Millainen Jorvi synnytyssairaalana?

  • Viestiketjun aloittaja Elli33
  • Ensimmäinen viesti
Elli33
Onko kätilöillä aikaa? Onko ollut mukavia kätilöitä?
Ohjaavatko kätilöt synnyttäjää?
(mulle semmoisesta puhuttiin neuvolassa eikä
kahdessa synnytyksessä ole ohjattu eikä ole
aikaakaan oikein ollut.)
Onko vauvalaa ollenkaan?
Miten vauvan kellastumiseen on suhtauduttu,
onko tuputettu lisämaitoa vai pelkästään valohoitoa?
 
Sippu
Moi!

Mulla ainakin vain positiivisia kokemuksia... itse olin esikoista synnyttämässä 07/05... pitkittyneen synnytyksen takia ehti kätilötkin vaihtua useampaan otteeseen... vaan kaikki tuntuivat osaavan asiansa..
Minä ainakin sain ohjausta..ja varmaan oli ihan tarpeenkin :) parin päivän odottelun jälkeen päädyttiin kiireelliseen sektioon, joka hidasti maidon tuloa, joten meillä tyttö sai lisämaitoa... enkä näe siinä mitään negatiivista... Kaikenkaikkiaan positiivinen kokemus.
Toisen nyytin hakureissu olisi tiedossa parin viikon sisään, ja Jorviin ollaan menossa...

sippu 39+4
 
Elli33
Onko muilla kokemuksia? Niin, se lisämaito. Minua harmitti esikoisen kanssa, jonka synnytin lähimmässä sairaalassa Lohjalla valtava lisämaidon tuputus kellastumisen takia, vaikka minulta jo maitoa alkoi tulla. Kaverini kertoi, että vaikka hänen vauvansa syntyi 3 vko etukäteen ja kellastui, ei lisämaitoa sen takia annettu. Meillä meni imetys pieleen myös koska pojalla oli tiukka kielijänne ja sairaalassa ei sitä edes tarkistettu, vaan annettiin rintakumit. Nytpä ainakin tiedän itse vaatia tarkistamaan kielijänteen, jos ei lasta tahdo saada rintaa syömään.
 
Minulle jäi Jorvista positiiviset muistot. Synnytyksessä oli erinomainen kokenut kätilö, joka ohjasi minua hyvin. Osastolla sen sijaan hoitajilla oli jatkuvasti kiire, ja imetysohjausta oli välillä vaikea saada. Meillä hoitajan kiireen vuoksi tuupattiinkin heti rintakumi käyttöön, ja siitä vieroittuminen olikin sitten hankalaa (onnistui vasta 2 kk myöhemmin, jolloin itselläni maidon määrä oli jo vähentynyt huomattavasti). Mutta tuota rintakumin tuputusta lukuun ottamatta pidin hoitoa hyvänä.

Jorvissa tunnetusti annetaan helposti lisämaitoa, mutta meillä se alkupäivinä olikin tarpeen.
 
Molemmat lapset synnytetty Jorvissa. Aina voi osua kurjakin kätilö, mutta minulla ainakin olivat mukavia (se kurja lähti kotiin 20 min. jälkeen...) Kivunlievitystä saa jos tarvitsee, mutta ei tuputettu, omatoimisuuteen kannustetaan, mutta vauvan saa jättää esim. yöksi hoitajille, jos univaje kova (jos joku raaskii...). Imetysohjaus rajoittui ihan perusjuttuihin, mutta osastonkin hoitsut olivat mukavia. Ei siis mitään negatiivista sanottavaa. Mahdollisen kolmannenkin haluaisin saada siellä, mutta nyt matka niin pitkä, että voisi tulla moottoritielle...
 
Sonia
Hyvä, luotettava ja turvallinen paikka synnyttää!!! Olen itse syntynyt siellä ja päätin synnyttää myös tyttäreni Jorvissa. Nyt synnytyksestä 3kk:tta aikaa ja Jorvin tapahtumia on ihana muistella:

Mielestäni kätilöt todella potilaslähtöisiä niin synnytyksessä kuin vuodeosastollakin, he todella kuuntelevat mitä synnyttäjällä ja tuoreella äidillä/perheellä on sanottavana.

Synnytyksessä sai käyttää allasta mielinmäärin, kipulääkitys järjestettiin viipymättä niin minun halutessa, oltiin läsnä ja tsempattiin h-hetkellä hyvään "suoritukseen" ja järjestettiin perhehuone osastolle siirryttäessä, ahh... kunpa pääsisi taas synnyttämään, oli se vaan niin mukavaa. Osastolla kätilöt kulkivat kultaista keskitietä, neuvoivat uusissa asioissa ja antoivat toisaalta rauhaa ja yksityisyyttä. Kotiutustoiveet otetaan myös erinomaisesti huomioon.

=)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.02.2007 klo 16:03 tikai kirjoitti:
Jorvissa tunnetusti annetaan helposti lisämaitoa, mutta meillä se alkupäivinä olikin tarpeen.
Huokaus... Minulla täysin päinvastainen kokemus :/ Vauvamme olisi ihan tosissaan sitä lisämaitoa tarvinnut, mutta taistelujen takana se oli vähääkään sitä saada! (Olen itse terveydenh.alalla, siksi tiedän että se lisäruokinta olisi ollut tarpeen!)

Eli mieleeni Jorvi jäi hyvin pehmeänä, "Luomu"henkisenä paikkana synnyttää. Kivunlievityksistä ei toki kitsasteltu, sitä en tarkoita!
 
Mun kokemukset menee ohi alkuperäisten kysymysten, koska kyseessä oli suunniteltu sektio eikä kellastumista tai lisämaidon tarvetta ollut. Halusin kuitenkin mainita, että mulla jäi erittäin positiivinen kuva Jorvista. Sekä leikkurin että lapsivuodeosaston henkilökunta oli aivan mahtavaa. Olivat kiinnostuneita, kuuntelivat, auttoivat mutta eivät tuputtaneet. Vauvalaa ei ole, mutta ottavat kyllä vauvan, jos äiti tarvitsee lepoa. Kiirettä oli ja osastot täynnä, mutta sitä ei huomannut. Vertailupohjana mulla Kättäri parin vuoden takaa ja Jorviin menisin ehdottomasti, jos kolmas kerta joskus eteen tulisi.
 
Nostelen ylös päin kun olen tänne maaliskuussa menossa synnyttämään.

Kuulin äippäpolik kätilöltä että Jorvissa olis joiden kin kätilöiden kanssa mahdollisuus vesisynnytykseen (ei vain pelkkä avautumisvaiheeseen ammeessa). Onko kellään kokemusta?
 
jenkkivaimo
Synnytin Jorvissa viikko sitten ja pelkkää hyvää sanottavaa :) Vesisynnytystä ei ehdotettu mutta ammeessa lojuin pari tuntia. Kun makasin käyrillä heti saapumisen jälkeen, kätilö kyseli millaista synnytystä toivon. Sanoin että haluaisin viimiseen asti välttää puudutteiden ottamista, ja kätilö kysyi haluanko kokeilla vyöhyketerapiaa/akupainantaa. Olin tosi yllättnyt että tällainenkin mahdollisuus on. Kätilö sitten paineli pisteitä jaloista supistuksen aikana ja yhdessä ilokaasun ja kauratyynyn kanssa päästiin loppuun asti :)

Kaiken kaikkiaan mun kokemus Jorvista oli ainakin tosi positiivinen. Kätilö kannusti upeasti ja kehui ihanasti jälkeenpäin. Osastolla sain apua imetysasentojen ja -tekniikoiden kanssa aina kun sitä pyysin/tarvitsin. Ihanat hoitajat ylipäätään, ainakin N6:lla. Meillä oli perhehuone ja oltiin tosi tyytyväisiä :)
 
Pirppana2009
Minäkin ajattelin suunnata tällä kertaa taas jorviin, itse olen myös ollut tyytyväinen siihen paikkaan, kätilö toki voi olla kauhea se on ihan tuurista kiinni, mulle sattui sellainen mutta vaihtui puolitoista tuntia synnytyksen alkamisen jälkeen ihanaan kätilöön, mutta muuten ei pahaa sanottavaa ole, synnyttäjä otettiin hyvin huomioon niin synnytyksessä kuin sen jälkeenkin
 
Mukavia kokemuksia viime syksytlä esikoisen kanssa. Vaikka yö oli kait kiireinen, sain olla ammeessa niin kauan kun halusin. Kätilö oli ok, tosin tuntu, että olitiin miehen kanssa aika paljon myös kaksistaan huoneessa.

Täytyy sanoa, että osaston henkilökunta oli tosi mukavaa, niidenhän kanssa sitä kauemmin aikaa viettää! Lisämaitoa ehdotettiin ja annettiin ruiskulla suuhun - ei siis pullosta eikä ollut tuttelia vaan ns. erikoismaitoa. Lastenlääkäri huomasi pienen keltaisuuden -> ihotesti -> veritesti => sai joko olla yön yli ja uudet mitat tai lähteä kotiin ja tulla uudestaan. Jäätin vielä yöksi, kun oli helppo olla "palveltavana" :)
 
coo
Jorviin olen suunnitellut meneväni synnyttämään heinäkuussa (ellen korkean verenpaineeni vuoksi "joudu" naistenklinikalle).

Itselläni aikaisemmin huonoja kokemuksia sekä spinaali-, että epiduraalipuudutuksista (ei synnytyksen yhteydessä, vaan 2 leikkauksen yhteydessä) ja haluaisin yrittää selviytyä synnytyksestä ilman niitä.
Onko kenelläkään tietoa, onnistuuko Jorvissa akupunktio? Aiemmin mainittiinkin jo akupainanta, vyöhyketerapia ja ammeessa lojuminen, ja toivoisin näistä ja muista "luomu" kivunlievityksestä löytyvän oikeat keinot omaan synnytykseen.
Kohdunkaulan puudutus nyt ei niin luomu ole, mutta kuulostaa houkuttelevalta :p
Agua/akva vai mitkälie rakkulat olisi myös toivelistalla, tilanteen niin vaatiessa ja ilokaasullekaan en sano ei.

Mitäs muita suosituksia olisi?

Tämä nyt meni vähän ot:ksi, mutta olen kuitenkin ymmärtänyt, että sairaaloiden välillä on suuriakin vaihteluita kivunlievityksen osalta.
 
jenkkivaimo
coo: Mulla oli tosiaan Jorvissa käytössä akupainanta ja amme sekä lisäksi lämmitettävä kauratyyny. Meillä oli oma mukana, mutta sain synnärillä toisen lainaksi että sain sekä selälle että mahalle yhden - auttoi tosi hyvin :) Tosin mun mieheni meni ja poltti sen lainatyynyn rikki mikrossa kun ei ollut ihan samat lämmitysohjeet kuin meidän omassa :LOL:

Oon kuullu että aqua-rakkuloiden laitto sattuu aika paljon ja että apu tulee lähinnä siitä että kipu tavallaan "siirtyy" eli huomio keskittyy niihin rakkuloihin eikä supistukseen. En tiedä, ei ole kokemusta. Ilokaasunkin hyöty oli mulla selkeesti siinä että oli pakko keskittyä hengittämiseen ja siten sai vähän huomiota pois supistuskivusta. Ompeluvaiheessa ei ollut enää sitä tiettyä aikaa kun sitä piti hengittää joten siinä vaiheessa sain kunnon kännin päälle kun vedin sitä niin ahnaasti :D Mutta ilokaasukaan ei sovi kaikille, mäkin pelkäsin että miten käy mutta kaikeksi onneksi sopi mulle tosi hyvin.

Se pitää vielä mainita, että mua jäi harmittamaan kun väliliha leikattiin vähän niin kuin puolisalaa. Huomasin sattumalta puudutusneulan ja kysyin mitä tekevät, ja sitten jotenkin nolon oloisina sanoivat että täytyy leikata kun lapsella laskee sydänäänet. Ei siinä mitään, jos täytyy tehdä niin sitten täytyy ja kyllä mä kätilöiden arvostelukykyyn luotan, mutta vähän inhottavalta tuntui että noin salaa yritettiin leikata. Eli sen ainakin sanon ens kerralla että haluan ehdottomasti tietää jos täytyy leikata - ja etukäteen!

Siltikään en suostu parjaamaan Jorvia tai kätilöitä/hoitajia - oikeasti hieno tunnelma ja asiantunteva henkilökunta :)
 
jenkkivaimo
coo: Vielä piti sanoa, että syvään ja rauhallisesti hengittäminen oikeesti auttaa! Tuntuu että yksinkertaisia kivunlievityskeinoja aina parjataan, mutta mä kyllä koin että oikea hengitystekniikka (joka tuli mulla automaattisesti ilokaasun takia) ja mahdollisimman rennot lihakset vei aika pitkälle. Jossain vaiheessa se rentoutuminen oli kyllä mullakin ihan mahdotonta, mutta joillakin auttaa mielikuvat ja/tai voimalauseet joita toistella :)
 
coo
Kiitos jenkkivaimo, sairaalakassiin sitten heinäkuussa pakataan myös kauratyyny :)
Pidän omaa kipukynnystäni aika korkeana ja synnytys ei näin etukäteen jännitä.
Olen tutustunut aika laajasti erilaisiin synnytysmateriaaleihin ja itseni tuntien kun tietää noin pääpiirteittäin miten synnytys etenee ja mitä on luvassa niin luottavaisin mielin Jorvia kohti suuntaan.

Hengitystekniikkaa on toivottavasti luvassa tulevassa perhevalmennuksessa.

Coo & Mirhami-Popcorni 18+4
 
Kokemuksia Jorvista; lapsivedet meni lauantaiaamuna viideltä aamulla, kävin lauantaina näyttäytymässä synnärillä ja omasta toiveesta yöksi kotiin kun ensin oli tarkistettu, että mulla ja vauvalla on kaikki hyvin. Tarjotiin vaihtoehtoa jäädä sinnekin, mutta halusin itse kotiin. Minut vastaanottanut kätilö asiantunteva ja mukava ja mulle jäi kyllä sellainen mielikuva, että mun toiveita todellakin kuunneltiin.

Sunnuntaiaamuna mentiin ohjeen mukaan takaisin synnärille ja siellä todettiin, ettei kohdunkaula vielä läheskään valmis synnytystouhuihin, joten minut vietiin osastolle, jossa paikkoja alettiin kypsytellä cytotecilla. Illalla sit todettiin, että voisin siirtyä synnytyssaliin, jossa supistuskipuihini olisi sitten tarjolla kivunlievitystäkin. Sekä osastolla että synnytyssalissa olleet kätilöt minusta kaikki mukavia ja kuuntelivat hyvin mun toiveita ja tarjosivat niitä vaihtoehtoja, joita sillä haavaa tarjolla oli. Salissa kokeilin suihkua, jyväpussia ja ilokaasua sekä sain petidin-pistoksen, jonka avulla pystyin jopa vähän torkahtelemaankin supistusten välillä. Aamulla sitten todettiin, että vaikka supistuksia tulikin ja ne olivat turkasen kipeitä, mitään ne eivät saaneet aikaiseksi. Niinpä minulle asennettiin oksitosiini-tippa, joka sai aikaan mojovat supparit kyllä, mutta aukeaminen jumahti neljään senttiin. Oksitosiinin määrää lisättiin koko ajan maksimimäärään saakka - ei tehoa. Iltapäivällä pahimpiin kipuihin mulle ehdotettiin epiduraalia, jonka sitten sainkin. Kun lapsivesien menosta oli iltapäivällä kulunut jo todella kauan aikaa ja vauvan sydänäänet lähtivät nousemaan, lääkäri teki lopulta sektiopäätöksen ja vauva syntyikin pikavauhdilla sektiolla. Aamuvuoroon tullut kätilö sekä vuorossa ollut lääkäri minusta kaikki supermukavia ja asiantuntevia. Minulle selitettiin asiat aina hyvin ennen toimenpiteitä ja varsinkin se viimeinen kätilö maanantaina oli hyvinkin kannustava ja loi mulle taistelumielialaa kestää ne aikamoisen kovat oksitosiini-supparit.

Osastolla myös mua hoitaneet kätilöt olivat ymmärtäväisiä ja mukavia, apua tuli aina kun sitä pyysi ja lisämaitoa sai jos tarvitsi mutta kertaakaan sitä ei meille tuputettu. Kaiken kaikkiaan - meille ainakin jäi vain positiivista sanottavaa Jorvista ja siellä työskentelevistä. Ainoa miinus oli kotiutuspäivän lääkärin odottelu joka oli jokseenkin turhauttavaa, mutta sekäänhän ei ole henkilökunnan eikä lääkärin itsensä vika, vaan kehnon systeemin.
 

Yhteistyössä