Millähän perusteilla suunnitellun sektion saisi viikolle 37+ ( tai viikolla 38+ )

  • Viestiketjun aloittaja rv. 36+5
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp-:
Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:
Ai niin ap, yleensä suunniteltu sektio tehdään n.rv39 paikkeilla. Mulle tehty 38+4, 38+0, 39+2 ja 38+5. Tuo tasan rv 38 tehty oli alunperin suunniteltu 39+2, mutta jouduttiin aikaistamaan kun alkoi tulla sellaisia oireita että kohdun arpi alkaa repeämään.
:eek: Voiko edellinen arpi siis revetä? :eek:
Voihan se, mutta se kyllä oireilee niin ettei sitä voi olla huomaamatta.
Mitä oireita siinä on? Minkälaisilla aikaväleillä nuo sun sektiot on tehty? Mullakin neljäs sektio tulossa.

Kaksoset syntyivät 38+0, isosiskonsa 39+3, suunnitellut sektiot. (Esikoinen kiireellisellä.)
Nuo neljä perättäistä sektiota on tehty 12/03, 5/06, 7/08 ja 10/09. Noiden lisäksi vielä kiireellinen sektio 2/94.

Sellaista repivää kipua tuntuui siinä arven kohdalla, varsinkin jos supisteli. Ja ultratessa näkyi että arvessa on ohentumaa. Outoa kyllä, noissa kahdessa sen jälkeisessä raskaudessa ei ole tuollaisia oireita ollut. Mutta tuo viitosen raskaus oli muutenkin hankala ja paikat alkoivat kypsymään jo puolessa välissä raskautta.

 
m
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja m (40+1):
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja m:
eikö sulla ole myrkytys noiden oireiden perusteella..??
Pissa ollut koko ajan ok. Ei ole edes neuvolassa mitään mainittu että myrkytys olisi.
aika jännä, vaikka sulla on tuota ylävatsakipua ja rankkaa päänsärkyä. mullaki on pissa ollu koko ajan puhdas, mutta verenpaine "vain" koholla ja sano että heti soittoa jos päätä alkaa vaikka särkemään.
Minulla verenpaineetkin siis olleet matalat koko ajan. 90/60 viimeeksi.
Eli jotain muuta tämä on.
ai no sitten kai jotain muuta. ja mulla vain kohonneet paineet eikä muuta, turvotusta, pääkipua tai mitään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp-:
Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:
Ai niin ap, yleensä suunniteltu sektio tehdään n.rv39 paikkeilla. Mulle tehty 38+4, 38+0, 39+2 ja 38+5. Tuo tasan rv 38 tehty oli alunperin suunniteltu 39+2, mutta jouduttiin aikaistamaan kun alkoi tulla sellaisia oireita että kohdun arpi alkaa repeämään.
:eek: Voiko edellinen arpi siis revetä? :eek:
Voihan se, mutta se kyllä oireilee niin ettei sitä voi olla huomaamatta.
Mitä oireita siinä on? Minkälaisilla aikaväleillä nuo sun sektiot on tehty? Mullakin neljäs sektio tulossa.

Kaksoset syntyivät 38+0, isosiskonsa 39+3, suunnitellut sektiot. (Esikoinen kiireellisellä.)
Nuo neljä perättäistä sektiota on tehty 12/03, 5/06, 7/08 ja 10/09. Noiden lisäksi vielä kiireellinen sektio 2/94.

Sellaista repivää kipua tuntuui siinä arven kohdalla, varsinkin jos supisteli. Ja ultratessa näkyi että arvessa on ohentumaa. Outoa kyllä, noissa kahdessa sen jälkeisessä raskaudessa ei ole tuollaisia oireita ollut. Mutta tuo viitosen raskaus oli muutenkin hankala ja paikat alkoivat kypsymään jo puolessa välissä raskautta.
Ok, eli samankaltaiset erot kuin mulla: -03, -05, -07 ja sitten syksyllä neljäs. On ollut kirvelevää kipua alavatsassa, vähän kuin oli muistaakseni vuoden -05 sektion jälkeen. Ja välillä äkillisiä vihlaisuja, jos vaikkapa yskäisen tai nauran.
 
Raskausmyrkytyksessä on kolme oiretta: Turvotus, valkuainen virtsassa ja kohonnut verenpaine. Verenpainetta pitää verrata lähtöarvoon ei yleisiin arvoihin. Päänsärky ja ylävatsa vaivat kuulostavat jo sellaisilta oireilta, että KIPIN KAPIN lääkärin pakeille!!
 
m
Alkuperäinen kirjoittaja Mannakka:
Raskausmyrkytyksessä on kolme oiretta: Turvotus, valkuainen virtsassa ja kohonnut verenpaine. Verenpainetta pitää verrata lähtöarvoon ei yleisiin arvoihin. Päänsärky ja ylävatsa vaivat kuulostavat jo sellaisilta oireilta, että KIPIN KAPIN lääkärin pakeille!!
Pre-eklampsian oireita ovat:



* korkea verenpaine
* valkuaista (proteiinia) virtsassa
* äkillinen turvotus ja painonnousu
* päänsärky
* ylävatsakipu
* silmäoireita (valonarat silmät, erilaisia näköhäiriöitä)

http://www.vau.fi/Teemat/Teemakategoriat/Raskausajan-vaivat/Tunnista-raskausmyrkytys/
 
ap
Minä olen nimenomaan ollut siinä käsityksessä että raskausmyrkytyksen oireista KORKEA verenpaine ja pissassa oleva proteiini?
Ja jos näitä ei ole niin muut oireet eivät voi olla raskausmyrkytystä? Kun tuohon päänsärkyyn ( vaikka näköhäiriöitäkin oli, ei ole ollut enää pariin viikkoon tosin ) ei neuvolassa eikä äitiyspolilla ole mitenkään kiinnitetty huomiota.
Ylävatsa kivut varmaan menneet supistusten piikkiin kuitenkin?

Turvotusta on vain sormissa, joskus iltaisin varpaissa.
 
ap
Kysyn vielä että mistähän voi johtua että koko vatsassa, varsinkin ylävatsassa on taukoamatta tunne että koko vatsa olisi puutunut? Voikohan olla niin että vauva painaa jotain verisuonta? niin että vatsa tuntuu puutuneelta ( pistelee ja kramppaa ) ja siitä sitten johtuisi tuo jatkuva päänsärkykin?

Kävin happihyppelyllä eikä sekään auttanut.
 
cukkis
onko verenpainetta ? ja jos olet kovin turvoksissa ja päätä särkee jne...vaikuttaisi raskausmyrkytekseltä? ja silloinhan voidaan tehdä sektiokin aikasemmin. Joten menet vana valittamaan päänsärkyä tosissasi.....ja sanot ettet kestä enään ja lääkkeet ei auta.
 
ap
Verenpainetta ei ole joten raskausmyrkytyksestä tuskin kyse. Joku muu nyt vaan aiheuttaa tätä samperin vaivaa ja kipua mihin ei mikään auta.

Ja sinulle joka olet yliaikaisuudesta ärsyyntynyt niin tuskin se minun raskaudestani johtuu että olet yliajalle joutunut :D
Ymmärrän kyllä mitä tarkoitat :)
 
**
millon sä olet käynyt viimeks neuvolassa? Jos on tollanen olo niin pitäs päivittäin tarkistaa se valkuaisjuttu. Voihan ne paineetkin nousta nopeesti.

Mut jos se ei oo myrkytys, niin koita vaan kärvistellä, pari viikkoa sinne tai tänne. Se on lyhyt aika, kyllä sen kestää. Hommaa kauratyyny ja pidä sitä päässä kun menet nukkuun.
 
ap
Neuvolassa kävin alkuviikosta ja ä-polilla lääkittävänä keskiviikkona.
Kaikki oli ihan hyvin.
Ei se pari viikkoa olekaan pitkä aika :) Tuntuu vaan pitkältä kun on niin kovin kipeä.
 
En valitettavasti osaa auttaa, mutta myötätuntoa tunnen kovastikin.

Mä olin ihan hajoamispisteessä sekä henkisesti että fyysisesti kun mulla oli viikkoja 38+5 eikä mulle juuri annettu toivoa käynnistyksen suhteen. Käynnistys tehdään kuulemma viikolla 42 ja piste, mikäli vauvalla ei ole hätää. Äidin hädällä ei niin väliä :(

Sain kyllä äitipolille lähetteen kiireellisyysasteella 1-7 päivää mutta että jopa viikon olisin saattanut joutua vielä odottamaan ennen näytillemenoa ja edes pientä toivetta käynnistyksestä.

Mulla oli onni matkassa ja vauva lähti kohti maailmaa viikolla 38+6, syntyen viikolla 39+0...muutoin olisin täällä edelleen itkemässä elämäni kurjuutta.

Voimia kovasti!
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
En valitettavasti osaa auttaa, mutta myötätuntoa tunnen kovastikin.

Mä olin ihan hajoamispisteessä sekä henkisesti että fyysisesti kun mulla oli viikkoja 38+5 eikä mulle juuri annettu toivoa käynnistyksen suhteen. Käynnistys tehdään kuulemma viikolla 42 ja piste, mikäli vauvalla ei ole hätää. Äidin hädällä ei niin väliä :(

Sain kyllä äitipolille lähetteen kiireellisyysasteella 1-7 päivää mutta että jopa viikon olisin saattanut joutua vielä odottamaan ennen näytillemenoa ja edes pientä toivetta käynnistyksestä.

Mulla oli onni matkassa ja vauva lähti kohti maailmaa viikolla 38+6, syntyen viikolla 39+0...muutoin olisin täällä edelleen itkemässä elämäni kurjuutta.

Voimia kovasti!
Minulla kai tätä olotilaa vähän pahentaa sekin että tiedossa on sektio enkä sitten oikein tiedä mitkä kivut olisivat merkkejä siitä että pitäisi kiireellä lähteä sairaalaan? N. tunnin matka olisi.
Kun vatsaa polttelee ja särkee lähes koko ajan, ja alapäätä vihloo+peräsuolta painaa ajoittain niin sitä on koko ajan varuillaan että odottaako sitä liian pitkään kotona eikä ehdikään sairaalaan ajoissa?
Keskiviikkoa kuitenkin kohdunsuu oli kiinni ja kanavaa jäljellä useampi sentti.
 
vieras
Yrittäkäähän muistaa myös se, että mitä lähempänä laskettuaikaa ollaan, sen valmiimpi sikiö on ulkopuoliseen maailmaan ja sen helpompaa elämä hänen kanssaan (mahdollisesti) on. Äidin voinilla ON väliä, mutta jos voinnissa on kyse närästyksestä, kipuilusta tai muuten vittuutuneesta olotilasta, ei sektiota tai käynnistystä tehdä hyvin aikaisessa vaiheessa.
 

Yhteistyössä