohdalla varmasti hienosti, kun numerokin on noin hyvä. Kymppii vaan vaaditaan sitä, että kaikki nämä osa-alueet sujuvat erinomaisesti. Näin ulkopuolisena on tietysti mahdotonta sanoa, miks kymppiä ei ole tullut. Kymppi on numerona harvinainen/vaikeasti saatava, mutta ei tietenkään mahdoton. Ja opettajat noudattavat kyllä samoja kriteerejä (opetussuunnitelma), oli sitten luokan- tai aineenopettaja. Kannattaa varmasti tiedustella syksyllä lomien jälkeen ko. opelta, miten sen numeron saisi tiristettyä kymppiin, jos sellainen on tavoitteissa. Ysikin on kyllä mielestäni ihan juhlimisen arvoinen asia.