Millainen on hyvä äiti? Pankaa äitiyden tärkeimmät ominaisuudet tärkeysjärjestykseen.

  • Viestiketjun aloittaja Tarpeeksi hyvä äiti
  • Ensimmäinen viesti
Tarpeeksi hyvä äiti
Pankaa tärkeysjärjestykseen seuraavat ominaisuudet tärkeysjärjestykseen, kun määritellään hyvää äitiyttä:

1) Halu imettää (tahallaan en puhu mitään imetyksen kestosta, vaan nimenomaan halusta ja pyrkimyksestä)

2) Kotiruoan laitto ja einesten välttely

3) Pitää kodin puhtaana ja järjestyksessä

4) Lapset on puettu siististi ja puhtaisiin vaatteisiin

5) Lasten puhtaudesta ja hampaista pidetään huolta

6) Leikkii lasten kanssa

7) Askartelee lasten kanssa

8) Lukee lapsille

9) Ulkoilee lasten kanssa

10) On kärsivällinen myös kiukuttelukohtausten aikana

11) Kertoo lapsille usein rakastavansa heitä

12) Osoittaa paljon hellyyttä sanallisesti

13) Osoittaa hellyyttä fyysisesti

14) kehuu lapsia ja pyrkii kohottamaan itsetuntoa huomauttamalla positiivisista asioista

15) pitää rajat eikä anna periksi itkunkaan edessä

16) Jaksaa lohduttaa, kun lapsi itkee

Mitkä ovat mielestänne hyvän äidin VIISI tärkeintä ominaisuutta? Jos jaksatte, niin pankaa myös loput ominaisuudet tärkeysjärjestykseen!!!

Omasta mielestäni näitä kaikkia voi pitää hyvän äidin ominaisuuksina, mutta en usko, että kukaan pystyy olemaan näitä kaikkia ainakaan joka päivä...

Omasta mielestäni järjestys on:

11)Kertoo lapsille usein rakastavansa heitä

13)Osoittaa hellyyttä fyysisesti

12) Osoittaa paljon hellyyttä sanallisesti

14)kehuu lapsia ja pyrkii kohottamaan itsetuntoa huomauttamalla positiivisista asioista

5)Lasten puhtaudesta ja hampaista pidetään huolta

ja sitten:

16)Jaksaa lohduttaa, kun lapsi itkee

15)pitää rajat eikä anna periksi itkunkaan edessä

10)On kärsivällinen myös kiukuttelukohtausten aikana

8) Lukee lapsille

9) Ulkoilee lasten kanssa

2) Kotiruoan laitto ja einesten välttely

1) Halu imettää (tahallaan en puhu mitään imetyksen kestosta, vaan nimenomaan halusta ja pyrkimyksestä)

6) Leikkii lasten kanssa

4) Lapset on puettu siististi ja puhtaisiin vaatteisiin

3) Pitää kodin puhtaana ja järjestyksessä

Miten te muut? Mitä asioita pidätte tärkeimpänä äitiydessä?
 
"eee"
Viisi tärkeintä:
11) Kertoo lapsille usein rakastavansa heitä

12) Osoittaa paljon hellyyttä sanallisesti

13) Osoittaa hellyyttä fyysisesti

14) kehuu lapsia ja pyrkii kohottamaan itsetuntoa huomauttamalla positiivisista asioista

16) Jaksaa lohduttaa, kun lapsi itkee
 
"mie"
12) Osoittaa paljon hellyyttä sanallisesti

13) Osoittaa hellyyttä fyysisesti

14) kehuu lapsia ja pyrkii kohottamaan itsetuntoa huomauttamalla positiivisista asioista

15) pitää rajat eikä anna periksi itkunkaan edessä

16) Jaksaa lohduttaa, kun lapsi itkee

Eiköhän se aito välittäminen lapsesta mene kaiken edelle, hyvä kotiruoka, siisti koti ja ulkoilu on tietysti hyviä ominaisuuksia, mutta saarioisten eineksiä tärkeempää on syödä yhdessä ja välittää lapsen tunteista!
 
Tarpeeksi hyvä äiti
Tarpeeksi hyvä äiti
[QUOTE="Vilukissa";24405277]Mun mielestä tärkein ominaisuus on äidin rakkaus. Ja se sisältää niin paljon, enemmän kuin voi arvatakaan....[/QUOTE]

No joo, myönnän, että lähdin vähän sellaisesta perusoletuksesta, että kaikki äidit rakastavat lapsiaan. Lähinnä yritin listauttaa sitä, että mitkä ovat parhaita tapoja osoittaa sitä rakkautta täysin käytännön tasolla.
 
"Vilukissa"
Alkuperäinen kirjoittaja Tarpeeksi hyvä äiti;24405290:
No joo, myönnän, että lähdin vähän sellaisesta perusoletuksesta, että kaikki äidit rakastavat lapsiaan. Lähinnä yritin listauttaa sitä, että mitkä ovat parhaita tapoja osoittaa sitä rakkautta täysin käytännön tasolla.
No mun mielestä on joltisakin hölmöä - anteeksi suo - lähteä äidin rakkautta listoittamaan jakamalla se eri "osa- alueisiin", kun mikään ei poissulje toistaan eikä ole sen epäarvokkaampi kuin toinenkaan - varsinkin kun joka päivä ja tilanne on erilainen :).
 
halipupu harmaana
Tässä mun lista. Ei ollu ihan helppo homma laittaa noita tärkeysjärjestykseen ja huomenna laittaisin varmaan toiseen järjestykseen, mutta suunnilleen noin arvotan asiat.

10) On kärsivällinen myös kiukuttelukohtausten aikana
13) Osoittaa hellyyttä fyysisesti
12) Osoittaa paljon hellyyttä sanallisesti
14) kehuu lapsia ja pyrkii kohottamaan itsetuntoa huomauttamalla positiivisista asioista
5) Lasten puhtaudesta ja hampaista pidetään huolta
9) Ulkoilee lasten kanssa
15) pitää rajat eikä anna periksi itkunkaan edessä
8) Lukee lapsille
6) Leikkii lasten kanssa
2) Kotiruoan laitto ja einesten välttely
4) Lapset on puettu siististi ja puhtaisiin vaatteisiin
7) Askartelee lasten kanssa
16) Jaksaa lohduttaa, kun lapsi itkee
11) Kertoo lapsille usein rakastavansa heitä
1) Halu imettää (tahallaan en puhu mitään imetyksen kestosta, vaan nimenomaan halusta ja pyrkimyksestä)
3) Pitää kodin puhtaana ja järjestyksessä
 
Tarpeeksi hyvä äiti
[QUOTE="Vilukissa";24405327]No mun mielestä on joltisakin hölmöä - anteeksi suo - lähteä äidin rakkautta listoittamaan jakamalla se eri "osa- alueisiin", kun mikään ei poissulje toistaan eikä ole sen epäarvokkaampi kuin toinenkaan - varsinkin kun joka päivä ja tilanne on erilainen :).[/QUOTE]

Ei toki mitään :) Kuvittelin vain, että oli aika selvää tuokin, että jokainen arvottaa äitiyden hyvät ominaisuudet eri tavalla ja siksi nimenomaan olenkin kiinnostunut kuulemaan muiden ajatuksia ja näkemyksiä siitä, mitä näistä eri ominaisuuksista pitää tärkeimpänä.

Jos olisin sitä mieltä, että oma tärkeysjärjestykseni on se ainoa oikea, en olisi edes kysynyt muilta. Se on MINUN tärkeysjärjestykseni, johon olen itse tyytyväinen, mutta minua kiinnostaa ihan uteliaisuudesta verrata, että kuinka moni ajattelee samalla tavalla ja onko äitejä, jotka ajattelevat ihan eri tavalla. Sen kummemmin ajattelematta, että minun tapani on se maailman paras. Se on se oikea tapa minulle, mutta ei välttämättä toiselle.

Uskaltaisitko nyt vastata itsekin pelkäämättä, että joku "tuomitsee" sinun listasi? Itse en ainakaan ole täällä tuomitsemassa vaan ihan vaan uteliaana urkkimassa :D
 
Tarpeeksi hyvä äiti
Tässä mun lista. Ei ollu ihan helppo homma laittaa noita tärkeysjärjestykseen ja huomenna laittaisin varmaan toiseen järjestykseen, mutta suunnilleen noin arvotan asiat.

10) On kärsivällinen myös kiukuttelukohtausten aikana
13) Osoittaa hellyyttä fyysisesti
12) Osoittaa paljon hellyyttä sanallisesti
14) kehuu lapsia ja pyrkii kohottamaan itsetuntoa huomauttamalla positiivisista asioista
5) Lasten puhtaudesta ja hampaista pidetään huolta
9) Ulkoilee lasten kanssa
15) pitää rajat eikä anna periksi itkunkaan edessä
8) Lukee lapsille
6) Leikkii lasten kanssa
2) Kotiruoan laitto ja einesten välttely
4) Lapset on puettu siististi ja puhtaisiin vaatteisiin
7) Askartelee lasten kanssa
16) Jaksaa lohduttaa, kun lapsi itkee
11) Kertoo lapsille usein rakastavansa heitä
1) Halu imettää (tahallaan en puhu mitään imetyksen kestosta, vaan nimenomaan halusta ja pyrkimyksestä)
3) Pitää kodin puhtaana ja järjestyksessä
Vau, mahtavaa, kun jaksoit järjestää koko listan! :) Heh, en ole näemmä ainoa, joka mieluummin vaikka ulkoilee kuin siivoaa kotia :D
 
"Vilukissa"
Elikäs :) - mä en mielestäni pysty arvottamaan noita vaihtoehtoja, koska mielestäni jokainen on tärkeä omalla tavallaan ja siinä tietyssä ajan hetkessä ja tilanteessa juuri sen tietyn lapsen kanssa. Sen takia se juurikin kulminoituu siihen äidin rakkauteen, mikä käsittää myös mm. tuon listasi :).
 
Tarpeeksi hyvä äiti
[QUOTE="Vilukissa";24405425]Elikäs :) - mä en mielestäni pysty arvottamaan noita vaihtoehtoja, koska mielestäni jokainen on tärkeä omalla tavallaan ja siinä tietyssä ajan hetkessä ja tilanteessa juuri sen tietyn lapsen kanssa. Sen takia se juurikin kulminoituu siihen äidin rakkauteen, mikä käsittää myös mm. tuon listasi :).[/QUOTE]

Ok, nyt tuli selväksi :) Itsellä myös varmasti nuo vaihtelevat eri päivinä (niin kuin muutkin ovat kirjoittaneet), mutta tänään tuntui tältä. Tosin en usko, että esim. kodin siivous menee mulla koskaan sanallisen tai fyysisen hellyyden näyttämisen edelle :D
 
"vieras"
Tärkeintä mun mielestä on turvallinen koti: ei päihteitä, ei väkivaltaa (myöskään verbaalista), ei mt-ongelmia, ei raivokohtauksia tai muuta epävakautta. Siinä siis myös äidin tärkeimmät ominaisuudet. :)

Toiseksi tärkeintä on lapsen perushoiva: terveellistä ja monipuolista ruokaa, riittävästi unta, pesulla käymiset, mahdolliset lääkkeet otetaan säännöllisesti, jonkinlainen päivärutiini (yöllä nukutaan ja päivisin valvotaan), siistit ja säänmukaiset vaatteet.

Ja muitakin tosi tärkeitä juttuja on, mutta nämä on ne kaikista tärkeimmät.
 
Tarpeeksi hyvä äiti
[QUOTE="vieras";24405512]Tärkeintä mun mielestä on turvallinen koti: ei päihteitä, ei väkivaltaa (myöskään verbaalista), ei mt-ongelmia, ei raivokohtauksia tai muuta epävakautta. Siinä siis myös äidin tärkeimmät ominaisuudet. :)

Toiseksi tärkeintä on lapsen perushoiva: terveellistä ja monipuolista ruokaa, riittävästi unta, pesulla käymiset, mahdolliset lääkkeet otetaan säännöllisesti, jonkinlainen päivärutiini (yöllä nukutaan ja päivisin valvotaan), siistit ja säänmukaiset vaatteet.

Ja muitakin tosi tärkeitä juttuja on, mutta nämä on ne kaikista tärkeimmät.[/QUOTE]

Kiitos kiinnostavasta vastauksesta, tässähän tuli aivan uusiakin ominaisuuksia! :)
 
Tarpeeksi hyvä äiti
[QUOTE="viiru";24405459]no minä olen varmaan huono äiti, kun en halunnut imettää ja käytän välillä myös eineksiä ruuna teossa.[/QUOTE]

Et tainnut lukea aivan ajatuksen kanssa ;)
 

Yhteistyössä