Millä soseella kiinteiden aloitus kannattaisi aloittaa?

Meillä alotettiin n. 3kk ikäisenä ja perunaa minäkin annoin vaan eipä poika huolinu, sitten kokeilin tuota peruna-parsakaalia ja johan maistu, kasvissose myös yksi herkuista eikä ole vatsavaivoja ollu. hedelmätkin oli yksi semmonen mitä kokeilin.
 
Meillä lääkärin suosituksena oli mustikka/päärynä/persikka/vadelma. Aloitettiin päärynällä, sitten mango ja bataatti (ei sopinut) ja seuraavaksi varmasti palsternakka, jotta jotain vihanneksiakin saadaan uppoamaan.
Ihan alkuun kokeiltiin myös porkkanaa, mutta se ei sopinut silloin ainakaan
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sssalla:
Meillä lääkärin suosituksena oli mustikka/päärynä/persikka/vadelma. Aloitettiin päärynällä, sitten mango ja bataatti (ei sopinut) ja seuraavaksi varmasti palsternakka, jotta jotain vihanneksiakin saadaan uppoamaan.
Ihan alkuun kokeiltiin myös porkkanaa, mutta se ei sopinut silloin ainakaan
En ole ennen kuulutkaan vauvasta jolle bataatti ei olisi sopinut. Minkä ikäinen teidän vauva on?

Alkuperäiselle:

Bataatilla kannattaa aloittaa, on yleensä hyvin siedetty eikä aiheuta perunan tavoin ummetusta.

Esikoiselle aloitin tyhmyyttäni perunalla ja viikon oli raukalla vatsa ummella.

Pikkukakkosen kanssa on nyt aloiteltu bataatilla ja päärynällä. Molemmille annoin myös Rela-tippoja.

Seuraavaksi kokeillaan maissia, porkkanaa, sitten vasta ehkä perunaporkkanaa ja sitä kaupan soseena, on miedompaa kuin itse tehty. Myös nuo hedelmä- ja marjasoseet ovat miedompia valmiina soseina, kuin että itse tuoreista hedelmistä soseuttais. Hedelmäsoseista kokeillaan päärynän jälkeen persikkaa, ruusunmarjaa, omenaa.
 
Peruna taitaa se yleisin olla, bataatti toinen.

Selviää vaan kokeilemalla mikä sopii ja mikä ei. Ja voi tosiaan olla niinkin päin , että peruna käy muttei bataatti. Mutta bataattia käsittääkseni pidetään vatsalle lempeämpänä.

Olen myös antanut noita Real-tippoja ruuan jälkeen.
 
Meidän tyttö oli hiukat reilut 3kk kun alotettiin kiinteitä. Peruna-porkkanasosetta tein itse hänelle ja hyvin sopi. Ei tullut vatsavaivoja. Jännä että kaikki suosittelee maissia, se kun ei meidän tytölle sopinut lainkaan, kovat vatsanväänteet sai :| Mutta, toki kaikki lapset ovat yksilöllisiä, toiselle sopii paremmin juuri vaikka peruna ja toiselle bataatti :)
Nyt ollaan kaikkia kaupan soseita syöty, lihat ja kana on juuri myös aloitettu. Hedelmäsoseista suosikki on päärynä ja mango. Ja noista nyt ne jukurttiversiot :)
Vatsan väänteitä ei ole ruuista tullut, paitsi tuosta maissista. Eikä ole ummetustakaan ollut. Meillä on ollut Disflatyl käytössä, jonka olen nyt pari päivää sitten jättänyt pois.

Carla ja tyttö reilut 4kk :heart:
 
Me mentiin esikoisen kanssa neuvolan ohjeen mukaan, ja hyvin massu kesti eikä ollu ummella eikä mitään muutakaan vaivaa tullu. Eli
1. vko perunaa, makuannoksia vain, ei varsinaista syömistä
2. vko perunaa + porkkanaa, edelleen makuannoksina
3. vko perunaa + porkkanaa + kukkakaalia, nyt sais vähän syödäkin jo
4. vko perunaa + porkkanaa + kukkakaalia + parsakaalia
sitten tiheämmällä tahdilla (kolmen päivän välein about) ohjelmaan mukaan hedelmäsoseita, maissia, viljaa... jne. Mutta aloitus pelkällä perunalla, koska siihen suomalainen ruoka pitkälti perustuu. Bataattia poika ei oo tänä päivänäkään vielä maistellut, ja ikää jo touhukkaat 2v4kk! ;)

Niin ja tälleen aion edetä myös tämän kakkosen kanssa, olettaen että ei tule ongelmia mistään ruoka-aineesta.
 
Meillä alotettiin kiinteät pari viikkoa sitten, poika 4 1/2 kk. Aluksi annoin batattia viikon, siitä ei oireita. Seuraavana viikkona maissia. Siitähän poika sai hirveät ilmavaivat ja vatsa meni ihan ripulille. Ei sopinut siis maissi meille ollenkaan. Jätin maissin pois kokonaan. Nyt pari päivää maisteltu perunaa, siitä ei mitään oireita. Seuraavalla viikolla ajattelin kokeilla porkkanaa ja sitten siirtyä hedelmäsoseisiin. Niin ja ollaan vain maisteltu 1-3tl päivässä.
 
meirami: Kyllä ihan kaikelle voi olla allerginen eli en yhtään ihmettele että bataatti ei ole jollekin sopinut. Ja vaikkei oliskaan allergiaa niin kaikki ei kaikille sovi. Itse tiedän todella monta, joille bataatti ei sovi (ei ilmeisesti meidän pojallekaan).
 
Meillä poika nyt 5 kk ja aloitettiin reilu 2 viikkoa sitten maistelu. Eka viikko potulla, vähän niihkeetä oli syöminen, muttei tullu mitään vaivaa. Viime viikko porkkanalla - ja hyvin upposi. Tällä viikolla aloitettiin sitten peruna-porkkana-parsakaali...ja hyvin näyttää menevän. Nyt olis kaapissa kans kukkakaali odottamassa. Hedelmäsoseet nyt ovat ihan hittejä, mausta riippumatta! :LOL: Olen tehnyt itse kasvisoseet, hedelmäsoseet kaupasta.
 

Yhteistyössä