millainen on mielestänne hyvä äiti/isä?

  • Viestiketjun aloittaja .....
  • Ensimmäinen viesti
tässä jotain
Eiköhän ole sellainen joka ottaa vastuun perheestään ja huolehtiin rakkaimmistaan. Eli lapsista ja puolisostaan. Siitä kaikki kai lähtee. Niin ja tekee töitä perheen eteen taaten tasaisen kasvualustan lapsille. Eli ei tuojota vaan tätä hetkeä ja jotain yksittäistä nyanssia - vaan osaa katsoa vanhemmuuttaa laajemmin.

On armollinen ja ymmärtävä, eikä kuitenkaan unohda itseään. Martyyrius ei kuulu hyvään vanhemmuuteen.

Ja ennen kaikkea, opettelee tuntemaan oman lapsensa eikä tulkaa lasta erinäisten kasvatusmetodejen ym kautta.
 
  • Tykkää
Reactions: Lex ja fortunate
Hyvä äiti on läsnä lapsilleen, hoitaa lapsensa hyvin, osaa olla tarvittaessa tiukkakin kasvattaja, mutta myös lapselle helposti lähestyttävä olematta liiaksi kaveri lapselle. Hän osaa hillitä hermonsa silloin kun ne meinaavat mennä, ja iloitsee avoimesti lapsensa kaikista saavutuksista. Hyvä äiti tekee ruuan itse kotona (ainakin useimmiten), pitää huolta kodista ja välillä hemmottelee perhettään. Hyvä äiti leikkii lasten kanssa, halaa, pussaa ja hupsuttelee, mutta osaa myös ottaa aikaa itselleen ja näin myös jaksaa paremmin lastensa kanssa. Hyvä äiti antaa myös tilaa lasten isälle toimia lasten täysvaltaisena vanhempana ja kasvattajana.

Hyvä isä tajuaa vastuunsa vanhempana. Hän on myös läsnä lapsilleen, jaksaa kuunnella ja tukea, ja lasten ollessa pieniä, myös leikkiä, riehua ja seikkailla heidän kanssaan. Hyvä isä on auktoriteetti, mutta lempeä perheen pää johon kaikki perheenjäsenet voivat luottaa. Hyvä isä tekee osansa kotitöistä, auttaa lasten kanssa pyytämättäkin, antaa äidille omaa aikaa, ja välillä herää aamuisin lasten kanssa aikaisin. :D Hän käy töissä, muttei liikaa, ja antaa äidin itse päättää töihin palaamisensa ajankohdasta mihinkään suuntaan painostamatta.

Hyvät äidit ja isät tekee varmaan kauheesti muutakin kivaa, mutta mulle tuli joku blokki, ei kulje ajatus enempää. :D
 
hienoa
Hyvä äiti on läsnä lapsilleen, hoitaa lapsensa hyvin, osaa olla tarvittaessa tiukkakin kasvattaja, mutta myös lapselle helposti lähestyttävä olematta liiaksi kaveri lapselle. Hän osaa hillitä hermonsa silloin kun ne meinaavat mennä, ja iloitsee avoimesti lapsensa kaikista saavutuksista. Hyvä äiti tekee ruuan itse kotona (ainakin useimmiten), pitää huolta kodista ja välillä hemmottelee perhettään. Hyvä äiti leikkii lasten kanssa, halaa, pussaa ja hupsuttelee, mutta osaa myös ottaa aikaa itselleen ja näin myös jaksaa paremmin lastensa kanssa. Hyvä äiti antaa myös tilaa lasten isälle toimia lasten täysvaltaisena vanhempana ja kasvattajana.

Hyvä isä tajuaa vastuunsa vanhempana. Hän on myös läsnä lapsilleen, jaksaa kuunnella ja tukea, ja lasten ollessa pieniä, myös leikkiä, riehua ja seikkailla heidän kanssaan. Hyvä isä on auktoriteetti, mutta lempeä perheen pää johon kaikki perheenjäsenet voivat luottaa. Hyvä isä tekee osansa kotitöistä, auttaa lasten kanssa pyytämättäkin, antaa äidille omaa aikaa, ja välillä herää aamuisin lasten kanssa aikaisin. :D Hän käy töissä, muttei liikaa, ja antaa äidin itse päättää töihin palaamisensa ajankohdasta mihinkään suuntaan painostamatta.

Hyvät äidit ja isät tekee varmaan kauheesti muutakin kivaa, mutta mulle tuli joku blokki, ei kulje ajatus enempää. :D
Hienosti kirjoitettu! Samat ajatukset minullakin.
 
"minä"
Hyvä äiti on läsnä lapsilleen, hoitaa lapsensa hyvin, osaa olla tarvittaessa tiukkakin kasvattaja, mutta myös lapselle helposti lähestyttävä olematta liiaksi kaveri lapselle. Hän osaa hillitä hermonsa silloin kun ne meinaavat mennä, ja iloitsee avoimesti lapsensa kaikista saavutuksista. Hyvä äiti tekee ruuan itse kotona (ainakin useimmiten), pitää huolta kodista ja välillä hemmottelee perhettään. Hyvä äiti leikkii lasten kanssa, halaa, pussaa ja hupsuttelee, mutta osaa myös ottaa aikaa itselleen ja näin myös jaksaa paremmin lastensa kanssa. Hyvä äiti antaa myös tilaa lasten isälle toimia lasten täysvaltaisena vanhempana ja kasvattajana.

Hyvä isä tajuaa vastuunsa vanhempana. Hän on myös läsnä lapsilleen, jaksaa kuunnella ja tukea, ja lasten ollessa pieniä, myös leikkiä, riehua ja seikkailla heidän kanssaan. Hyvä isä on auktoriteetti, mutta lempeä perheen pää johon kaikki perheenjäsenet voivat luottaa. Hyvä isä tekee osansa kotitöistä, auttaa lasten kanssa pyytämättäkin, antaa äidille omaa aikaa, ja välillä herää aamuisin lasten kanssa aikaisin. :D Hän käy töissä, muttei liikaa, ja antaa äidin itse päättää töihin palaamisensa ajankohdasta mihinkään suuntaan painostamatta.

Hyvät äidit ja isät tekee varmaan kauheesti muutakin kivaa, mutta mulle tuli joku blokki, ei kulje ajatus enempää. :D
Mä kyllä lisäisin tähän että hyvä äiti antaa myös isälle mahdollisuuden jäädä lasten kanssa kotiin ja suo isällekin mahdollisuuden olla lasten kanssa (ja ottaa tauon pitkästä työurasta). Perheessä molemmilla vanhemmilla tulee olla oikeus tuohon.

Muuten peesi
 
Lex
Tavallinen ihminen, joka rakastaa ja kantaa vastuun lapsestaan ja toimii tämän parhaaksi.

Opettaa lapselle inhimillisyyttä, itsensä ja muiden kunnioittamista ja rehellisyyttä.
Hyväksyy itsensä, lapsensa ja muut sellaisina kuin he ovat.
Kulkee lapsen rinnalla tukena ja turvana, mutta niin että lapsi oppii ottamaan oman ikätasonsa huomioon ottaen myös vastuuta ja vapautta.
 
  • Tykkää
Reactions: fortunate
[QUOTE="minä";25729281]Mä kyllä lisäisin tähän että hyvä äiti antaa myös isälle mahdollisuuden jäädä lasten kanssa kotiin ja suo isällekin mahdollisuuden olla lasten kanssa (ja ottaa tauon pitkästä työurasta). Perheessä molemmilla vanhemmilla tulee olla oikeus tuohon.

Muuten peesi[/QUOTE]

Totta, tuo jäi multa kokonaan pois ajatuksista. :)
 
no äkkiseltään
hyvä vanhempi ei asetu lapsen palvelijaksi vaikka riehaantuu välillä leikkimään. aikuisen kuuluu unohtaa lapsi olemaan omaan rauhaansa myös, eikä kuulu vahdata vieressä odottavan näköisenä, että mitähän se nyt tarvii.

tylsyyttä ja epävarmuutta kestetään, ja luotetaan lapsen pärjäämiseen elämässä.
 

Yhteistyössä