Millä mielellä synnyttämään?

Koetteko kaksosten/monikkojen synnytyksen pelottavampana asiana kuin yhden?

Ite oon tuota miettinyt kun synnytys lähestyy. mua pelottaa siksi kun sitä synnytysasentoa ei voi valita. Käsittääkseni kaksoset synnytetään tuolilla, jotta vauvojen vointia voidaan seurata paremmin ja b-vauvan mahdollinen poikittainen tarjonta saadaan korjattua. Mulla on karseat kokemukset tuosta tuolista, koska mulla supistuskipu reisissä ja siinä asennossa kipu älytön. Kontallaan kipu helpottuu.
 
Täällä vähän samat ajatukset.. Esikoisen ponnistusvaihe pitkittyi (yht. 1h 58min!!) mun mielestäni just ton asennon takia, koska en päässyt siinä ponnistamaan yhtään oikeaan suuntaan. Kokoajan tuntui siltä, ettei tää homma etene näin, mutta koska lapsen kokoarvio oli niin muhkea niin muuta vaihtoehtoa ei annettu. Mulla kans oli ne kovimmat kivut reisissä ja alamahassa, joten toi asento vaan pahensi niitä. Aluksi sain hetken ponnistella pystyasennossa ja se tuntui paljon paremmalta.

Nyt mä enemmänkin pelkään sitä, että ylipäätään joudun alatiesynnytykseen, just tuon asennon takia, plus sen vuoksi, että tuo eka synnytys päätyi sitten sektioon ja olen lukenut, että kerran leikattu kohtu ei välttämättä kestä yhtä hyvin tai ei supistele kunnolla, että saisi molemmat vauvat pihalle. Tiedän kyllä, että kaikki lukemani ei ole faktatietoa, mutta mietityttää se silti. Mä en ole suoralta kädeltä hylännyt ajatusta alatiesynnytyksestä, mutta jos sitä yritetään mulle tarjota (=pakottaa) niin sitä ennen täytyy kyl saada keskustella kunnolla ja vakavasti pelkopolilla jne.
 
Ai niin, tein muuten sellaisen huomion TAYSin monikkosynnytysvalmennuksessa, että siinä se ponnistusasento oli pöydällä kuitenkin puoli-istuvassa asennossa! Mä jouduin makaan selälläni jalat ylhäällä ja se oli musta ihan luonnotonta ja mahdotonta (niinku olikin!).
Eli varmaan toi puoli-istuva asento olisi kuitenkin parempi...

(mutta silti täällä toivotaan sektiota. :ashamed: )
 
Sen verran että mä sain aikalailla valita synnytsasennon, kunhan sydänäänet kuuluvat hyvin, eli on mahdollista ottaa. Synnytin itse sängyllä melkein istuvassa asennossa, jalat telineissä ja ei mitenkään huono huono asento. Tytöt syntyivät nopeasti 3 min ikäerolla ja kumpaakin ponnistin 1min. Eli se voi olla myös helppoa. Itsekkin pelkäsin synnytystä, kun kuulin kaikenlaisia juttuja tuplien synnytyksistä.

Alman ja Bertan 8kk:tta äiti
 
Pelottaa paljon enemmän kun esikoisen synnytys. Mut tietty sillon ei tiennyt mihin joutuu..
Lähinnä pelottaa jos joudun leikattavaksi, ei niinkään alatiesynnytys. Toivon että sektion tarvetta ei tule.
minnasp rv 21+2
 
Mulla ensimmäinen raskaus ja kaksoset tulossa... Nyt oon viikolla 32 ja molemmat vauvelit perätilassa, muakaan ei niinkään synnytys pelota vaan just leikkaukseen joutuminen. Millon teidän kaksoset käänty?
 
Täällä synnytykseen mennään kauhun sekaisin tuntein! Mulle ei ole tehty esikoisen aikaan (ei keretty synnytystapa-arviointiin) sitä lantiokuvausta koska synnytys tapahtui jo 34+0 ja vaavi oli jalat eellä joten lääkärit päättivät heti että sektioon mennään.
Nyt odotan kaksosia (rv 31+1) ja alusta lähtien on puhuttu sektiosta johon olenkin ollut tyytyväinen mutta yhtäkkiä mielipide onkin vaihtunut ja minua yritetään valistaa nyt alatiesynnytykseen.
Vauvat ovat molemmat päät alaspäin, olivat jo 31.12 siinä asennossa ja samassa asennossa olivat siis vieläkin tämän viikon maanantaina neuvolaultrassa......
Jännityksellä odotan ehdinkö nytkään synnytystapa-arviointiin koska eikö se lantiokuvaus pidä tehdä jotta tietää mahtuuko vauvat tulemaan alakautta? Eihän se muuten onnistu, nimittäin en suostu alakautta jos ei ole lantiokuvausta tehty.
Missään nimessä en tahdo niin että A-vauva syntyy alateitse ja B-vauva sektiolla. Se kokemus olisi erittäin kova pettymys(!) koska jos edes uskallan lähteä kokeilemaan alakautta ja sit käykin noin.....
Joten kaiken pitää olla 100% varmaa että alateitse onnistuu niin sitten voinkin yrittää.

Pelottaa siis ja kamalasti että miten tässä loppujen lopuksi käy ja milloin itse synnytys tapahtuukaan koska ei tosiaan tiiä kauan tää raskaus kestää, neuvolatäti oli ainakin sitä mieltä ettei loppuun asti ainakaan mene millään.

Eli tästä varmaan jokaiselle selvisi että haluan kummatkin vaavit tulevan yhestä paikkaa :D
 
Minä olen synnyttänyt keskoskaksoset rv 31 alakautta. Synnytin "selällään", puoli-istuvassa asennossa. Avautumisvaihe oli tuskallinen, koska olin liikkumiskiellossa selälläni/kyljelläni sängyssä, kun synnytystä yritettiin vielä estää tuohon 8 cm avautumistilanteeseen asti. Siitä eteenpäin hoidettiin kuten tavallinen kaksossynnytys, sain epiduraalin ja ponnistus oli tosiaan sängyssä puoli-istuen.

Itse ponnistusvaihe meni ok, vaikka kesti a:n kohdalla 30 min. ja sitten 10 min. tauko ja sitten b:tä ponnistin 20 min. Siis minusta aika pitkät ajat ottaen huomioon, että lapset painoivat molemmat alle 2 kg kpl.

Nyt odotan kolmatta lasta, ja vain yhtä, ja synnytys on alkanut hiukan pelottaa. Toivon todella että menisi hyvin ja saisin liikkua.
 

Yhteistyössä