millä perusteella lapselle nimi?

oletteko valinneet nimet esim. isovanhempien mukaan?erikoisuutensa tai muotinimien perusteella? voiko vastasyntyneestä sanoa, että "tuo on ihan Irmelin näköinen" vaikka olisit ajatellut muuta? :) Oman lapsen nimen olin kuullut vuosia, vuosia aikaisemmin eräässä päiväkodissa ja se nimi oli niin kaunis että silloin päätin että jos joskus tytön saan se tulee nimeksi. Eikä vielä ole saman nimistä vastaan tullut vaikka nimi on kalenterissa
 
Katsottiin yhdessä kalenterista nimiä ja valittiin joitakin kauniita (vanhoha) nimiä. Ei lyöty lukkoon mitään nimeä ennen syntymää, kun oltiin kuultu useammasta suunnasta ettei vauva ollutkaan sen nimen oloinen. Toiset nimet tulivat sitten suvusta, molempien puolelta yksi nimi. Tytöllä on esim. sama toinen nimi kuin minulla ja mummolla.
 
No ainakin sen perusteella että ei tulisi nimensä takia kiusatuksi. Ite en henk.koht tykkää noista muotinimistä. Ja semmoiset nimet tykkään säilyttää jotka kiertää suvussa paitsi jos ne on jotain ihan kauheita niin sit ei.... mutta esim. toinen nimi saattaa olla lähtöisin kaukaakin...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.06.2005 klo 22:11 saga kirjoitti:
aikaisemmin eräässä päiväkodissa ja se nimi oli niin kaunis että silloin päätin että jos joskus tytön saan se tulee nimeksi. Eikä vielä ole saman nimistä vastaan tullut vaikka nimi on kalenterissa
Minun nimeni tuli melk.samoin.Äitini hoiti erästä nimistäni tyttöä ja päätti että jos joskus saa tytön niin nimeksi tulee se.
 
Raskausaikana yhtäkkiä tuli typyn nimi mieleen, mies aluksi vastaan mutta sitten ku mentiin eka ultraan niin tuumas että jos on tyttö niin siitä tehdään se mitä ehotinki aluksi, periksi ei enää antanu. Toinen nimi on sitten vanhoja peruja, suvussa kiertäny jo usemannan polven verran.
 
manssu
Raskausaikana päätettiin pojalle ja tytölle nimet valmiiksi, mutta sitten kun poika syntyi niin ei se nimi sopinut meidän vauvalle. Synnytyslaitoksella päätin mielessäni etunimen pojalle ja onneksi mies oli ihan samaa mieltä. Toinen nimi tulee mieheni ukin mukaan ja kolmas nimi etsittiin kalenterista.
 
drewi
raskausaikana katottiin molemmille etunimet kalenterista..
tytölle toinen nimi miehen ja kolmas mun suvusta..
ja pojalle toinen nimi on kulkenut molempien suvussa ja kolmas nimi on sellanen minkä olen aina halunnut pojalle joksiskin nimeksi..
eipä tullut tytön nimelle vielä käyttöä joten on vielä vapaana jos tyttö satutaan saamaan joskus =)
 
Anu81 harmaana
Mieleeni juolahti jo monta vuotta sitten nimi Mirka ja päätin että siitä tulee joskus tytölle nimi!tykästyin siihen tosi paljon..Kaarina kulkee äitini puolelta suvussa.Tytölle tuli sitten nimeksi
Mirka-Maria Kaarina :heart:

Nimi ei ilmeisesti kovin yleinen,sillä väestötietojärjestelmässä on vuonna 1960-79 ollut 5kpl,
1980-99 10kpl ja
tänä vuonna yksi (eli meidän neiti =) )

osoitteessa www.maistraatti.fi (nimiasiat) voi syöttää nimen järjestelmään ja se näyttää tilastot missä näkee kuinka paljon on samannimisiä suomessa ollut kautta aikojen!tilasto alkaa vuodesta 1899-> sisältää myös edesmenneet henkilöt.
ihan mielnkiintoinen!

 
tea
se on pitkä tarina. mutt kerron lyheesti. Kun tutustuin mun avopuolisiin, ja mä muistelin et hänen nimensä oli Joonas. Seuraavan kerran kun nähtiin, niin vaihdoimme puhelinn umeroita ja sanoin et eiks sun nimi ollut Joonas? nii hän oli Juuso. sit me alettiin seurustelee ja alettiin miettii lasta ja tulin ekalle kertaa raskaaks. kun poika synty ja sain hänet ensimmäisen kerran mahalleni, nii totesin Juusolle et tämä on meijän pikku joonas. Nyt kun saimme tyttövauvan, nii juuso päätti et hänestä tuli johanna. ei me kuunnelleet muitten mielipiteitä. :kieh: :LOL: :LOL:
 
AkateeminenMamma
Haluttiin nimet, jotka eivät olisi juuri nyt ihan kaikkein suosituimpia, ettei luokalla sitten ole 7 saman nimistä. Kuitenkin sellaiset, etteivät kuullosta kuin väenvängällä olisi erikoisuutta tavoiteltu ja ovat olleet vähintään 1800-luvulta asti Suomessa käytössä. Lisäarvona sitten vielä pyrittiin etunimet ainakin valkkaamaan sellaiset, jotka eivät ole kristillistä perua (siis raamatun/pyhimyskalenterien vaikutuksesta Suomeen saapuneita).

Esikoisesta tuli Altti, kun satuin nimen bongaamaan yllättäen seinäallakasta (sitä, kun ei yleensä ole kalenteriin painettu, vaikka nimipäivä yhä on Pertin kanssa samana päivänä). Toiseksi nimeksi laitettiin Antero, kun sattuu olemaan molemmilla papoilla toisena nimenä - lähtisikö tästä lie kiertoon monellekin polvelle :)

Kuopus on Heimo Juhana - etunimi äidinäidinisältä ja toinen isänäidinisältä.

Itse olen saanut nimeni äidin lempi nukelta ja toisen nimen ihan vain sointuvuuden peusteella.

Itse tykkään, että toiselle (ja mahdolliselle kolmannelle) nimelle on muukin peruste kuin sointuvuus. Nehän ovat kuitenkin lähinnä virallisten paperien täytettä (samasta syystä luovuimme ajatuksesta antaa 3 nimeä).

Tytölle olisimme antaneet isäni ehdottaman etunimen ja toiseksi nimeksi isänäidin toisen nimen. (Olisi tullut Marleena Sinikka).
 
:flower: Nea Karoliina :flower: oli aluksi vatsassa Leevi Mikael =) mutta loppu vaiheessa rupesin kallistumaan ,että meille tulee tyttö....rupesin puhuttelemaan vatsaani Neaksi ja niin kun esikoinen syntyi tyttönä hän sai nimen Nea ja toinen nimi Karoliina tulee mieheni mummun toisesta nimestä koska haluttiin että joku nimi "kiertää "!suvussa. =)
 

Yhteistyössä