Millä maha pehmeäksi?

  • Viestiketjun aloittaja Kakkahousun äiti
  • Ensimmäinen viesti
Kakkahousun äiti
Moikka,

Meillä tyttö 3v jätti juuri vaipat pois. Pissa tulee hienosti joko pottaan tai pyttyyn, mutta kakka ei kumpaankaan, huutaa vain "en haluu tehdä kakkaa!!" vaikka tunnin. Panttaa monta päivää, tuhrii, ja lopulta tekee kovan möykyn housuun. En haluaisi joutua kierteeseen, että panttauksen tuloksena on aina kova kakka, sattuu kun se tulee, ja taas pantataan kun pelottaa että sattuu. Apteekistakaan en tahtoisi ainakaan vielä apua hakea.

Olisiko tietoa kenellään mikä (ruoka) pehmentäisi mahaa? Luumun tiedän, mutta niistä tyttö ei tykkää. Ja banaani on jo pannassa.... (mitkä muut muuten kovettaa mahaa??)
 
kokeile pellavan siemeniä -ohje on paketin kyljessä.

liota siemeniä vedessä noin tunnin ajan, sit lapsi juo sen veden ja siemenetkin- jos haluaa. pehmentää kakkaa. kokeile myös gefilus mehuja.

päärynä, luumu, ruusunmarja ja lakritsi pehmentää. mustikka ja banaani kovettaa.
 
Minkä luonteinen tyttö on? Auttaisiko jos hän saisi valita luxus--wc-paperia kaupasta?

Vatsan toimintaan auttaa yleensäkin säännöllinen rytmi ja kuitupitoinen ravinto.

Jos lasta ärsyttää (pottaillessa) pissan roiskuminen, sen voi välillä kataa pois ja jatkaa sitten "istunnolla".
 
Meillä likka juo myslivelliä vaikka yli 3v. Joka päivä pitää sillä olla jotain kuitua todellakin, muuten menee heti kovalleen. Mansikka on ollut meillä myös hyvä ja runsaasti juomista, vettä siis. Maito kovettaa ainakin meillä.

Eikä se Levolac mikään kauhu olis jos sitä haet apteekista, vähän kun yskänlääkettä. Se pehmentää. Mutta ruokavalio pitää myös muuttaa niin, että toi on vain ensiapuna. Vaaleat viljat pois, samoin makarooni, banaani, mustikka, sokeripitoiset jutut.
 
Jos lapsella kakkaaminen tekee kipeää, niin lisää massaa ulosteeseen saa apteekista saatavalla Duphalac-jauheella, jos kotikonstit eivät auta. Sitä laitetaan aamupuuron tms sekaan, ei maistu miltään. Tärkeää on muistaa käyttää kuurina eli useampi piävä putkeen (meillä käytettiin viikko). Kyllä lapsi huomaa eron.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.06.2006 klo 13:10 vieras kirjoitti:
Vettä, vettä ja vettä!

Ja apteekista saatava Microlax on ihan toimiva juttu.
Microlax on toimittava lääke. siis sillä saa ulosteen ulos vaikka ei itse lapsi haluaisi ulostaa. Enpä ekana lähtisi käyttämään, ellei ihan pakko. seurauksena on vielä kipeämpi ulostusreissu ja pelko lisääntyy taatusti. Tietty jos pakko on saada ulos niin sitten.
Ennemmin kokeilisin Duphalac ja Levolac jotka on ulostemassaa lisääviä ja toinen pehmentävää. Ja niihin yhdistetään ruokavalio ja riittävä nesteiden (veden )juonti.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.06.2006 klo 13:14 mamma kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.06.2006 klo 13:10 vieras kirjoitti:
Vettä, vettä ja vettä!

Ja apteekista saatava Microlax on ihan toimiva juttu.
Microlax on toimittava lääke. siis sillä saa ulosteen ulos vaikka ei itse lapsi haluaisi ulostaa. Enpä ekana lähtisi käyttämään, ellei ihan pakko. seurauksena on vielä kipeämpi ulostusreissu ja pelko lisääntyy taatusti. Tietty jos pakko on saada ulos niin sitten.
Ennemmin kokeilisin Duphalac ja Levolac jotka on ulostemassaa lisääviä ja toinen pehmentävää. Ja niihin yhdistetään ruokavalio ja riittävä nesteiden (veden )juonti.
Meillä ainakin lapsi pyytää välillä microlaxin, kun vatsa on mennyt liian kovalle.
 
mammamyy
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.06.2006 klo 13:41 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.06.2006 klo 13:14 mamma kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.06.2006 klo 13:10 vieras kirjoitti:
Vettä, vettä ja vettä!

Ja apteekista saatava Microlax on ihan toimiva juttu.
Microlax on toimittava lääke. siis sillä saa ulosteen ulos vaikka ei itse lapsi haluaisi ulostaa. Enpä ekana lähtisi käyttämään, ellei ihan pakko. seurauksena on vielä kipeämpi ulostusreissu ja pelko lisääntyy taatusti. Tietty jos pakko on saada ulos niin sitten.
Ennemmin kokeilisin Duphalac ja Levolac jotka on ulostemassaa lisääviä ja toinen pehmentävää. Ja niihin yhdistetään ruokavalio ja riittävä nesteiden (veden )juonti.
Meillä ainakin lapsi pyytää välillä microlaxin, kun vatsa on mennyt liian kovalle.
No, se on teidän valinta. Sairaanhoitajana voin sit kertoo sen verran, että jos niitä käyttää usein, suoli laiskistuu (kun on toimittava) ja alkaa tarvita apua useammin. Siksi (mm.) vanhuksilla on näitä lääkkeitä käytössä. Tosin heillä myös muita syitä.
Ap:n kyssäristä kyllä ymmärsin, et lapsen kakka on kovaa ja siksi pelkää ulostaa... Miksi sen pitäisi kerralla rysähtää pyttyyn, niin ettei hän pysty itse kontrolloimaan sitä mitenkään kun konsteja on muitakin. Eikä jatkossa maha pysy yhtään sen pehmeämpänä vaikka joka pv ottaisit mikcrolaxin käyttöön. Kyllä ne on muut enneltaehkäisevät konstit.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.06.2006 klo 13:52 mammamyy kirjoitti:
No, se on teidän valinta. Sairaanhoitajana voin sit kertoo sen verran, että jos niitä käyttää usein, suoli laiskistuu (kun on toimittava) ja alkaa tarvita apua useammin. Siksi (mm.) vanhuksilla on näitä lääkkeitä käytössä. Tosin heillä myös muita syitä.
Ap:n kyssäristä kyllä ymmärsin, et lapsen kakka on kovaa ja siksi pelkää ulostaa... Miksi sen pitäisi kerralla rysähtää pyttyyn, niin ettei hän pysty itse kontrolloimaan sitä mitenkään kun konsteja on muitakin. Eikä jatkossa maha pysy yhtään sen pehmeämpänä vaikka joka pv ottaisit mikcrolaxin käyttöön. Kyllä ne on muut enneltaehkäisevät konstit.

[/quote]

Meille lastenlääkäri suositteli tätä ratkaisua. Mutta olen aiemminkin törmännyt siihen, että esim. terveydenhoitajat ja vastaavat ovat täysin eri mieltä kuin lääkärit.
 
Yhdyn kyllä tuohon etten menisi ekana antamaan Microlaxia lapselle, pian suoli ei toimi sitten enää ollenkaan itse.

Meillä kun oli pojalla vatsa kovalla ja panttasi kakkimista, niin lahjoimme häntä hieman.Elikkä aina kun teki kakan pottaan sai pienen namun, muutaman päivän jälkeen namu jäikin sitten pois koska vatsa toimi jo ihan hyvin eikä kakka ollut enää kovaa.
 
neuvoisin
En itse suosittelisi enkä omalle lapselleni mitään Mikrolaxia tai vastaavaa, erimerkkistäkään pienoisperäruisketta antaisi.
Ennen kuin annat semmosen lapsellesi - 3 vuotiaalle!! - kokeilepa itse millainen lääke se on!
Aika ärtsy, suoli mutkalla. Lisäksi se ei vaikuta syihin, vain oireeseen ja kuten sanottu: suoli laiskistuu ja sitten ollaan kierteessä.

Syyt siis pitäisi ensin hoitaa ja nehän on aika helppo hoitaa: kuitupitoista ruokaa ja vettä juomaksi!

Mitä tämä kuitupitoinen on, kannattaisi ottaa yhteyttä terkkariin ja keskustella hänen kanssaan.

ruisleipää,
ruis- tai 4-viljan puuroa, veteen keitettynä
marjoja, kasviksia, vihanneksia, vesimeloni ainakin meillä laittaa vatsan toimimaan..

juusto kovettaa


Lapsen kohdalla itse en käyttäisi lääkkeitä, en edes suun kautta annettavia, vaan hoitaisin asian ruokavalion kanssa.

Meillä se on jokapäiväinen mietintä, että saako paitsi kuitua, myös vitamiineja ja c-vitamiinia tarpeeksi, koska ruoka-allergiat rajoittavat, että esim. ei ollenkaan hedelmiä eikä kaikkia marjojakaan siedä.... joten ruislepä on semmonen hyvä perusjuttu, keitetyt vihannekset joka aterialla (raakana ei voi siitepölykautena, ristiallergeenit esim. porkkanalle..

:(
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.06.2006 klo 15:19 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.06.2006 klo 13:52 mammamyy kirjoitti:
No, se on teidän valinta. Sairaanhoitajana voin sit kertoo sen verran, että jos niitä käyttää usein, suoli laiskistuu (kun on toimittava) ja alkaa tarvita apua useammin. Siksi (mm.) vanhuksilla on näitä lääkkeitä käytössä. Tosin heillä myös muita syitä.
Ap:n kyssäristä kyllä ymmärsin, et lapsen kakka on kovaa ja siksi pelkää ulostaa... Miksi sen pitäisi kerralla rysähtää pyttyyn, niin ettei hän pysty itse kontrolloimaan sitä mitenkään kun konsteja on muitakin. Eikä jatkossa maha pysy yhtään sen pehmeämpänä vaikka joka pv ottaisit mikcrolaxin käyttöön. Kyllä ne on muut enneltaehkäisevät konstit.
Meille lastenlääkäri suositteli tätä ratkaisua. Mutta olen aiemminkin törmännyt siihen, että esim. terveydenhoitajat ja vastaavat ovat täysin eri mieltä kuin lääkärit.

[/quote]

Niinpä. Mehän ne kakka hommat hoidetaan, lääkäri antaa ohjeet ;) ;) ;)
Ei vaan ihan tosissaan, niin kyllä se jossakin jumittuneessa tapauksessa on paikallaan sekin ruiske, mutta ei kylläkään tässä ap tilanteessa.
 
Paljon maitotuotteita kuluu päivässä? Jos määrä on kovin iso, niiden sisältämä kalkki voi kovettaa kakkaa.

Ruusunmarja ja päärynä saattavat hiukan notkistaa kakkaa. Toisilla mustikka. Aamupuuro on ihan hyvä tapa, jos vaan syöpi. Ja tietty säännöllinen, rauhallinen istuntohetkli potalla :)

Riittävästi juomista ja kuitua on se peruslinja.

Itse en pelkäisi käyttää Levolac/Duphalac -valmisteita, koska niissä ei tapahdu suolen laiskistumista eli tottumista laksatiiviin. Kumpikaan noista ei juurikaan lisää ulosteen massaa, vaan se "vetää" nestettä suoleen ja sitä kautta vahvistaa suolen omaa toimintaa. Ei juurikaan imeydy.

Microlax ja muut peräruiskeet laiskistuttavat suolta ja niiden käyttö olisi hyvä olla rajattu ihan oikeisiin "hätätilanteisiin".


Meillä kahdella tyttärellä on ollut kovavatsaisuus -vaivaa, johon ei ruokavalio ole auttanut, vaan apua on saatu Levolacista ja toinen käyttää nykyisin satunnaisesti Movicol-nimistä valmistetta. Movicol on vaikutustavaltaan samantyyppinen kuin Levolac.
 
harmailen
meille lastenlääkäri sanoi, ettei xylitol tabletit ole kovin huono juttu... meillä se vaan ei toimi. lapsilla samanlaiset vatsat kuin itsellä, vaikka söisi kuinka paljon xylitolia ei tule laksatiivista vaikutusta. mutta ennemmin tätä kokeilisin kuin jotain lääkkeitä
 
edellä oli noita ihan hyviä neuvoja ja niiden lisäksi minä rasvailisin sen peppureiän kuntoon työntämällä sinne kuumemittarin päällä jotain perusvoidetta tai bepanhenia jos kova kakka on tehny sinne haavaumia jotka sitte sattuu kun käy uudestaan kakalla.Noiden vatsan pehmennyruokien lisäksi tekisin tämän ettei kakalla käyminen sattuis koskaan!, niin sitä ei tarviis pelätä ja pantata, mikä taas imeyttää kakasta nestettä suolistoon ja kovettaa sit lisää ja näin se kierre sitten pyörii,,,

ootko ikinä kuullu "pajalapuurosta" tavalliseen kaurapuuroon laitetaan joukkoon luumja, rusinoita, ja viikunoita kuivattuja ja liotettuja sekä leseitä( saa monia valmiitakin missä on jo leseet esim "kuntokaura" sitten vaan keitetään puuroksi.tulee hyvä makea puuro, maidon kanssa nam!
 
Ex-Kakkahousun äiti
:flower: :flower: Kiitos teille kaikille hyvistä neuvoista! :flower: :flower:

Nyt luulen että meillä on päästy pahimmasta kakkakammosta eroon, tänään onnistui kahdesti pottaan ilman huutoa, kun tyttö uskoo jo ettei se satu. Täytyy vaan jatkossakin pitää maha pehmeänä.

Sen lisäksi että katsottiin mitä suuhun pistettiin meillä osoittautui toimivaksi pieni hippaleikki kun näytti että nyt tehdään housuun, sitten äkkiä potta alle niin johan tuli mihin piti! Ja pienestä neiti-ihmisestä kun on kyse, niin tarralista vessan seinässä on ollut kova sana, etenkin kun nyt ollaan jo parin tarran päässä lehdestä katsotusta nukesta...

Aurinkoista kesää kaikille, ja kiitos vielä kerran! :hug:
 
sairaanhoitaja
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.06.2006 klo 13:14 mamma kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.06.2006 klo 13:10 vieras kirjoitti:
Vettä, vettä ja vettä!

Ja apteekista saatava Microlax on ihan toimiva juttu.
Microlax on toimittava lääke. siis sillä saa ulosteen ulos vaikka ei itse lapsi haluaisi ulostaa. Enpä ekana lähtisi käyttämään, ellei ihan pakko. seurauksena on vielä kipeämpi ulostusreissu ja pelko lisääntyy taatusti. Tietty jos pakko on saada ulos niin sitten.
Ennemmin kokeilisin Duphalac ja Levolac jotka on ulostemassaa lisääviä ja toinen pehmentävää. Ja niihin yhdistetään ruokavalio ja riittävä nesteiden (veden )juonti.
Kaikista paras konsti olisi pajalanpuuro, jos ei maistu niin joku pehmentävä kuten Movicol tai Colonsoft. Duphalac ja levolac laiskisttuvat, mekanismi erilainen.
 
mammamyy
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.06.2006 klo 03:41 sairaanhoitaja kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.06.2006 klo 13:14 mamma kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.06.2006 klo 13:10 vieras kirjoitti:
Vettä, vettä ja vettä!

Ja apteekista saatava Microlax on ihan toimiva juttu.
Microlax on toimittava lääke. siis sillä saa ulosteen ulos vaikka ei itse lapsi haluaisi ulostaa. Enpä ekana lähtisi käyttämään, ellei ihan pakko. seurauksena on vielä kipeämpi ulostusreissu ja pelko lisääntyy taatusti. Tietty jos pakko on saada ulos niin sitten.
Ennemmin kokeilisin Duphalac ja Levolac jotka on ulostemassaa lisääviä ja toinen pehmentävää. Ja niihin yhdistetään ruokavalio ja riittävä nesteiden (veden )juonti.
Kaikista paras konsti olisi pajalanpuuro, jos ei maistu niin joku pehmentävä kuten Movicol tai Colonsoft. Duphalac ja levolac laiskisttuvat, mekanismi erilainen.
Ettei sulla nyt olis vanhaa tietoa?? Miksi Movicol on nimenomaan vanhusten lääke? Siksi, että se on toimittava lääke, kun heidän suoli on jo laiskistunut eikä vastaavaa hyötyä tule muista. Lisäksi sitä käytetään esim.ennen tähystystä tyhjennykseen. Enpä todella antaisi tuota myrkkyä lapselleni.

Lisäksi mun mielestä toi ennaltaehkäisevä tyyli on kaiken paras pitkällä tähtäimellä. :)
 
Ihan ajantasaista tietoa saa netistä hakukoneiden avulla:

Movicolista:

http://spc.nam.fi/humspc/m/862696.xml?Template=/html/spctemplate.html

Duphalacista:

http://spc.nam.fi/humspc/d/123742.xml?Template=/html/spctemplate.html


Toisen laksatiivinen vaikutus perustuu osmoottiseen muutoksen, toisen pH:n muutokseen.


 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.06.2006 klo 15:39 lady kirjoitti:
Yhdyn kyllä tuohon etten menisi ekana antamaan Microlaxia lapselle, pian suoli ei toimi sitten enää ollenkaan itse.

Meillä kun oli pojalla vatsa kovalla ja panttasi kakkimista, niin lahjoimme häntä hieman.Elikkä aina kun teki kakan pottaan sai pienen namun, muutaman päivän jälkeen namu jäikin sitten pois koska vatsa toimi jo ihan hyvin eikä kakka ollut enää kovaa.
meillä kanssa oli käytössä tarralahjonta. Nyt Duphalc jauhe sekoitettuna puuroon, muroihin tms. Hyvin toimii kun säännöllisesti antaa. Ei aiheuta riippuvuutta, koska vaikuttaa suolen sisältöön.
 

Yhteistyössä