millainen ehkäisyteho imetyksellä oikeasti on?

  • Viestiketjun aloittaja kysyjä
  • Ensimmäinen viesti
x
meillä ilmeisen hyvä kun vuoden oon imettäny eikä oo ollu ehkäisyä (kolmas lapsi on siis tervetullut heti kun on tullakseen). Toisen kanssa oli sama juttu että 1v6kk kun lopetin imetyksen niin raskauduin. MUTTA kaverini imetti myös vuoden ja raskautui kun vauva oli 3kk eli ei ollut heillä imetys kovin hyvä ehkäisy. tosin heillekin oli tulokas kyllä tervetullut.
 
Sellainen, että meidän lasten ikäero on 11kk B)

Tosin me ei pidetty sitä ehkäisykeinona, vaikka neuvolantäti ja gyne sitä mieltä olivatkin, että melko hyvin se suojaa. Tosi hyvin oliskin suojannut joo.
 
jaa
No, mulla se ainakin ehkäisi uuden raskauden alun vaikka menkat jo tulivat säännöllisinä ja imetin vain pari kertaa vuorokaudessa... Silti hommasin kakkosen jälkeen kierukan, koska ei enää haluttu pikkukolmosta.
 
tosimaho
Minulla oli oikein hyvä! En tullut raskaaksi millään!

Tosin, saattoi se kyllä johtua siitäkin että minulla on paha endometrioosi, kilpirauhanen liikatoimi, ikää on yli 40v (oli jo silloin) ym.
 
Kylkiluu harmailee
Mun kohdallani imetys on ehkäissyt tosi hyvin. Esikoisen jälkeen ei käytössä ollut minkäänlaista ehkäisyä, menkat alkoivat 1v1kk synnytyksestä ja tulin uudelleen raskaaksi vasta lopetettuani imetyksen täysin esikon ollessa 1v7kk. Kolmas raskaus alkoi myös lopetettuani imetyksen täysin toisen lapsen ollessa 1v9kk. Raskaus meni kyllä valitettavasti kesken...
 
näin
Jos niitä sääntöjä ihan oikeasti noudattaa tarkasti niin teho on kohtalaisen hyvä. (Lasta täysimetetään lapsentahtisesti - imetysväli enintään neljä tuntia ympäri vuorokauden - vauva on alle puolivuotias, eivätkä äidin kuukautiset ole vielä alkaneet.)

Suurimmalla osalla kariutuu kuitenkin noihin imetysväleihin ja jos nyt todellakaan ei halua raskaaksi tulla niin tulee käyttää jotain menetelmää minkä itse voi säädellä. Sen jälkeen kun kuukautiset ovat alkaneet imetystä EI voi käyttää ehkäisynä.

Mulla meni kuopuksen kanssa puolitoista vuotta ennen kuin menkat alkoivat, tokkopa olisin sinä aikana raskaaksi tullut... Käytettiin kuitenkin kumia kun lisää lapsia ei ollut toiveissa.
 
ggg
Meillä ehkäisi hyvin. Imetin yli vuoden ajan kaikkia lapsia alle neljän tunnin välein, öisinkin. Menkat ei alkaneet tuona aikana. Ehkäisyä ei käytetty enkä tullut raskaaksi. Heti, kun yösyötöt jäi pois, tuli menkat, ja silloin alettiin käyttää ehkäisyä.
 
juuh
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
98% jos äiti täysimettää, vauva on alle 6 kk, kuukautiset eivät ole alkaneet synnytyksen jäljiltä, eikä imetysväli ylitä 4 tuntia edes öisin & imetys on lapsentahtista.
Heh, heh. Ja ovis tapahtuu 2vko ennen kuukautisia... Harvapa sitä on selvännäkijä tai tunnistaa varmaksi oviksen.
Vois kai sanoa, että imetyksellä on 100% ehkäisyteho, mikäli ei ole ovuloinut...
 
huom!
Alkuperäinen kirjoittaja juuh:
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
98% jos äiti täysimettää, vauva on alle 6 kk, kuukautiset eivät ole alkaneet synnytyksen jäljiltä, eikä imetysväli ylitä 4 tuntia edes öisin & imetys on lapsentahtista.
Heh, heh. Ja ovis tapahtuu 2vko ennen kuukautisia... Harvapa sitä on selvännäkijä tai tunnistaa varmaksi oviksen.
Vois kai sanoa, että imetyksellä on 100% ehkäisyteho, mikäli ei ole ovuloinut...
Kuukautiset voivat tulla myös ilman ovulaatiota.
 
n
Riippuu kai ihan ihmisestä. Mun kohdalla oli hyvä, menkat ei alkanu ennen kun imetyksen lopetin ihan kokonaan. Ja raskaaksi tulin melkein heti kun imetys oli lopetettu ja kierto palautunut.
 

Yhteistyössä